Vilken hjälm? Bell Super Air R/Bell super DH

testcykel

Medlem
Hejhej!

Ska köpa en ny hjälm och kommit fram till att jag vill ha möjligheten att ha en chinbar som går att plocka bort. Då har jag landat i Bell super air r eller Bell super DH.
Jag är relativt ny på mountainbike och cyklar mest blå trails i Nacka/Hellas och har ingen ambition att syssla med något värst avancerat utan vill cykla stigar med en del stökiga partier. Kanske rött på sin höjd.

Till saken hör att jag för ett år sedan blev prejad av en bil och slog ut tänder, fick hjärnskakning osv. Så därför prioriterar jag säkerhet högt och vill inte slå ut fler tänder och så.. Det är ju klart svårt att veta när det är läge att ha chinbaren på eller inte men tänker att om jag ska ge mig på branta och nya partier så är det läge.
Så vilken hjälm bör jag ha – Bell super air r eller Bell super dh? Antar att super dh är lite väl avancerad för mig med tanke på den cykling jag ägnar mig åt? Tänker även att hjälmen kanske ska funka som vanlig cykelhjälm när jag cyklar på asfalt.

stuii

Ny medlem
Jag köpte en Bell Super 3R med Mips för ett par veckor sen och jag är nöjd. Enkelt att plocka av chinbaren och ta med sig i ryggsäcken om känner att man behöver den. Har lyckligtvis inte kraschtestat den än =) men den känns robust.

Jag har dålig koll men har hört något om att den inte är DH certifierad eller vad man nu ska kalla det. Men jag tror att om man inte kör de största hoppen och dropsen så klarar man sig långt med denna.

stuii

Ny medlem
Det enda negativa är att den inte riktigt är lika skön som min förra hjälm (POC Tectal) men det är ju en smaksak...

sandos

Aktiv medlem
Jag kan inte svara för dig, men jag hade inga som helst planer på DH när jag köpte en trailcykel. Nu har jag köpt säsongskort på lokala (om än lilla) backen med lift så en DH hade inte suttit fel, och slippa hyra hjälm varje gång.

Det är väl en fråga om ventilationen räcker och att den inte är för tung, och där har jag inga svar tyvärr.

testcykel

Medlem
Jag köpte en Bell Super 3R med Mips för ett par veckor sen och jag är nöjd. Enkelt att plocka av chinbaren och ta med sig i ryggsäcken om känner att man behöver den. Har lyckligtvis inte kraschtestat den än =) men den känns robust.

Jag har dålig koll men har hört något om att den inte är DH certifierad eller vad man nu ska kalla det. Men jag tror att om man inte kör de största hoppen och dropsen så klarar man sig långt med denna.
Ok, låter bra! Också förstått att den inte är certifierad men tänker att då jag inte ska cykla dh borde det inte göra något..

testcykel

Medlem
Jag kan inte svara för dig, men jag hade inga som helst planer på DH när jag köpte en trailcykel. Nu har jag köpt säsongskort på lokala (om än lilla) backen med lift så en DH hade inte suttit fel, och slippa hyra hjälm varje gång.

Det är väl en fråga om ventilationen räcker och att den inte är för tung, och där har jag inga svar tyvärr.
Förstår! Tror dock faktiskt jag kommer hålla mig till blåa och röda trails och avstå något värre, tänker att det är gott nog :)

jonte987

Aktiv medlem
Jag gör också bedömningen att det "räcker" för park om man inte kör med full insats. En olycka kan hända men allt är en avägning.
Jag kör svart också men kontrollerad brötcykling i långsamt tempo är lite annat än att köra samma i 50 blås.

Det är inte riktigt DH bara för att jag kan knixa mig ner för enklare DH slingor på 5x KOM.

Med det sagt hade jag kanske varit lika nöjd med en super DH som är certad.

EDIT. Super 3R syftar jag på som i andra inlägget.

testcykel

Medlem
Jag gör också bedömningen att det "räcker" för park om man inte kör med full insats. En olycka kan hända men allt är en avägning.
Jag kör svart också men kontrollerad brötcykling i långsamt tempo är lite annat än att köra samma i 50 blås.

Det är inte riktigt DH bara för att jag kan knixa mig ner för enklare DH slingor på 5x KOM.

Med det sagt hade jag kanske varit lika nöjd med en super DH som är certad.
Du menar att du tänker att det duger med en Super air?

testcykel

Medlem

Sen blir jag inte klok på skillnaden mellan "super air r" och "super 3r"?

jonte987

Aktiv medlem
Du menar att du tänker att det duger med en Super air?

Duger och duger. Jag kan inte lova att det duger. En bättre är ju bättre.
Ska man köpa för park så är det nog minst super DH.

Jag köpte min för att träna hopp i skogen primärt men använder den i park också.
MEN Jag kör inte okontrollerat utan håller igen

manneblask

Aktiv medlem
Jag har en Super DH som jag kör vanlig stig med och använder chinbar för bikepark/endurokullar.
Har inga problem med ventilationen, det är dock ingen hjälm som man t.ex. slänger på lampa/kamera för stigcykling då den redan väger lite (om man stör sig på det). Den är grymt bekväm i alla fall, både med och utan chinbar.

Jag har en annan lättare hjälm som jag alternerar med beroende på vem/var/hur jag kör.

SocialGimp

Aktiv medlem
Har super air r, den är lättare o luftigare. Min brorson har super dh men den känns inte mkt tyngre.

Till super air r:s nackdel så verkar ingen veta hur säkert käkskyddet är vid en riktigt krasch. Vidare tycker jag att den sitter o balanserar lite "högt" upp på huvudet men det är en personlig reflektion och skum huvudform.

Jag köpte super air r då jag ville ha en lätt o luftig hjälm som även funkar utanför backen.

implor

Aktiv medlem
Jag har en Super DH som jag kör vanlig stig med och använder chinbar för bikepark/endurokullar.
Har inga problem med ventilationen, det är dock ingen hjälm som man t.ex. slänger på lampa/kamera för stigcykling då den redan väger lite (om man stör sig på det). Den är grymt bekväm i alla fall, både med och utan chinbar.

Jag har en annan lättare hjälm som jag alternerar med beroende på vem/var/hur jag kör.
Fungerar fint med pannlamp på Super DH. Körde med det hela hösten och vintern. Bäst som FF då den blir mera balanserad på huvudet.
8941D393-84C5-4844-AA9B-5A22BFB32133.jpeg

testcykel

Medlem
Duger och duger. Jag kan inte lova att det duger. En bättre är ju bättre.
Ska man köpa för park så är det nog minst super DH.

Jag köpte min för att träna hopp i skogen primärt men använder den i park också.
MEN Jag kör inte okontrollerat utan håller igen
Ok! Kommer nog aldrig cykla i park utan uteslutande stigar i skogen med en del stökiga partier likt Hellas!

testcykel

Medlem

Ok bra att veta, tack!

testcykel

Medlem
Har super air r, den är lättare o luftigare. Min brorson har super dh men den känns inte mkt tyngre.

Till super air r:s nackdel så verkar ingen veta hur säkert käkskyddet är vid en riktigt krasch. Vidare tycker jag att den sitter o balanserar lite "högt" upp på huvudet men det är en personlig reflektion och skum huvudform.

Jag köpte super air r då jag ville ha en lätt o luftig hjälm som även funkar utanför backen.
Har också läst att man inte riktigt vet hur bra det skyddar.. Bäst att testa innan köp låter det som.
Båda hjälmarna verkar i vilket fall passa mitt behov!

laserolsson

Medlem
Jag kör också en Super DH när jag vill ha fullface, med bonusen att hakskyddet går att plocka bort vid uppförstramp. Dvs perfekt vid fjällcykling eller annat där det blir tillfälligt brötigt. Den är dock inte alls lika skön utan hakskyddet, så på enklare stigar tar jag min "vanliga" hjälm som sitter bättre. Om du vill köra den en hel del utan hakskyddet kanske det inte är rätt hjälm, inte enligt min huvudform i alla fall. Men det är ju såklart olika. Testa testa! Men det sagt så upplever jag det mer som en fullface med avtagbar hakbåge, snarare än två hjälmar i en.

testcykel

Medlem
Jag kör också en Super DH när jag vill ha fullface, med bonusen att hakskyddet går att plocka bort vid uppförstramp. Dvs perfekt vid fjällcykling eller annat där det blir tillfälligt brötigt. Den är dock inte alls lika skön utan hakskyddet, så på enklare stigar tar jag min "vanliga" hjälm som sitter bättre. Om du vill köra den en hel del utan hakskyddet kanske det inte är rätt hjälm, inte enligt min huvudform i alla fall. Men det är ju såklart olika. Testa testa! Men det sagt så upplever jag det mer som en fullface med avtagbar hakbåge, snarare än två hjälmar i en.
Aha, det har jag inte tänkt på. Kommer antagligen främst köra utan hakskydd. Frågan är om super air r också känns på det viset eller om den känns mer som två hjälmar..

testcykel

Medlem
Frågan är om super dh är mer säker utan hakskydd än super air, eller om det är sak samma? För jag kommer mestadels köra utan, så viktigt att den är som mest säker utan kanske..

Någon som har koll på respektive hjälms (super dh/super air) certifieringar utan hakskyddet, är dom samma?

implor

Aktiv medlem
Frågan är om super dh är mer säker utan hakskydd än super air, eller om det är sak samma? För jag kommer mestadels köra utan, så viktigt att den är som mest säker utan kanske..

Någon som har koll på respektive hjälms (super dh/super air) certifieringar utan hakskyddet, är dom samma?
Super DH är betydligt biffigare än Super air. Osäker om du ens kan få ett DH cert utan hakskydd.

implor

Aktiv medlem
Just. Tänkte mer om deras certifieringar utan hakskydd är motsvarande!
Cert är bara ett bevis att de klarar en viss nivå. Även om de har båda samma så är DH den rejälare varianten. Har en första generation Bell Super och den är väldigt klev jämfört med DH. Ska springa ut i Garaget å fixa en bild.

SocialGimp

Aktiv medlem
Hon sa där att man kunde "move the position of the cage" o det vore ju riktigt jäkla bra om man kunde. Ngn som vet hur man gör det, för jag kan inte se det på min Super Air R o vågar inte rycka sönder ngt?
Svarar på min egna fråga. Jag tog mod till mig o ryckte loss några delar o mkt riktigt går det faktiskt att justera placering av den bakre delen av justerbandet. Nu fick jag ner delen med justerskruven ordentligt och äntligen sitter hjälmen som den ska!
20210630_164135.jpg

stigfinnare

Aktiv medlem
Sen blir jag inte klok på skillnaden mellan "super air r" och "super 3r"?

784 vs 640 gram är en av skillnaderna i alla fall. Super DH är 860 g.

magnil

Aktiv medlem
Har Super 3r som jag är mycket nöjd med men börjar bli sliten. Trodde Air R skulle bli nästa hjälm men gillade den inte alls när jag provade den. Kändes klen och ”plastig”, den satt inte bra heller.

Bästa är nog att försöka hitta en affär där man kan prova men det är ju inte alltid så lätt.

SocialGimp

Aktiv medlem
Har Super 3r som jag är mycket nöjd med men börjar bli sliten. Trodde Air R skulle bli nästa hjälm men gillade den inte alls när jag provade den. Kändes klen och ”plastig”, den satt inte bra heller.

Bästa är nog att försöka hitta en affär där man kan prova men det är ju inte alltid så lätt.
MTB store i Gbg har många hjälmar att prova. Helt ok priser oxå.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer