Vilken kedja skall jag ha? 9-delat.

cjmax

Aktiv medlem
Hej, nu har jag suttit och sökt på forumet i 45 minuter men inte hittat nått vettigt. (de skillz'en verkar ha försvunnit för längesen...)
Så, snabb fråga, tänkte byta kedja på min gamla mtb, vilken är bäst? Shimano HG93, KMC X9 eller Sram PC 971?
Livslängd/hållbarhet prioriteras... Vilken är mest förlåtande med en kassett som också kanske behöver bytas (det får vi se)? :rolleyes:

/CJMAX

simson

Aktiv medlem
9, 10 och 11delade kedjor har samma innermått , shimano brukar klara sig bra i slitagetester, men du borde kanske byta kassett samtidigt…
Mange

Jag har riktigt dålig erfarenhet av KMC-kedjorna för 9-speed. Det är dock totalt anekdotiskt och inget jag har direkt belägg för.

Jag köper numera billigaste motsvarande SRAM-kedja till mina cyklar och tvättar/varvar/vaxar ofta. Däremot upplever jag att Shimano funkar bättre på mina Shimano-växlar. Än en gång, totalt anekdotiskt.

C

CCS

Guest
Tyckte att Shimano HG93 funkade klockrent till både nya och lagom begagnade kassetter under de nästan 10 år jag körde 9-delat fram till förra året. Bra livslängd och ganska prisvärd hos tyska näthandlare. Lätt att bryta och anpassa längd och montera med avsedd skarvnit/brytpinne, om man nu inte kör med kedjelås/snabblänk som dom flesta utom jag verkar göra.

OlofSx

Aktiv medlem
Min erfarenhet:
- Shimano HG53 rostar och slits snabbt. Medan HG93 ska vara bra vad jag hört, inte använt själv. Tråkigt utan snabblås dock.
- KMC X9L i TiN (guld) utförandet är bra, medan standard KMC X9 hade kort livslängd för mig.
- SRAMs 9-delade kedjor i olika varianter har alla fungerat bra för mig.
- Connex dyrare kedjor finns också, t.ex. 908, de funkar men är kanske inte lika prisvärda om man inte hittar de på någon rea.

kais01

Aktiv medlem
det viktigaste är att använda sin kedjeslitagemätare, oavsett kvalitet på kedjan.

undviker sram efter några konstiga kedjebrott, i övrigt varit nöjd med hg93 och kmc guld. även med connex kedjor. de tycks mycket slitstarka, och växlar extra lätt och smidigt under last, men kan upplevas lite sladdriga.

kais01

Aktiv medlem
har för min del ett gäng kmc-lås liggande, men också använt niten på hg93 på just mtb, där jag ändå inte brukar ta av kedjan för rengöring.

detta eftersom helsyntet motorolja där utgör ett självrengörande system. droppa och kör.

vet egentligen inte varför, men det funkar inte lika rent på landsväg och pendling, bygger då upp svart kladd. varför jag där övergått till hybrid mellan vaxbad och droppvax.

OlofSx

Aktiv medlem
Angående helsyntet motorolja… Kan det vara så att det fungerar beroende på underlag / jordsammansättning?

För mig har det alltid byggt upp svart kladd även på mtb men då cyklar jag rätt ofta både dammig grusväg och i skog med rätt sandiga jordar.

kais01

Aktiv medlem
(ot) det finns nog ett antal olika variabler. oljans kvalitet och ingående tvättande additiv t ex. eller eller hur mycken buskage man passerar. stänk resp inte stänk från framhjulet. damm från underlaget eller inte...

kört helsyntet eftersom jag vill ha låg friktion även vintertid. vaxet defintivt inte lika bra där. men vissa sorter hänger ändå med bra en bit under nollan (squirt low temp hör inte till dem!)

C-dale

Aktiv medlem
I tester (friction facts) har fabrikanternas dyraste versioner varit betydligt slittåligare än billigvarianter. Grundmaterialet är detsamma i en tillverkares kedjor, det som skiljer är ytbehandlingen.

Jacke89

Aktiv medlem
pendlaren som går året om regn, slask, grus och all dyng väder. kedjorna håller allt från typ 50 mil till 500 beror helt och hållet på vädret och underlag. Så jag håller mig till billigare alternativ, dyrare äts nog upp lika fort.

Till racern kostar jag på en liten finare kedja men den går bara i 95 procent i torrt väder med.

Jo jag tvättar min cykel och håller drivlinan så ren jag kan och har smörj på kedjan :)

kais01

Aktiv medlem
I tester (friction facts) har fabrikanternas dyraste versioner varit betydligt slittåligare än billigvarianter. Grundmaterialet är detsamma i en tillverkares kedjor, det som skiljer är ytbehandlingen.
det bör nog skilja en del även när det gäller legering och härdning.

t ex sram har numera men inte förr bra resultat i slitagetester. men så uppkom istället flera batcher med hög frekvens sprickor, man kan gissa på grund av för hård eller för djup härdning.

en kedjetyp som gått över till total mjukost är billiga standardkedjor. tunga och klumpiga har alltid varit ett säkert kort rent slitagemässigt, men inte senaste typ fem åren. istället får man nu köpa dyrare varianter tänkta för el*ykel med växellåda.

TobiasLj

Aktiv medlem
En klassiker som aldrig gjorde mig besviken:
1665516154794.png

Verkar tyvärr inte finnas att köpa längre?!? Finns dock en obruten förpackning i ett garage nära mig :-) Enligt ebay värd en mindre förmögenhet 🤣

aben

Aktiv medlem
det bör nog skilja en del även när det gäller legering och härdning.

t ex sram har numera men inte förr bra resultat i slitagetester. men så uppkom istället flera batcher med hög frekvens sprickor, man kan gissa på grund av för hård eller för djup härdning.
Jag hittar bara zero friction cyclings test på internet. Finns det fler du känner till?

kais01

Aktiv medlem
Jag hittar bara zero friction cyclings test på internet. Finns det fler du känner till?
håkanc brukar exempelvis förse oss med länkar till tour. här är en gällande elvadelat från 2014 som snabbt dök upp, men det finns många fler.

HåkanC

Aktiv medlem
+1 på @aben
För att uttrycka det snällt: bristande underlag för ett sådant självsäkert påstående
(om du inte kan hänvisa till fler tester)

kais01

Aktiv medlem
+1 på @aben
För att uttrycka det snällt: bristande underlag för ett sådant självsäkert påstående
(om du inte kan hänvisa till fler tester)
oklart vilken utsaga som avses men vi och förmodligen även du bör här på happy noterat srams problem med sprickande kedjor, och de är dessutom sökbara annorstädes.

i dina egna äldre länkar till tester har flera srams kedjor testat medelmåtttigt. senare modeller närmast bra. men mitt och andras förtroende för deras kedjor är kantstött.

d_anders

Aktiv medlem
Köp gärna 10-delad kedja då det ofta är lättare att hitta bra såna nu för tiden än 9-delade. Alla Shimanos brukar vara ok / bra. Srams billigaste (t ex den 11-delade pc-1110) är (enligt min erfarenhet) billiga av en anledning och bör undvikas eller bytas ut ofta. Deras mellanpriskedjor och uppåt är ok/bra.

OlofSx

Aktiv medlem
Kedjor är billiga, jag tycker HG901 är bäst till 9- 10- och 11-delade drivlinor.

Tycker du den är bäst för att det står Dura-Ace och XTR på förpackningen och du får chansen att spendera åtminstone en femhundring? ;-)

Skämt åsido, på vilket sätt är den bäst? Växlar superbra? Hur är livslängden? Vad smörjer du med och i vilka förhållanden kör du? Vad jämför du med för andra produkter?

Topp