Vilken lens på goggles? Blå eller grön?

D i U

Aktiv medlem
Tänkte köpa ett par nya goggles och jag vill ha Smith squad xl, antingen med den sköna chromapop rose flash som jag testat sedan tidigare eller den snygga everyday green mirror. Hur brukar grönt fungera i skogen och i bikeparks? Någon som vet?

Makten

Aktiv medlem
Bara så att du inte drar konstiga slutsatser: Grön spegelbeläggning innebär att grönt reflekteras. Alltså är ljuset du ser genom linsen inte grönt.

kais01

Aktiv medlem
de flesta upplever bättre kontrast med varmare ljus än vad som bjuds i dimmigt dis, eller för den delen flertalet led-skogslampor.

problemet vid skogsåka är att det ofta råder ljusbrist. då är det en nackdel att filtrera bort ljus. det lilla som finns behövs, inte minst för att undvika att pupillerna vidgar sig, och de synfel som gärna uppenbarar sig med åren visar sig med ackuratess.

kompisar som har filrerande linser stannar konsekvent och byter till vanliga, så snart skogen tätnar.

det gör dock inte makten, för han har örnögon. vi har diskuterat det flitigt i tidigare liknande trådar🤪

D i U

Aktiv medlem
de flesta upplever bättre kontrast med varmare ljus än vad som bjuds i dimmigt dis, eller för den delen flertalet led-skogslampor.

problemet vid skogsåka är att det ofta råder ljusbrist. då är det en nackdel att filtrera bort ljus. det lilla som finns behövs, inte minst för att undvika att pupillerna vidgar sig, och de synfel som gärna uppenbarar sig med åren visar sig med ackuratess.

kompisar som har filrerande linser stannar konsekvent och byter till vanliga, så snart skogen tätnar.

det gör dock inte makten, för han har örnögon. vi har diskuterat det flitigt i tidigare liknande trådar🤪

Det har jag också märkt de lilla jag åkt me goggles att de mest e störande inne i skogen. Synen har varit av örnkvalitet men nu vid 41 års ålder är den sämre. Gogglesen ska mest användas i öppna bikeparks för min del.

Makten

Aktiv medlem

Dina polare får byta till andra glasögon, så slipper du dra slutsatser om alla glasögon baserat på deras erfarenheter. Själv ser jag (som sagt) betydligt bättre i uselt ljus med rätt brillor. Detta eftersom glasen filtrerar bort ljus som ändå inte tillför något. Det är först när det börjar bli riktigt skumt (en stund efter solnedgång) som jag ser bättre utan.

Oavsett var man cyklar så kan man dock anta att det är lämpligt med betydigt ljusare glas än man valt om man inte cyklar. Det bästa är naturligtvis om man har möjlighet att prova, för att försöka lista ut hur en viss lins beter sig utomhus går inte på internet eller i en butik inomhus.

Topp