Vilken Pike?

Mangnum

Ny medlem
Vilken Pike?
Har bestämt mig för att bygga på en Da Bomb Cherry Bomb ram. Mycket tack vare värdefulla tips från er här på Forumet. Tack.
Frågan kvarstår dock: Vilken gaffel kompletterar ramen bäst? Marzocchi Z1 Light har nämnts i sammanhanget. Fin gaffel. Kanske lite dyr, och jag har dessutom problem att hitta någon. En annan gaffel som nämnts är Pike. Finns ju typ 8 olika! Vilen gäller? Den dyraste antar jag... eller?
Bör man ha 140 mm eller 150 mm om man till största delen ska använda cykeln i Hellas?

Tackar.

Mange

Vilken Pike?
Asså seriöst finns ju inget bestämt vad som passar bäst, handlar ju om vad du tycker är skönast att rulla på, jag skulle ju häldre köra en z1, delvis för att typ den är riktigt goe men också för att alla skaffar ju pike nu, trist om man inte får vara lite egen.

Z1RC2.jpg ht=599

Vilken Pike?
Z1n borde vara den bästa för lek och utförsgeometri.
Men för hellas verkar piken vara det ulitmata.

henrik VXt kör Pike på sin. Kolla med honom , han har koll!

Vilken Pike?
Den är väll inte ultimat men den är ju typ en allround gaffel, lixom rulla skogen kanske 120mm sedan streeten 95mm, kanske dra stora hopp o dropp så kör man 140mmm, där för är den ju rätt smidig på alla sätt, fast jaa du kanske ser den som ultimatum. Men jag tycker Marzocchi regerar!

Vilken Pike?
Jag funderar som Eric

På en cherry bomb på 4" skulle nog en 2,5 kg (gammal FR 1:a) Z1 inte kännas direkt busigt rappt. Gubbluffar man (som jag) i skogen och rullar utför ibland verkar Z1:an störtskönt stabil (Har inte hunnit köra med min så mkt än).

Z1 finns väl förvisso i 130mm oxå...

Vilken Pike?
Jo rätt, men han som startade tråden (Magnum) berättade ju inte vad han skulle ha hojen till, det är ju för visso XC ram men man hör ju en och annan som har den till allt. Jag ska skaffa en 130mm Z1 Drop Off2 om 2 veckor ca, tycker dom äger allt men aa alla har ju sin smak xD

Vilken Pike?
Som en jämförelse kan jag säga att min Fox Vanilla R 130 efter lite tuning och inkörning blev brutalt skön i Hellas. Är man ute efter att dra på i stöket där tror jag på en rätt mjuk, lätt coilgaffel på 120-130 mm. Enda nackdelen med den var att den blev väl tunn när det skulle rullas i berg och backar.

Vilken Pike?
I tidigare trådar har 409:an ansetts mer prisvärd än 426 (och den lättare 454). Det enda som skiljer är att 426 har extern justering av floodgate.

Personligen skulle jag välja coil före luft. Mindre justerbart men lite billigare och robustare (inbillar jag mig).

/Johan

Vilken Pike?
Boe skrev:
-------------------------------------------------------
> cherrybomb på 5" och pike i 140mm är skoj i
> hellas tycker jag

Fått göteborgssjukan?

Vilken Pike?
Jag tänkte bara inflika att min 454 (eller Team Air som den heter då den är gammal) är totalfunkis. Inte ett problem, lätt, rimligt styv och plush. Och som redan påpekats, Maxle är super.

Vilken Pike?
Eric W skrev:
> Boe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > cherrybomb på 5" och pike i 140mm är skoj i
> > hellas tycker jag
>
> Fått göteborgssjukan?

Ouch!

6624495_6eeff051ff.jpg

Vilken Pike?
Vilken funktion har floodgate? Blir man gladare av att skruva på den, märks det någon skillnad, och inte minst orkar man öppna gaffeln på en 409 och justera internt?
Gafflarna må vara bra men deras hemsida är bedrövligt oinformativ.

Vilken Pike?
Öppna gaffeln för floodgate justering? Är det inte bara en skydds-'bricka' och sedan använda en insexnyckel?

Med floodgate:n bestämmer du när gaffeln skall dämpa igen om du kör på något stort eller landar hårt om du kör med gaffeln i låst läge.

Vilken Pike?
42hz: Jag har ingen aning... Det står bara intern floodgate på hemsidan, mkt möjligt att det är bara en bricka.

Menar du att rebounden körs med "öppna spjäll" efter en smäll, tack vare floodgate, för att sedan börja dämpa igen?

Vilken Pike?
Ok, det är nog bara att en 'knob' för floodgaten inte sitter där, man får använda insex.

Njae, kanske massuppfittar dig, när man låst gaffeln så kan man med floodgaten ställa in hur hård stöt det behövs för att gaffeln skall dämpa trots låsningen, efter smällen är gaffeln 'stel' igen.

Vilken Pike?
Pelle Hå skrev:
> Menar du att rebounden körs med "öppna spjäll"
> efter en smäll,

Nej, snarare kompressionsdämpningen. Genom att justera kompressionsdämpningen och floodgaten går det att få till någon sorts plattformsfunktion. Harri har rätt att enda skillnaden är att du behöver en insex. Det går bra att dra loss och använda ratten till returdämpningsjusteringen (den som alla brukar tappa). Helt otroligt egentligen att de har två olika modeller med den minimala skillnaden :)

Saxat ur manualen.
flood1.JPG ht=408

flood2.JPG ht=725

/Johan

Vilken Pike?
Jag skulle rekommendera en Pike air. Kör själv med en 426a och det funkar ganska bra, men möjligheten att justera hårdheten irriterar ibland.

Kör du mycket skog är extern floodgate ganska trevlig att ha tillhands, jag använder den nu och då. Den ställer i princip fjäderspänningen på en blow-off ventil, så om man vrider upp (lågfarts)kompressionsjusteringen kan man reglera vilken kraft som behövs för att den ska öppna upp sig och börja röra sig.

På en Cherrybomb skulle jag max säga 150mm slag. Isåfall med kort ACmått. Pike fungerar ypperligt i 140-läget, men då ska det gärna gå lite utför. På plattmark/skog är det mer lagom med den ställd på 120mm slag.

Vilken Pike?
42Hz skrev:
> ställa in hur
> hård stöt det behövs för att gaffeln skall
> dämpa trots låsningen, efter smällen är
> gaffeln 'stel' igen.

Aah perfekt, nu fattar t.o.m jag. Danke für die Erklärung.

Vilken Pike?
Tack för alla tips och förklaringar!

Frågvis har ännu en fråga. Har någon här på forumet beställt ram från CRC (Chain Reaction Cycles)? Det blir nästan en tusenlapp billigare exklusive frakt. De har en banner på sin hemsida som säger att det är gratis frakt ända hem till dörren i Nacka. Gäller detta ramar också kan man ju undra. Framgår inte riktigt. Vad kostar frakten annars tro?

Eller ska man främja det inhemska och köpa ramen från Wallner Racing?

Och slutligen - om man är 175 cm lång, vilken storlek ska man köra på ramen? Det där brukar ju skilja sig lite från olika tillverkare.

Vilken Pike?
jag köpte ramen från crc i vintras, det gick strålande, gratis frakt.
köp den minsta, jag är 182 och gillar små ramar, jag kör 15".

Vilken Pike?
Jag skulle självklart köra på en RS Pike. Vem bryr sig om att alla andra har den, den är lika skön för det.

Jag har själv en RS pike 409(nått sånt) 07 och med den streetar, kör xc, ns och dh. Den funkar till allt! Kör på den!

Vilken Pike?
En small/medium är the shit. Skaffa en lite "längre" stam, typ 60mm för FR och kanske 80 för mer AM-åkning, samt en lång sadelstolpe så är du safe sen.

Köp av Wracing. Det är bra att främja marknaden. Bor du i Nacka kan du dessutom åka ända hem till dem i Hässelby och hämta den direkt. Funkar kanoners.

Tillbaka
Topp