Vilken puls bör jag ha när jag tränar?

konscious

Aktiv medlem
Vilken puls bör jag ha när jag tränar?
*Elitmotionärer* Katten börjar på 10 km/t.

@katten: som Glitch skrev: ~"vilan är halva träningen". Om du kan cykla till och från jobbet varje dag så är det jättebra, beroende på hur långt det är kan det vara en del av träningen, hela träningen eller för mycket för att orka varje dag, åtminstone till en början.
Syftet med träningen är väl att bli bättre?
Vila är det träning?

Tack för ordet!
 

Purchaser

Aktiv medlem
Vilken puls bör jag ha när jag tränar?
Frågan är främst vad du vill uppnå, nu är jag mer " inne" på träning kopplad till löpning men bör vara relativt likt för en motionär frånsett att slitaget är något mindre vid cykling. Vill du bara få bättre kondition kan man fokusera mer på tid och mindre på distans/hastighet och köra lågpuls, särskilt i början tror jag det är en bra väg att gå. Med en stabil grund får du sedan bättre utväxling av hårdare pass längre fram.

Titta på tex MAF metoden vid löpning, kräver lite mental styrka men ger i regel mycket tillbaka över tid. Att hetsa på med intervaller som nybörjare leder oftast till en eller båda av:

1. Skada vilket innebär uppehåll
2. Man tröttnar och lägger av eller träningen blir alltmer sällan av
 

grondahl

Aktiv medlem
Vilken puls bör jag ha när jag tränar?
Det blir drygt 2 mil totalt. När jag pendlar så kommer jag ju heller inte träna efteråt, då får pendlingen vara träning. Är det för mycket?

Börja med att bara cykelpendla några veckor, du kommer antagligen känna att benen är betydligt segare på fredag än måndag. Efter några veckor bör du känna dig rätt pigg även fredag morgon, då har du vant dig vid pendlingen och kan lägga till ytterligare träning om du vill. Du kan få till det genom att förlänga en pendlingssträcka eller cykla en runda på helgen. Du kan ju såklart ta i mer under pendlingen med om det funkar trafikmässigt.

Även om du "bara" cykelpendlar så kommer du fortsätta utvecklas under en ganska lång period bara av att få in kontinuerlig volym på 10 mil cykling i veckan. Speciellt om din träningsstatus idag gör att du idag cyklar i jogging-tempo.
 
Vilken puls bör jag ha när jag tränar?
Börja med att bara cykelpendla några veckor, du kommer antagligen känna att benen är betydligt segare på fredag än måndag. Efter några veckor bör du känna dig rätt pigg även fredag morgon, då har du vant dig vid pendlingen och kan lägga till ytterligare träning om du vill. Du kan få till det genom att förlänga en pendlingssträcka eller cykla en runda på helgen. Du kan ju såklart ta i mer under pendlingen med om det funkar trafikmässigt.

Även om du "bara" cykelpendlar så kommer du fortsätta utvecklas under en ganska lång period bara av att få in kontinuerlig volym på 10 mil cykling i veckan. Speciellt om din träningsstatus idag gör att du idag cyklar i jogging-tempo.

Det låter ju kanon om bara mängd kan förändra en till det bättre. Idag blev det cirkus 2,5 mil med en lång vila i mitten. Snittfart 12 km/h enligt strava! Superbra tips hm 🙂
 

Msiipola

Medlem
Vilken puls bör jag ha när jag tränar?
Jag har cyklat i massor av år. Förut fanns inga elektroniska manicker, men jag förbättrade min kondition trotts det, bara genom att cykla regelbundet 2-3 ggr i veckan, allt längre och hårdare.
Puls- och kraftmätning ger mer data, men jag är egentligen tveksam om en motionär blir så mycket bättre med dessa hjälpmedel, jämfört att inte ha några elektroniska prylar alls. Jag själv tycker dock det är intressant att ladda upp data till Strava och se hur min kondition ändras beroende på träningsmängd.

Jag ser att någon här förespråkar träning efter maxpuls, vilket inte alls är någon bra idé utan man ska träna efter sin mjölksyretröskel, som ändras med konditionen. Vilket maxpuls inte gör. Detta är dock en annan diskussion som OP inte nu behöver lägga tid på.

Cykla på, och din kondition och styrka kommer att bli bättre!
 

glitch

Aktiv medlem
Vilken puls bör jag ha när jag tränar?
Med en snittfart på 12.5 km/h (förutsatt att vi inte snackar svår terräng) behöver ta inte fundera på varken puls eller effekt på ett bra tag.
Som sagt redan innan, ut och rör på dig men glöm inte vilan och gör det för att det är kul, inte som ett tvång. Är man inte på humör skippar man rundan helt enkelt.
 

sdx

Aktiv medlem
Vilken puls bör jag ha när jag tränar?
Det låter ju kanon om bara mängd kan förändra en till det bättre. Idag blev det cirkus 2,5 mil med en lång vila i mitten. Snittfart 12 km/h enligt strava! Superbra tips hm 🙂
Du bör nog ta reda på var du har din pulstopp och utgå där i från .
Det är stor skillnad på cykling och löpning skall du ha ut pulstoppen så är det bara backe som gäller och löpning.
Då får man ett bättre mått var man står .
 

nieves

Aktiv medlem
Vilken puls bör jag ha när jag tränar?
Pulsträning är overkill i min mening här. Kör efter andningen istället för att grotta ner dig i tekniska hjälpmedel som gör att du tappar fokus.
Dela in träningen i 3 zoner där..
Zon 1 låg ansträngning, kan prata obehindrat.
Zon 2 medel ansträngning, kan prata men flämtande andhämtning.
Zon 3 hög ansträngning, kan endast uttala enstaka ord, hög andhämtning.

Förslag på träning baserat på 6h/vecka
3x 1h i z1
1x 30m i z3 varvat med 30m i z2
1x2h i z2 t.ex på helgerna.

Z1 kan ersättas med promenad med samma tid om man inte kan cykla.
Börja där i en månad och se vad som händer.
 

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Vilken puls bör jag ha när jag tränar?
Satte mig i snabbgrupp på dagens pass. Första efter c19. Knappt 3 Tim med 48 min på tröskel. Hyggligt skrynklig.

Jag kollar alltid pulsen.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer