Vilken pump ska jag köpa för dämparen?

Klas_1

Ny medlem
Hej,
Jag har just köpt en MTB och tror jag kommer att behöva lite nya verktyg. Jag har tidigare mekat mycket cykel men aldrig ägt någon med luftdämpad framgaffel. Ja, det var många år sedan jag köpte min senaste cykel. Gaffeln är en Rockshox 30 silver med bilventil som kräver ca 12 bar (180 psi) för min vikt. Jag tänker att det är bäst att kunna pumpa den själv. När jag tittar på Bikester eller Chainreaction hittar jag en uppsjö märken och modeller, som vanligt. Så min fråga är vilken pump ni rekommenderar eller vilken ni avråder från. Jag vill mest undvika allt som är så billigt och skramligt att det strular. Nästa fråga är om det finns någon anledning att välja en liten pump som kan följa med ut? Det blir nog ingen jätteavancerad cykling långt hemifrån så till nöds kan jag gå hem.

Mvh, Klas

Klas_1

Ny medlem
Tack för råden Spindelbenen och Glitch. Jag är tyvärr inte så förtjust i batteridrivna mätare då batteriet riskerar att vara slut just när man behöver den som bäst. Annars ger en digital mätare oftast bättre upplösning, bättre repeterbarhet och antagligen bättre noggrannhet än en analog. Någon analog pump/mätare ni rekommenderar?

Valhalla_

Aktiv medlem
Satsa på en med en ventil som inte pyser ur luft när du tar av den. Det är viktigare än typ av mätare. Vad är vitsen med en bra mätare när man tappar 5-10 psi om man inte skruvar av tillräckligt fort?

Se här. Den lilla röda pluppen öppnar och stänger man schraderventilen med. Dvs innan du tar av pumpen har du redan stängt ventilen.

alex.asu

Medlem
Satsa på en med en ventil som inte pyser ur luft när du tar av den. Det är viktigare än typ av mätare. Vad är vitsen med en bra mätare när man tappar 5-10 psi om man inte skruvar av tillräckligt fort?

Se här. Den lilla röda pluppen öppnar och stänger man schraderventilen med. Dvs innan du tar av pumpen har du redan stängt ventilen.
Det är bara luften i slangen som pyser ut, inte ur dämparen, även på en där man bara skruvar av hela munstycket på en gång.

glitch

Aktiv medlem
Tack för råden Spindelbenen och Glitch. Jag är tyvärr inte så förtjust i batteridrivna mätare då batteriet riskerar att vara slut just när man behöver den som bäst. Annars ger en digital mätare oftast bättre upplösning, bättre repeterbarhet och antagligen bättre noggrannhet än en analog. Någon analog pump/mätare ni rekommenderar?
Alltså tror du överskattar hur ofta en gaffelpump används. Med en analog är det i min mening otroligt svårt att göra små justeringar som kan göra skillnaden mellan okej och perfekt set-up.
När man väl hittat sin set-up används den sällan och i regel nästan bara hemma. Att ha ett extra batteri är knappast en stor grej :)

Valhalla_

Aktiv medlem
Det är bara luften i slangen som pyser ut, inte ur dämparen...
Ibland ja. Men 2 av 4 dämparpumpar jag haft har släppt ut mer än det i slangen om man inte är snabb. Så det där är i min mening lite av en myt.

Bättre är att inte släppa ut någonting alls, typ med pumpen jag länkade till.

marr

Moderator
Forumvärd
Jag har en digital fotpump för ändamålet. Sjukt skönt när man ska pumpa bakdämpare. Men klart smidigt på gafflar med.

marr

Moderator
Forumvärd
Ibland ja. Men 2 av 4 dämparpumpar jag haft har släppt ut mer än det i slangen om man inte är snabb. Så det där är i min mening lite av en myt.

Lezyne har en fin chuck för ändamålet.

kais01

Aktiv medlem
har varit verkligen nöjd sedan jag bytte till birzman, har två stycken varav den ena saknar mätare och ligger i ryggan med på varje tur. en räddare för mer än en kompis.

två smidiga och riktigt små rackare med anslutningsventil som jobbar helt utan läckage.
D4F4A1A3-D86A-4090-8D7F-C2422CFB3858.jpeg
9005DA1D-3FE5-4534-B05E-B8B50CC27C1F.jpeg

marr

Moderator
Forumvärd
Dessa har jag.
Ryggsäcken.

Verkstaden.

jonte987

Aktiv medlem

Den är väldigt (exakt?) lik den lifeline jag har. Överlägsen koppling men tömmer jag dämparen helt klarar den inte att öppna ventilen. Justera tryck går bra. Köpte en digital för 700. Kass koppling och batteri tar slut på 2 mån.

alex.asu

Medlem

jonte987

Aktiv medlem
Jag har samma som marr. Måste vara två måndags ex jag fått. Har precis reklamerat batteri problemet. Det dåliga med koppling är att den inte snurrar fritt från slangen som på den billiga

Valhalla_

Aktiv medlem
Ok, min erfarenhet är precis tvärt om.
Länkar till test av pumpar som bekräftar min erfarenhet: https://enduro-mtb.com/en/the-best-shock-pump-you-can-buy/
Dvs.. 4 av 2 pumpar läcker?

Jag ska göra ett försök att tala om för pumparna att de visst inte läcker, och att de kan sluta lura mig med sina fåniga visare. Tror de är i maskopi med grejerna jag försöker pumpa upp också, min dropper luras genom att inte gå upp så fort som den ska och dämparen blir mjukare än jag tänkt mig. Men nu har jag synat deras bluff.

Skämt åsido, möjligen kan detta handla om slitage/sättning av o-ringen i anslutningen efter att ha använt grejerna ett antal gånger. Eller kanske jag drar onödigt hårt vilket orsakar slitage etc. Jag vet ärligt talat inte. Men om piggen hamnar förhållandevis långt ut jämfört med tätningen så uppstår ju detta fenomen. Särskilt märks det vid höga tryck och när man pumpar upp t.ex en ifp kammare som är rätt liten (ja- jag har lyckats med att tömma ifp:n (alltså en med komplett schraderventil) genom att skruva av pumpen långsamt)

Hur som helst. Jag köpte i alla fall en sån här och är färdig med läckagen.. 🙂

alex.asu

Medlem

Jag ska göra ett försök att tala om för pumparna att de visst inte läcker, och att de kan sluta lura mig med sina fåniga visare. Tror de är i maskopi med grejerna jag försöker pumpa upp också, min dropper luras genom att inte gå upp så fort som den ska och dämparen blir mjukare än jag tänkt mig. Men nu har jag synat deras bluff.

Skämt åsido, möjligen kan detta handla om slitage/sättning av o-ringen i anslutningen efter att ha använt grejerna ett antal gånger. Eller kanske jag drar onödigt hårt vilket orsakar slitage etc. Jag vet ärligt talat inte. Men om piggen hamnar förhållandevis långt ut jämfört med tätningen så uppstår ju detta fenomen. Särskilt märks det vid höga tryck och när man pumpar upp t.ex en ifp kammare som är rätt liten (ja- jag har lyckats med att tömma ifp:n (alltså en med komplett schraderventil) genom att skruva av pumpen långsamt)

Pressure loss when unscrewing?
It goes without saying that forks and shocks lose some pressure when the pump is screwed on as the pressure distributes itself over a larger volume. This effect increases with higher pressures. It was 2-3 psi on average with our test shock at 100 psi and 8-10 psi with it at 250 psi, using the standard-sized pumps. The myth that the fork or shock will lose pressure as soon as you unscrew the pump head is still propagated on mountain-bike forums. In actual fact, not a single pump does that, as our test with the Quarq ShockWiz showed. It doesn’t matter how slowly you unscrew the pump or whether it has a manual check-valve – which incidentally exists purely because of this myth. Interestingly, some pumps (Syncros, Topeak) may experience pressure loss due to operator error from that same valve control system. If you don’t unscrew the knurled control ring far enough before unscrewing the head, you will indeed lose some pressure. But operator errors aside, we’ve been able to demonstrate that no pump causes pressure loss when you unscrew the head.
Jag tolkar det som att det är de pumpar med en fästskruv och en aktiveringsskruv i chucken som tenderar att läcka om man glömmer skruva ut "aktiverings skruven" innan man skruvar av själva fästskruven och att de anser detta vara ett användarfel i så fall.

Jag har haft båda typerna och inte upplevt läckage i med någon sålänge man använder dem rätt, men såklart finns det säkert dåliga interface eller fall när chuck och ventil är slitna.

Smiler

Ny medlem

Har också en sådan Procraft som jag är väldigt nöjd med, rekommenderas starkt!

Makten

Aktiv medlem
Välj en pump där man manuellt skruvar ut mittpinnen som öppnar ventilkäglan. Jag har en som ska ha precis rätt djup på pinnen och den fungerar inte till vissa ventiler, exempelvis i min ena sänkstolpe. Pinnen når helt enkelt inte ner.

Edit: Hanterar man en dylik pump som det är tänkt är risken för läckage vid montering och demontering såklart mindre än med en pump där pinnen är fast. När tätningen blir lite sliten kan pinnen mycket väl öppna ventilen innan ytterröret tätat så att säga.

Astraboy

Aktiv medlem

Min real-life erfarenhet håller med. Min gamla pump utan "chuck" pös ut lite luft hur jag än gjorde, vilket gjorde att man fick lära sig att överfylla. Min nya med "chuck" gör det inte och jag kan alltså vara mer exakt med trycket. Sedan kan man läsa hur många test som helst, men det är min personliga erfarenhet av de två pumpar jag haft senast.

Klas_1

Ny medlem

Tack för tipset, jag misstänkte att det skulle finnas någon liten detalj som är viktigare än man först kan tro.

n3wton

Aktiv medlem

Det kan inte vara så att du först lossar ventilen vid rätt tryck, men blir osäker på om du tappade luft och således skruvar på pumpen igen, varpå trycket inte är detsamma? Om så är fallet är det den volym luft som åker ut i pumpens slang och trycksätter den vid andra påskruvningen som gör att trycket sänkts i dämparen snarare än att du tappade luft när lossade pumpen första gången.

Det är ett vanligt misstag då man pumpar däck och funderar över varför det pyser när man lossar pumpen från ventilen, men det är alltså bara luften i pumpens slang som åker ut. Ett ärligt feltänk!

Det kan såklart finnas pumpar som är kassa kan jag föreställa mig, så jag säger inte att det måste vara på det viset..

Valhalla_

Aktiv medlem
Det kan inte vara så att du först lossar ventilen vid rätt tryck, men blir osäker på om du tappade luft och således skruvar på pumpen igen, varpå trycket inte är detsamma? Om så är fallet är det den volym luft som åker ut i pumpens slang och trycksätter den vid andra påskruvningen som gör att trycket sänkts i dämparen snarare än att du tappade luft när lossade pumpen första gången.
Nej. Det där känner jag till och det är inte det jag menar. Lyckas man tömma det man pumpat upp genom att fumla med anslutningen och vara för långsam, då är det inte slangen. Rätt tydligt när det är en IFP-kammare man försöker pumpa upp för dels är trycket väldigt högt och dels är volymen väldigt liten. Jag har fått chansa och pumpa rätt mycket mer med förhoppningen om att hamna ungefär rätt när man så snabbt man bara kan skruvar loss anslutningen.

Vet inte, kanske mina pumpar har varit kassa. Eller slitna. Men jag har för egen del som sagt löst det med en pump där jag kan dra tillbaka pinnen innan jag skruvar loss anslutningen. Funkar kalas. Även den pyser ju men då är jag i alla fall 100% säker på att det är luften i slangen....

qma

Aktiv medlem
Jag gillar min Topeak PocketShox DXG. Liten och lätt nog att ta med, robust nog (4 år nu - kanske ersatt i sortimentet) och med sån fiffigt ocd-vänlig separat skruv för nålen.

n3wton

Aktiv medlem
Nej. Det där känner jag till och det är inte det jag menar. Lyckas man tömma det man pumpat upp genom att fumla med anslutningen och vara för långsam, då är det inte slangen. Rätt tydligt när det är en IFP-kammare man försöker pumpa upp för dels är trycket väldigt högt och dels är volymen väldigt liten. Jag har fått chansa och pumpa rätt mycket mer med förhoppningen om att hamna ungefär rätt när man så snabbt man bara kan skruvar loss anslutningen.

Vet inte, kanske mina pumpar har varit kassa. Eller slitna. Men jag har för egen del som sagt löst det med en pump där jag kan dra tillbaka pinnen innan jag skruvar loss anslutningen. Funkar kalas. Även den pyser ju men då är jag i alla fall 100% säker på att det är luften i slangen....
Det lär ju såklart vara sjukt mycket kinkigare med den typen av luftkammare än däck där det är så stor volym. Av rent intresse, hur vet du vilket tryck du har när du plockat bort pumpen och att det skiljer sig från när du hade pumpen monterad? Går du på ren känsla för om dämparen är hårt nog pumpad?

Klas_1

Ny medlem
Alltså tror du överskattar hur ofta en gaffelpump används. Med en analog är det i min mening otroligt svårt att göra små justeringar som kan göra skillnaden mellan okej och perfekt set-up.
När man väl hittat sin set-up används den sällan och i regel nästan bara hemma. Att ha ett extra batteri är knappast en stor grej :)
Ja, du har rätt i att pumpen kanske inte kommer att användas så ofta. Men min erfarenhet är att batterierna töms ändå, pga självurladdning. Du har också rätt i att det är lätt att ha ett reservbatteri. Men det här är prylar som brukar få hänga med på resor och då vill jag inte bli stillastående någonstans långt från närmsta inköpsställe. Jag vill ha bekymmersfri drift och då får jag nog offra möjligheten till finlir som en digital modell skulle ge. :-)

Valhalla_

Aktiv medlem
Det lär ju såklart vara sjukt mycket kinkigare med den typen av luftkammare än däck där det är så stor volym. Av rent intresse, hur vet du vilket tryck du har när du plockat bort pumpen och att det skiljer sig från när du hade pumpen monterad? Går du på ren känsla för om dämparen är hårt nog pumpad?
Ja definitivt. Pumpar man en gaffel t.ex och en liten mängd smiter ut gör det inte så mycket. Men just när det är en liten volym och högt tryck så blir det känsligare. Jag fick gissa mer eller mindre. Men med nuvarande pump behöver jag inte gissa eftersom jag kan stänga ventilen i förväg.

glitch

Aktiv medlem
Ja, du har rätt i att pumpen kanske inte kommer att användas så ofta. Men min erfarenhet är att batterierna töms ändå, pga självurladdning. Du har också rätt i att det är lätt att ha ett reservbatteri. Men det här är prylar som brukar få hänga med på resor och då vill jag inte bli stillastående någonstans långt från närmsta inköpsställe. Jag vill ha bekymmersfri drift och då får jag nog offra möjligheten till finlir som en digital modell skulle ge. :-)
Jag har Red pumpen sen drygt två år, aldrig bytt batteri. Har ett extra fasttejpat på den för nödlägen. Har kvar en analog som jag inte rört sen jag köpte red pumpen.
Lycka till att pump 72 psi exakt med en analog.

Valhalla_

Aktiv medlem
Lycka till med att ens väga exakt 72 kg varje gång du sätter dig på hojen. :ROFLMAO: Inte justerar man för det från dag till dag.

Behövs inte större noggrannhet än vad en analog mätare ger, även om det kanske känns bättre att displayen visar 72,05 psi.

Klas_1

Ny medlem
Tack alla för de goda råden. Nu tror jag att jag har ganska bra grepp om vad jag behöver.

Mvh, Klas

glitch

Aktiv medlem
Lycka till med att ens väga exakt 72 kg varje gång du sätter dig på hojen. :ROFLMAO: Inte justerar man för det från dag till dag.

Behövs inte större noggrannhet än vad en analog mätare ger, även om det kanske känns bättre att displayen visar 72,05 psi.
Jag bajsar enligt ett fast schema ;-)

yonsson

Aktiv medlem

Det är ett vanligt misstag då man pumpar däck och funderar över varför det pyser när man lossar pumpen från ventilen, men det är alltså bara luften i pumpens slang som åker ut. Ett ärligt feltänk!

Det kan såklart finnas pumpar som är kassa kan jag föreställa mig, så jag säger inte att det måste vara på det viset..
Det är EXAKT så jag gjort och tänkt. Sjukt kul och skönt att få en förklaring, så tack för det! :geek:

jonte987

Aktiv medlem
Mailade wiggle att min Lezyne Digital Shock Pump sög batteri. Nu ligger en ny på posten för 700 pix utan frågor och utan retur av den gamla....Nu får vi se.

Skumt med e-handel. Fick en sovsäck på 170cm en gång. Mailade och fick en till på 170cm. Då gav jag upp. Jag har fortfarande en säck från 1984 men barnen är nöjda.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer