Vilken skyddsjacka för DH?

Hej

jag och grabben har börjat köra lite DH och hittills hyrt skydd eller kört med hockeyprylar. Nu tänkte jag köpa varsin skyddsjacka. Så vad ska man köpa? Kommer inte bli nåt extremt körande utan nån helg i Isaberg, Vallåsen och Åre. Jag har kollat på de mer slimmade "skyddströjorna" som tex Fox Base Frame D30 som ju ser sköna och smidiga ut men räcker verkligen skyddet i dom om man skrotar ut i terängen? Sen har jag kollat på de mer traditionella typ Fox titan sport protector jacket. De ser mer rejäla ut. Man börjar ju närma sig 50 år och är nybörjare så det blir en del krascher och kroppen är ju myckety mer benägen att gå sönder nu än förr. Vad säger ni med erfarenhet?

/F

jonte987

Aktiv medlem
Om du räknar med en del krascher hade jag kört en level två jacka.
Jag är också snart 50 och kör med rygg och knäskydd men jag kör inte med full insats utan tar det försiktigt. Relativt.

Jag hade kunnat tänka mig en lättare jacka men har lite beslutsångest över att byta från level 2 ryggskydd till level 1 jacka.
Vad som är smartast i verkligheten vet jag inte men revbenskydd hade varit bra då det är det enda jag skadat

tjone

Medlem

Scott Softcon 2 Protector lätt och funktionell för bröst, rygg, axlar samt armbågar. Skydda mig från skada vid high-speed vurpa i Järvsö. Kanon för oss litet äldre :-)​

Startgas

Aktiv medlem
Jag kommer köpa något från Leatt när min nuvarande från POC faller samman.
Leatts skydd ser seriösa ut, ser ut att faktiskt kunna göra nytta till skillnad från många andra märken, dessutom så är de anpassade att användas tillsammans med Leatts nackskydd ifall man vill ha det.

Jag tänker att det blir nåt sånt lite kraftigare skydd som ni länkat till ovan. När jag kör trail så har jag aldrig haft skydd och det brukar gå fint (förutom nåt revben) men vid DH är det ju nära ögat hela tiden tycker jag. Det är ju både högre fart, hopp och mer satsning hela tiden.

Zebb

Medlem
Jag rekommenderar också scott softcon-modellerna. Både jag och sonen har det när vi kör cross och det är svårslaget när det gäller hur skönt det är. Har kört flertalet leatt-modeller tidigare men båda tycker att dom är otympliga och passformen är sisådär. Bättre med ett skydd man verkligen trivs med och som sitter slimmat så att man kan koncentrera sig på körningen. Testa innan köp, annars är det jättesvårt att veta vilken storlek man ska ha.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer