Vilken slang 2020?

Peth

Aktiv medlem
Jahapp, nya hjul precis hemkomna men jag missade visst den lilla detaljen att en djupare fälg kräver en längre ventil på slangen.

Så, vad gäller 2020 när det kommer till slang för racerdäck på 28mm?

HåkanC

Aktiv medlem
Peth sa:
Ventillängd har jag koll på, men har noll koll på vad i övrigt som gör en bra slang.
Ok
Jag har fått lära mig att c:a 15mm längre ventil än fälghöjd behövs för att de flesta pumpar skall fungera bra

Vad gäller själva slangen tycker jag att en butyl slang med en vikt på 65-75g fungerar bra, de riktigt tunna butylslangarna, <55g, tycker jag är för ömtåliga
Här säljs en slang på <70g med 36, 48 eller 60mm ventil: https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=18226

/Håkan

NickPick

Aktiv medlem
Peth sa:
Jahapp, nya hjul precis hemkomna men jag missade visst den lilla detaljen att en djupare fälg kräver en längre ventil på slangen.

Varför lite slanglöst?
Annars känns det som du har fått bra tips redan.

Peth

Aktiv medlem
NickPick sa:
Peth sa:

Varför lite slanglöst?
Gick ju och köpte däck ej anpassade till slanglöst. Så slang får det bli.

Tubolito verkar intressant.

MAMTB

Medlem
Peth sa:
NickPick sa:
Peth sa:

Varför lite slanglöst?
Gick ju och köpte däck ej anpassade till slanglöst. Så slang får det bli.

Tubolito verkar intressant.
Jag har väldigt bra erfarenhet av Tubolito till mtb. Kan tänka mig att de funkar väldigt bra till racer också!

Raggamuffin

Aktiv medlem
Hur är Tubolito att laga? I ett dike 37 mil hemifrån i regnet och båda reserverna plus bak har nu hål i sig.
Önskar man att man hade butyl då istället?

Atakua

Medlem
Raggamuffin sa:
Hur är Tubolito att laga?
Vanliga lappar passar inte enligt tillverkaren. Det finns speciella punkteringslappar för Tubolito. Jag har nu en Tubolito-slang samt en passande punkteringssats liggandes i reservlådan. Jag kommer att börja använda den i sommar när jag byter till mina "smala" sommarhjul, dvs 27.5" × 3.0". Tyvärr tillverkar Tubolito inte några slangar som skulle passa till mina 26" × 4.8" vinterdäck.

Makten

Aktiv medlem
Atakua sa:
Raggamuffin sa:
Hur är Tubolito att laga?
Vanliga lappar passar inte enligt tillverkaren. Det finns speciella punkteringslappar för Tubolito. Jag har nu en Tubolito-slang samt en passande punkteringssats liggandes i reservlådan. Jag kommer att börja använda den i sommar när jag byter till mina "smala" sommarhjul, dvs 27.5" × 3.0". Tyvärr tillverkar Tubolito inte några slangar som skulle passa till mina 26" × 4.8" vinterdäck.
VARNING: De medföljande "speciella" lagningslapparna för Tubolito är komplett värdelösa. De funkar en stund men sen släpper de, och då snackar vi MTB-tryck i slangen. Däremot funkar Schwalbes genomskinliga, självhäftande lappar utmärkt. Finns andra märken också.
Tubolitos egna ser ut att vara utklippta ur sån där plast man slår in skolböcker med. Fungerar EJ. Slangarna i sig är däremot hur funkis som helst.

Rattnalle

Aktiv medlem
kais01 sa:
Rattnalle sa:
Lingon sa:
Det sög rätt hårt för fem år sen när jag provade sist. Blivit bättre?
vad hade du för problem? det är ju inget för pendling med behov av daglig pumpning. men rullet både på landsväg och mtb är klart vanebildande. som alternativ till slanglöst, och i princip lika följsamt.

michelin latex har i mina händer varit misärfria.
Det var Michelins jag provade. Jag kände ingen skillnad utom att cykeln redan senare samma dag kändes som om den behövde pumpas.

Peth

Aktiv medlem
Några Tubolito beställda. 180 gram sparade för en extrakostnad om 350 kr jämfört med att köpa samma slang som jag haft tidigare.

kais01

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
kais01 sa:
Rattnalle sa:
Lingon sa:
Det sög rätt hårt för fem år sen när jag provade sist. Blivit bättre?
vad hade du för problem? det är ju inget för pendling med behov av daglig pumpning. men rullet både på landsväg och mtb är klart vanebildande. som alternativ till slanglöst, och i princip lika följsamt.

michelin latex har i mina händer varit misärfria.
Det var Michelins jag provade. Jag kände ingen skillnad utom att cykeln redan senare samma dag kändes som om den behövde pumpas.
ja i det läget blir det ju lite trögtrampat. har märkt att vissa latex-slangar håller luften bättre än andra, men från morgon till kväll händer det nog i vissa fall att det behöver pumpas. så vissa begränsningar med latex alltså. men gillar och använder dem ändå:)

Rattnalle

Aktiv medlem
Jag har slutat med Contislangar då de har tenderat att gänga ur ventilkäglan med min minipump. Schwalbe gör i mitt tycke bättre ventiler.
Jag har inte märkt nån skillnad på de punkten. Men så drar jag också åt käglan på alla nya slangar lite med en tång innan de åker ner i nån väska. Annars gångar de ur.

Michelin har varken urtagbar ventil eller utvändiga fula gängor på sina slangar. Det löser också problemet med den där ringen.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Jag har inte märkt nån skillnad på de punkten. Men så drar jag också åt käglan på alla nya slangar lite med en tång innan de åker ner i nån väska. Annars gångar de ur.

Michelin har varken urtagbar ventil eller utvändiga fula gängor på sina slangar. Det löser också problemet med den där ringen.
Jag drar också åt direkt de packas upp så har aldrig tänkt på det. Har pumpat med en lezyne minipump (den sitter ”fint” monterad på fäste vid flaskhållaren, men det pratar vi inte högt om).

Gano

Medlem
+1
Latex ger lägre rullmotstånd eftersom det har en helt annan hysteres än butyl. Det fjädrar tillbaka med mycket mindre värmeutveckling än butyl = mindre förluster = högre hastighet

Edit: Jo, Vittorias latexslangar kan man ju gänga ur käglan och välja valfri förlängare. Dessutom håller de hög kvalitet.

Gano

Medlem
Min egen erfarenhet är att man inte ska välja för liten slangdiameter på latexslang. Verkar som om de läcker mer om de får sträcka sig. Jag kör Vittoria 28 slang i både 23, 25 och 28 mm däck. Gjorde ett försök med nåt annat mysko märke och det gick inte bra, slangen small efter 200 meter. Men skam den som ger sig, och för mig funkar Vittoria med förlängare klockrent.

Bprct

Medlem
Hur är Tubolito att laga? I ett dike 37 mil hemifrån i regnet och båda reserverna plus bak har nu hål i sig.
Önskar man att man hade butyl då istället?
Blir inga mer tubolito för min del, punka både på Mallis och Grancan samma år. De går att laga med parktools snabblappar, men släpper när de blir varmt. Dessutom fick jag även läckage där ventilen är nedskruvad o plasten.

kais01

Aktiv medlem
Blir inga mer tubolito för min del, punka både på Mallis och Grancan samma år. De går att laga med parktools snabblappar, men släpper när de blir varmt. Dessutom fick jag även läckage där ventilen är nedskruvad o plasten.
dessutom; är det bra för rullet på irl-asfalt med ett styvt plastmembran?

skulle inte tro det.

kais01

Aktiv medlem
Min egen erfarenhet är att man inte ska välja för liten slangdiameter på latexslang. Verkar som om de läcker mer om de får sträcka sig. Jag kör Vittoria 28 slang i både 23, 25 och 28 mm däck. Gjorde ett försök med nåt annat mysko märke och det gick inte bra, slangen small efter 200 meter. Men skam den som ger sig, och för mig funkar Vittoria med förlängare klockrent.
kör flitigt med latex på landsväg, och på mtb, i det senare fallet får man verkligen sträcka ut slangen. intressant tanke att läckaget skulle svara mot utsträckningen, men inte kunnat konfirmera detta. däremot är det mycket tydligt att läckaget varierar mellan olika exemplar av slang.

Gano

Medlem
kör flitigt med latex på landsväg, och på mtb, i det senare fallet får man verkligen sträcka ut slangen. intressant tanke att läckaget skulle svara mot utsträckningen, men inte kunnat konfirmera detta. däremot är det mycket tydligt att läckaget varierar mellan olika exemplar av slang.
Jo, att läckaget varierar har jag också märkt. På min nya aerohoj med 23 mm GP5000 fram och 28 mm GP5000 bak med Vittoria 28 mm latexinnerslang både fram och bak hade jag fortfarande lite tryck kvar efter 2 månader i förrådet.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer