Vilken stel gaffel?

krillan

Aktiv medlem
Vilken stel gaffel?
Fick min dämpade 26” framgaffel stulen. Satt på min vinterpendlare. Tänker köpa stel Men vilken längd? Försöker mäta bb- dropp och gissar att det borde ligga runt 30 mm. Men då blir gaffeln rätt kort. Hur tänka?

LWB

Aktiv medlem
Vilken stel gaffel?
Fick min dämpade 26” framgaffel stulen. Satt på min vinterpendlare. Tänker köpa stel Men vilken längd? Försöker mäta bb- dropp och gissar att det borde ligga runt 30 mm. Men då blir gaffeln rätt kort. Hur tänka?
Jag har tyvärr inte mycket konkret hjälp att ge, men vad är det för cykel och minns du vilken gaffel det var? Det kan möjligen hjälpa andra att ge goda råd.

Argos

Aktiv medlem
Vilken stel gaffel?
Jag ersatte en gång en dämpad 26"-gaffel med 100 mm slaglängd med en stel gaffel med mått a-c på 460 mm med bra resultat, så nånstans där plus/minus nån centimeter kan passa bra.

krillan

Aktiv medlem
Vilken stel gaffel?
Jag ersatte en gång en dämpad 26"-gaffel med 100 mm slaglängd med en stel gaffel med mått a-c på 460 mm med bra resultat, så nånstans där plus/minus nån centimeter kan passa bra.
Jag hade även 100 mm slag. Men om jag sätter 460 mm gaffel så blir bb drop 20mm. Racercyklar har 60-70mm

Senast ändrad:

krillan

Aktiv medlem
Vilken stel gaffel?
Jag hade även 100 mm slag. Men med 460 mm så blir bb-drop under 20 mm. Racercyklar har ca 60-70mm

Senast ändrad:

krillan

Aktiv medlem
Vilken stel gaffel?
Jag har kört under många år på flera olika 26" Mtbs med en Surly Instigator gaffel med a-c på 447 mm.
Det har fungerat helt ok, och gör det fortfarande.
Ja om man mäter 100 mm gaffeln med sagg så landar man där någonstans. Det går heller inte att hitta gafflar som är kortare o ser bra ut på en kolfiberhoj. Får väl testa då om ingen annan har nått förslag.

Argos

Aktiv medlem
Vilken stel gaffel?
Här t.ex. kan du kolla om du vill. Vet inte vad du har för styrrör eller axeltyp så du får själv sortera bort fel kandidater.

Finns många andra ställen också där du kan söka på "rigid forks" och återkomma här med ev. frågor.

Senast ändrad:

krillan

Aktiv medlem
Vilken stel gaffel?
Här t.ex. kan du kolla om du vill. Vet inte vad du har för styrrör eller axeltyp så du får själv sortera bort fel kandidater.

Finns många andra ställen också där du kan söka på "rigid forks" och återkomma här med ev. frågor.

Tack för tipsen, men har redan letat skallen av mig. Finns ingen ca 400 mm, 440 är kortaste.

krillan

Aktiv medlem
Vilken stel gaffel?
Men nu är det ju en vinterpendlare skrev du, då gör det väl inget med några millimeter extra markfrigång.

Nej egentligen inte men varför inte göra rätt om det går? Och det är inte markfrigång som stör. Det är stabiliteten i höga farter. Högre värde på bb- drop ger stabilare cykel. Och blir därför mer lik en landsvägsracer.

Argos

Aktiv medlem
Vilken stel gaffel?
En 26:a Surly Disc Trucker med 376 mm a-c finns i lager här. Fast kanske blir för kort och lågt?

Senast ändrad:

tmalm

Aktiv medlem
Vilken stel gaffel?
Gaffeln måste passa hyffsat, dvs någorlunda samma ac-mått annars blir geon knepig, tro mig, en för kort gaffel är inte så nice!

/T

Ragnvald

Aktiv medlem
Vilken stel gaffel?
Nej egentligen inte men varför inte göra rätt om det går? Och det är inte markfrigång som stör. Det är stabiliteten i höga farter. Högre värde på bb- drop ger stabilare cykel. Och blir därför mer lik en landsvägsracer.
Det stämmer ju, sålänge du står på pedalerna i alla fall. Med vikten på sadeln och bra rundtramp ska inte BB-drop i sig spela roll. Sadeln och tyngdpunkten kommer förvisa lägre och det hjälper ju på stabiliteten.

Fast på köpet med lägre BB genom kortare gaffel får du även brantare styrrörsvinkel (head tube angle), vilket gör riktningsstabiliteten sämre. Den effekten skulle jag tro dominerar vig högre hastigheter.

krillan

Aktiv medlem
Vilken stel gaffel?
Det stämmer ju, sålänge du står på pedalerna i alla fall. Med vikten på sadeln och bra rundtramp ska inte BB-drop i sig spela roll. Sadeln och tyngdpunkten kommer förvisa lägre och det hjälper ju på stabiliteten.

Fast på köpet med lägre BB genom kortare gaffel får du även brantare styrrörsvinkel (head tube angle), vilket gör riktningsstabiliteten sämre. Den effekten skulle jag tro dominerar vig högre hastigheter.

Men att byta till en för lång framgaffel kan ge wheelflop om det inte är rätt framsprång ”offset” och omöjlig att släppa styret på. Men nu blir det överkurs. Det är för mycket att göra med att leta upp alla mått för att hitta rätt ersättning. Kanske någon redan har räknat ut bästa måtten?

Senast ändrad:

Ragnvald

Aktiv medlem
Vilken stel gaffel?
Men att byta till en för lång framgaffel kan ge wheelflop om det inte är rätt framsprång ”offset” och omöjlig att släppa styret på. Men nu blir det överkurs. Det är för mycket att göra med att leta upp alla mått för att hitta rätt ersättning. Kanske någon redan har räknat ut bästa måtten?
Över kurs kanske, men det blev ändå lite intressant läsning på olika ställen för min del. Lite klokare varje dag.
Kontentan blir väl: hitta rätt gaffel... Matcha originalet (om TS vet vilken gaffel det var) förefaller ju bäst om beteendet var okej på den. Annars får man kanske experimentera lite. Men att enkom leta efter maximalt BB-drop eller slackast HTA förefaller naturligt nog båda som optimeringar med krasst förväntat slutresultat för mig i alla fall.

krillan

Aktiv medlem
Vilken stel gaffel?
Över kurs kanske, men det blev ändå lite intressant läsning på olika ställen för min del. Lite klokare varje dag.
Kontentan blir väl: hitta rätt gaffel... Matcha originalet (om TS vet vilken gaffel det var) förefaller ju bäst om beteendet var okej på den. Annars får man kanske experimentera lite. Men att enkom leta efter maximalt BB-drop eller slackast HTA förefaller naturligt nog båda som optimeringar med krasst förväntat slutresultat för mig i alla fall.

Du har rätt! Har gjort en enklare beräkning. Gaffeln var ca 480. Sagg ca30 mm ger en gaffel på 450 mm. På äldre gafflar (2012) så var offset/ rake standard ca 40 mm. Då borde det inte bli någon större skillnad om jag hittar en sån. Men vill nog ha en kortare😃

Fredrik80

Aktiv medlem
Vilken stel gaffel?
Varför vill du ha kortare? 26'' mtb brukar ha snabb nog styrning så det räcker. Om ramen är byggd för 100mm dämpare hade jag nog inte satt på kortare gaffel än ca 44-45cm. Du kan sabba geometrin på cykeln helt om du inte vet du gör.

freddag

Aktiv medlem
Vilken stel gaffel?
sabba helt är kanske att ta i? jag har för korta gafflar på två cyklar och visst blir styrningen rappare, men lägre vevparti är ganska bekvämt på en standardcykel när en ska av och på och stanna vid rödljus och sånt. brantare sadelrör och mer reach (som kortare gaffel ger) gör det lite bekvämare att hänga på styret i riktiga eller imaginära tempopinnar när det är motvind också, om det går att höja styret. otb-problemet är inte så stort i pendlingsterräng.

om en kör med lite vikt i framväskor så lugnar styrningen ner sig också. när väskorna tas av känns styrningen nervös i 30 sekunder innan hjärnan ställt om.

tycker inte ts behöver vara rädd för att experimentera. andrahandsvärdet på stela "gravel"-gafflar i spannet 400-480 mm a-c verkar högt om inte styrröret är kapat för långt.

krillan

Aktiv medlem
Vilken stel gaffel?
Varför vill du ha kortare? 26'' mtb brukar ha snabb nog styrning så det räcker. Om ramen är byggd för 100mm dämpare hade jag nog inte satt på kortare gaffel än ca 44-45cm. Du kan sabba geometrin på cykeln helt om du inte vet du gör.
Geometri på en dämpad hoj är ju inte samma sak som på en stel. Effektiv geometri på en mtb i skogen blir ju mycket brantare pga att gaffeln slår upp till 10 cm. 44-45 cm stämmer om man utgår från att 30 mm sag är normalt. Men sanningen är ju att det är mer. Gissar att 40-42 skulle vara optimalt. Med oförändrad offset/rake/framsprång. Men tror inte jag skulle känna skillnad🤭
Dessutom är det så att om man sätter en längre gaffel på en cykel så får man en väldigt instabil hoj med kraftigt wheelflop. Då borde det omvända vara att en kortare gaffel ger stabilare gång. 🤔

Argos

Aktiv medlem
Vilken stel gaffel?
Geometri på en dämpad hoj är ju inte samma sak som på en stel. Effektiv geometri på en mtb i skogen blir ju mycket brantare pga att gaffeln slår upp till 10 cm. 44-45 cm stämmer om man utgår från att 30 mm sag är normalt. Men sanningen är ju att det är mer. Gissar att 40-42 skulle vara optimalt. Med oförändrad offset/rake/framsprång. Men tror inte jag skulle känna skillnad🤭
Dessutom är det så att om man sätter en längre gaffel på en cykel så får man en väldigt instabil hoj med kraftigt wheelflop. Då borde det omvända vara att en kortare gaffel ger stabilare gång. 🤔
Jag upplever i alla fall inget wheelflop på min 26:a ht som fick en 460 mm-gaffel istället för RockShox 100 mm-slag med ca 485 mm a-c obelastad. Det som är ett problem i teorin är inte alltid det i verkligheten.

krillan

Aktiv medlem
Vilken stel gaffel?
Jag upplever i alla fall inget wheelflop på min 26:a ht som fick en 460 mm-gaffel istället för RockShox 100 mm-slag med ca 485 mm a-c obelastad. Det som är ett problem i teorin är inte alltid det i verkligheten.

Det var ju bra! Jag satte på en 29” gaffel på en 27,5” hoj och det var mindre lyckat. Typ omöjligt att släppa styret. Men har jag grävt fram en 435 gaffel. Det blir nog bra.

krillan

Aktiv medlem
Vilken stel gaffel?
Brant styrvinkel ger inte automatiskt rappare hoj. Det har med förhållandet rake/styrvinkel att göra. Precis som en 66˚ stigcykel faktiskt känns rapp i styrning trots slack vinkel.

freddag

Aktiv medlem
Vilken stel gaffel?
Precis som en 66˚ stigcykel faktiskt känns rapp i styrning
tänker du på en stooge mk4 då? är det inte ganska ovanligt att gafflar på flacka cyklar har så pass mycket offset/rake så att trail/försprånget blir litet (och ger förhållandevis rapp styrning (förhållandevis, eftersom en förhållandevis slö styrning väl kan vara alldeles tillräckligt rapp))? trenden är ju både flackare styrrörsvinkel och kortare offset/rake.

jag har inte testar hur mycket som helst. men jag vet att 20 mm "för kort" gaffel gav rappare styrkänsla, trots att den kortare gaffeln har 4 mm mindre offset/rake, vilket i teorin ska slöa ner.

dock tycker jag som sagt hjärnan ställer om väldigt fort och i praktiken spelar styrningens rapphet inte så stor roll, utan märks mest om en jämför två cyklar sida vid sida, eller precis första sekundrarna när rappheten ändrats (med geometri eller last).

Fredrik80

Aktiv medlem
Vilken stel gaffel?
Det är som andra sagt att offset är betydligt känsligare än längden på gaffeln. Om man sätter på en längre gaffel men behåller hyffsat samma offset eller lite längre brukar det sällan bli problem. Det som kan bli problem är om man sätter på en kortare gaffel, ändrar geometrin i ramen och får för kort offset. Då kan det kännas som att styrningen är för lätt och nästan vill vika sig inåt i kurvor, beroende på däck och lufttryck etc kan du ibland tvingas styra emot åt "fel håll" i kurvor. Det kan vara riktigt läskigt vill jag lova.

Klart det går sätta på kortare gaffel och får det att funka, men ville varna för att det är betydligt lättare att sabba hojjen med en för kort gaffel än med en för lång. Har själv varit med om att en 3 cm kortare gaffel fram ändrade en cykel från att vara välbalanserad till "skitläskig". Det blev för liten offset och när man la in grova däck, lite lågt lufttryck och kurvor och något hinder etc blev det jävligt ostabilt.

Fredrik80

Aktiv medlem
Vilken stel gaffel?
Edit: Ja, försprång/trail är nog ett bättre sätt att beskriva det. När försprång/trail blir för kort så riskerar det att bli instabilt.

Men det hänger ihop, så byter man till en gaffel som både är kortare och har lite mindre offset riskerar det nog att bli riktigt dåligt tror jag.

Senast ändrad:

krillan

Aktiv medlem
Vilken stel gaffel?
Moderna cyklar med slack vinkel / lång trail ger stadigare gång i kurvor men vill gärna överstyra. dvs vill svänga pga wheelflop. Då känns cykeln livlig men stabil i kurvor.
Äldre mtb var tvärt om stabila rakt fram men snabb/nervös styrning i kurvor. Mer som vanlig racer.

krillan

Aktiv medlem
Vilken stel gaffel?
Edit: Ja, försprång/trail är nog ett bättre sätt att beskriva det. När försprång/trail blir för kort så riskerar det att bli instabilt.

Men det hänger ihop, så byter man till en gaffel som både är kortare och har lite mindre offset riskerar det nog att bli riktigt dåligt tror jag.

Längre trail ger mer wheelflop som gör cykeln väldigt villig att svänga. Märks då man cyklar långsamt uppför. Svårt att hålla spår. Men blir stabilare i kurvor.
Stabilitet måste alltså beskrivas på olika sätt. Stabilt i kurva är inte samma som stabilt rakt fram. 😲

Fredrik80

Aktiv medlem
Vilken stel gaffel?
Stabilitet måste alltså beskrivas på olika sätt. Stabilt i kurva är inte samma som stabilt rakt fram. 😲

tim-and-eric-mind-explosion-gif--41769.gif

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer