Vilken trail mtb ska jag ha?

-Henke-

Ny medlem
Låt oss säga att jag har 40 lax att spendera på en ny trail mtb... Det jag letar efter är en kortslagig 29 tums trail hoj som framförallt ska passa Göteborgsskogarna. Kanske vill jag någon gång ställa upp i en XC tävling eller ett långlopp men mest ha kul både uppför och utför. Cyklarna jag fastnad för (dels för att det finns i lager) är:

- YT Izzo core 2 eller 3: finns dock endast i L. Blir det för stort för mig som mäter 178cm?
- Scott spark 940

Vad tror ni om dessa för mina ändamål? Någon annan man ska kika på också?

SocialGimp

Aktiv medlem
Det finns ganska många sk downcountry-hojar, här finns många förslag.

Jag gillar nya Top Fuel skarpt, den är allsidig, modern o trampeffektiv men det finns givetvis många andra hojar oxå. Scott 9-serien är ju fin den med o lite speciell. Spesh Epic Evo är nice men mer kompromisslös jämfört med Spark o Top Fuel. Den vanliga (nya) Stumpjumpern tycker jag annars är en bra trailhoj som klarar av en hel del stök men som ändå trampar ok.

Berk

Aktiv medlem
Den blir nog klockren i L för din längd.
Jag hade satt på en riktigt kort stam på den då den stam som medföljer är lång men det är en smaksak.

Håller helt med. Men stam kortare än 50 mm blir för kort i kombinationen med branta sadelrörsvinkeln.

Izzon verkar perfekt för ändamålet, men jag har tyvärr aldrig provat en.

UprightCitizen

Aktiv medlem
Hmmm. Nån som har en Izzo som har några tankar gällande val av storlek?
Jag låg mellan två storlekar. Valde den större och satte på kortare stam, 35mm eller 40mm... minns inte nu. Är nöjd så, men det var på håret att sadelröret blev för högt. Så det är något jag absolut skulle kolla upp om man gör som jag. Visst kan man sätta i kortare dropper om det krisar, men det vill man ju inte.

-Henke-

Ny medlem
Jag låg mellan två storlekar. Valde den större och satte på kortare stam, 35mm eller 40mm... minns inte nu. Är nöjd så, men det var på håret att sadelröret blev för högt. Så det är något jag absolut skulle kolla upp om man gör som jag. Visst kan man sätta i kortare dropper om det krisar, men det vill man ju inte.
Hur vet man om sadelröret är för högt? 🙈

no_brakes

Medlem
Hoppas att det är ok att jag highjackar tråden lite.
Är i samma tankar men funderar även på en cykel med lite mer slaglängd. Har funderat på Yt Izzo core 2 samt Radon skeen trail 9. Men även Radon slide trail 9. Hur mycket trampeffektivitet och klättringsegenskaper offrar man med det längre slaget? Jag har idag en Fuel ex 7 från 2016. Hur har utvecklingen gått framåt, hur upplevs dessa nya cyklar jämfört med min gamla skorv? Vill ha något som flyter bättre över stök samt känns tryggare utför. Men gärna med åtminstone liknande egenskaper vad gäller t.ex. klättringar osv där jag faktiskt tycker att grejen gör ett bra jobb.

yonsson

Aktiv medlem
Henke, du är 5cm kortare än jag och Izzo är kortare än min nuvarande cykel (780mm reach) och den upplever jag inte som stor alls. Jag hade inte varit orolig.

Klorofylltalibanen

Aktiv medlem
Hoppas att det är ok att jag highjackar tråden lite.
Är i samma tankar men funderar även på en cykel med lite mer slaglängd. Har funderat på Yt Izzo core 2 samt Radon skeen trail 9. Men även Radon slide trail 9. Hur mycket trampeffektivitet och klättringsegenskaper offrar man med det längre slaget? Jag har idag en Fuel ex 7 från 2016. Hur har utvecklingen gått framåt, hur upplevs dessa nya cyklar jämfört med min gamla skorv? Vill ha något som flyter bättre över stök samt känns tryggare utför. Men gärna med åtminstone liknande egenskaper vad gäller t.ex. klättringar osv där jag faktiskt tycker att grejen gör ett bra jobb.
Jag tycker att jag satt ungefär i samma sits som du förra hösten. Bytte från Jeffsy 2018 (140 mm fram o bak) till Spectral 2022 (160 fram o bak). Jag är 192 cm och då kan gamla Jeffsyn vara i minstat laget vilket också spelade in.
Den känns betydligt stabilare utför utan att jag känner att jag kompromissat bort nåt för det jag använder cykeln till mest, två- till femmils-turer i skog och mark. Jag vill ha en hoj till allt, byter däck flera gånger i veckan istället. Effekten av den brantare sadelvinkeln är påtaglig - Spectralen klättrar bättre.
Jag har inte koll på alla de cyklar du listat. Kan Allebike Alpha vara en kandidat?

Jag är säker på att alla ger så bra rekommendationer man kan men jag skulle tro att man oftast rekommenderar det man själv valt. Jag tror att undermedvetet vill man gärna bekräfta sitt eget val av cykel.

Så det vore spännande att se rekommendationer där ens egna cykel är utesluten. Vad föreslås då?

yonsson

Aktiv medlem
Visst kan man sätta i kortare dropper om det krisar, men det vill man ju inte.
Så problemet var droppern? Trodde i princip alla droppets gick att svindla för att begränsa slaglängden? I så fall är det ju inget problem.

UprightCitizen

Aktiv medlem
Jag är säker på att alla ger så bra rekommendationer man kan men jag skulle tro att man oftast rekommenderar det man själv valt. Jag tror att undermedvetet vill man gärna bekräfta sitt eget val av cykel.

Så det vore spännande att se rekommendationer där ens egna cykel är utesluten. Vad föreslås då?
Jag har ju izzon, och i kategorin downcountry/tramp-trail så är den väldigt prisvärd. Dom flesta cyklarna i den kategorin är lite dyrare. Men hade pengar inte varit ett bekymmer så finns det ju många finna alternativ. Transition spur skulle nog ligga rätt bra till, eller nya trek top fuel

UprightCitizen

Aktiv medlem
Så problemet var droppern? Trodde i princip alla droppets gick att svindla för att begränsa slaglängden? I så fall är det ju inget problem.
Ja, eller det var inget problem. Men hade röret gått upp bara en cm till så hade det varit på gränsen. Så det var ju tur, för jag hade mest fokuserat på andra mått. Men det är möjligt att det går att begränsa dropperns utskjut.

Topp