Jag blev påtutad Finish Line med motivationen att den inte stelnar som andra, återstår att se över tid.
Med risk för att göra dig ledsen, så har den presterat minst sagt uselt i de tester jag läst - den har helt enkelt inte tätat några hål. Så jag hade inte vågat lita på den.
Jag kör mucoff, la i den i januari har intr rört däcken sen dess. Håller trycket bra men jag kanske behöver fylla på snart, vet intevilken gucka håller sig flytande längst, dvs vem har längst bytesintervaller innan den klumpar ihop sig?
Just egenskapen att stelna borde ju vara åtråvärd för en tätningsvätska
Jag har kört med Stans vanliga och Orange, bägge har hållit sig något sånär flytande bortåt ett år.
Jag gillar också doc Blue men byter ca var 3e månad för att den försämras över tid.Jag använder Schwalbes Doc Blue och för nästan ett år sedan hällde jag i 80ml i mina däck. Igår bytte jag till andra däck och då var det fortfarande massa vätska var och ingenting hade klumpat ihop. Då har ändå cykeln i perioder stått helt stilla i flera veckor. Hittade dock 3 hål som blivit lagade av vätskan. 2 i sidovägg på framdäcket och 1 mitt på däcket på bakdäcket.
Precis. Hur större/fler partiklar hur bättre vätskan tätar men också hur snabbare den torkar eller formar klumpar. Det fanns en test i en tysk magazin på det. Jag kan kanske hitta den senare.
På mina MTB funkar Schwalbe Doc Blue, som är samma som Stan Race sealant, nästan precis i 6 månader. Efter det tätar den inte längre.
Stans vanliga sealant har mindre partiklar, så jag antar att den funkar lite längre, men den tätar lite mindre större hål.
Har du hittat någon som säljer den inom EU?Jag kommer nog att köpa en flaska med Silcas gucka. Nackdelen är att man inte kan injicera den genom ventilen för den kloggar extremt effektivt vad det verkar, men med lite top-up med foamingvätskan så håller den enligt Silca minst 6 mån, vid gynsamma förhållanden 12-18 månader.
Nej, men de verkar sälja till EU från hemsidan. Om det innebär tullbefriat (EU warehouse) eller om det tillkommer tull har jag inte kollat upp.Har du hittat någon som säljer den inom EU?
Finns på Merlin. Vet inte hur det är att handla därifrån nu för tiden dock.Har du hittat någon som säljer den inom EU?
Syncros Eco Sealant funkar bra för mig. Brukar inte fylla på genom ventil. Bara öppnar däcket lite o häller i. Enklast såvilken gucka håller sig flytande längst, dvs vem har längst bytesintervaller innan den klumpar ihop sig?
Fast mucoffs är fruktansvärd att handskas med. Otroligt svår att få bort från ytor som får vätska på sig och syns bra med sin flourocernade färg. Sålde en cykel som hade fått vätska på fälgen. Skulle putsa upp den fint inför försäljningen men vätskan fick jag inte bort, provade varenda lösningsmedel i hela huset. Kör nu bara Orange Seal, endurance kanske kan funka för TS?Har just skummat över ett halvdussin test på nätet, ”tubeless sealant review” som sökord.
MucOffs verkar vara grejen om man vill ha längre hållbarhet med bibehållen hygglig förmåga att täta punkor
vilken gucka håller sig flytande längst, dvs vem har längst bytesintervaller innan den klumpar ihop sig?
Wait, what? Jag spolar av med vatten och det lämnar inga synbara spår här. Eller var detta för några år sedan innan de bytte recept?Fast mucoffs är fruktansvärd att handskas med. Otroligt svår att få bort från ytor som får vätska på sig och syns bra med sin flourocernade färg. Sålde en cykel som hade fått vätska på fälgen. Skulle putsa upp den fint inför försäljningen men vätskan fick jag inte bort, provade varenda lösningsmedel i hela huset.
Ja, samma som jag länkade till i inlägg #12Her er en test af 6 sealent https://www.cyclingweekly.com/group-tests/best-tubeless-sealant-448797
Jag provade den precis när den kom och då luktade den illa, kladdade mycket, torkade fort och tätade dåligt. Inte lika dålig som Peatys men nästan. Precis allt man söker med andra ord.Wait, what? Jag spolar av med vatten och det lämnar inga synbara spår här. Eller var detta för några år sedan innan de bytte recept?
Jag har istället läst en massa inlägg som ovan och därav inte orkat testa något annat än Stans :) bytte däck igår som stått i över ett halvår, gott om gucka kvar.Jag provade den precis när den kom och då luktade den illa, kladdade mycket, torkade fort och tätade dåligt. Inte lika dålig som Peatys men nästan. Precis allt man söker med andra ord.
Gick tillbaka till Stans och har inte tittat tillbaka igen..
Okej då har de ändrat innehållet rätt radikalt sedan dess. Luktar inget nu för tiden, håller sig flytande något halvår eller så och hittills har jag inte lyckats få en punka den inte tätar. Kladdar gör de väl allihop, har testat bontrager blå, stans och orange seal förutom muc-off.Jag provade den precis när den kom och då luktade den illa, kladdade mycket, torkade fort och tätade dåligt. Inte lika dålig som Peatys men nästan. Precis allt man söker med andra ord.
Håller med om upplevelsen. Kanske t o m bättreför mtb startar jag med 50/50 stans/ stans race, och fyller efterhand efter med vanlig stans. tunnväggiga däck med slitage håller blandningningen flytande tre månader, fräschare däck cirka ett halvår.
för lvg kör jag med latexslang. upplevelse bra nära slanglöst.
Har de slutat med parfymen med? Klarar inga av deras produkter för att de luktar så starkt.Okej då har de ändrat innehållet rätt radikalt sedan dess. Luktar inget nu för tiden, håller sig flytande något halvår eller så och hittills har jag inte lyckats få en punka den inte tätar. Kladdar gör de väl allihop, har testat bontrager blå, stans och orange seal förutom muc-off.
Luktar lite svagt kemiskt, typ. Inget jag rekommenderar som rakvatten. Men ingen jordgubb eller kiwi eller annat trams.Har de slutat med parfymen med? Klarar inga av deras produkter för att de luktar så starkt.
Ok stor förbättring då, hela cykeln luktade riktigt billig fruktparfym flera dagar efteråt när jag kladdade med den.Luktar lite svagt kemiskt, typ. Inget jag rekommenderar som rakvatten. Men ingen jordgubb eller kiwi eller annat trams.
Om vi inte har helt olika luktsinne, det är ju individuellt det där. Har själv problem att passera parfymavdelningen på Åhléns och flygplatser utan att få huvudvärk.Ok stor förbättring då, hela cykeln luktade riktigt billig fruktparfym flera dagar efteråt när jag kladdade med den.
Det är nog ett tätt race om sista platsen också, jag har inte gjort något tyskt test men tror Effetto mariposas vegelatex ligger bra till därmed.Peatys Sealant vinner nog. Den tätar ungefär lika bra som kranvatten.
Högtryckstvätt…och hur får ni bort det tilltagande lagret stelnande gucka på däckets insida när ni väl byter gucka? Det är ju ett jäkla jobb.
Samma erfarenhet av mucoff.Även jag kör med orange seal (endurance)modellenFast mucoffs är fruktansvärd att handskas med. Otroligt svår att få bort från ytor som får vätska på sig och syns bra med sin flourocernade färg. Sålde en cykel som hade fått vätska på fälgen. Skulle putsa upp den fint inför försäljningen men vätskan fick jag inte bort, provade varenda lösningsmedel i hela huset. Kör nu bara Orange Seal, endurance kanske kan funka för TS?
Jag brukar låta vätskan torka när man tagit av däcket,sen kan man liksom gunga bort det,det blir som skinn som korvar sig.…och hur får ni bort det tilltagande lagret stelnande gucka på däckets insida när ni väl byter gucka? Det är ju ett jäkla jobb.
Detta är den helt klart bästa metoden.Jag brukar låta fickan torka när man tagit av däcket,sen kan man liksom gunga bort det,det blir som skinn som korvar sig.
På däcken? Det ska väl inte funka: "This non-aggressive proprietary formula helps remove rim tape glue, sealant or tubular glue residue from inside rims (and many other surfaces) prior to applying Muc-Off Tubeless Rim Tape. Safe to use on most metal, plastic and carbon fibre surfaces."Köpte och testade med muc-off’s sealant remover innan men den var helt världelös.
Den där tjocka tuggummiliknande konsistensen som vissa blir till har jag inte lyckats få bort.…och hur får ni bort det tilltagande lagret stelnande gucka på däckets insida när ni väl byter gucka? Det är ju ett jäkla jobb.