vilken tubelessvätska håller sig fräsch längst?

pennan

Aktiv medlem
vilken gucka håller sig flytande längst, dvs vem har längst bytesintervaller innan den klumpar ihop sig?

Xiro

Aktiv medlem
Jag blev påtutad Finish Line med motivationen att den inte stelnar som andra, återstår att se över tid.

Akronym

Aktiv medlem
Vet inte om den håller längst men har MilKit i alla mina däck och inga tendenser till klumpar när jag bytte däck efter 8 månader

glitch

Aktiv medlem
Jag blev påtutad Finish Line med motivationen att den inte stelnar som andra, återstår att se över tid.

Med risk för att göra dig ledsen, så har den presterat minst sagt uselt i de tester jag läst - den har helt enkelt inte tätat några hål. Så jag hade inte vågat lita på den.

MAMTB

Aktiv medlem
Jag använder Schwalbes Doc Blue och för nästan ett år sedan hällde jag i 80ml i mina däck. Igår bytte jag till andra däck och då var det fortfarande massa vätska var och ingenting hade klumpat ihop. Då har ändå cykeln i perioder stått helt stilla i flera veckor. Hittade dock 3 hål som blivit lagade av vätskan. 2 i sidovägg på framdäcket och 1 mitt på däcket på bakdäcket.

Pfaff

Aktiv medlem
Med risk för att göra dig ledsen, så har den presterat minst sagt uselt i de tester jag läst - den har helt enkelt inte tätat några hål. Så jag hade inte vågat lita på den.

Just egenskapen att stelna borde ju vara åtråvärd för en tätningsvätska 👍

Jag har kört med Stans vanliga och Orange, bägge har hållit sig något sånär flytande bortåt ett år.

Senna81

Aktiv medlem
vilken gucka håller sig flytande längst, dvs vem har längst bytesintervaller innan den klumpar ihop sig?
Jag kör mucoff, la i den i januari har intr rört däcken sen dess. Håller trycket bra men jag kanske behöver fylla på snart, vet inte 😅 kollar lufttryck inför varje tur så jag har bra koll!

Berk

Aktiv medlem
Just egenskapen att stelna borde ju vara åtråvärd för en tätningsvätska 👍

Jag har kört med Stans vanliga och Orange, bägge har hållit sig något sånär flytande bortåt ett år.

Precis. Hur större/fler partiklar hur bättre vätskan tätar men också hur snabbare den torkar eller formar klumpar. Det fanns en test i en tysk magazin på det. Jag kan kanske hitta den senare.

På mina MTB funkar Schwalbe Doc Blue, som är samma som Stan Race sealant, nästan precis i 6 månader. Efter det tätar den inte längre.

Stans vanliga sealant har mindre partiklar, så jag antar att den funkar lite längre, men den tätar lite mindre större hål.

Senast ändrad:

Manurhin2

Aktiv medlem
Jag använder Schwalbes Doc Blue och för nästan ett år sedan hällde jag i 80ml i mina däck. Igår bytte jag till andra däck och då var det fortfarande massa vätska var och ingenting hade klumpat ihop. Då har ändå cykeln i perioder stått helt stilla i flera veckor. Hittade dock 3 hål som blivit lagade av vätskan. 2 i sidovägg på framdäcket och 1 mitt på däcket på bakdäcket.
Jag gillar också doc Blue men byter ca var 3e månad för att den försämras över tid.
Det gottiga fastnar på däcket och vätskan blir vattnigare/sämre, det gäller alla fabrikat jag provat.

Berk

Aktiv medlem
Precis. Hur större/fler partiklar hur bättre vätskan tätar men också hur snabbare den torkar eller formar klumpar. Det fanns en test i en tysk magazin på det. Jag kan kanske hitta den senare.

På mina MTB funkar Schwalbe Doc Blue, som är samma som Stan Race sealant, nästan precis i 6 månader. Efter det tätar den inte längre.

Stans vanliga sealant har mindre partiklar, så jag antar att den funkar lite längre, men den tätar lite mindre större hål.

Har hittat testen i Bike Magazin. Schwalbe Doc Blue, som är samma som Stans Sealant (inte Race Sealant) håller längst. Stans Race Sealant tätar bäst och håller också lång.
Men alla andra som nämns här är inte med i testen. Sex mindre populära andra är med.

Senast ändrad:

Pfaff

Aktiv medlem
Har just skummat över ett halvdussin test på nätet, ”tubeless sealant review” som sökord.
MucOffs verkar vara grejen om man vill ha längre hållbarhet med bibehållen hygglig förmåga att täta punkor.

gandhi

Aktiv medlem
Jag kommer nog att köpa en flaska med Silcas gucka. Nackdelen är att man inte kan injicera den genom ventilen för den kloggar extremt effektivt vad det verkar, men med lite top-up med foamingvätskan så håller den enligt Silca minst 6 mån, vid gynsamma förhållanden 12-18 månader.

izar

Aktiv medlem
Jag kommer nog att köpa en flaska med Silcas gucka. Nackdelen är att man inte kan injicera den genom ventilen för den kloggar extremt effektivt vad det verkar, men med lite top-up med foamingvätskan så håller den enligt Silca minst 6 mån, vid gynsamma förhållanden 12-18 månader.

Har du hittat någon som säljer den inom EU?

gandhi

Aktiv medlem
Muc-Off presterade också bra i "skruvmejseltestet". Hur länge den håller sig fräsch innan man måste toppa upp är en annan fråga.

1653302612816.png

Senast ändrad:

erolwi

Aktiv medlem
Har just skummat över ett halvdussin test på nätet, ”tubeless sealant review” som sökord.
MucOffs verkar vara grejen om man vill ha längre hållbarhet med bibehållen hygglig förmåga att täta punkor
Fast mucoffs är fruktansvärd att handskas med. Otroligt svår att få bort från ytor som får vätska på sig och syns bra med sin flourocernade färg. Sålde en cykel som hade fått vätska på fälgen. Skulle putsa upp den fint inför försäljningen men vätskan fick jag inte bort, provade varenda lösningsmedel i hela huset. Kör nu bara Orange Seal, endurance kanske kan funka för TS?

Senast ändrad:

MagerValp

Aktiv medlem
Fast mucoffs är fruktansvärd att handskas med. Otroligt svår att få bort från ytor som får vätska på sig och syns bra med sin flourocernade färg. Sålde en cykel som hade fått vätska på fälgen. Skulle putsa upp den fint inför försäljningen men vätskan fick jag inte bort, provade varenda lösningsmedel i hela huset.
Wait, what? Jag spolar av med vatten och det lämnar inga synbara spår här. Eller var detta för några år sedan innan de bytte recept?

Rattnalle

Aktiv medlem
Wait, what? Jag spolar av med vatten och det lämnar inga synbara spår här. Eller var detta för några år sedan innan de bytte recept?
Jag provade den precis när den kom och då luktade den illa, kladdade mycket, torkade fort och tätade dåligt. Inte lika dålig som Peatys men nästan. Precis allt man söker med andra ord.

Gick tillbaka till Stans och har inte tittat tillbaka igen..

glitch

Aktiv medlem
Jag provade den precis när den kom och då luktade den illa, kladdade mycket, torkade fort och tätade dåligt. Inte lika dålig som Peatys men nästan. Precis allt man söker med andra ord.

Gick tillbaka till Stans och har inte tittat tillbaka igen..
Jag har istället läst en massa inlägg som ovan och därav inte orkat testa något annat än Stans :) bytte däck igår som stått i över ett halvår, gott om gucka kvar.

kais01

Aktiv medlem
för mtb startar jag med 50/50 stans/ stans race, och fyller efterhand efter med vanlig stans. tunnväggiga däck med slitage håller blandningningen flytande tre månader, fräschare däck cirka ett halvår.

för lvg kör jag med latexslang. upplevelse bra nära slanglöst.

MagerValp

Aktiv medlem
Okej då har de ändrat innehållet rätt radikalt sedan dess. Luktar inget nu för tiden, håller sig flytande något halvår eller så och hittills har jag inte lyckats få en punka den inte tätar. Kladdar gör de väl allihop, har testat bontrager blå, stans och orange seal förutom muc-off.

gandhi

Aktiv medlem
för mtb startar jag med 50/50 stans/ stans race, och fyller efterhand efter med vanlig stans. tunnväggiga däck med slitage håller blandningningen flytande tre månader, fräschare däck cirka ett halvår.

för lvg kör jag med latexslang. upplevelse bra nära slanglöst.
Håller med om upplevelsen. Kanske t o m bättre

Det är dock de oplanerade slangbytena som gjort att jag lämnat slang. Ofta en vass stenflisa som bäddat in sig i det tpi-täta italienska däcket och petar hål på latexslangen.

Visst är det kladdigt och besvärligt med slanglöst ibland, men jag gör det när jag själv planerat det. Inte längs någon grusväg med myggen surrandes

Rattnalle

Aktiv medlem
Okej då har de ändrat innehållet rätt radikalt sedan dess. Luktar inget nu för tiden, håller sig flytande något halvår eller så och hittills har jag inte lyckats få en punka den inte tätar. Kladdar gör de väl allihop, har testat bontrager blå, stans och orange seal förutom muc-off.
Har de slutat med parfymen med? Klarar inga av deras produkter för att de luktar så starkt.

Oskar

Aktiv medlem
Jag hittade den här dunken i källaren härom året:

06788FAE-0464-4DD8-8481-80FD5117F6E5.jpeg

Jag har ingen aning om hur gammal den är, den hängde med flyttlasset när jag flyttade in för 15 år sedan. Skulle tippa att den är från 2004-2005 kanske, kan det stämma? Hursomhelst funkar den fint, men nu är den snart slut! 😁

MagerValp

Aktiv medlem
Ok stor förbättring då, hela cykeln luktade riktigt billig fruktparfym flera dagar efteråt när jag kladdade med den.
Om vi inte har helt olika luktsinne, det är ju individuellt det där. Har själv problem att passera parfymavdelningen på Åhléns och flygplatser utan att få huvudvärk.
Du får väl smyga in på lbs och provsniffa 😀

Oggler

Aktiv medlem
…och hur får ni bort det tilltagande lagret stelnande gucka på däckets insida när ni väl byter gucka? Det är ju ett jäkla jobb.

Fast mucoffs är fruktansvärd att handskas med. Otroligt svår att få bort från ytor som får vätska på sig och syns bra med sin flourocernade färg. Sålde en cykel som hade fått vätska på fälgen. Skulle putsa upp den fint inför försäljningen men vätskan fick jag inte bort, provade varenda lösningsmedel i hela huset. Kör nu bara Orange Seal, endurance kanske kan funka för TS?
Samma erfarenhet av mucoff.Även jag kör med orange seal (endurance)modellen

MagerValp

Aktiv medlem
Köpte och testade med muc-off’s sealant remover innan men den var helt världelös.
På däcken? Det ska väl inte funka: "This non-aggressive proprietary formula helps remove rim tape glue, sealant or tubular glue residue from inside rims (and many other surfaces) prior to applying Muc-Off Tubeless Rim Tape. Safe to use on most metal, plastic and carbon fibre surfaces."

Jag har använt den med framgång på ett par olika aluminiumfälgar, men det var noga med att man följde instruktionerna med väntetiden. Funkar tyvärr inte att bara spraya på och gnugga. Jag misstänker att kemiskt ren bensin är billigare och effektivare.

MagerValp

Aktiv medlem
…och hur får ni bort det tilltagande lagret stelnande gucka på däckets insida när ni väl byter gucka? Det är ju ett jäkla jobb.
Den där tjocka tuggummiliknande konsistensen som vissa blir till har jag inte lyckats få bort.

Bontrager och Muc-Off lämnar en mycket tunnare hinna och den får jag bort med trädgårdsslang och en grov borste.

manneblask

Aktiv medlem
Orkar aldrig tvätta något däck. Torkar i höjd av fälgen med en trasa. Har aldrig varit några problem 🤷‍♂️
Stans har alltid varit bäst, utvärderar just nu Hutchinsons (som finns på Decathlon) på andra hojen, so far funkar det.

MHGT86

Medlem
Kört stans de senaste två säsongerna - även under vintern. Verkar hålla bra. Efter vintern är det kornigt och jävligt så då häller man ut och fyller på en DL 👍

Topp