Vilken typ av cykelställ är bäst för MTB?

johanibraaten

Ny medlem
Hej.

Jag har precis beställt nya takräcken och en en Upride cykelhållare från Thule. Jag har dock sett att många använder cykelhållare för dragkrok som man kan vinkla så att man kommer in i bilens bagage. Hade det varit bättre med ett sånt cykelställ istället för ett takmonterat? Jag kommer inte att använda takräckena till så mycket annat än cykeln. Jag har en Merida One Twenty med aluminiumram.

BJS

Aktiv medlem
Men lastbågarna kan ju hålla en takbox om så krävs. Cyklarna sitter bättre på kroken.

Fundadores

Aktiv medlem
Och här har du tråden för detta:

mussla

Medlem
Jag tycker att det funkar bra med takhållare men så är jag reslig och stark och har inga problem att ställa upp cykeln på taket. :-)

Jag såg någon tråd om problem med dragkrokshållare. Det handlade om cyklar som delvis ramlat av och dragits i asfalten, om cykeldäck som smält av värmen från avgasröret och om att cyklarna blir skitigare bakom bilen än på taket. Sitter cykeln baktill är det nog högre risk att någon plockar av den vid ett rödljus utan att man märker det.

Fattiglapp

Aktiv medlem
Jag kör båda varianterna.
Fördelen med dragkroken är att den är lätt att ta på och av. Nackdelen är att cyklarna sitter tight, måste lastas med omsorg och skyddas från skav. Även en fällbar hållare gör det meckigt att lasta i och ur tunga saker ur bagaget.
Takhållare är meckigt att få på. Är man det minsta rädd om bilen måste man vara två. Men när de är på är det smidigt att lasta på och av cyklarna (om man inte är SUV-gubbe). De står stabilt och är bara i vägen i parkeringshus (men då kan det bli dyrt om man glömt att man har cyklar på taket). Gäller bara att få av det värsta gruset från cykeln först om man är rädd om lacken…

Oskar

Aktiv medlem
Thules billigaste dragkroksmonterade är svinbra. Kombinerat med löstagbar dragkrok blir det hur smidigt som helst; man låter helt enkelt stället sitta kvar på dragkroken för jämnan och lossar helt enkelt hela konkarongen genom att demontera dragkroken.

De mkt dyrare fällbara varianterna är bara svajiga, tycker jag.

Fattiglapp

Aktiv medlem
Svajigheten är inget jag märkt av, men har sett det här på Happy. Kan möjligen finnas bättre/sämre kombinationer av bilar och ställ. Jag har testat två olika ställ på tre olika bilar och aldrig haft problem.

kievY

Aktiv medlem
Jag kör takmonterat, dels att jag inte har dragkrok.. samt att takräckena kan sitta på dagligen och när man vill ut och cykla så är det bara att montera den på taket och inte släpa på dragkrokshållaren. Bor i lägenhet så har bilen utanför på en parkering.

Foxis

Aktiv medlem
Thule Easyfold är klockrent. Aldrig svajat på min bil. Lätt att placera cyklar, komma åt baklucka, samt förvara i garaget. Dyrt; ja - men ibland får man vad man betalar för.

s

Aktiv medlem
Thule Easyfold är klockrent. Aldrig svajat på min bil. Lätt att placera cyklar, komma åt baklucka, samt förvara i garaget. Dyrt; ja - men ibland får man vad man betalar för.

+1
Invigde mitt EasyFold XT förra veckan med många på och avlastningar. Måste säga att jag är klart imponerad. Det är ett stort lyft över mitt gamla Thule RideOn. Allt bara funkar, snabbt och enkelt och det är gott om plats mellan cyklarna så det finns ingen risk för skav som på RideOn och andra kompakta ställ.

andjon

Medlem
+1
Invigde mitt EasyFold XT förra veckan med många på och avlastningar. Måste säga att jag är klart imponerad. Det är ett stort lyft över mitt gamla Thule RideOn. Allt bara funkar, snabbt och enkelt och det är gott om plats mellan cyklarna så det finns ingen risk för skav som på RideOn och andra kompakta ställ.
Hur fäster ni er cykel på Easyfolden? Jag har en Scott Spark men hittar fan ingen "optimal" fästpunkt på ramen för att få klon att sitta rakt och stabilt. Bästa jag hittat hittills är att använda det yttre spåret på stället och den längre armen på ramen precis framför sadelstolpen.

SIE

Aktiv medlem
Hade permanenta takhållare innan, upplevde det som smidigare än den bakmonterade jag har nu (Thule wanderway 2).

Hälsingland

Aktiv medlem
Jag har alla varianter, taket använder jag aldrig längre. Rideon för transport av en cykel eller korta turer, snabbt och enkelt. Velocompact för längre turer och fler cyklar, suveränt. Stadigt och enkel åtkomst till bagaget.

s

Aktiv medlem
Hur fäster ni er cykel på Easyfolden? Jag har en Scott Spark men hittar fan ingen "optimal" fästpunkt på ramen för att få klon att sitta rakt och stabilt. Bästa jag hittat hittills är att använda det yttre spåret på stället och den längre armen på ramen precis framför sadelstolpen.

På min Salsa Spearfish fäster jag i sadelröret under länkaget men vill minnas att även diagonalröret borde gå bra att nypa runt.
Får du inte in klämman ovanför dämparen på sparken? Det går ju annars bra att fästa armarna även i vertikaldelen av stödet och till och med i hörnen om det kniper. Vore udda om det inte går att hitta någon postition som fungerar med diagonalröret åtministone.

etnica

Aktiv medlem
Thule easyfold, sitter bra och cyklarna har tillräckligt med mellanrum så inget skrap.

Inne på 2:a året nu.

Rekommenderar skarpt.

freddes

Aktiv medlem
Ni som kör tak, vad rekommenderar ni?
Har inte dragkrok på min bil och kör min enduro invändigt just nu vilket begränsar en då man bara kan köra när det är torrt.

Har fasta räcken på bilen, såg att de finns varianter med/utan framhjul.

kievY

Aktiv medlem
Ni som kör tak, vad rekommenderar ni?
Har inte dragkrok på min bil och kör min enduro invändigt just nu vilket begränsar en då man bara kan köra när det är torrt.

Har fasta räcken på bilen, såg att de finns varianter med/utan framhjul.
Kör Proride 598, har kört genom halva Sverige utan att cykeln fått märke eller tendens till att trilla av.

johanibraaten

Ny medlem
Tack alla för input, det hjälper verkligen. Jag har bestämt mig för att köra på takmonterat (Thule Upride 599) då det känns smidigare eftersom jag bor i lägenhet. På så sätt kan cykelstället sitta på hela tiden, kanske köper jag ett större dragkrokshängt ställ längre fram där familjens alla cyklar får plats men för tillfället så får det bli ett takmonterat.

Topp