Vilken XC-hoj till 2023?

Vilken XC-hoj till 2023?
Har du provcyklat? Det finns väldigt lite information, och knappt en review skriven men pang tjong så finns det två ÅF i Sverige. Cyklarna ser bra ut och dom är säkert bra!
Själv avbokade jag min cykel pga leveranstid och kommande finansiella svårigheter i samhället. Det får bli begagnat tror jag.
Hej Nick. Jag har inte provcyklat själv. Jag ska till Spanien i 2 veckor o ska provcykla flera 2023 modeller. I look at bikes as a tool and you need the right tool for the right job. If you look at the results Megamo are getting on the world stage they are definitely producing the right tool for their purpose. Sad you had to cancel your order but their are plenty of great bikes on the 2nd hand market. And if it is a Track you are definitely after i may be able to put you on 1 of the team bikes cheap at the end of the 2023 season. Most of the riders have gone for th R120. Another option would be to contact me personally, i am doing pretty awesome deals to people willing to help promote my brands. Orders for brand ambassadors must be in by the 11th of November. info@danscykeloskid.com www.danscykeloskid.com Lycka till!

Jonsa

Ny medlem
Vilken XC-hoj till 2023?
Hej Nick. Jag har inte provcyklat själv. Jag ska till Spanien i 2 veckor o ska provcykla flera 2023 modeller. I look at bikes as a tool and you need the right tool for the right job. If you look at the results Megamo are getting on the world stage they are definitely producing the right tool for their purpose. Sad you had to cancel your order but their are plenty of great bikes on the 2nd hand market. And if it is a Track you are definitely after i may be able to put you on 1 of the team bikes cheap at the end of the 2023 season. Most of the riders have gone for th R120. Another option would be to contact me personally, i am doing pretty awesome deals to people willing to help promote my brands. Orders for brand ambassadors must be in by the 11th of November. info@danscykeloskid.com www.danscykeloskid.com Lycka till!
Jag funderar på att beställa en megamo track axs 01.

NickPick

Aktiv medlem
Vilken XC-hoj till 2023?
Tack för svar, men jag varken är eller vill vara influensermaterial, sett att ni fått minst en frekvent instagrammare på kroken 👍😁 hoppas det blir bra med tävlingar 2023.
Hur det än blir med cykel så lär det väl lösa sig för bra heldämpade xchojar gör typ alla.

Såg även att phenum från ceetec släppts som ny. Annars megamo Track, BMC fourstroke, cube zero99(leveranser för 2022 har precis börjat så räknar den som ny).

Kommer knappt på någon som gör en dålig och eller omodern cykel.

cykloton

Aktiv medlem
Vilken XC-hoj till 2023?
Beställde 2023 års XCM vapen häromdagen, ska bli riktigt kul att få hem den nästa vecka.
Återkommer med märke och modell men snålade lite med förhoppningen om att kunna köpa ett riktigt fint hjulset i kolfiber så småningom.

Ingen mer som får/fått hem sin 2023 hoj och vill bjuda på lite fina bilder?

benjig

Aktiv medlem
Vilken XC-hoj till 2023?
Beställde 2023 års XCM vapen häromdagen, ska bli riktigt kul att få hem den nästa vecka.
Återkommer med märke och modell men snålade lite med förhoppningen om att kunna köpa ett riktigt fint hjulset i kolfiber så småningom.

Ingen mer som får/fått hem sin 2023 hoj och vill bjuda på lite fina bilder?

Jag var precis i fart med att lägga beställning på en ny Oiz M10 men så hittar jag årets modell för halva priset av 2023 i väldigt bra skick. Förvisso inte TR-versionen, men ändå. För 30k kan man ha mycket kul så jag slog till :-)

Bilagor

• 20221111_104249.jpg
    20221111_104249.jpg
    891 KB · Besök: 109
Senast ändrad:

benjig

Aktiv medlem
Vilken XC-hoj till 2023?
Var i hela friden hittade du en M10 2022 för 30k?

Hittade den på marketplace. Ibland kommer man faktiskt över cyklar där som inte är upplagda på varken happy eller blocket så jag brukar alltid ta en sväng förbi där, även om det är det ställe jag minst tycker om att handla på.

Och för att vara helt rättvis så betalade jag 33k för en 21a till herren som helt enkelt föredrog landsvägscykling (kvitto fanns!). Han i sin tur hade fått den till ett bra nypris (47k) förra sommaren. Kanske talar för hur stört mycket priserna stuckit på senaste? Vill dock minnas att det var lite stökigt prismässigt då också..

Senast ändrad:

trumpeten

Aktiv medlem
Vilken XC-hoj till 2023?
Hittade den på marketplace. Ibland kommer man faktiskt över cyklar där som inte är upplagda på varken happy eller blocket så jag brukar alltid ta en sväng förbi där, även om det är det ställe jag minst tycker om att handla på.

Och för att vara helt rättvis så betalade jag 33k för en 21a till herren som helt enkelt föredrog landsvägscykling (kvitto fanns!). Han i sin tur hade fått den till ett bra nypris (47k) förra sommaren. Kanske talar för hur stört mycket priserna stuckit på senaste? Vill dock minnas att det var lite stökigt prismässigt då också..
Precis, ser ut som 2021 (såg den också på Marketplace 😀).
Om jag fattat det rätt så hade 2021 Kashima medan ngt sämre dämpare 2022. Dessutom bättre hjul 2021, DT 1650, medan 2022 fick DT 1900. Är väl ett sätt för tillverkare att hantera inflation och komponentsbrist, dvs sätta aningen sämre saker på ramarna.

Grattis till cykel! (Köpte själv en annan begagnad 2021 till ena dottern).

benjig

Aktiv medlem
Vilken XC-hoj till 2023?
Precis, ser ut som 2021 (såg den också på Marketplace 😀).
Om jag fattat det rätt så hade 2021 Kashima medan ngt sämre dämpare 2022. Dessutom bättre hjul 2021, DT 1650, medan 2022 fick DT 1900. Är väl ett sätt för tillverkare att hantera inflation och komponentsbrist, dvs sätta aningen sämre saker på ramarna.

Grattis till cykel! (Köpte själv en annan begagnad 2021 till ena dottern).

Tack! Är riktigt nöjd med köpet, den är betydligt lättare än min Enduro för att köra XC 8)

Ja, att den hade bra ALU-hjul är jag riktigt nöjd med då jag inte riktigt litar på kolfiber-hjul riktigt än. Men har för mig att -21 och -22 har i princip samma spec? Skillnaden är att -21 hade DT-hjul och -22 har Orbeas egna märke, men då i kolfiber?

Skillnaden mellan M10 och PRO på den nya modellen nu är i alla fall OMX-ramen, XTR-växel samt möjlighet till MyO på PRO. Båda har kolfiber-hjul. Känns som att man får mer värde i M10an i år, särskilt då årets OMR vs OMX bara skiljer 200g medans tidigare modeller skiljde lite mer. Färgsättningen i år är dock riktigt nice så MyO känns inte lika viktigt.

cykloton

Aktiv medlem
Vilken XC-hoj till 2023?
Tack! Är riktigt nöjd med köpet, den är betydligt lättare än min Enduro för att köra XC 8)

Ja, att den hade bra ALU-hjul är jag riktigt nöjd med då jag inte riktigt litar på kolfiber-hjul riktigt än. Men har för mig att -21 och -22 har i princip samma spec? Skillnaden är att -21 hade DT-hjul och -22 har Orbeas egna märke, men då i kolfiber?

Skillnaden mellan M10 och PRO på den nya modellen nu är i alla fall OMX-ramen, XTR-växel samt möjlighet till MyO på PRO. Båda har kolfiber-hjul. Känns som att man får mer värde i M10an i år, särskilt då årets OMR vs OMX bara skiljer 200g medans tidigare modeller skiljde lite mer. Färgsättningen i år är dock riktigt nice så MyO känns inte lika viktigt.
Då får du langa upp en bild här tycker jag, låter som ett riktigt kap. Jag är avundsjuk ;)

Vilken XC-hoj till 2023?
Canyon Lux trail är en xc-cykel trots ”trail” i namnet. Flackare gaffelvinkel o dropper var det som önskades vs den gamla Sparken och det får man m C lux trail. Har själv en Lux trail och det är ingen komfortabel trailcykel. Det är en stötig och rapp xc-hoj som blivit mer förlåtande utförs. Man kan dock med fördel byta ut framdäcket wicked will mot ett mer lättrullat under tävlingssäsongen.

Allebike Majestic i uppdaterat utförande vore väldigt intressant men änsålänge är det den gamla varianten som säljs.
Det kommer en ny Allebike fs modell till försommaren. Den ”gamla” utgår dock inte utan kommer fortsätta ingå i modellprogrammet. Har dock inga uppgifter om den nya modellens specifikationer, geometri och priser etc. Om de kan fortsätta hålla priserna lika konkurrenskraftiga som tidigare och om nya modellen möter upp kraven som dagens xco-banor ställer på utrustningen är jag nog hågad.

Vilken XC-hoj till 2023?
Hej alla!

Sitter här i höstmörkret och drömmer om en ny cykel till nästa säsong, men kan inte riktigt bestämma mig vad jag vill ha och behöver. Just nu har jag en Scott spark RC WC från 2018. Vilket fortfarande är en väldigt fin hoj men men, ni vet hur det är! :cool:
Tanken är att köra några långlopp och och en del xco.
Jag är ca 184 lång och väger typ 65.

Gärna flackare gaffelvinkel och dropper, hellre bättre komponenter än fina hjul!

Budget är tänkt 50 - 70, några modeller jag har tittat på är:

Scott spark rc pro 22 - Finns för rätt bra pris just nu, men lite osäker om jag verkligen behöver 120 i slag.
Nya BMC Fourstroke - Men känns som den kommer bli orimligt dyr när den kommer till Sverige tyvärr.. :confused:
CUBE AMS Zero99 C:68X - Väldigt lätt men tar bara 2.25 däck vilket inte känns så 2023!
Lapierre XR 9.9 - Bra vikt och bra geo till ok pris på rea.

Vilka mer modeller ska man titta på?

Vad ska/vill du köra nästa år? 😃
Titta på de nya Orbea Oiz 2023. Nu finns den bara i 120 mm. Obs! inte 2022 modellen som kan ha 120 med men gammal geometri.

Köp & Sälj

Topp