Vilket är marknadens bästa* baknav?

Aron

Aktiv medlem
Vilket är marknadens bästa* baknav?
Jag behöver uppenbarligen ett nytt baknav och eftersom naven inte överlever särskilt länge hos mig känner jag att det kanske är dags att kosta på det lite.


1. Extremt hållbart.
2. Minst 32 greppunkter, helst 48+
3. Under 300g
4. Ombyggnadsbart mellan QR, genomgående axel etc
5. Pris

*Vilket nav är bäst utifrån ovanstående? Hjälp mig uppdatera listan nedan med fler kandidater och fyll gärna på med eventuella svar på frågorna.


Kandidaterna:

XTR
Finns XTR utan centerlock? Är det fortfarande lösa kullager och hur mycket mek är det i så fall med dem?

DT Swiss 240
Hur är hållbarheten på dessa?

Chris King
Att man behöver ett specialverktyg för 1500 för att kunna ställa lagerspänningen är ganska avtändande så dessa hamnar långt ned på min lista.

Fyll gärna på med fler...
 
Senast ändrad:

Kung Stalle

Aktiv medlem
Vilket är marknadens bästa* baknav?
Jag (men mest Ricki) brukar säga att de enda saken i cykelsvängen som kan betraktas som en investering är DT 240.

Stalle
 

Aron

Aktiv medlem
Vilket är marknadens bästa* baknav?
xyz-saft skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad har du kört sönder hittills?

Deore
Goldtec Draco
Nukeproof
Superstar Components Tesla (dog inom 30h)

Vet inte vad jag gör för fel, är varken tung eller stark.


Några bilder på dagens haveri:

Superstar_components_Tesla_sucks_1725.jpg


Superstar_components_Tesla_sucks_1723.jpg
 
Senast ändrad:

Spindelbenen

Aktiv medlem
Vilket är marknadens bästa* baknav?
Aron skrev:
-------------------------------------------------------
> Hope har tyvärr bara 24 greppunkter. Jag har vant
> mig vid mer.

Lämna det till Ubu så fulmekar han ihop det dubbla...
 

TBone

Aktiv medlem
Vilket är marknadens bästa* baknav?
Aron skrev:
-------------------------------------------------------
> Hope har tyvärr bara 24 greppunkter. Jag har vant
> mig vid mer.


Sluta frihjula så är det inget problem ;)
 

pbeijer

Aktiv medlem
Vilket är marknadens bästa* baknav?
Aron skrev:
> Chris King
> Att man behöver ett specialverktyg för 1500 för
> att kunna ställa lagerspänningen är ganska
> avtändande så dessa hamnar långt ned på min
> lista.

Om en 2,5mm insex räknas som specialverktyg så visst, men 1500:- kostar det inte.



Jag har aldrig behövt något mer än standard insex för att serva mina nav. Har dock aldrig pressat ur lagren vilket inte heller har behövts.
 

Jilster

Aktiv medlem
Vilket är marknadens bästa* baknav?
Var kört i 6 år på mitt senaste CK nav och har inte behövt det spexiga verktyget för att sköta servicen på mitt Nav. Navet innan körde jag 5 år utan att göra någonting (sålt nu).

Öppna byt fett 1 gång per år. Det räcker.

Sabla otur du har med dina nav Aron.

Unna dig ett par nu!
 

pbeijer

Aktiv medlem
Vilket är marknadens bästa* baknav?
Cerb skrev:
-------------------------------------------------------
> Hope pro 2 evo är ju bombproof.

Jag har kört sönder ett Hope pro 2 dock ej evo så bombproof är dom inte men prisvärda är dom. Hope är även grymma med garantier. Trots navet var äldre än 2 år fick jag ny navkropp gratis.

Hadley gör också grymt fina nav med pris i samma härad som Chris king.
 

JLarsson

Aktiv medlem
Vilket är marknadens bästa* baknav?
Ah, Hadley slutade ju med ilsket-bi-108:orna... men nu har de väl i alla fall 72 poe?

Min röst är på DT, jag har som en långsiktig plan att alla mina nav så småningom ska vara White eller DT.
 

Mange.

Aktiv medlem
Vilket är marknadens bästa* baknav?
Ville skrev:
-------------------------------------------------------
> DT 240 får min röst, men du får uppgradera det
> för at få 36 POE.


Plusettar det.
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Vilket är marknadens bästa* baknav?
Jag körde Hope igen när jag köpte 29er-hjul. Hellre färre POE och nav som håller. Mina 26" med Hope-nav måste ha hängt med i 10 år snart.

King lockade förstås men för att få köpa sådana måste jag cykla mera.
 

erik h

Aktiv medlem
Vilket är marknadens bästa* baknav?
Hope Bulb (36 POE) om du kan hitta NOS på ebay. Fortfarande ett av de bästa nav som gjorts. Mitt har av och till jobbat hårt sedan 2001.

Men själv skulle jag köpa CK om jag skulle köpa växelnav idag. Få verkar ju behöva det där specialverktyget i praktiken.
 

mytomspunnen

Aktiv medlem
Vilket är marknadens bästa* baknav?
erik h skrev:
-------------------------------------------------------
> Hope Bulb (36 POE) om du kan hitta NOS på ebay.
> Fortfarande ett av de bästa nav som gjorts. Mitt
> har av och till jobbat hårt sedan 2001.

Jag har nog ett sånt nav i källaren på cykeln jag inte använt på 4 år. Vem bjuder högst?

> Men själv skulle jag köpa CK om jag skulle köpa
> växelnav idag. Få verkar ju behöva det där
> specialverktyget i praktiken.

Har CK-s ss-nav och det är verkligen otroligt mulligt. Lite gubbrolex är det väl men jag har då inte hållt i ngn cykelpryl med så mkt "premiumkänsla" (hahaha) som det. Bara passningen mellan ss-drevet och bodyn är ren kärlek. Det där specialverktyget har jag inte heller behövt än (och nej det är inte till för att ställa lagerspänningen. Det gör man med en insexnyckel.).
 
Senast ändrad:

Ubu

Ny medlem
Vilket är marknadens bästa* baknav?
Aron skrev:
-------------------------------------------------------

> Superstar Components Tesla
>
> Alla ovanstående inom 5-6 år. Vet inte vad jag
> gör för fel, är varken tung eller stark.
>
>
> Några bilder på dagens haveri:



Är det där Tesla? hur många kilometer fick du ut av det- det är väl rätt nytt?
Jag håller Superstacomponents ungefär lika högt som Cykelringen.

Fö, är det någon som har koll på Americanclassic naven?
 

rikard

Aktiv medlem
Vilket är marknadens bästa* baknav?
Kingverktyget behöver du inte om du bor i sthlm. Gott om verkstäder som har det. Dessutom kommer du vilja köpa det själv om fem år när du glömt vad navet kostade.

White industries är inte ombyggbara och har nog inte lika många poe som king, men om man vill ha hållbara blingnav ligger de rätt bra till på min lista. De är poppis på tandemcyklar av diverse olika anledningar.
 

mytomspunnen

Aktiv medlem
Vilket är marknadens bästa* baknav?
Ville skrev:
-------------------------------------------------------
> DT 240 får min röst, men du får uppgradera det
> för at få 36 POE.

Och 36 är ju ändå bara hälften av det korrekta antalet. Fast det har du väl glömt nu när du slutat frihjula och bara trampar hela tiden? ;-)
 

Kid1000

Aktiv medlem
Vilket är marknadens bästa* baknav?
Hittills tycker jag att DT 240 och XTR det bästa valet. POE är en annan fråga som DT och XTR inte får full pott.
 

marran

Aktiv medlem
Vilket är marknadens bästa* baknav?
King är trevligt tycker jag, och går ofta att hitta till skapligt pris på http://singletrackworld.com/forum/forum/classifieds
Konverteringsaxlarna är däremot INTE billiga, men så är de ju också handsvarvade av ngn skäggig gubbe.

Hadley är också trevliga, men jag är osäker på hur det är med konv. kit. där. DT är väl det säkraste kortet vad gäller konvertering, och 36poe funkar ju helt ok iaf.
 

Kung Stalle

Aktiv medlem
Vilket är marknadens bästa* baknav?
Själv gick jag från CK till XTR och sen till billigt tajvann. 72 -> 32 -> 16
Det gick hur bra som helst!

Jag hade mycket problem med mitt CKnav. Fick rådda med lagerspänning i tid och otid och tätningarna är ju en katastrof så efter en höstrunda så var det vatten i ringmuskeln. Så det såldes.

Numer kör jag Roval med DT starratchet på 36 POE. He e bra skit!

Stalle
 

Aron

Aktiv medlem
Vilket är marknadens bästa* baknav?
Ubu skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det där Tesla? hur många kilometer fick du
> ut av det- det är väl rätt nytt?
> Jag håller Superstacomponents ungefär lika högt
> som Cykelringen.

Yep det är ett Tesla. Det höll 300-400 km. Och ja, jag kommer att ta mina pengar någon annanstans i framtiden.
 

marran

Aktiv medlem
Vilket är marknadens bästa* baknav?
Kung Stalle skrev:
-------------------------------------------------------
> Själv gick jag från CK till XTR och sen till
> billigt tajvann. 72 -> 32 -> 16
> Det gick hur bra som helst!
>
> Jag hade mycket problem med mitt CKnav. Fick
> rådda med lagerspänning i tid och otid och
> tätningarna är ju en katastrof så efter en
> höstrunda så var det vatten i ringmuskeln. Så
> det såldes.
>
> Numer kör jag Roval med DT starratchet på 36
> POE. He e bra skit!
>
> Stalle


Detta bör faktiskt sägas om CK, de gillar inte jättemycket att bada och man får pyssla om dem då och då. Inte fit and forget alltså! För egen del tycker jag fördelarna väger upp för detta, men man ska inte låtsas som att det är underhållsfritt för det är det inte!
 

LTS

Aktiv medlem
Vilket är marknadens bästa* baknav?
I och för sig inget för mtb, men Gokiso gör marknadens bästa nav.


> 1. Extremt hållbart.
Ja
> 2. Minst 32 greppunkter, helst 48+
Ja, 92
> 3. Under 300g
Nej. Se #1 och #6.
> 4. Ombyggnadsbart mellan QR, genomgående axel
> etc
Nej. Varför då?
> 5. Pris
Ja! De vinner lätt tävlingen om dyraste nav. I synnerhet super climber, men då ingår 29 års garanti.

Dessutom lägger jag till punkt 6. Extremt lättrullat.
 

Ville

Aktiv medlem
Vilket är marknadens bästa* baknav?
mytomspunnen skrev:
-------------------------------------------------------
> Ville skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > DT 240 får min röst, men du får uppgradera
> det
> > för at få 36 POE.
>
> Och 36 är ju ändå bara hälften av det korrekta
> antalet. Fast det har du väl glömt nu när du
> slutat frihjula och bara trampar hela tiden? ;-)


Nejdå. Jag har inte glömt. Men Ck tappar funktionen när man kör med växlar och det måste servas för att inte sega när man trampar bakåt. På ss märks inte det. Sen är det tungt.

Men hade det funnits ett lätt och snabbt nav med många poe hade jag sagt det.
 

Aron

Aktiv medlem
Vilket är marknadens bästa* baknav?
Det känns som att DT 240 börjar resa sig över mängden. Hur bra är tätningarna på dessa? Mina cyklar tenderar att användas oavsett väder.

Har något sett DT 240 till ett riktigt bra pris någonstans?
 

pbeijer

Aktiv medlem
Vilket är marknadens bästa* baknav?
Ville skrev:
-------------------------------------------------------
> mytomspunnen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ville skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > DT 240 får min röst, men du får uppgradera
> > det
> > > för at få 36 POE.
> >
> > Och 36 är ju ändå bara hälften av det
> korrekta
> > antalet. Fast det har du väl glömt nu när du
> > slutat frihjula och bara trampar hela tiden?
> ;-)
>
>
> Nejdå. Jag har inte glömt. Men Ck tappar
> funktionen när man kör med växlar och det
> måste servas för att inte sega när man trampar
> bakåt. På ss märks inte det. Sen är det
> tungt.
>
> Men hade det funnits ett lätt och snabbt nav med
> många poe hade jag sagt det.

Tappar funktionen på vilket sätt? Det har inte jag märkt. Självklart måste de servas som med allt annat. Vad är det som gör att de segar när du trampar bakåt, inget jag märkt och servar mina nav ca 1 gång per år. Kör du med ring drive lube eller kör du med mer fett? Helt täta är dom inte men än så länge har jag bara fått in vatten i baknavet, ingen lera. Detta har än så länge inte gjort så mycket då det är rostfria lager. Enda problemet jag haft är på vintern då vattnet i navet frusit vilket gjort att frihjulet la av. Fixades snabbt på plats med att spraya på lite kedjeolja på ringdriven.
 

RN

Aktiv medlem
Vilket är marknadens bästa* baknav?
Vad ger mängden greppunkter (är det det som är POE?) för effekt i cyklandet? Hur "uppgraderar" man antalet greppunkter. Lite OT men jag ser chansen att lära mig något :)
 

pbeijer

Aktiv medlem
Vilket är marknadens bästa* baknav?
RN skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad ger mängden greppunkter (är det det som är
> POE?) för effekt i cyklandet? Hur "uppgraderar"
> man antalet greppunkter. Lite OT men jag ser
> chansen att lära mig något :)

Jag tycker man märker det mest när man kör teknisk stig och står och brötar så behöver man inte röra veven så långt innan man får driv.
 

da PEF

Ny medlem
Vilket är marknadens bästa* baknav?
Jag röstar på 240. Har det på alla mina finhjul, än så länge noll bekymmer.
Om något skulle hända så är det även lätt att få tag på grejer till det. Skulle tro att det är det vettigaste för dig Aron.
//P
 

Jonas D

Medlem
Vilket är marknadens bästa* baknav?
Hm, jag har också ett Tesla, bara att vänta tills det kraschar alltså. Superstar components byggde mina hjul och det var riktigt dåligt hantverk, blev att åka med dem till lbs efter ca 10 timmars åkning.
 

JLarsson

Aktiv medlem
Vilket är marknadens bästa* baknav?
Och skulle man behöva byta tätningen ("labyrinth seal") på ett 240-nav så behöver man den specialTOOL, men det har jag införskaffat så det finns att låna.
 

Lingon

Aktiv medlem
Vilket är marknadens bästa* baknav?
Ville skrev:
-------------------------------------------------------
> Nejdå. Jag har inte glömt. Men Ck tappar
> funktionen när man kör med växlar och det
> måste servas för att inte sega när man trampar
> bakåt. På ss märks inte det. Sen är det
> tungt.


Det beror på skit bakom spakarna vid service. ;) Skall inte smörjas med fett som stelnar, utan en flytande syntetolja.
 

Aron

Aktiv medlem
Vilket är marknadens bästa* baknav?
RN skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad ger mängden greppunkter (är det det som är
> POE?) för effekt i cyklandet? Hur "uppgraderar"
> man antalet greppunkter. Lite OT men jag ser
> chansen att lära mig något :)

Kort förklaring:
Egentligen är POE och greppunkter missvisande ord. De refererar ju till hur många kontaktpunkter det finns mellan navet och bodyn. I vissa konstruktioner sitter tänderna tex parvis, offset etc. Det man oftast menar är dock hur långt man behöver röra pedalen innan man får drivning på bakhjulet. 18 greppunkter skulle i sitt enklaste utförande innebära att man som mest behöver flytta pedalen 20 grader innan man får drivning (360 grader / 18), 48 greppunkter innebär 7,5 graders slack innan kraften når bakhjulet osv. Ju högre upp man kommer desto mindre betydelse har antalet. Väldigt få människor märker tex skillnaden mellan 2 och 4 graders slack.

Det spelar ingen roll hur många greppunkter man har så länge man trampar, eller frihjular. Men jag uppskattar det väldigt mycket när jag tex ska uppför korta tekniska klättringar eller genom stenkistor. Genom att hålla pedalen kring horisontalläget, säg mellan kl 2 och 4, så kan jag lägga kroppsvikt på pedalen och pumpa mig upp med maximal kraft. Samtidigt som jag undviker att slå pedalerna i uppstickande stenar.

Det är långt ifrån den viktigaste parametern på en MTB. Men, "Once you go black you'll never go back"... ;)
 

paxel

Medlem
Vilket är marknadens bästa* baknav?
Aron skrev:
-------------------------------------------------------
...
> Det spelar ingen roll hur många greppunkter man
> har så länge man trampar, eller frihjular. Men
> jag uppskattar det väldigt mycket när jag tex
> ska uppför korta tekniska klättringar eller
> genom stenkistor. Genom att hålla pedalen kring
> horisontalläget, säg mellan kl 2 och 4, så kan
> jag lägga kroppsvikt på pedalen och pumpa mig
> upp med maximal kraft. Samtidigt som jag undviker
> att slå pedalerna i uppstickande stenar.
>

Så du menar att du "vickar" pedalerna runt horisontalläget i stället för att låta vevarna rotera hela varvet? Varför har jag aldrig tänkt på det, tack för tipset!
 

HåkanC

Aktiv medlem
Vilket är marknadens bästa* baknav?
Aron skrev:
-------------------------------------------------------
> Kort förklaring:
> Egentligen är POE och greppunkter missvisande
> ord. De refererar ju till hur många
> kontaktpunkter det finns mellan navet och bodyn. I
> vissa konstruktioner sitter tänderna tex parvis,
> offset etc. Det man oftast menar är dock hur
> långt man behöver röra pedalen innan man får
> drivning på bakhjulet. 18 greppunkter skulle i
> sitt enklaste utförande innebära att man som
> mest behöver flytta pedalen 20 grader innan man
> får drivning (360 grader / 18), 48 greppunkter
> innebär 7,5 graders slack innan kraften når
> bakhjulet osv. Ju högre upp man kommer desto
> mindre betydelse har antalet. Väldigt få
> människor märker tex skillnaden mellan 2 och 4
> graders slack.
>
> Det spelar ingen roll hur många greppunkter man
> har så länge man trampar, eller frihjular. Men
> jag uppskattar det väldigt mycket när jag tex
> ska uppför korta tekniska klättringar eller
> genom stenkistor. Genom att hålla pedalen kring
> horisontalläget, säg mellan kl 2 och 4, så kan
> jag lägga kroppsvikt på pedalen och pumpa mig
> upp med maximal kraft. Samtidigt som jag undviker
> att slå pedalerna i uppstickande stenar.
>
> Det är långt ifrån den viktigaste parametern
> på en MTB. Men, "Once you go black you'll never
> go back"... ;)

Tack för en bra och pedagogisk förklaring.


/Håkan
 

Pelle Hå

Aktiv medlem
Vilket är marknadens bästa* baknav?
Hadley är riktigt fina. Har inte behövt pilla på mitt öht. Ca fem år gammalt. 72 poe. Och funkar även i minusgrader.
 

JLarsson

Aktiv medlem
Vilket är marknadens bästa* baknav?
LTS skrev:
-------------------------------------------------------
> I och för sig inget för mtb, men Gokiso gör
> marknadens bästa nav.

46000:- + moms tull och frakt. För ett par nav. Då ska dom vara jävligt bra :)
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer