Vilket är marknadens bästa* baknav?

theBrand

Aktiv medlem
Jag har I9 Torch bak och det blir väldigt tyst med fett i. Däremot ifrågasätter jag starkt deras kvalitet. Efter bara tre månader har eggen på en av de sex klackarna pajjat, med följden att det ofta "klonkade" och bara två av tre klackar var i ingrepp (de greppar 3 + 3, aldrig 6 åt gången).
Med den trasiga klacken utbytt och alla sex monterade har jag lik förbannat någon enstaka gång upplevt att det klonkar för att en klack inte greppar ordentligt. Såna saker gör det inget roligt att cykla, för det kan betyda att frihjulet rasar när som helst. :cry:
Angående POE så tog jag bort tre av klackarna och jag tyckte det var en ganska avsevärd skillnad mellan 120 och 60 ingrepp, så man vänjer sig tyvärr (?) vid att ha många POE.
Med tanke på att i9 rekommenderar att man inte använder tjockt fett, just för att det det leder till att klackarna inte greppar tillräckligt, så kanske det är något man får räkna med.

Aron

Aktiv medlem
För framtida trådarkeologer: Jag fick svar av Project 321 i kväll att de inte har någon europeisk distribution.

Nu har jag dragit en rövare och beställt ett ljudlöst Kappstein. Avsevärt billigare än Onyx men liknande konstruktion. De hade rea så jag betalade 220 Euro. Har inte bestämt om jag ska ersätta I9-navet eller sätta det på min singlespeed.
Jag har sneglat lite på det där navet. Men informationen är obefintlig, har du hittat någon beskrivning av konstruktionen?

Köp Onyx, tysta och underhållsfria (dvs du behöver inte packa med fett för att de ska hålla sig någorlunda tyst). Med det sagt rekommenderar jag deras ”Classic”-version (alltså inte Vesper) då ingreppet är solidare och de erbjuder justerbar lagerspänning.
Varför inte Vesper? Vikten på classic avskräcker rejält...

Makten

Aktiv medlem
Med tanke på att i9 rekommenderar att man inte använder tjockt fett, just för att det det leder till att klackarna inte greppar tillräckligt, så kanske det är något man får räkna med.
Definiera "tjockt" fett. 😉 De säger själva att man kan använda fett för lägre ljud. Det jag petat i är tämligen lågvisköst, men det kan säkert ändå vara en bidragande orsak. Får se om jag hittar nåt ännu lättare.

Jag har sneglat lite på det där navet. Men informationen är obefintlig, har du hittat någon beskrivning av konstruktionen?
Nej, men det kan inte vara så mycket annat än en "roller clutch" eller "sprag clutch". Båda är vanliga i industriapplikationer och jag antar att de helt enkelt köpt en färdig sån modul, vilket säkerligen Onyx också gör
Jag ska kika i navet när det kommer. Sen uppger Kappstein inga som helst mått så jag får mäta och se om jag behöver nya ekrar också.

Aron

Aktiv medlem
Nej, men det kan inte vara så mycket annat än en "roller clutch" eller "sprag clutch". Båda är vanliga i industriapplikationer och jag antar att de helt enkelt köpt en färdig sån modul, vilket säkerligen Onyx också gör
Jag ska kika i navet när det kommer. Sen uppger Kappstein inga som helst mått så jag får mäta och se om jag behöver nya ekrar också.
Du sitter ju typ på ett scoop här! 😄 Håll oss uppdaterade.

Jensen

Aktiv medlem
Sju år senare är det dags igen. Mina DT240 har tjänat mig ytterst väl, aldrig strulat och aldrig förväntat sig något underhåll. Jag vet att det finns adaptrar, men det känns som lika bra att ta steget in i moderniteten och uppgradera till boost 148.

Det jag aldrig riktigt förlikat mig med när det gäller DT naven är de glesa (32) greppunkterna. Nu hör jag hur folk tar ett djupt andetag och sträcker sig efter tangentbordet. Låt mig förekomma: Kul för dig att du är nöjd med få greppunkter – Det är saligt att vara nöjd med lite. Jag tycker dock att det är lika trist som blaskigt kaffe, trötta romcoms och folk som tror att deras verklighet är facit för andra. För mig är det värt att lägga en peng för att få ett baknav som gör det jag vill. Med det ur världen, låt oss nörda loss lite.

Mina krav har reviderats lite sen sist
1. Extremt hållbart.
2. Minst 60 greppunkter
3. Rimlig vikt

Kandidaterna just nu är:
* Onyx Vesper
* Project 321.

Alla har greppunkter så att det räcker och blir över. Alla kostar en förmögenhet. Onyx är knäpptyst och Project 321 påstås vara näst tystast. Dessa två verkar ha haft en del barnsjukdomar vilket avskräcker lite.

Finns det fler kandidater som borde in? Kravet är att de går att köpa inom EU.

Är det någon sett Project 321 säljas inom EU?

Edit: Jag strök Industry 9 - Hydra pga av att den lät som en överhandsfräs.
hört att project 321 låter lite i början men mycket mer efter ett tag, när de körts in lite. Så Vetefan om hydra är mer högljudda. De är ju klart tystare än torch vad jag hört.

kollat på hydra för nästa hoj. De har ju poe nu som nästan matchar onyx navet jag har idag. Men samtidigt, skiljer bara 1000kr och rädd att jag kommer sakna den där helt tysta upplevelsen med onyx och upplevelsen av ett nav som institut sett bara rullar på lagrena vid frihjulning. Alltså inga klackar som ligger och skapar friktion. Aldrig prövat något annat nav som rullar så. Dyraste uppgradering av enskilld del jag gjort. Men nog den bästa, ärligt.

Senast ändrad:

Jensen

Aktiv medlem
Var är bäst att köpa Onyx?
jag köpte mitt från svensk generalagent, bmx affär (onyx började ju som bmx nav och klart vanligare där). Men var några år sedan och tveksamt om det blev billigare än att privat importera. Trevliga med onyx är ju att de inte är omöjliga att special tillverka delar till ens nav, det får man nog få större tillverkare att göra. Hade man bott i usa hade ju deras utbytestjänst varit trevlig. Baksidan är väll vikten och priset. Men det är ju lite så att konstruktionen isig kräver en stålring i navet och en på bodyn för att klara trycket. Om man inte väljer stålbody (då behövs ju ingen förstärkning där, vet inte hur de är me microspline, där pratades det om att använda en Dt body för att arbeta sig runt shimanos licens). Priset blir ju vad det blir dels pga liten tillverkare, liten serie (relativt sett) och precisionen som krävs för kopplingarna. Som för övrigt köps ifrån reynolds, men de för ju själva kontaktytorna. Det är ju lixom inte en typ av modul som ett maskinlager. Så precisionen i tillverkningen för att väga av att kopplingen nästan inte ska ta i vid frihjulning men fullt grepp när man trampar, kräver en del. Och tydligen har de fått beröm från tillverkaren av kopplingarna för just detta.
.Ja en sak till, OM man ska serva krävs special fett för kopplingarna. Eller rättare sagt ett lite ovanligare tronar fett. Har ju dock inte behövt röra mitt nav på 3 år. Alls.
Massa svammel, såg att dessa sålde dem nu

Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
jag köpte mitt från svensk generalagent, bmx affär (onyx började ju som bmx nav och klart vanligare där). Men var några år sedan och tveksamt om det blev billigare än att privat importera. Trevliga med onyx är ju att de inte är omöjliga att special tillverka delar till ens nav, det får man nog få större tillverkare att göra. Hade man bott i usa hade ju deras utbytestjänst varit trevlig. Baksidan är väll vikten och priset. Men det är ju lite så att konstruktionen isig kräver en stålring i navet och en på bodyn för att klara trycket. Om man inte väljer stålbody (då behövs ju ingen förstärkning där, vet inte hur de är me microspline, där pratades det om att använda en Dt body för att arbeta sig runt shimanos licens). Priset blir ju vad det blir dels pga liten tillverkare, liten serie (relativt sett) och precisionen som krävs för kopplingarna. Som för övrigt köps ifrån reynolds, men de för ju själva kontaktytorna. Det är ju lixom inte en typ av modul som ett maskinlager. Så precisionen i tillverkningen för att väga av att kopplingen nästan inte ska ta i vid frihjulning men fullt grepp när man trampar, kräver en del. Och tydligen har de fått beröm från tillverkaren av kopplingarna för just detta.
.Ja en sak till, OM man ska serva krävs special fett för kopplingarna. Eller rättare sagt ett lite ovanligare tronar fett. Har ju dock inte behövt röra mitt nav på 3 år. Alls.
Massa svammel, såg att dessa sålde dem nu
Det finns färdiga moduler med integrerad ytterbana av stål att köpa. Ser ut som ett nållager ungefär och pressas fast. Det där att det skulle kräva extrema toleranser är nog lite av en myt. Grunkorna som skapar ingreppet kan röra sig ganska mycket och ta upp hyfsat stora skillnader i diameter. Jag har själv med framgång svarvat en axel till ett sådant frihjul och det funkade hur bra som helst trots total avsaknad av precision.

Jag tror mer att priset beror på att det än så länge är väldigt få som förstått att man kan göra nav på det här viset, och att det därför är unikt. Sen behöver navkroppen antagligen vara redigt stark (det är därför det blir tungt) eftersom de radiella krafterna blir enorma och vill spräcka navet.

jolov

Aktiv medlem
Det finns färdiga moduler med integrerad ytterbana av stål att köpa. Ser ut som ett nållager ungefär och pressas fast. Det där att det skulle kräva extrema toleranser är nog lite av en myt. Grunkorna som skapar ingreppet kan röra sig ganska mycket och ta upp hyfsat stora skillnader i diameter. Jag har själv med framgång svarvat en axel till ett sådant frihjul och det funkade hur bra som helst trots total avsaknad av precision.

Jag tror mer att priset beror på att det än så länge är väldigt få som förstått att man kan göra nav på det här viset, och att det därför är unikt. Sen behöver navkroppen antagligen vara redigt stark (det är därför det blir tungt) eftersom de radiella krafterna blir enorma och vill spräcka navet.
man har sprängt mer än en gammal shimano silent clutch body genom åren. Men dom var fina så länge dom höll.

om man vill nysta i hur shimano löste det:

glitch

Aktiv medlem
Kul med Kappstein! Och bra att Makten är försökskanin, då vet man att det blir noggrannt granskat :)
Lite oroande att de säger att de inte är frigivna för e-bikes utan att de testar. Men nu har vi i alla fall en testpilot på happy.

Makten

Aktiv medlem
man har sprängt mer än en gammal shimano silent clutch body genom åren. Men dom var fina så länge dom höll.

om man vill nysta i hur shimano löste det:
Åfan, har Shimano också haft sånt? Det framgår inte hur de löst det eftersom den där texten bara beskriver en typisk "roller clutch". 😉

Kul med Kappstein! Och bra att Makten är försökskanin, då vet man att det blir noggrannt granskat :)
Lite oroande att de säger att de inte är frigivna för e-bikes utan att de testar. Men nu har vi i alla fall en testpilot på happy.
För två lax kan jag chansa, tänker jag. Det är förstås tråkigt att behöva riva hjulet om det inte håller, men inte hela världen.
Hade gärna köpt Onyx men det är fånigt dyrt. Provocerande dyrt faktiskt.

Jag har funderat lite på det där med rekommenderat användningsområde, och det roliga är att en vältränad LVG-cyklist som trycker på ordentligt lär producera avsevärt mer vridmoment än jag. Så jag är inte särskilt orolig.

jolov

Aktiv medlem
Åfan, har Shimano också haft sånt? Det framgår inte hur de löst det eftersom den där texten bara beskriver en typisk "roller clutch". 😉

För två lax kan jag chansa, tänker jag. Det är förstås tråkigt att behöva riva hjulet om det inte håller, men inte hela världen.
Hade gärna köpt Onyx men det är fånigt dyrt. Provocerande dyrt faktiskt.

Jag har funderat lite på det där med rekommenderat användningsområde, och det roliga är att en vältränad LVG-cyklist som trycker på ordentligt lär producera avsevärt mer vridmoment än jag. Så jag är inte särskilt orolig.

haha, jag tänkte mer på att du kunde få patentnummer om man ville nysta vidare. Satt på telefonen :)
Om jag minns rätt så var det någon gummibussning som skulle expandera och inte en traditionell roller eller sprag clutch.

American classic har haft någon märklig variant med typ en vanlig frihjulsmekanism, men som kopplade ur i två steg. Liknande Sylence navet som shimano visade upp för typ 2 år sen?

Ang. vridmoment så borde väl en mtb med stora, greppiga däck och ett 28t drev fram/52t bak kunna ge ett betydligt högre vridmoment i frihjulsmekanismen än en lvgcyklist med 52t klinga fram och 28t bak? Både pga utväxling, och att ett landsvägsdäck släpper innan

Jilster

Aktiv medlem
Nä vadå? Har du något favoritnav du gärna vill tipsa om? Varför har du inte nämnt det tidigare i så fall?

(För nytillkomna läsare bör nämnas att ovanstående är en kamratlig gliring mellan vänner)
Som sagt i inledningen av tråden så funkar mina 11år gamla Chris King lika bra som de gjorde vid inköpstillfället. Men jag börjar misstänka att ni vill köpa det bästa navet i världen å sen sälja det efter 1 år för det kommer något nytt. Då blir det lite dyrt med CK...… Är det inte dags att ta klivet nu Aron? ;-)

HåkanC

Aktiv medlem
Sitter och tänker på nya nav till en ny cykel och funderar på White Industries Mi5. Någon med hiss/diss angående dessa?
...
Dom är tänkta att sättas på en lvg-hoj med en tung pilot.
De ser blanka o fina ut, men åtminstone baknavet ser ut att ha flänsarna lite konstigt placerade
Den onödigt låga ekerspänningen på vänster sida flänsplaceringen ger är enkelt att själv kontrollera mha tex: http://kstoerz.com/freespoke/
Men med rätt fälg, gärna en med offset, tillräckligt många ekrar och väl valda ekerdimensioner kan det säkert fungera bra.
Eller också har jag räknat helt fel, vilket är ytterligare en anledning till att kontrollräkna själv

theBrand

Aktiv medlem
Definiera "tjockt" fett. 😉 De säger själva att man kan använda fett för lägre ljud. Det jag petat i är tämligen lågvisköst, men det kan säkert ändå vara en bidragande orsak. Får se om jag hittar nåt ännu lättare.
Dumonde Tech verkar de tycka själva. Vet inte om det är tjockare eller tunnare än det du provat. Men de säger att man inte kan använda för tjockt fett då det riskerar att man får problem med att klackarna glider.

"With either Dumonde Tech freehub oil (louder) or Dumonde Tech Pro-X freehub grease (quieter)"

Singular

Aktiv medlem

Aron

Aktiv medlem
Som sagt i inledningen av tråden så funkar mina 11år gamla Chris King lika bra som de gjorde vid inköpstillfället. Men jag börjar misstänka att ni vill köpa det bästa navet i världen å sen sälja det efter 1 år för det kommer något nytt. Då blir det lite dyrt med CK...… Är det inte dags att ta klivet nu Aron? ;-)
Jag borde antagligen ha gjort det för 11 år sedan ;) Idag finns det så många andra nav som får ögonen att glittra.

AX3L

Aktiv medlem
För en gångs skull verkar det ju som att vi har fått en navstandard som håller i sig också. Nästan alla nya modeller som kommer har ju 148mm, med undantag för något snedsteg från Pivot. Annars blir ju detta med hållbarhet lite av en akademisk fråga, så länge man inte håller fast vid samma cykelram i 11 år också.

Jilster

Aktiv medlem
Jag borde antagligen ha gjort det för 11 år sedan ;) Idag finns det så många andra nav som får ögonen att glittra.
Fast alla dessa nya nav som ni skådat och lyfter som det nya och bästa sen skivat bröd har ju inte Chris Kings track record. De ska just släppas eller det kommer en ny variant heter argumenten. Du har ju ingen aning om hur dessa nav mår/funkar om 10 år. Om de ens existerar. Köper du ett CK och vårdar det så har du ett nav som håller i många många år. Å nej man behöver inte ha specialverktyget förens man ska byta lager. Har jag inte gjort på 11 år. Tror att det just är grejen med att det glittrar är för att det finns ett behov att uppgradera och köpa nytt. Kan det vara så? Köper man det bästa så får man gråta en gång över priset. Sen vårdar man och behåller. Mitt CK vevlager är inne på sitt 10 år. VEVLAGER!!!! När jag hade Raceface och Shimano så böt man 2ggr per år! Nä nu ger jag mig! Man kan inte förklara för de som inte begrip! ;-) Puss puss!

Rattnalle

Aktiv medlem
Fast alla dessa nya nav som ni skådat och lyfter som det nya och bästa sen skivat bröd har ju inte Chris Kings track record. De ska just släppas eller det kommer en ny variant heter argumenten. Du har ju ingen aning om hur dessa nav mår/funkar om 10 år. Om de ens existerar. Köper du ett CK och vårdar det så har du ett nav som håller i många många år. Å nej man behöver inte ha specialverktyget förens man ska byta lager. Har jag inte gjort på 11 år. Tror att det just är grejen med att det glittrar är för att det finns ett behov att uppgradera och köpa nytt. Kan det vara så? Köper man det bästa så får man gråta en gång över priset. Sen vårdar man och behåller. Mitt CK vevlager är inne på sitt 10 år. VEVLAGER!!!! När jag hade Raceface och Shimano så böt man 2ggr per år! Nä nu ger jag mig! Man kan inte förklara för de som inte begrip! ;-) Puss puss!
Släpper de nya adaptrar så grejerna funkar på nya ramar också? Det tänker jag är ett större problem än att slita ut grejerna. Utom vevlager, de är ju faktiskt kassa på riktigt..

Jilster

Aktiv medlem
De är lite som Shimano de avvaktar marknaden och hoppar inte på allt på studs. De är de för små och sårbara för. De kör dock de standarder som blir kvar och funkar. Mitt 142mm nav funkar kanon med en vanlig boost adapter och jag känner ingen skillnad mellan boost och nonboost. Dock säljer CK ny navkropp och axel för de som vill uppgradera sitt 142 mm nav till boost. Resten av delarna i det gamla navet får plats i den nya kroppen. Billigare än att köpa nytt nav men inte billigt. Jag kör med adapter å de funkar svinbra..... CK lämnar inte sina kunder i sticket som de stora märkena gör. Hade problem med mitt andra CK vevlager efter 3 år så började det snurra trögt. På 1 vecka hade jag ett nytt vevlager kostnadsfritt från USA hemma i postlådan. De är fan service det!!

Rattnalle

Aktiv medlem
De är lite som Shimano de avvaktar marknaden och hoppar inte på allt på studs. De är de för små och sårbara för. De kör dock de standarder som blir kvar och funkar. Mitt 142mm nav funkar kanon med en vanlig boost adapter och jag känner ingen skillnad mellan boost och nonboost. Dock säljer CK ny navkropp och axel för de som vill uppgradera sitt 142 mm nav till boost. Resten av delarna i det gamla navet får plats i den nya kroppen. Billigare än att köpa nytt nav men inte billigt. Jag kör med adapter å de funkar svinbra..... CK lämnar inte sina kunder i sticket som de stora märkena gör. Hade problem med mitt andra CK vevlager efter 3 år så började det snurra trögt. På 1 vecka hade jag ett nytt vevlager kostnadsfritt från USA hemma i postlådan. De är fan service det!!
Då låter det ju som om det funkar ändå. Alla obskyra standarder behövs ju inte så de som blir lite större räcker ju.

nieves

Aktiv medlem
De ser blanka o fina ut, men åtminstone baknavet ser ut att ha flänsarna lite konstigt placerade
Den onödigt låga ekerspänningen på vänster sida flänsplaceringen ger är enkelt att själv kontrollera mha tex: http://kstoerz.com/freespoke/
Men med rätt fälg, gärna en med offset, tillräckligt många ekrar och väl valda ekerdimensioner kan det säkert fungera bra.
Eller också har jag räknat helt fel, vilket är ytterligare en anledning till att kontrollräkna själv
Det ser ut att bli Pacenti Brevet 700C och 32H

Maakus

Aktiv medlem
MEH ÅHHHHHH!!!
Kappstein verkar ju smutt, har kikat på Onyx, men det är ju så ohemult dyrt.
Och så finns det inte XD bodys :( (Eller testade för bröt)

Crossmax

Aktiv medlem
Varför inte Vesper? Vikten på classic avskräcker rejält...
Som jag skrev: ingreppet på Classic-naven är solidare och de har justerbar lagerspänning, vilket Vesper saknar.

För att utveckla: Finns att läsa om folk som haft problem med slippage på Vesper på låga växlar (typ 50t), och även om jag själv aldrig haft problem med det så är det något att hålla i åtanke. Jag tror till och med att Onyx "löse" ett fall åt en kund genom att byta navet till ett Classic.

Vesper har inte heller justerbar lagerspänning, vilket jag tycker är kasst och är något som finns på Classic-naven. Classic kommer också med hybrid-lager som standard, något som kostar 160 dollar extra på Vesper.

Och slutligen: Vesper är inte särskult mycket lättare än Classic om vi pratar baknav. I ISO 6-Bolt bromskonfiguration och med alu XD-body väger mitt Classic in på 422 gram, och Vesper på 389 gram (möjligtvis större skillnad i andra konfigurationer). Hade jag fått göra om mitt köp hade jag valt Classic över Vesper bak.

marran

Aktiv medlem
Jag håller med Jilster. Nu vet jag såklart inte när Ville köpte sitt silvriga King-nav, men jag köpte det av honom för 5-6 år sen och det rullar fortfarande på helt utan problem på "huvudcykeln".

pbeijer

Aktiv medlem
Gillar också Chris King grymt mycket. Dock är de lite väl tunga och dyra. Blev Dt350 nav när jag bytte till boost istället för att bygga om kingnaven. En utav fördelarna med Kingnaven är ju att de inte tappar greppet om de väl greppat utan bara greppar hårdare ju mer tryck man lägger på pedalerna.

Det dyra vertyget behövs endast om man vill ta ur lagrena. Det går dock att serva lagren när de fortfarande sitter kvar i navet.

s

Aktiv medlem
Gillar också Chris King grymt mycket. Dock är de lite väl tunga och dyra. Blev Dt350 nav när jag bytte till boost istället för att bygga om kingnaven. En utav fördelarna med Kingnaven är ju att de inte tappar greppet om de väl greppat utan bara greppar hårdare ju mer tryck man lägger på pedalerna.

Det dyra vertyget behövs endast om man vill ta ur lagrena. Det går dock att serva lagren när de fortfarande sitter kvar i navet.
Verktyget behövs för att komma åt och serva lagren i bodyn samt för att göra rent driv-ringen som sitter i navkroppen. Att hoppa över dessa moment i servicen kommer bli dyrt.

pbeijer

Aktiv medlem
Verktyget behövs för att komma åt och serva lagren i bodyn samt för att göra rent driv-ringen som sitter i navkroppen. Att hoppa över dessa moment i servicen kommer bli dyrt.
Jo det stämmer väl att du inte får ut hela ring-driven men det går ändå att göra rent en hel del med den sittande i.

s

Aktiv medlem
Jo det stämmer väl att du inte får ut hela ring-driven men det går ändå att göra rent en hel del med den sittande i.
Det går inte att få ut någon del av ring-driven med mindre än att man drar ut stora lagret. Allt blockas av lagret.
Har du tagit isär och sett hur det ser ut? Det är väldigt många skrymslen som man inte kommer åt mekaniskt utifrån. Man skulle behöva spola igenom rikligt med lösningsmedel om man skall få ut allt guck med delarna kvar i navkroppen. Går kanske att ordna men bodyn går inte att lösa med den metoden då det sitter tätningar i vägen som du inte når utan att dra isär paketet.

Det går väl att fuska vid någon enstaka mellanservice men på tio år så kommer delarna ta stryk och det kostar mer än verktyget att ersätta.

Skall man sats på CK så måste man se till att man har tillgång till verktyget. Antingen köpa själv eller köpa en kompis som har.

pbeijer

Aktiv medlem
Det går inte att få ut någon del av ring-driven med mindre än att man drar ut stora lagret. Allt blockas av lagret.
Har du tagit isär och sett hur det ser ut? Det är väldigt många skrymslen som man inte kommer åt mekaniskt utifrån. Man skulle behöva spola igenom rikligt med lösningsmedel om man skall få ut allt guck med delarna kvar i navkroppen. Går kanske att ordna men bodyn går inte att lösa med den metoden då det sitter tätningar i vägen som du inte når utan att dra isär paketet.

Det går väl att fuska vid någon enstaka mellanservice men på tio år så kommer delarna ta stryk och det kostar mer än verktyget att ersätta.

Skall man sats på CK så måste man se till att man har tillgång till verktyget. Antingen köpa själv eller köpa en kompis som har.
Jo jag vet hur det ser ut, jag har ett par baknav samt verktyget för att ta isär det. Jag tycker inte det brukar vara så mycket skräp därinne så brukar räcka att göra rent splinesen samt olja in dom. Har väl inte tagit isär det mer än en kanske någon gång vartannat år som mest och då är äldsta baknavet 11år. Sitter dock stålbody på dom så det gör ju att det håller rätt bra.

Men som du säger skall man ha dom i 10 år så visst är verktyget bra att ha men normalt känns det som folk har sina cyklar i runt 3-4 år innan dom byter och då är det inte värt det.

Aron

Aktiv medlem
Var är bäst att köpa Onyx?
Bäst vet jag inte, men i Europa säljs de i bland annat i följande butiker.

Jensen

Aktiv medlem
men den dag du behöver byta lager, då kommer du behöva det där verktyget eller hur? och antar att du knatar in i närmaste kullager butik och köper alla lagren? säger inte att det är dålig, har ägt ett själv, men SÅÅÅÅ amazing är det ju inte, inte idag med vad som finns på marknaden. men det är ju en smaksak.

De första i9 hjulen jag köpte för typ 10 år sedan rullar fortfarande, trotts att det kommit två generrationer efter. i9 torch har ju som konstruktion nu funnits i 7 år.

vill minnas att onyx har liknande den servicen me navkropp med, man skickar in sitt nav, de flytter över innanmätet till nya navkroppen

Senast ändrad:

jomper

Forumpappa
Forumvärd
CK kan ta betalt iaf. Konverterade ett 20mm-nav till 15mm icke-boost och axeln gick på typ en tusenlapp. Boost-axel finns icke.

Rattnalle

Aktiv medlem
Premium verkar ändå värt. Mina 350 har på sex och ett halvt år krävt nya lager i framnavet efter lerbadet i Falun 2015. Samt lite fett på tänderna i frihjulet ibland. Det känns ganska acceptabelt.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Mina jättegamla Hope XC med stålbody parat med Bulb framnav har varit 100% problemfria, inga lagerbyten, inga frihjulsproblem, ingenting. Har fettat om lagren en gång genom alla år.

Hope 2 Evo höll inte ens 100 mil innan lager i bodyn skar ihop, och de har definitivt inte varit med om i närheten av vad det gamla Hopenavet hann med under sitt liv. Grövre axlar ger mindre plats för rejäla lager. Samma sjuka som med vevlager, gamla fyrkantslager höll en evighet. Moderna grejer not so much.

Jilster

Aktiv medlem
men den dag du behöver byta lager, då kommer du behöva det där verktyget eller hur? och antar att du knatar in i närmaste kullager butik och köper alla lagren? säger inte att det är dålig, har ägt ett själv, men SÅÅÅÅ amazing är det ju inte, inte idag med vad som finns på marknaden. men det är ju en smaksak.
Ja då kan verktyget behövas men kostar inte vansinnigt mycket att köpa. Självklart köper jag mina lager och lagertätningar hos CK. Det är ju dom och dess kvalité som gör livslängden. De tillverkar alla sina delar själv.

Vad som är Amazing enligt dig kan jag ju inte uttala mig om. För mig är hållbarhet, driftsäkerhet och livslängd det som talar för CK. Vill man köra obeprövade nya gadjets och uppfinningar så för all del köp nytt!

Jilster

Aktiv medlem

Har jag inte märkt. Men jag kanske blir varse......

Jilster

Aktiv medlem
Jag håller med Jilster. Nu vet jag såklart inte när Ville köpte sitt silvriga King-nav, men jag köpte det av honom för 5-6 år sen och det rullar fortfarande på helt utan problem på "huvudcykeln".
Det där navet måste vara 12-15 år gammalt om inte äldre. Tror Ville trialade på det när jag bodde i storstan å det är länge sedan..... ;-)

Jensen

Aktiv medlem
Ja då kan verktyget behövas men kostar inte vansinnigt mycket att köpa. Självklart köper jag mina lager och lagertätningar hos CK. Det är ju dom och dess kvalité som gör livslängden. De tillverkar alla sina delar själv.

Vad som är Amazing enligt dig kan jag ju inte uttala mig om. För mig är hållbarhet, driftsäkerhet och livslängd det som talar för CK. Vill man köra obeprövade nya gadjets och uppfinningar så för all del köp nytt!
menar bara att det är tråkigt när special verktyg krävs och man blir sittande utan eller själv måste lagerhålla lager.

obeprövat är ju kanske ett lite väl starkt ord. Man kan vända på det, vill man köpa gammal teknik så visst (dåligt argument likväl lika)?
Säger som sagt inte att ck är dåligt. Men förstår inte bilden du målet upp att allt annat imploderar direkt när man börjar använda det. För det är ju knappast sant. Idag finns det flera märken som håller hög klass. Sen att byta lager var femte år är ju egentligen inget problem, speciellt inte när man inte behöver nå verktyg som special special. Men det kan vi ju tycka olika om. Har som sagt i9 nav som rullat 10 år utan problem. O då har de ändå förbättrat konstruktionen sedan dess. Utveklingen behöver ju inte stanna för att man har en bra produkt.

Jilster

Aktiv medlem
menar bara att det är tråkigt när special verktyg krävs och man blir sittande utan eller själv måste lagerhålla lager.

obeprövat är ju kanske ett lite väl starkt ord. Man kan vända på det, vill man köpa gammal teknik så visst (dåligt argument likväl lika)?
Säger som sagt inte att ck är dåligt. Men förstår inte bilden du målet upp att allt annat imploderar direkt när man börjar använda det. För det är ju knappast sant. Idag finns det flera märken som håller hög klass. Sen att byta lager var femte år är ju egentligen inget problem, speciellt inte när man inte behöver nå verktyg som special special. Men det kan vi ju tycka olika om. Har som sagt i9 nav som rullat 10 år utan problem. O då har de ändå förbättrat konstruktionen sedan dess. Utveklingen behöver ju inte stanna för att man har en bra produkt.
Nu tror jag du väljer att tolka vad jag skriver lite väl mycket. Verktyget måste ev inköpas. Har inte behövt det på 11 år and counting....
Varför ska jag lagerhålla lagren? Vad har du fått det ifrån? De köper du av aspirevelotech eller direkt från CK.
Jag har heller inte sagt att att allt nytt är dåligt. Bara obeprövat = dåligt trackrecord på hållbarhet.
Utvecklingen rullar på och jag säger inte heller att den ska göra det. CK har ju tex löst vevlagerstandarden genom att gör T47 som det bästa med dagens mått å alla jävla pressfit skit som finns.
Märk väl att dessa argument är sprungna ur mina personliga behov och värderingar på kvalite. Du kanske har andra isf är det helt ok. Kör på tyck som du vill. Helt ok!

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer