Vilket är marknadens bästa* baknav?

Makten

Aktiv medlem
samtidigt är det ju svårt att säga något om man inte använder det fett som angetts 😉. Säger inte att utgången blivit annorlunda, men det är ju ändå så att man använt något icke specificerat. Att det borde funka och att det funkar är inte alltid samma sak. Lite som att jag skulle använda lite vad som i min sprag clutch😃. Gissar att små tänder i kuggringen innebär att systemet är extra känsligt för vad man petar i. Men Har samtidigt själv kört litiumfett men det klassar nog in som för högljutt för dig :-)

men du hade inte Youtubat navet innan? De är rätt kända för att inte vara navet man väljer om man vill smyga fram i skogen (då väljer man onyx 😉).
Tänderna är inte särskilt små och lättare fett än det jag använt är ovanligt. "Litiumfett" däremot säger absolut noll. Det kan vara allt från rinnande till trögt som smör i kylskåp. 😉

Hjulen köpte jag på CK:s konkursutförsäljning och det var sista paret i lager, så jag hade inte tid att kolla upp nåt. Snabbt som ögat klicka på köp, bara.

---------

För övrigt har jag blivit lite mer kompis med Kappstein. På senaste turen tänkte jag inte på svampigheten och det är trots allt väldigt sällan jag använder de lättaste växlarna vid tekniska klättringar (det går för långsamt för att ta sig upp då).
Däremot uppskattar jag avsaknaden av ljud som fan. Det är helt underbart!

Jensen

Aktiv medlem
Tänderna är inte särskilt små och lättare fett än det jag använt är ovanligt. "Litiumfett" däremot säger absolut noll. Det kan vara allt från rinnande till trögt som smör i kylskåp. 😉

Hjulen köpte jag på CK:s konkursutförsäljning och det var sista paret i lager, så jag hade inte tid att kolla upp nåt. Snabbt som ögat klicka på köp, bara.

---------

För övrigt har jag blivit lite mer kompis med Kappstein. På senaste turen tänkte jag inte på svampigheten och det är trots allt väldigt sällan jag använder de lättaste växlarna vid tekniska klättringar (det går för långsamt för att ta sig upp då).
klackarna i kuggringen ä rätt små jämfört med andra. Snackar vi sen hyper är de sjukt små. Men förstår vad du menar. Det litiumfett jag använde var på sprayflaska. Blir riktigt riktigt tunt. Så tror du skulle tycka det blir för högljutt :-)

skönt,då slipper du ju kanske våndas över det varje tur. O ja. Även om jag kan tycka det tjutande i9 har sin tjusning. Så ska man fan inte underskatta ett tyst nav. Men då ska det vara helt tyst, inte nån halvmesyr. Antingen eller ska det vara så att säga 🤣🤣

Berk

Aktiv medlem
Är det bara att du inte längre tänker på svampigheten eller har det kanske också blivit lite bättre efter inkörning?

Vill också gärna ha en tysta baknav, men köpte just nya hjul med DT 350 (och extra fett). Viste inte om Kappstein, annars hade jag troligtvis byggt egna hjul. Nyfiken på vad Newmen kommer med.

Rattnalle

Aktiv medlem
Är det bara att du inte längre tänker på svampigheten eller har det kanske också blivit lite bättre efter inkörning?

Vill också gärna ha en tysta baknav, men köpte just nya hjul med DT 350 (och extra fett). Viste inte om Kappstein, annars hade jag troligtvis byggt egna hjul. Nyfiken på vad Newmen kommer med.
DT håller sig ändå hyfsat om man fettar ibland.

Leffe

Aktiv medlem
Håller med om att onyx är så löjligt dyrt. Långt över gränsen till skamligt.

Att ett tyst nav är underbart kan jag absolut tänka mig också. Nya SLX/XT är i princip tyst när det går fort, vilket bara det är underbart. Annars är det tillräckligt tyst för att jag inte tänker på det längre. Enda abret är väl att det låter ojämt som om något är snett i kopplingen, tills man kommer upp i fart då...

Berk

Aktiv medlem
DT håller sig ändå hyfsat om man fettar ibland.
Men ibland verkar vara ofta. Efter 7 veckor har ljudet av min nav redan blivit högre (eller jag cyklar, EDIT: freewheelar för mycket). Åt andra sidan är det jätteenkelt att fetta en DT nav. Men ska man varje gång tar bort gamla fettet som inte längre sitter på tänderna?

Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
Men ibland verkar vara ofta. Efter 7 veckor har ljudet av min nav redan blivit högre (eller jag cyklar, EDIT: freewheelar för mycket). Åt andra sidan är det jätteenkelt att fetta en DT nav. Men ska man varje gång tar bort gamla fettet som inte längre sitter på tänderna?
Jag fyller mest bara på om det inte är uppenbart smutsigt.

Makten

Aktiv medlem

Nej, jag tror det är lika svampigt fortfarande. Det är bara att jag vant mig en aning och att jag såklart tänkte på det extra mycket just när jag upptäckt denna aningen oväntade egenskap.
Sen har jag haft lite mailkonversation med Kappstein om att navet rappade i början och de verkar ha nåt "MTB approved" på gång längre framöver. Snubben jag språkar med tycker mest det är roligt att jag vågar prova om det nuvarande håller. 😁 De vill gärna veta hur det går.

Även om ett relativt tyst vanligt frihjul är trevligt, så är det skillnad på tyst och tyst. Det blir nåt speciellt när det låter NOLL om navet. Svårt att beskriva men det känns dels som att det går fortare och dels att man hör exakt vad cykeln har för sig och allt annat runtom vilket ger en märkligt trevlig upplevelse. Det låter kanske löjligt men jag är själv förvånad över hur mycket det påverkar mig och hur det känns att cykla.

Att du frihjular mycket är snarast ett gott tecken! Trampar man bara här och där så är man bevisligen effektiv och tappar inte fart över stök och bröt. 👌

Jensen

Aktiv medlem
En som påstår att ett nav med ratchet eller klackar är tyst, har inte prövat ett kopplingsbasserat nav :-)

Berk

Aktiv medlem
En som påstår att ett nav med ratchet eller klackar är tyst, har inte prövat ett kopplingsbasserat nav :-)
Det påstar jag inte. Men min fettade DT hörs inte en minut inom jag passerar som är fallet med många andra medelålders män i skogen. Kör roller clutch på (vinter)pendlar, fint, men förstår att effekten på en stig i en tyst skog är mycket större.

Jensen

Aktiv medlem
Det påstar jag inte. Men min fettade DT hörs inte en minut inom jag passerar som är fallet med många andra medelålders män i skogen. Kör roller clutch på (vinter)pendlar, fint, men förstår att effekten på en stig i en tyst skog är mycket större.
menade bara att det är relativt. Det är tystare. Men inte tyst :-)

Rattnalle

Aktiv medlem
haha har jag inte påstått heller. Blir bara så kul när alla säger ”mitt nav är helt tyst” och så åker man bredvid med onyx.
Om man nu kan kalla det illa att i9 låter. Är ju mer en fråga om smak.
Rätt få som sagt helt tyst åas 😉
Jag längtar dit, men inte till det pris och den vikt Onyx erbjuder än så länge.

Jensen

Aktiv medlem
Rätt få som sagt helt tyst åas 😉
Jag längtar dit, men inte till det pris och den vikt Onyx erbjuder än så länge.
vikten skulle jag säga att få märker av och det är ju ett resultat av konstruktionen. Så vill man att det ska hålla så tror jag inte de kommer kunna kapa så mycket till utan att tumma på hur det håller. Priset däremot,om någon kunde rampa upp det i produktion så borde det kunna kapas. För det är något man märker mer än vikten :-)

Rattnalle

Aktiv medlem
vikten skulle jag säga att få märker av och det är ju ett resultat av konstruktionen. Så vill man att det ska hålla så tror jag inte de kommer kunna kapa så mycket till utan att tumma på hur det håller. Priset däremot,om någon kunde rampa upp det i produktion så borde det kunna kapas. För det är något man märker mer än vikten :-)
Jo priset är ju den stora grejen. Men dyrt och tungt samtidigt lockar liksom inte 😁
Då tror jag shimanos ganska tysta är good enough.

Makten

Aktiv medlem
För den nyfikne kan jag nu meddela att Kappstein faktiskt kör med "sprag clutch", men den är större i diameter, kortare i längd och har färre sprags/klackar än Onyx. Råkade riva mitt när jag ändå skulle göra +ANNAT.

kappstein.jpg

Detta betyder att det finns en slät innerbana och en slät ytterbana, varav den inre sitter i bodyn. Verkar vara en ditpressad stålhylsa, för själva bodyn är av alu.
Tyvärr har jag lyckats cykla runt med låsmuttern (som agerar end cap) ej åtdragen, så ett tag glappade det våldsamt, och detta är antagligen orsaken till att innerbanan ser ganska vissen ut på ena sidan. Nu är allt åtdraget och funkis och vi får se hur länge det håller.

Återigen skulle jag dock avråda från detta nav för MTB med såpass låga utväxlingar som man ofta använder, eftersom det är ganska svampigt i ingreppet. Däremot är det säkert trevligt för vägbruk eller liknande. Knäpptyst, extremt låg friktion, inte så dyrt, men tungt som attan. Vad jag kan se är det hög kvalitet på alla ingående detaljer.

Edit: Det är också väldigt lätt att ta isär när man begripit att det är ändplutten som håller ihop allt. Jag trodde den satte lagerförspänningen, men så var det alltså inte. Det sitter vanliga gummitätade spårkullager i både body och navkropp.

Jensen

Aktiv medlem
var ju inte lite färre! och bara en ring? är det ens hälften så många som onyx har i en ring?

Makten

Aktiv medlem
var ju inte lite färre! och bara en ring? är det ens hälften så många som onyx har i en ring?
Vet inte hur många Onyx har, men denna är mycket större i diameter. Ungefär som kuggkransen i ett vanligt frihjul. Klackarna/spragsen är dessutom ordentligt mycket fetare. Meeeen, uppenbarligen räcker det ändå inte för att saker och ting ska kännas stumt. Gissar att det mest är ytter- och innerbanorna som ger med sig lite vid höga moment. Sen påverkar förstås angreppsvinkeln på kontaktytorna. Ironiskt nog borde det bli svampigare ingrepp ju högre moment som ska kunna överföras. Liksom mer utväxling i själva ingreppet.

Berk

Aktiv medlem
Vet inte hur många Onyx har, men denna är mycket större i diameter. Ungefär som kuggkransen i ett vanligt frihjul. Klackarna/spragsen är dessutom ordentligt mycket fetare. Meeeen, uppenbarligen räcker det ändå inte för att saker och ting ska kännas stumt. Gissar att det mest är ytter- och innerbanorna som ger med sig lite vid höga moment. Sen påverkar förstås angreppsvinkeln på kontaktytorna. Ironiskt nog borde det bli svampigare ingrepp ju högre moment som ska kunna överföras. Liksom mer utväxling i själva ingreppet.
Är inte problemet att spragsen är för runda, framförallt på innersidan? Tror att dom kan rulla lite under last och i kombination med stora storleken av spragsen ger det en betydlig rotation mellan body och nav. Och det i kombination med för lågt styvheten av naven.

Jensen

Aktiv medlem
räknar jag rätt (händer ju mer än ofta att jag räknar fel :D men principen blir ju densamma), så 29 st gånger 2 då i classic navet, lite mindre i vesper. det har ju dock pratats om lite släpp (när man läser forum) för tyngre/starkare åkare med vesper, många av dessa harr fått ett classic som ersättning. så tekniken verkar ju ha en gräns. storleken på ring påverkar väll inget om man inte utnyttjar det genom att fylla på mer, utan bara gör större. för mig sweer det ut som om de har mycket mer ryta som inte utnyttjas av en kil, och tänker jag fel när jag säger att många mindre kommer ge mer anläggingsyta? rörelsen borde väll bli mindre med, men mindre kilar?
den enda anledningen som jag ser det till stora kilar och därmed en stor ring, att man därigenom tror sig klara sig med en ring. men är ju bara spekulation

onyx kör oxå med stålring på alubodyn, av förklarliga skäl inte på bodyn helt i stål.

Bilagor

Makten

Aktiv medlem
Är inte problemet att spragsen är för runda, framförallt på innersidan? Tror att dom kan rulla lite under last och i kombination med stora storleken av spragsen ger det en betydlig rotation mellan body och nav. Och det i kombination med för lågt styvheten av naven.
Runda måste de vara. Alltså, kontaktytan är väldigt liten och spragsen har förmodligen sfäriska ytor med en annan radie än deras totala dubbla längd, så att de spänner hårdare utåt ju mer de roterar. Ska man få dem att nypa tvärt så kommer de heller inte trycka lika hårt. Svårt att förklara...

räknar jag rätt (händer ju mer än ofta att jag räknar fel :D men principen blir ju densamma), så 29 st gånger 2 då i classic navet, lite mindre i vesper. det har ju dock pratats om lite släpp (när man läser forum) för tyngre/starkare åkare med vesper, många av dessa harr fått ett classic som ersättning. så tekniken verkar ju ha en gräns. storleken på ring påverkar väll inget om man inte utnyttjar det genom att fylla på mer, utan bara gör större. för mig sweer det ut som om de har mycket mer ryta som inte utnyttjas av en kil, och tänker jag fel när jag säger att många mindre kommer ge mer anläggingsyta? rörelsen borde väll bli mindre med, men mindre kilar?
den enda anledningen som jag ser det till stora kilar och därmed en stor ring, att man därigenom tror sig klara sig med en ring. men är ju bara spekulation

onyx kör oxå med stålring på alubodyn, av förklarliga skäl inte på bodyn helt i stål.
Jag beställde Classic av den anledningen. Det borde bli som mitt resonemang ovan om ingreppsraiden; att ju fler sprags, desto mindre tryck per yta och desto mindre moment klarar de av utan att halka. Däremot minskar förstås påfrestningarna på delarna. Så det är nog en ganska svår balansgång. Att öka storleken borde innebära att man klarar sig med färre sprags men då blir det kanske svårt att få navkroppen att hålla istället. All kraft du lägger i rotationsledd vill ju så att säga spränga navet.

Det är lurigt för att det handlar om friktion. Ytorna är helt blanka och blir trycket per area för lågt så kommer det inte greppa alls. Så fler klackar borde innebär att det är svårare att bibehålla greppet vid ett visst pålagt moment, men det blir såklart styvare. Med ett tillräckligt stort antal klackar så har man fått sig ett glidlager istället.

Jensen

Aktiv medlem
Runda måste de vara. Alltså, kontaktytan är väldigt liten och spragsen har förmodligen sfäriska ytor med en annan radie än deras totala dubbla längd, så att de spänner hårdare utåt ju mer de roterar. Ska man få dem att nypa tvärt så kommer de heller inte trycka lika hårt. Svårt att förklara...

Jag beställde Classic av den anledningen. Det borde bli som mitt resonemang ovan om ingreppsraiden; att ju fler sprags, desto mindre tryck per yta och desto mindre moment klarar de av utan att halka. Däremot minskar förstås påfrestningarna på delarna. Så det är nog en ganska svår balansgång. Att öka storleken borde innebära att man klarar sig med färre sprags men då blir det kanske svårt att få navkroppen att hålla istället. All kraft du lägger i rotationsledd vill ju så att säga spränga navet.

Det är lurigt för att det handlar om friktion. Ytorna är helt blanka och blir trycket per area för lågt så kommer det inte greppa alls. Så fler klackar borde innebär att det är svårare att bibehålla greppet vid ett visst pålagt moment, men det blir såklart styvare. Med ett tillräckligt stort antal klackar så har man fått sig ett glidlager istället.
tänker att många små borde öka kontaktytan med,mindre yta mellan klackarna = mindre ”döyta” eller tänker jag fel?

varifrån blev det köp till slut?

Berk

Aktiv medlem
Ja, den måste vara runda, men radie av ytan på innersidan verkar vara nära radie av spragserna, som skulle vara problematiskt. Men det är svårt att ser på bilden.

Jensen

Aktiv medlem
Annan undran, ställer de krav på speciellt fett då som onyx? Såg rätt skitigt ut, hur länge har du haft navet?

Berk

Aktiv medlem
tänker att många små borde öka kontaktytan med,mindre yta mellan klackarna = mindre ”döyta” eller tänker jag fel?
Nej, kontaktytan är proportionell med radie, så det spelar ingen roll hur många man har om antal x radie är konstant. Men jag tror att många små ger mindre svampigt frihjul för att nav och body rör sig mindre när en små sprag roterar några grad jämfort med en stör sprag.

Jensen

Aktiv medlem
Nej, kontaktytan är proportionell med radie, så det spelar ingen roll hur många man har om antal x radie är konstant. Men jag tror att många små ger mindre svampigt frihjul för att nav och body rör sig mindre när en små sprag roterar några grad jämfort med en stör sprag.
aha. Men med stora sprags blir det ju ”rätt långt” mellan varje, en yta som därmed inte greppar. Men tänker säkert fel som sagt. Det märkliga här är ju att de även valt en ring och inte två.

Berk

Aktiv medlem
aha. Men med stora sprags blir det ju ”rätt långt” mellan varje, en yta som därmed inte greppar. Men tänker säkert fel som sagt. Det märkliga här är ju att de även valt en ring och inte två.
Kontakt ytan av varje sprag är lineär proportionell med radie.

Jensen

Aktiv medlem
Kontakt ytan av varje sprag är lineär proportionell med radie.
förstår att det är linjärt om raden ökar o därmed större sprags. Men antalet måste väll ändå spela in. Menar bara att om man säg har 10 sprags och de ställer sig upp, så är det 1 cm mellan varje sprags så måste ju den kontaktytan vara mindre än om man på samma yta klämmer in 3 sprags och har 1 mm mellan dem när de står upp så att säga?

Makten

Aktiv medlem
Precis, och jag menar att det inte måste vara en fördel. Blir yttrycket för lågt så får man inget grepp.

varifrån blev det köp till slut?
www.4130.fi

Annan undran, ställer de krav på speciellt fett då som onyx? Såg rätt skitigt ut, hur länge har du haft navet?
Ingen aning. Det är nog bara metalloxid, för jag ser inga större partiklar i fettet. Har inte brytt mig om att göra rent eftersom jag ändå ska flytta på navet ganska snart. Navet har gått ungefär 55 mil, varav 2/3 stökig stigcykling och resten transport.

Edit: Det skulle kunna vara ett fett som är svart från början förresten. Molybdensulfid och/eller grafit är inte helt ovanligt i vissa fetter.

Jensen

Aktiv medlem
Precis, och jag menar att det inte måste vara en fördel. Blir yttrycket för lågt så får man inget grepp.

www.4130.fi

Ingen aning. Det är nog bara metalloxid, för jag ser inga större partiklar i fettet. Har inte brytt mig om att göra rent eftersom jag ändå ska flytta på navet ganska snart. Navet har gått ungefär 55 mil, varav 2/3 stökig stigcykling och resten transport.

Edit: Det skulle kunna vara ett fett som är svart från början förresten. Molybdensulfid och/eller grafit är inte helt ovanligt i vissa fetter.
fick du ett ”vettigt” pris till slut?

Finns det någon service manual till det där navet? För låser man onyx så är det ju A och O att man inte använder annat fett än angett på spragsen. De måste ju räkna me att man någon gång kommer serva sakerna.
Aldrig behövt serva mitt. Men filmerna jag sett visar ju inget som verkar allt för svårt. Annat än att finna rätt fett. Som ä dyrt men går ju åt mikroskopiska mängder

etnica

Aktiv medlem

Finns det någon service manual till det där navet? För låser man onyx så är det ju A och O att man inte använder annat fett än angett på spragsen. De måste ju räkna me att man någon gång kommer serva sakerna.
Aldrig behövt serva mitt. Men filmerna jag sett visar ju inget som verkar allt för svårt. Annat än att finna rätt fett. Som ä dyrt men går ju åt mikroskopiska mängder
Jag har inte hittat nån manual. Lyckades dock få tag på fettet från UK och var inte billigt för 45 gram. Tror dock 4130.fi säljer 2 grams sprutor med fettet.

Makten

Aktiv medlem
Nja, det går nog inte eftersom grundpriset är högst ovettigt. Men det blir i alla fall billigare än direkt från Onyx med tanke på deras totalt vansinniga fraktpriser. Jag betalade det som står på 4130:s hemsida. 😱

Ingen aning, jag har inte letat.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Jag fick inte mitt nya baknav, Posten slarvade bort det!!! :(
(fick refund idag efter två månader typ)
Får se vad man ska hitta på nu, verkar ju ha hänt nåt på dessa två månader :)

yonsson

Aktiv medlem
Måste man ta bort kassetten från bodyn för att detta in eller kan man bara dra hela ekipaget uppåt? Jag borde nog detta in ratcheten.

Berk

Aktiv medlem
Måste man ta bort kassetten från bodyn för att detta in eller kan man bara dra hela ekipaget uppåt? Jag borde nog detta in ratcheten.
Man drar i kassetten och då följer bodyn med. Men försiktigt, för att ratcheten och fjäder kan ramla ut! Första gång man gör det verkar det jättekonstigt att man kan drar av allt utan att skruva av någonting.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer