Vilket är marknadens bästa* baknav?

Aron

Aktiv medlem
När det ligger nav för 15000 kr uppdukade börjar tråden verkligen göra skäl för sitt namn 😄.

Makten

Aktiv medlem
När det ligger nav för 15000 kr uppdukade börjar tråden verkligen göra skäl för sitt namn 😄.
Ja, det är lite (tragi)komiskt! 😁 I9-navet ska dock väck, för jag står inte ut med oljud efter att ha kört ljudlöst ett tag. Onyx har jag just byggt ett hjul av till FS:en och Kappstein som satt där förut ska flyttas till helstela cykeln. Så, tysta nav på båda är tanken.

jolov

Aktiv medlem
Ja, det är lite (tragi)komiskt! 😁 I9-navet ska dock väck, för jag står inte ut med oljud efter att ha kört ljudlöst ett tag. Onyx har jag just byggt ett hjul av till FS:en och Kappstein som satt där förut ska flyttas till helstela cykeln. Så, tysta nav på båda är tanken.
är lite nyfikenpå i9 naven, men lite skeptisk till hur små klackarna i navet behöver vara för att få plats med alla ingreppspunkter.

Jensen

Aktiv medlem
är lite nyfikenpå i9 naven, men lite skeptisk till hur små klackarna i navet behöver vara för att få plats med alla ingreppspunkter.
Om vi pratar nya hyper, väldigt små. Men i gengäld greppar ju många. En del i det hela är ju att det blir en multiplicering av antal klackar, offset mot kuggar i ring

Makten

Aktiv medlem
Det är flera tänder på varje klack i ingrepp samtidigt, så om inget hamnar snett så är det nog riktigt starkt. Men vad som händer efter lite slitage eller om det kommer in nåt skit vete fan. Kan bli katastrof. Detta fick jag på garanti för att det förra (Torch, med färre POE) pajjade. Hela kuggringen sprack.

--------

Första intryck av Onyx Classic-navet är bra. Det finns en liiiiten svampighet där som märks en aning på lättaste växeln (30x42), men inte i närheten av lika mycket som på Kappstein-navet. Helt utståbart även för mig som är jävligt kinkig med sånt.

jolov

Aktiv medlem
Jo, ifall allt är rent å perfekt så är det nog väldigt starkt. Tänkte mer som du nämner, ifall det kommer in lite smuts eller liknande som gör att en klack kanske missar ingrepp.

Har iofs kört hopenav senaste 10+ åren och dom har fungerar sjukt bra. Men rätt tunga och smalt mellan flänsarna får mig att snegla på DT 350 till nästa bygge

Jensen

Aktiv medlem
Nya hyper greppar ju med upp till 4 klackar under belastning. Så där sprids ju kraften ut över större delar av ringen. Många andra nav med klart färre poe har ju inte fler klackar som greppar samtidigt. Så totala anläggningsytan kan ju vara rätt lik ändå. Och då borde känsligheten något sånär liknande eller? Själv haft ett torch nav i 4 år utan minsta problem. Sen kan man ju ha problem med alla nav. Var det inte någon nyligen som hade problem med just ett hope nav där det slant och ringen var oval eller något och hope sa att det var omöjligt.

Mange.

Aktiv medlem
Nya hyper greppar ju med upp till 4 klackar under belastning. Så där sprids ju kraften ut över större delar av ringen. Många andra nav med klart färre poe har ju inte fler klackar som greppar samtidigt. Så totala anläggningsytan kan ju vara rätt lik ändå. Och då borde känsligheten något sånär liknande eller? Själv haft ett torch nav i 4 år utan minsta problem. Sen kan man ju ha problem med alla nav. Var det inte någon nyligen som hade problem med just ett hope nav där det slant och ringen var oval eller något och hope sa att det var omöjligt.
det där har jag tänkt på , att poe är kidnappat av tillverkare med 3-6 armar med små klackar som en kratta och räknar poe till löjligt högt.
poe borde vara möjliga angreppspunkter i ringen, inte hur många klackar som kan greppa samtidigt och anläggningsytan är ju totala ytan av klackar, så det borde vara med i beräkningen för hur starkt ett nav är

Jensen

Aktiv medlem
det där har jag tänkt på , att poe är kidnappat av tillverkare med 3-6 armar med små klackar som en kratta och räknar poe till löjligt högt.
poe borde vara möjliga angreppspunkter i ringen, inte hur många klackar som kan greppa samtidigt och anläggningsytan är ju totala ytan av klackar, så det borde vara med i beräkningen för hur starkt ett nav är
fast det är ju det. Säg att du har 60 kuggar ringen. Tre klackar greppar samtidigt, 60 poe. Sen har du 3 st klackar som greppar när de första tre klackarna är nertryckta. 60 poe till. Skulle du ha 3 klackar till Som i grader är förskjutet mot de andra 60 till osv. Så det är ju inte så märkligt egentligen

Jensen

Aktiv medlem
Klackarna måste ju vara förskjuta. Om vi tex tar I9 hydra, så har ju inte kuggringen 690 kuggar

EDIT: de behöver vara det för att ha riktigt många poE. Men mycket riktigt, om man säg ska ha 44 poe kan man ju klara sig utan det. Men de naven har ju sällan heller 6 st klackar.

jolov

Aktiv medlem
115tänder på hydra
60t på torch

en pawl som alltid klickar i på hydran, sen när du sätter moment såföexar den så 2-3 till pawls kopplar in.

jolov

Aktiv medlem
precis. 115 x 6 klackar med offset => 690 poe
Förstår inte riktigt poängen med att den första ska klicka i, för att sen låta hela mekanismen flexa så pass mkt att två andra klackar sen greppar in. Måste inte det förskjuta ingreppet? Spontant resonemang hade jag föredragit ifall du hade haft tre klackar i ingrepp parallellt med varandra. Utan att tillförlita sig på att systemet ska flexa?

Berk

Aktiv medlem
Förstår inte riktigt poängen med att den första ska klicka i, för att sen låta hela mekanismen flexa så pass mkt att två andra klackar sen greppar in. Måste inte det förskjuta ingreppet? Spontant resonemang hade jag föredragit ifall du hade haft tre klackar i ingrepp parallellt med varandra. Utan att tillförlita sig på att systemet ska flexa?
En teori: om tänderna och klackar är så sma finns det en stor risk att några inte klickar i pga flex. Då är det bättre att använda flexen och förskjuta klackar lite, för att den andra då aldrig är "förbi" angreppspunkten efter första har klickat i.

Makten

Aktiv medlem
Jag gissar att passningen inte är tillräckligt exakt ens på andra nav med många POE för att allt ska vara i ingrepp samtidigt, utan att det först börjar flexa lite. Här har man gjort det till en feature istället och det kan nog vara vettigt. Ju mindre tänderna är, desto mindre behöver det ju flexa innan nästa greppar.

Jensen

Aktiv medlem
Skulle alla greppa samtidigt skulle de ju ha 115poe och meningen med mindre kuggar i ringen vara borta. Om jag inte minns fel har de själva sagt att när man designar ett nav med mycket poe kan flex motarbeta in. Så istället för att ha flexet som något negativt har de byggt in det och utnyttjat det på ett kontrollerat sätt. En klack som är så liten kommer vara för svag under full belastning. Men under ”startbelastningen” funkar det. Men när sedan navet flexar och 3-4 st greppar, när du har full belastning, då minskar ju risken att det slinter, under den tid det som mest behövs. Det är egentligen inte så konstigt. Bara att få andra har utnyttjat det flex som alltid finns till något positivt.

Makten

Aktiv medlem
Skulle alla greppa samtidigt skulle de ju ha 115poe och meningen med mindre kuggar i ringen vara borta. Om jag inte minns fel har de själva sagt att när man designar ett nav med mycket poe kan flex motarbeta in. Så istället för att ha flexet som något negativt har de byggt in det och utnyttjat det på ett kontrollerat sätt. En klack som är så liten kommer vara för svag under full belastning. Men under ”startbelastningen” funkar det. Men när sedan navet flexar och 3-4 st greppar, när du har full belastning, då minskar ju risken att det slinter, under den tid det som mest behövs. Det är egentligen inte så konstigt. Bara att få andra har utnyttjat det flex som alltid finns till något positivt.
Nu har ju dock klackarna offset, gissningsvis så att de även under last inte greppar mer än 3 åt gången. Sen har varje klack flera kuggar vilket ökar hållfastheten. Jämför exempelvis med en gänga med finare stigning än en grövre, vilket (ointuitivt nog) är starkare.

Jensen

Aktiv medlem
Nu har ju dock klackarna offset, gissningsvis så att de även under last inte greppar mer än 3 åt gången. Sen har varje klack flera kuggar vilket ökar hållfastheten. Jämför exempelvis med en gänga med finare stigning än en grövre, vilket (ointuitivt nog) är starkare.
ja flera små greppunkter kan ju hålla bättre, speciellt om precisionen är bra.

menade bara att de sagt 3-4 greppar vid full last (beror väll på hur mycket full last är), att de är i offset är rätt uppenbart. Och med så många greppunkter och den konstruktionen med flex så lär ju offseten vara väldigt liten. Resultat av små och många kuggar i kuggringen.
Men det är ju inte alla nav där tre greppar samtidigt, trotts mindre Poe

Senast ändrad:

erik h

Aktiv medlem
Intressant, skulle vara kul att se lite trialare fälttesta några dagar i brittisk vinter och se hur starkt och pålitligt det är med en klack + flex.

Hope kör ju två set med två klackar var som turas om för att få många POE på trialsvarianten men istället stabilare fyra varje gång och hälften POE på övriga nav. Samma delar men offset eller ej på sätena i bodyn bara. Enkelt, modulärt och anpassat till behoven.

Kan inte tänka mig att det finns nåt flex som tillåter offsetklackarna att hjälpa till där. Däremot om de första slinter så är backupen nära.

Samma konstruktioner på White ENO röda vs gröna.

Makten

Aktiv medlem
Kan inte tänka mig att det finns nåt flex som tillåter offsetklackarna att hjälpa till där.
Nä, men du kan ge dig på att de klackar som är tänkta att greppa samtidigt inte gör det, om man tittar väldigt noga. Allt som tillverkas har toleranser och det kommer alltid vara en klack som greppar innan de övriga.

Berk

Aktiv medlem
Nä, men du kan ge dig på att de klackar som är tänkta att greppa samtidigt inte gör det, om man tittar väldigt noga. Allt som tillverkas har toleranser och det kommer alltid vara en klack som greppar innan de övriga.
Precis. Som jag skrev ovan, tror jag att det är främsta anledning Hydra har offset klackar, då är man säkert all alltid 3 klackar greppar. Som bonus får man då fler POE.

Makten

Aktiv medlem
Precis. Som jag skrev ovan, tror jag att det är främsta anledning Hydra har offset klackar, då är man säkert all alltid 3 klackar greppar. Som bonus får man då fler POE.
Jag hade inte ens kollat videon längre upp, men det är tydligen inte som jag trodde med offset i "motsatta par", utan alla enskilda klackar är lika mycket offset från varandra. :oops: Det verkar helsnurrigt eftersom det då blir två klackar bredvid varandra som greppar när man lägger på moment, inte två klackar mitt emot varandra. Det blir alltså mer snedbelastning på kullager och axel ju hårdare man trampar. Mycket märklig konstruktion.

Berk

Aktiv medlem
Jag hade inte ens kollat videon längre upp, men det är tydligen inte som jag trodde med offset i "motsatta par", utan alla enskilda klackar är lika mycket offset från varandra. :oops: Det verkar helsnurrigt eftersom det då blir två klackar bredvid varandra som greppar när man lägger på moment, inte två klackar mitt emot varandra. Det blir alltså mer snedbelastning på kullager och axel ju hårdare man trampar. Mycket märklig konstruktion.
Ja, men då maximerar man deformationen som får att klicka i 3 klackar. Håller med att den också maximerar snedbelastningen. Det verkar att funka dock.

s

Aktiv medlem
Den snedbelastning på kullager ni pratar om är väl ändå relativt liten den som uppstår vid en hård landning?

Lövis

Medlem
En bekant var in och bad mig bygga ett hjul med raceface navet på bilden.
20200909_171232.jpg

Kan det vara nåt? 120 :oops: poe verkar det som.
Vikt är ungefär samma som ett pro4.
Det låter minst sagt annorlunda.. mitt dt240 med 18poe står i skamvrån i hörnet.

jolov

Aktiv medlem
En bekant var in och bad mig bygga ett hjul med raceface navet på bilden.

Kan det vara nåt? 120 :oops: poe verkar det som.
Vikt är ungefär samma som ett pro4.
Det låter minst sagt annorlunda.. mitt dt240 med 18poe står i skamvrån i hörnet.
240 med 18poe står iofs alltid i skamvrån.

Tog du lös bodyn på rf navet å kika?

Berk

Aktiv medlem
Den snedbelastning på kullager ni pratar om är väl ändå relativt liten den som uppstår vid en hård landning?
Belastning på hjullager är inte problemet. Det är snedbelasting på frihjulet och på frihjulslager. Också verkar den snedbelasting hela tiden.

s

Aktiv medlem
Belastning på hjullager är inte problemet. Det är snedbelasting på frihjulet och på frihjulslager. Också verkar den snedbelasting hela tiden.
Varför skulle det var ett problem just i detta fall? Kraften från kedjan är alltid maximalt ojämnt fördelad.

Berk

Aktiv medlem
Varför skulle det var ett problem just i detta fall? Kraften från kedjan är alltid maximalt ojämnt fördelad.
Kanske inte, vet inte. Ville bara säga att det har ingenting att göra med belastning vid landning som belastar hjullager, inte frihjulet.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer