Vilket är marknadens bästa* baknav?

Sambal Oelek

Aktiv medlem
herregud så många såna bodys jag har dödat innan jag bytte till white industries haha
säger du det, mjuk metall i bodyn. Ok, får köpa nån extra :) den cykeln använder jag inte mycket så det kommer nog hålla många år för min del. Men bra att känna till!

Kan jag beställa med xd body? 🙄🙈
Det blir nog svårt, får göra en fulmodd med Dremeln då så kanske det går 😁

Kan man få ett som är TA kompatibelt?
Det hade varit att föredra faktiskt. Så kunde man sätta en QR-adapter där bara istället, finns ju tyvärr inte :confused:

jolov

Aktiv medlem
Njää, det är frihjulsmekanismen i bodyn som gett upp, och då vill shimano byta hela bodyn

det där navet är den enda orsaken till att jag inte använder shimanonav längre 😅
Märkligt hur uppfattningen av produkter kan variera

Berk

Aktiv medlem
Lite OT, men hittade idag den här lite hjulet på en grind vid en lekplats. Verkar vara steglös och har bara några grad "svampighet". Vet någon vilken typ av frihjul det kan vara?

2020-09-14-20-52-04.jpg

jolov

Aktiv medlem
Lite OT, men hittade idag den här lite hjulet på en grind vid en lekplats. Verkar vara steglös och har bara några grad "svampighet". Vet någon vilken typ av frihjul det kan vara?
Lär väl vara en sprag? Verkar vara billigaste mekanismen som sitter i de flesta envägs-lagrena när jag snabbgooglade

Jensen

Aktiv medlem
Det kan vara att barn hänga med hela vikten på grinden för att försöka att komma ut. Den behöver inte hålla den kraften, med ska inte går sönder.
I sammanhanget (jämfört med ett nav) så tror jag ändå att kravet på hållbarhet och precision inte behöver vara mer än sådär. Så rätt stor chans att det är ett envägslager (vilket mycket riktigt är en rollerclutch om vi ska slänga oss med engelska termer 🤣)

Crocko

Aktiv medlem
I sammanhanget (jämfört med ett nav) så tror jag ändå att kravet på hållbarhet och precision inte behöver vara mer än sådär. Så rätt stor chans att det är ett envägslager (vilket mycket riktigt är en rollerclutch om vi ska slänga oss med engelska termer 🤣)
Det här är ju ingen fantastisk nyhet som kom med MTB utan vi är nog bara lagom sena att hitta den för våra behov, Frinav och Backspärr är fina svenska ord som kan använda för att beskriva dessa, klämrullfrinav går utmärkt att använda som svensk variant av sprag clutch.
Det enda jag kan tänka mig är utmanande med att använda denna teknologi som ny standard på cyklar är:

Friktion vid frihjulning
Vikten på ett passande lager
Behovet av underhåll

De 2 första löser sig nog på 2 minuter om typ shimano hör av sig till en kullager tillverkare med en spec och lite lagom volym på en beställning, men anledningen till att det inte gör det kanske för att slippa en lavin av reklamationer. Shimano har ju envist hållit kvar med skål/kona framför maskinlager. Köper man ett onyx för +6000sek så kommer man nog att ta hand om det på ett annat sätt än om man köper en cykel på biltema men behovet av frinav är detsamma.

Dock ser jag med tillförsikt fram emot att hitta tekniken på fler ställen då den är väldigt smidig.

Jensen

Aktiv medlem
Ja vad jag förstått köper onyx in kopplingarna och lagrena. Sen måste de fortfarande tillverka anläggningsytorna och där har jag läst att de fått beröm från tillverkaren av spragsen för precision/tolleranser.
Måste säga att vad jag upplevt själv och läst mig till så har ju onyx lösning krävt mindre underhåll :-) men när det väl ska ske är det kanske inte svårare. Men det är mer noga med vad man använder för grejer när man återinstallerar allt.

men helt rätt.Varken roller clutch eller sprag clutch är något nytt. Svara sällan det använts inom våran sport. De som onyx använder tror jag är från tillverkare av rullar till stora rullband

Crocko

Aktiv medlem
Ja vad jag förstått köper onyx in kopplingarna och lagrena. Sen måste de fortfarande tillverka anläggningsytorna och där har jag läst att de fått beröm från tillverkaren av spragsen för precision/tolleranser.
Måste säga att vad jag upplevt själv och läst mig till så har ju onyx lösning krävt mindre underhåll :-) men när det väl ska ske är det kanske inte svårare. Men det är mer noga med vad man använder för grejer när man återinstallerar allt.

men helt rätt.Varken roller clutch eller sprag clutch är något nytt. Svara sällan det använts inom våran sport. De som onyx använder tror jag är från tillverkare av rullar till stora rullband
Jo tillverkare av transportörer tycker ju inte att det är så kul när de börjar backa vid bortfall av drivning, jag har oxå hört att det skall vara ett under av precision, jag anar hälften sanning och hälften bra marketing. Jag köpte min första flugrulle med backspärr av denna typ så jag tror att det gått bra att lösa precisionsfrågan ganska länge, men klart att onyx skall ha en eloge för att göra business av det, hoppas dock att fler gör det så att prisutvecklingen går i lite roligare riktning.

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Box stealth kör med grinar med rullar. Är ju en nylanserade efter att box köpte upp orginal företaget. Vad jag förstår är det vikten som är nackdelen just nu men kanske kommer med lite utveckling.

Jensen

Aktiv medlem
Box stealth kör med grinar med rullar. Är ju en nylanserade efter att box köpte upp orginal företaget. Vad jag förstår är det vikten som är nackdelen just nu men kanske kommer med lite utveckling.
Problemet man står inför viktmässigt är att anläggningsytorna för rullar eller sprag måste vara så pass starka att de inte kan göras i annat än starkt stål = mervikt. Så frågan ä vart man ska kapa. Onyx kapade lite först genom att inte göra hela bodyn i stål utan bara själva ringen vars kopplingen lägger an. Nu på vesper genom att göra en av kopplingarna mindre. Vilket ju medför mer kompromissande.

Tomcaten

Aktiv medlem
Hope har fungerat bäst för mig under alla år. Gjort några avsteg mot DT för så många rekommenderar 240/350 men ett sånt nav lyckades jag demolera bortom verkstads-räddning.
Så Hope for ever!
Bromsarna är kanon som inte har behövt luftats på flera månader nu.

mg25

Aktiv medlem
fick hem exakt samma från Finland idag. Eller silvriga och microspline. Men hydra. Grym känsla i dem. Men kommer nog fan sakna mitt onyx 🤣🤣
Mina kommer från UK. Jag beställde silvriga först, men dom fanns inte hemma i lager. Då hörde Shorelines av sig och frågade om jag ville ha någon annan färg 😃

Tomcaten

Aktiv medlem
Folk byter o prövar hit o dit medan det som man har kört in och hållit sig till brukar att fungera bäst.
Det finns hur många trådar som om slanglöst med gegga i däcken efter massa failures därute i skogarna.

Jag kör med slang fortfarande jag.

Men jag blev missnöjd verkligen när mitt DT nav demolerades efter allas rekar. DT känns som europeiskt finlir som inte tål hårdare körning, typ Airbus och jag har alltid varit en Boeing-man.
Hope är visserligen engelskt men det är bra och håller.

Crocko

Aktiv medlem
Folk byter o prövar hit o dit medan det som man har kört in och hållit sig till brukar att fungera bäst.
Det finns hur många trådar som om slanglöst med gegga i däcken efter massa failures därute i skogarna.

Jag kör med slang fortfarande jag.

Men jag blev missnöjd verkligen när mitt DT nav demolerades efter allas rekar. DT känns som europeiskt finlir som inte tål hårdare körning, typ Airbus och jag har alltid varit en Boeing-man.
Hope är visserligen engelskt men det är bra och håller.
Vi förstår ungefär vilka behov du har med din åkstil, men jag tror att din analogi mellan Boeing och Airbus bör uppdateras lite om du är rädd om livet :)

Tomcaten

Aktiv medlem
aah de e e nog ingen fara när jag rattat en del wings emellan airb. och tom. boeing så ja tare rätt lätt på´t.

Stumpy

Aktiv medlem
Flip eller flop? Någon som provat?

Jensen

Aktiv medlem
Hur kommer det sig att du byter?
Egentligen rätt enkelt. Ny hoj. Ny nav standard. Både fram och bak. Projektet att bygga om blev för stort. Kostnaden att köpa ett till för hög (när man samtidigt bygger hus 🤣🤣). Fram och Baknav för klart mindre än vara Baknavet från onyx.

42Hz

Aktiv medlem
Flip eller flop? Någon som provat?
Är det Revolver jag hade så var det skit, höll inte en dag på skutan en lerig dag...

glitch

Aktiv medlem

Jimel

Aktiv medlem
Alla andra: yada yada specialfett häxblandning 3x ave maria vid service .etc

Hope: Häll på nåt fett och kör typ 🤣
Ja jag mailade dom och frågade för några år sedan och det var typ vilket fett som helst som du brukar använda till cykeln fungerar 😊

zodah

Aktiv medlem
Ja jag mailade dom och frågade för några år sedan och det var typ vilket fett som helst som du brukar använda till cykeln fungerar 😊
Jag kör inte Mtb men gillar verkligen Hopes no nonse attityd. Har deras PRO 4 bak på pendlarkrossen och myser lite varje gång jag rullar och det börjar surra där bak.
”lyssna nu” brukar jag säga till min fru (som är totalt ointresserad) ”det du hör är ljudet av kvalitet”

(sen är säkert både i9 och Tune utmärkta val det tvivlar jag inte alls på)

Jensen

Aktiv medlem
Alla andra: yada yada specialfett häxblandning 3x ave maria vid service .etc

Hope: Häll på nåt fett och kör typ 🤣
Visserligen skriver ju I9 vad de rekommenderar för typ, men skriver ju även de att det funkar med annat. Har själv kört litium fett utan problem

Bike62

Ny medlem
Har pendlat i användning mellan Shimano XT och XTR. De är ruggit tåliga. Har aldrig behövt byta på grund av att något är trasigt eller slitet.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer