Vilket är marknadens bästa* baknav?

Jensen

Aktiv medlem

Bilagor

• F9D29F5C-5A73-43FF-886B-2782074C9F5E.jpeg
    F9D29F5C-5A73-43FF-886B-2782074C9F5E.jpeg
    730 KB · Besök: 160

mg25

Aktiv medlem
Kan säga att det är stor skillnad i ljud när man fyllt på med fett. Det är verkligen så stor skillnad som i denna video.
Jag har använt det här fettet som ska vara samma som Pro-X enligt Dumonde Tech.
20200919_105811.jpg

Jensen

Aktiv medlem
Nåt tips på var man med fördel kan beställa Hydra-nav?
Jag köpte från https://www.mcarbon.fi/en
Grym service. Snabb att svara på mail, alltid behjälplig. Fick vänta några veckor Pga att jag ville ha en färg han inte hade hemma och mitt i Corona så hade amerikanerna lite svårt att leverera. Men så fort han fick dem skickades o anlände på typ 2 dagar. Skickade med en liten burk fett (vet inte om det är standard från i9 eller säljaren) och fick ett riktigt schyst pris Inkl framnav. Långt under vad R2 tex har för ett sett.

erik h

Aktiv medlem
Men ska nu landets starkaste Onyx-förespråkare lämna dem? Jag som precis provade ett och kände direkt ”jag måste ha”. Det var ju ingen växelnav-svampighet alls, all oro var obefogad. Greppar lika direkt som fixien. Lika tyst också för den delen. De verkar ju hålla också.

Jensen

Aktiv medlem
Men ska nu landets starkaste Onyx-förespråkare lämna dem? Jag som precis provade ett och kände direkt ”jag måste ha”. Det var ju ingen växelnav-svampighet alls, all oro var obefogad. Greppar lika direkt som fixien. Lika tyst också för den delen. De verkar ju hålla också.
Tänker du på mig? Ska sägas att det var en ren o skär ekonomisk fråga. Bygger hus och kände inte att jag riktigt hade råd att blåsa mer på ett onyx baknav än på ett i9 hydra baknav OCH framnav. I ren o skär prestanda, utan hänsyn till ekonomi hade jag fortfarande tagit onyx över. Aldrig haft ett nav som rullat så bra, älskar att det verkligen är helt tyst och även med hydra så känner man ändå lite spel jämfört med hur onyx navet känns. Inte så att det egentligen skiljer massa, men är en så ”märklig” känsla med onyx nav.
ska sägas att jag efter 3 år kommer behöva Packa om lagret på icke drivsidan på onyx navet med nytt fett (lagret isig verkar ok, bara lite torrt), då drog jag ur bodyn. Lagret på drivsidan fortfarande silkeslent och fettet på sprag clutchen, fortfarande gyllenbrunt genomskinligt och fint, efter 3 år. Tycker jag ä rätt ok. Baksidan är den dagen man måste feta om sprag clutchen så kostar fettet multum. Men går å andra sidan åt extremt lite. 3g fett ska tydligen räcka till 2-3 servicar av spragen. Och lätt att ta isär.

Makten

Aktiv medlem
Mitt Onyx Classic är då svampigt i alla fall. Det känns mer ju lättare växel man har, så du kanske bara provade på relativt tunga växlar? Jag stör mig inte på det men skulle hellre haft ett helt stumt ingrepp.

Edit: Har ett flång nytt I9 Hydra liggande som jag fick på garanti när mitt I9 Torch pajjade. Kommer förmodligen aldrig använda det, för när man väl gått ljudlöst så går man inte tillbaka. 😁

erik h

Aktiv medlem
Det kan vara så! Det var bara ett parkeringsplats-test och lite till, så jag körde inte igenom alla växlar eller typer av belastning. Tur jag inte behöver hjul än, så kan jag vela några år till.

Jensen

Aktiv medlem
Dock kan det konstateras att hydra är klart tystare än torch. Eller mindre högljudd kanske man kan säga. Detta innan man valt om man ska ha i fett eller inte.

Gordon

Aktiv medlem
Det är flera tänder på varje klack i ingrepp samtidigt, så om inget hamnar snett så är det nog riktigt starkt. Men vad som händer efter lite slitage eller om det kommer in nåt skit vete fan. Kan bli katastrof. Detta fick jag på garanti för att det förra (Torch, med färre POE) pajjade. Hela kuggringen sprack.

--------

Första intryck av Onyx Classic-navet är bra. Det finns en liiiiten svampighet där som märks en aning på lättaste växeln (30x42), men inte i närheten av lika mycket som på Kappstein-navet. Helt utståbart även för mig som är jävligt kinkig med sånt.
Hur är kvaliteten på Kappstein navet, några issues med hållbarheten vid skogscykling? På deras hemsida står det att det endast är för ”Application field: urban, trekking, road”

Går i hjulbyggar tankar (sen två år tillbaks 🙄) och mina krav är tyst vid frihjulning, accepterar 10vxl hg kasset, 12x142, inte svindyrt.

Onyx går bort då det kostar lite för mycket, kvar finns då kappstein men blir lite fundersam när jag läser deras beskrivning för användningsområde för navet.

Lite synd att det inte verkar finnas några 10vxl Microsoft splint kassetter med lagom spann typ 11-36 som jag tycker räcker gott och väl för min cykling. Då hade shimanos nya xt eller xtr nav varit ett givet val.

Senast ändrad:

Spinx

Aktiv medlem
Bontragers nav har tålt betydligt mer än Shimano för mig
Sedan finns Tune som jag också haft bra erfranheter av

Makten

Aktiv medlem
Hur är kvaliteten på Kappstein navet, några issues med hållbarheten vid skogscykling? På deras hemsida står det att det endast är för ”Application field: urban, trekking, road”

Även det sprack, så rekommenderas ej. Kappstein har lovat att skicka mig ett nytt, förbättrat, men det har dröjt ett halvår eller så nu. Senaste beskedet var "mitten av mars" och jag tänkte inte tjata då jag redan har nav som funkar för tillfället. Tror inte de är klara helt enkelt.

Box har ett tyst nav (Stealth?) som dessutom ska vara svampfritt. Vet ej när/om det finns att köpa dock. Deras hemsida är ett enda stort skämt och man bollas runt till helt irrelevanta sidor när man klickar på länkar om produkterna.

Edit: Här, men "sold out" stämmer nog inte eftersom det inte varit ute på marknaden än, vad jag vet: https://boxcomponents.com/products/box-one-stealth-boost-rear-hub-32h
Alltså noll info om när det kan finnas att köpa.

Berk

Aktiv medlem
Jag har just köpt Newmen hjul med FADE baknav. Ny hörde jag frihjulet bara hemma där det är tyst och inte ute på stigen. Efter några tur hör man ett mjuk snurrande på stigen när det är tyst i skogen. Så tyvärr inte helt tyst, men den mest tysta nav jag har hört. Finns just nu bara i 148 mm, men jag gissar att en 142 mm version kommer snart.

Gordon

Aktiv medlem
Tack för info @Makten även om det inte var det jag ville höra.
Hur som helst nyttig info och kommer nog avstå från kappstein.

Box naven finns (kommer finnas någon gång) bara i boost bredd väll?

Makten

Aktiv medlem
Tack för info @Makten även om det inte var det jag ville höra.
Hur som helst nyttig info och kommer nog avstå från kappstein.

Box naven finns (kommer finnas någon gång) bara i boost bredd väll?
Hmm, kanske det. Ska du ha icke-boost antar jag att du får leta efter nåt som inte är nyutvecklat, för som tillverkare lär det inte vara lönsamt att ta fram grejer för gamla standarder där sannolikheten är mycket låg att sälja rätt dyra komponenter.

Gordon

Aktiv medlem
Hmm, kanske det. Ska du ha icke-boost antar jag att du får leta efter nåt som inte är nyutvecklat, för som tillverkare lär det inte vara lönsamt att ta fram grejer för gamla standarder där sannolikheten är mycket låg att sälja rätt dyra komponenter.
Låte rimligt.
Shimanos nya xt och xtr nav verkar dock finnas i 12x142 bredd men bara med microspline body. Kanske får ge mig och byta ut växlarna till 11 eller 12vxl. Tycker bara det stora spannet och extra vikten känns så onödigt.
Undra hur dåligt lagren i ett boost nav skulle må av att bli intryckt i en icke boost ram?
Edit: skulle det ens funka med bromsskivans (nya) placering om man smälla in ett boost nav i en icke boost ram?

Senast ändrad:

HåkanC

Aktiv medlem

Går i hjulbyggar tankar (sen två år tillbaks 🙄) och mina krav är tyst vid frihjulning, accepterar 10vxl hg kasset, 12x142, inte svindyrt.
Går det att hitta måtten på kappsteinnavet ngnstans på deras hemsida? (De mått som behövs för hjulbygge alltså)
Jag har inte lyckats hitta dem

Gordon

Aktiv medlem
Går det att hitta måtten på kappsteinnavet ngnstans på deras hemsida? (De mått som behövs för hjulbygge alltså)
Jag har inte lyckats hitta dem
Har inte sett efter. Skumt, det var något jag tog förgivet fanns lättillgängligt.

Makten

Aktiv medlem
@Makten "även det sprack"
Tagit kål på onyxet? För visst köpte du ett?
Nä, jag svarade ju på en fråga om Kappstein. 😉 Jag kör Onyx Classic och är mestadels nöjd, men svampigheten stör lite även där. Hade hellre haft stummare ingrepp.

Jag hittade inte heller några mått från Kappstein utan väntade tills jag fått det och mätte sen upp. Har tyvärr inte kvar måtten.

frankfurt

Aktiv medlem
Har inte orkat läsa hela tråden, har någon hissat eller dissat Koozer ännu? 72 POE för en röding känns lite för bra för att vara sant, men det vore kul att testa/med bra argument bli avrådd från att testa.

Jensen

Aktiv medlem
Tror i9 gör hydra i icke boost eller att det åtminstone finns andra endcaps

Jensen

Aktiv medlem
Det är dock allt annat än tyst, så kanske inte ett rimligt andrahandsval om man kikat på Box, Kappstein och Onyx. 😉
Det är helt sant :-) mer som reflektion över nav med 142 i trådens namn. Utan reflektion över ljudet :-)

även om ljudet i hydra är klart lägre än i torch så är det ju klart mer ljud än ovan nämnda.

Jensen

Aktiv medlem
Kanske nämnt det redan. Börjar bli senil :-) Öppnade mitt onyx i höstas. Fettet i kopplingen var fortfarande ljust och fint så där hade ingen skit trängt in i alla fall. Annars tycker jag det snabbt brukar bli svart inne i nav.

Aron

Moderator
Behöver titta inuti mitt nav snart. Stämmer det att Onyxnaven krävfa något specialfett med ett kilopris högre än akvariefiskmat?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer