Vilket däck och slang skall jag köpa?

Akerhage

Ny medlem
Hej,

Har noll koll på cyklar och dess tillbehör men gillar att lära mig och gillar att ha bra saker. Har en Merida-cykel som är omgjord till en Elcykel med hjälp av en Bafang-motor.
Mina däck heter "Alexrims ETRTO 622x17, 606 1H-T6 och CROSS".

Jag köpte nu Continental dubbdäck/vinterdäck som jag cyklar med nu på vintern vilket gav bra fäste.

Jag tänkte jag vill byta ut mina sommardäck (Vår, höst sommar?) också som är Contintental. Men tror dom börjar bli slitna för har cyklat mycket på dem och de var på cykeln när jag köpte den begagnad för ca 1.5 år sedan, har cyklat varje dag sen dess. Jag vill även köpa med nya inneslangar som passar mitt ändamål.

Jag har däckstorlek 28" 37-622 (28x1 3/8x1 5/8).

Jag cyklar främst till och från jobbet via en skogsväg som är ca 4km lång. Det är oftast grusväg med en del gegga (då det regnar ganska mycket här i Göteborg) (Delsjön, via golfbanan cyklar jag).
Så däcken bör kanske vara mest anpassade då för min elcykel samt för underlaget. På hemvägen cyklar jag dock en annan väg som är asfalt hela vägen och nerförsbacke.

Gjorde en sökning och hittade lite däck, tyckte det var ganska fint med beiga däck, men vet inte riktigt vilka jag skall välja? (Hoppas jag får länka till ex Bikester som jag sökte på?)

Vill gärna ha tips då vilka däck som passar från ex april-oktober samt vilka inneslangar som rekommenderas, vill nog helst ha bilventil då jag har en sådan pump hemma. Men öppen för förslag.

Lägger såklart någon extra slant på bra grejer som håller.

Tacksam för tips!

dabac

Aktiv medlem
Elcykelanpassat för däck betyder mest att modellen prioritierar punkteringsskydd och slitstyrka före låg vikt och lågt rullmotstånd.
Viktigare för cyklar med navmotorer - som kan innebära lite extra stök för att ta loss hjulet - än för mittmotorcyklar.
De flesta är tänkta att användas på asfalt.
Grusväg och gegga så hade jag nog hellre tittat efter några CX- eller graveldäck
Slang är inget jag lägger så mycket tanke på. Rätt dimension, rätt ventil och jag är nöjd. Ytterst sällan jag märker någon kvalitetsskillnad. Kanske letar efter en extra lätt variant till fincykeln.

johan44

Aktiv medlem
Däck håller länge, förmodligen är dina continental sommardäck helt ok. Om det är lite sprickor i sidan gör inget det är inte det gummit som håller ihop däcken, det är väv inuti däcket.

Akerhage

Ny medlem
Tack för svar, jag köpte några guldiga/beiga däck och slangar med bilventil. Samt lite kedjeolja och lampa. Allt för under 800kr. kan jag kanske använda mina gamla sommardäck och varva med de beiga i sommar och träna på att byta slang :)

Köp & Sälj

Topp