Vilket fett för att smörja dropper post?

JALS

Medlem
Har en dropper post som precis börjat kärva lite. Är på sonens rätt nya Trek Roscoe så det är nog ingen stor service som behövs. Gissar att det bara behövs lite rengöring samt smörjning.

Frågan är då vad som funkar bäst att använda som smörjmedel? Har en burk med Weldtite TF2 Lithium Grease som jag köpte på Cykloteket för att smörja gängor och annat men gissar att det här inte bör användas på dropper post? Såg någon Youtube-video där en person menade att det funkade bra med vanligt vaselin. Kan det stämma? Eller måste jag masa mig iväg till cykelaffären och handla ngt specifikt fett för dropper post?

SIE

Aktiv medlem
Har en dropper post som precis börjat kärva lite. Är på sonens rätt nya Trek Roscoe så det är nog ingen stor service som behövs. Gissar att det bara behövs lite rengöring samt smörjning.

Frågan är då vad som funkar bäst att använda som smörjmedel? Har en burk med Weldtite TF2 Lithium Grease som jag köpte på Cykloteket för att smörja gängor och annat men gissar att det här inte bör användas på dropper post? Såg någon Youtube-video där en person menade att det funkade bra med vanligt vaselin. Kan det stämma? Eller måste jag masa mig iväg till cykelaffären och handla ngt specifikt fett för dropper post?
Jag köpte sram butter efter att ha frågat här och researchat internet. Fanns hos lokala cykelmekaren.

Rattnalle

Aktiv medlem
Ett fett för dämpare, som andra redan är inne på. Finns ett flertal varianter. Jag kör Slickoleum för att jag råkar ha det hemma.

JALS

Medlem
Ok. Då verkar det inte som jag har något val utan det får bli en sväng förbi nån välsorterad LBS så fort jag hinner.

(Attans. Hade hoppats att det skulle duga med vanligt vaselin. Som gammal långdistanslöpare är det ju en stapelvara här hemma...)

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer