Vilket lufttryck ska det vara i framgaffel och bakdämpare?

Siwert

Ny medlem
Jag har en Specialized LEVO COMP 29 med Rockshok 150 framgaffel. Vilket lufttryck ska det vara ha i framgaffel och bakdämpare?

cubefritzz

Aktiv medlem
Jag har en Specialized LEVO COMP 29 med Rockshok 150 framgaffel. Vilket lufttryck ska det vara ha i framgaffel och bakdämpare?
Ta på dig alla cykelkläder som du brukar använda inkl ryggsäck, packning. Cykeln skall stå rakt. Sätt dig på cykeln.
Både framdämparen och bakdämparen har 2 gummiringar. Dessa ringar skall röra sig ca 15-20% när du sitter på cykeln utan att du gör något. Om ringarna rör sig mer har du för lite luft i dämparna.(Detta brukar vara regeln, kan vara så att det ändrats)

Siwert

Ny medlem

Siwert

Ny medlem
Ta på dig alla cykelkläder som du brukar använda inkl ryggsäck, packning. Cykeln skall stå rakt. Sätt dig på cykeln.
Både framdämparen och bakdämparen har 2 gummiringar. Dessa ringar skall röra sig ca 15-20% när du sitter på cykeln utan att du gör något. Om ringarna rör sig mer har du för lite luft i dämparna.(Detta brukar vara regeln, kan vara så att det ändrats)
Okej. Då är det bättre att gå på det värdet än att pumpa i visst tryck enligt tabell?

cubefritzz

Aktiv medlem
Okej. Då är det bättre att gå på det värdet än att pumpa i visst tryck enligt tabell?
Vad jag lärt mig är att kolla tabeller först, därefter är det alltid din vikt som ändå avgör hur mycket luft du skall ha i dämparna. Det vill säga hur mycket gummiringarna flyttar på sig när du sitter helt still på din cykel. Detta sätt har alltid fungerat för mig.

Valhalla_

Aktiv medlem
Okej tack! Jag vill gärna köpa en pump som håller trycket när man skruvar av från ventilen.
Det gör alla dämparpumpar. Det finns förstås undantag, jag har haft en som faktiskt släppte ut luften när man skruvade av den, men det var något fel på den. Annars, pysljudet man hör är luften som är kvar i slangen som släpps ur, inget annat.

Jag skulle säga, gå in på länken till specialized enl ovanstående post, kör deras guide och gör exakt så som det står. Du verkar inte erfaren nog för att hålla på och krångla med sag osv och det är väl lite onödigt krångligt och riskerar stt bli fel. Kör tillverkarens rekommendation så är du 90% rätt och det brukar räcka för de flesta. Specialized ger dig både tryck och inställningar på dämparna både fram och bak.

Siwert

Ny medlem
Det gör alla dämparpumoar. Det finns förstås undantag, jag har haft en som faktiskt släppte ut luften när man skruvade av den, men det var något fel på den. Annars, pysljudet man hör är luften som är kvar i slangen som släpps ur, inget annat.

Jag skulle säga, gå in på länken till specialized enl ovanstående post, kör deras guide och gör exakt så som det står. Du verkar inte erfaren nog för att hålla på och krångla med sag osv. Kör tillverkarens rekommendatio så är du 90% rätt och det brukar räcka för de flesta.
Så får det bli. Tack!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer