Vilket moment för cykel? (Var hittar man det?)

carfly

Ny medlem
Har en White GX Pro som jag tänkte göra en grovrengöring på efter vintern, typ plocka bort pedaler, trampor och kassett till en början. Hjullager, vevlager och styrlager kanske blir nästa utmaning; och cykeln är så pass ny att jag inte tror att det behövs än.

Oaktat vad som ska tas bort, hur vet man vilket moment som saker ska dras med sedan? Jag antar att det finns allmänna riktlinjer, men antar att varje cykel har även sina egna specifikationer? Med min motorcykel finns det exempelvis en flera hundra sidor lång manual med moment för nästan varenda skruv. Visserligen behöver man inte kolla för allt, men vissa delar är ju viktigare än andra - inte minst för att undvika att dra sönder dem.

Har kollat WHITE:s hemsida, men hittar inget där. Mejlat XXL men inte fått något svar.

CBrandel

Aktiv medlem

Fredrik80

Aktiv medlem
Brukar dra mina shimano 11-speed bodys till 55 Nm, tror det är vanligare att man drar dom för löst än för hårt och då börjar det käka på bodyn som Bengt sa. Sedan är det viktigt att kolla att yttersta minsta kuggen ligger rätt. Vet inte hur många hemmameckar som brukar lägga yttersta kuggen snett fast de tror att den ligger rakt och sedan spänner de, blir sådär.

De flesta vevarmar ska ha samma också, runt 50 Nm. Även vevlager brukar vara 40-50 Nm.

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer