Vilket tjockt däck till 26" hjul?

Bladin

Aktiv medlem
Jag söker ett tjockt framdäck till min dotters cykel. Vill ha så stor luftvolym som möjligt och tunna sidor (lätta). Men som funkar på smal fälg. Behöver inte vara ett lerdäck men ändå hyfsat mönster för blöt höstcykling. Hon åker på helstel 26" cykel. Nån som har nått tips?

Bladin

Aktiv medlem
Jag har precis köpt ett Specialized ground control 2.35, som jag tyckte var lite för smalt. Så det kommer få gå på bakhjulet om jag hittar ett saftigare däck fram.

kais01

Aktiv medlem
breda däck på smal fälg kräver högt tryck för att inte wobbla. det blir obekvämt jämfört med ett smalare däck på samma fälg.

seriöst.

är det tunna sidor får man studsfest på köpet.

med 25i hade jag för ändamålet gått ned till 2,1. rocket ron i den dimensionen är lätt, rullar lätt, och är underbart bekvämt.

Berk

Aktiv medlem
Det är svårt. Enda 26" däck med grov mönster som är kvar är downhill däck. Min son klagade på bakhjulssläpp med sina (gammal modell) Nobby Nic 26x2,25 SpeedGrip. Efter lång letande köpte jag DHR II 26x2,30 i Dual. Sonen är riktigt nöjd, ingen bakhjulssläpp och bra mönster till lera. Dom funkar bra på 23,5 mm fälgar med låg tryck. Tyvärr väger dom 850 gram. MaxxTerra gummi är bättre till hösten och R2-bike vägde dom till 805 gram. Jag köpte inte MaxxTerra för att den får sprickor i kylan.

CCS

Aktiv medlem
Det är svårt. Enda 26" däck med grov mönster som är kvar är downhill däck. Min son klagade på bakhjulssläpp med sina (gammal modell) Nobby Nic 26x2,25 SpeedGrip. Efter lång letande köpte jag DHR II 26x2,30 i Dual. Sonen är riktigt nöjd, ingen bakhjulssläpp och bra mönster till lera. Dom funkar bra på 23,5 mm fälgar med låg tryck. Tyvärr väger dom 850 gram. MaxxTerra gummi är bättre till hösten och R2-bike vägde dom till 805 gram. Jag köpte inte MaxxTerra för att den får sprickor i kylan.
Nya Nobby Nic har ju betydligt bättre kantgrepp än förra generationen, har provat själv.

Här finns 26x2.4" med fint och ganska greppigt men ändå lättrullat Speedgrip-gummi på ca 775 gram/st, finns både svarta och med ljusa sidor i lager:

JojjeM

Aktiv medlem
Håller med om att nya NN verkar vettigt.

Jag körde WTB Ranger 26x2.8 på helstel 26-tummare och tyckte det funkade fint trots obreda fälgar. Säkert ännu mindre problem med lättare cyklist.

Tyvärr verkar de inte finnas längre. Jag hade tough+fast bak och light+high grip fram.

/J

Berk

Aktiv medlem
Nya Nobby Nic har ju betydligt bättre kantgrepp än förra generationen, har provat själv.

Här finns 26x2.4" med fint och ganska greppigt men ändå lättrullat Speedgrip-gummi på ca 775 gram/st, finns både svarta och med ljusa sidor i lager:

Som jag skrev klagade min son på bakhjulssläpp med sina NN SpeedGrip. På varje branta häll släppte bakhjulet när det var blött. Annars troligtvis en bra däck och nya mönstret är bättre än gamla mönstret.

R2-bike fick en exemplar av de nya NN du länkar till av 754 gram, lättare än specat! 2,25 (från 2021) är tyngre hos R2, bara varation av exemplar då? Fortfarande är gamla dock mycket lättare med 650 gram till 26x2,25. 2,40" är bredare, som kanske inte behövs till barn och jag skulle föredrar 2,25" på smal fälg.

CCS

Aktiv medlem
Som jag skrev klagade min son på bakhjulssläpp med sina NN SpeedGrip. På varje branta häll släppte bakhjulet när det var blött. Annars troligtvis en bra däck och nya mönstret är bättre än gamla mönstret.
Ja jag såg att du skrev det. Men nu gäller det ju framdäck och det är TS som ville ha ett "tjockt däck" så jag försökte bara söka efter ett lämpligt däck som inte är av DH-typ.

Berk

Aktiv medlem
Ja jag såg att du skrev det. Men nu gäller det ju framdäck och det är TS som ville ha ett "tjockt däck" så jag försökte bara söka efter ett lämpligt däck som inte är av DH-typ.

Jag förstår.

Jag försöker att säga att jag, precis som TS, letade efter en däck med "hyfsat mönster för blöt höstcykling" som är lätta. Trodde att NN SpeedGrip var perfekt när jag köpte dom, men sonen tycker inte alls om den på hösten. Tvekade länge för att sonen kanske snart ska byta upp till 27,5", men är nöjd att jag köpte DHR för att sonen nu har bättre grepp och är riktigt glad!

CCS

Aktiv medlem
Jag förstår.

Jag försöker att säga att jag, precis som TS, letade efter en däck med "hyfsat mönster för blöt höstcykling" som är lätta. Trodde att NN SpeedGrip var perfekt när jag köpte dom, men sonen tycker inte alls om den på hösten. Tvekade länge för att sonen kanske snart ska byta upp till 27,5", men är nöjd att jag köpte DHR för att sonen nu har bättre grepp och är riktigt glad!
Okej! För mig är Nobby Nic Super Ground SpeedGrip (nya mod!) ett jättebra höstdäck, både bak och fram med 30mm fälgar.

Berk

Aktiv medlem
Okej! För mig är Nobby Nic Super Ground SpeedGrip (nya mod!) ett jättebra höstdäck, både bak och fram med 30mm fälgar.

Du kör den alltså? Hur upplever du greppet på blöta häll?

jag skulle tänka att SpeedGrip gummin inte är uppdaterad. Kanske ger nya mönstret lite mer grepp.

CCS

Aktiv medlem
Du kör den alltså? Hur upplever du greppet på blöta häll?

jag skulle tänka att SpeedGrip gummin inte är uppdaterad. Kanske ger nya mönstret lite mer grepp.
Ja, sedan ett år tillbaka ungefär. Som 29x2,4" alltså, på en FS. Sen finns det väl få däck som inger förtroende på just blöta och mosshala slemmiga hällar eller spångar, men det är väl helt okej tycker jag om man anpassar lufttrycket noga. Magic Mary Soft är säkert bättre och tyngre, men har ingen erfarenhet av dem.

Berk

Aktiv medlem
Ja, sedan ett år tillbaka ungefär. Som 29x2,4" alltså, på en FS. Sen finns det väl få däck som inger förtroende på just blöta och mosshala slemmiga hällar eller spångar, men det är väl helt okej tycker jag om man anpassar lufttrycket noga. Magic Mary Soft är säkert bättre och tyngre, men har ingen erfarenhet av dem.

Min son fick ofta bakhjulssläop för några veckor sen när det var bara lite blött i Stockholm. Jag fick då aldrig bakhjulssläpp med mina Specialized Eliminator T7 eller Rekon Dual på mina HT. Andra barn i brangruppen hade ingen problem heller.

När jag körde igår var det helt höplöst. Bakhjulet gled bort på flera häller. Tur att det inte år så blött så ofta.

rezorex

Medlem
Maxxis Crossmark.
Jag kör det på helstel specialized från 89’, bra rull på hårda ytor och grova dubbar när det blir löst. Fälgen de är monterade på är inte bredare än 18 invändigt, och har kört både max tryck och så lågt som 1,75bar utan att de gett antydan om att kränga av

Bladin

Aktiv medlem
Det som känns aktuellt är nog 2.5 eller mer. Hon är lätt (32kg) och kör inte aggressivt. Tror vi kör typ 1 bar i däcken nu. Men lite sidodobbar skulle nog vara bra till höstcyklingen.

Berk

Aktiv medlem
Det som känns aktuellt är nog 2.5 eller mer. Hon är lätt (32kg) och kör inte aggressivt. Tror vi kör typ 1 bar i däcken nu. Men lite sidodobbar skulle nog vara bra till höstcyklingen.

Varför så breda?
Det skulle ger problem på smal fälg och det blir också tung. Om man väger mindre än hälften av en vuxen kan däcket vara en faktor 1,5 smalare.

Min son kör aggressivt, väger 38 kg och kör med mindre än 1 bar fram (men med dämpning) och kring 1 bar bak med 26x2,3 DHR däck.

Bladin

Aktiv medlem
Varför så breda?
Det skulle ger problem på smal fälg och det blir också tung. Om man väger mindre än hälften av en vuxen kan däcket vara en faktor 1,5 smalare.

Min son kör aggressivt, väger 38 kg och kör med mindre än 1 bar fram (men med dämpning) och kring 1 bar bak med 26x2,3 DHR däck.
Stor luftvolym pga helt stel cykel tänker jag. Misstänker att breda däck på smal fälg inte skulle vara så dåligt eftersom inte kör så agressivt i kurvor. Men jag kan såklart ha fel. Tycker nästan synd om henne när de haft träning av små drop (20 - 30cm) på hennes cykelträning.

Berk

Aktiv medlem
Stor luftvolym pga helt stel cykel tänker jag. Misstänker att breda däck på smal fälg inte skulle vara så dåligt eftersom inte kör så agressivt i kurvor. Men jag kan såklart ha fel. Tycker nästan synd om henne när de haft träning av små drop (20 - 30cm) på hennes cykelträning.

Håller med att om man ska droppa med helstel att är breda däck bra. Jag kör själva 2,6" fram och 2,4" bak på 35 mm fälg på min helstel och överlevare små hopp och drop.

På smal fälg skulle jag dock rekommendera däck med lite tuffare stomme om man ska köra breda däck. En annan problem är att profilen av däcket blir för rund om man kör en bred däck på en smal fälg. Till exempel är Maxxis 2,30" däck gjort för smala fälgen, profilen är perfekt på 23,5 mm fälg på min sons cykel. Maxxis 2,4" och bredare är alla WT och tänkt till minst 30 mm breda fälgar.

Topp