Vilket trenduro-gummi inför SpringBreak 2015 och framåt...

larsaw

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
Rullar Aggressor med DD verkligen lättare än Minion? DD borde rimligtvis ta ut effekten av snällare mönster, grepp byts mot stryktålighet typ.

Igångdrag blir så klart lite trögare men rullet borde ju rimligen blir bättre, har dock inte fattat hur DD påverkar "formbarheten" över stök. Det är ju alltså dubbla lager 120-tpi casing, så någorlunda flexibelt borde det ju bli...

dnleriksson

Aktiv medlem
Mina DHF DD var iaf tillräckligt stadiga för att hålla upp Enduron utan luft i. De känns enormt tjocka jämfört med EXO, men har inte riktigt testat hur mjuka de är vid cykling. Jobbiga att montera var de iaf. Väldigt lätta att pumpa upp slanglöst dock, då de satt totalt tight ända nere i fälgbottnen. Poppade fint ändå utan någon smörja och var täta efter första rundan som var dagen efter.

odbro

Aktiv medlem
larsaw sa:
Rattnalle sa:
Rullar Aggressor med DD verkligen lättare än Minion? DD borde rimligtvis ta ut effekten av snällare mönster, grepp byts mot stryktålighet typ.

Igångdrag blir så klart lite trögare men rullet borde ju rimligen blir bättre, har dock inte fattat hur DD påverkar "formbarheten" över stök. Det är ju alltså dubbla lager 120-tpi casing, så någorlunda flexibelt borde det ju bli...

Har åkt mycket bägge (icke DD iofs) och känslan är absolut att Minion SS plockar fart och är lite mer lättrampat än Aggressor. SSet klättrar också bättre än vad många tror (väldigt mycket gummit i marken) och så länge det inte är allt för löst och man behöver ordentligt med bromsgrepp eller om man ska åka fort blint tycker jag det är ett ypperligt bakdäck. Aggressor blir lite mer pålitligt framförallt pga lite mer bromskraft, väldigt allround så länge det inte blir lerigt då det täta mönstret packar igen snabbt.
Synd att bägge bara finns i 2,3 bredd. När det främst ska åkas utför är Maxxis WT varianter sköna ha och då brukar jag föredra det större DHF 2,5 bak och DHR2 2,4 fram. Bara för att vara lite omvänd, men tycker DHF rullar lite bättre och DHR2 rensar ur bättre även om kantgreppet när det är torrt inte känns riktigt lika pålitligt som på DHF.

larsaw

Aktiv medlem
Tack för vettig input :)
Att ett SemiSlick utklassar alla andra däck i rull är ju inte så konstigt, men för oss som inte gillar att byta däck så fort det regnat så går SS-däck bort (iaf för mig).
Ang. Aggressor och att det packar ihop vid gegga kan jag mycket väl förstå, en av dom fina egenskaperna med XC-däck är ju att dom är så grunda i sitt mönster att gegga aldrig har en chans att fastna ordentligt (inom rimliga gränser). Därför tror jag att Tomahawk'n kan funka fint i det hänseendet, så även Bontrager SE3.

Olofmtb

Medlem
Vad säger forumet om DHF 2,5 fram och DHR 2,3 bak? (får inte plats med 2,5 bak). Nån som provat el vet ändå?

H.

Aktiv medlem
2.3 räcker väl även fram? Annars tror jag inte det är några problem med den setupen.

Mitt DHF 23 är lagom brett tycker jag.

För övrigt så funkar semislick betydligt bättre i leriga förhållanden än vad folk tror. Det krävs att det är rätt brant och jävligt innan bromsgreppet blir för dåligt. Eller att man kör fort.

Schreddan

Aktiv medlem
Luthman Photography sa:

För övrigt så funkar semislick betydligt bättre i leriga förhållanden än vad folk tror. Det krävs att det är rätt brant och jävligt innan bromsgreppet blir för dåligt. Eller att man kör fort.

Äh du har bara gått på hypen. Du är mao precis som en fatbike-cyklist.
#näthat

Senast ändrad:
Schreddan sa:
Luthman Photography sa:

Äh du har bara gått på hypen. Du är mao precis som en fatbike-cyklist.
#näthat

Hypen för semislicks är väl över?

Annars var det där ett ganska hårt angrepp på min., mkt sköra, person.

Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Denna fråga har ungefär noll med #trenduro att göra, men eftersom däckexpertisen håller till i denna tråd så...

Jag funderar på att återoptimera min HT till allt-i-allo-cykel som det var tänkt från början, innan jag fick singlespeed-fnurra och mer eller mindre lät den ersätta min förra FS som stigcykel. Nu har jag en annan FS som är tillräckligt rapp för att HT:n ska kunna återgå till annat.

Så, jag behöver däck. Däck som funkar för brötig stig under torra förhållanden, men som rullar fint på asfalt och grus.
Min tanke är att casingen ska vara ungefär samma som det jag gillar bäst för stigcykling (Maxxis EXO), men att gummit kan vara hårdare och mönstret lägre. Luftkammaren bör fortfarande vara 2,3-2,4" så man slipper skaka sönder i skogen.

Vad tros om Maxxis Ikon 2,35" EXO eller Ardent Race i samma konfiguration? Misstänker att båda är hyfsade som bakdäck även när det inte är snustorrt, men kommer jag att dö om jag sätter nåt dylikt fram? Båda väger kring 700 gram, vilket ju är lätt och trevligt.

Edit: Det är 27,5" som gäller förresten.

Senast ändrad:

TK

Aktiv medlem
Makten sa:
Denna fråga har ungefär noll med #trenduro att göra, men eftersom däckexpertisen håller till i denna tråd så...

Jag funderar på att återoptimera min HT till allt-i-allo-cykel som det var tänkt från början, innan jag fick singlespeed-fnurra och mer eller mindre lät den ersätta min förra FS som stigcykel. Nu har jag en annan FS som är tillräckligt rapp för att HT:n ska kunna återgå till annat.

Så, jag behöver däck. Däck som funkar för brötig stig under torra förhållanden, men som rullar fint på asfalt och grus.
Min tanke är att casingen ska vara ungefär samma som det jag gillar bäst för stigcykling (Maxxis EXO), men att gummit kan vara hårdare och mönstret lägre. Luftkammaren bör fortfarande vara 2,3-2,4" så man slipper skaka sönder i skogen.

Vad tros om Maxxis Ikon 2,35" EXO eller Ardent Race i samma konfiguration? Misstänker att båda är hyfsade som bakdäck även när det inte är snustorrt, men kommer jag att dö om jag sätter nåt dylikt fram? Båda väger kring 700 gram, vilket ju är lätt och trevligt.

Edit: Det är 27,5" som gäller förresten.
MK2 är ju ett annat alternativ som kanske skulle passa den beskrivningen.

larsaw

Aktiv medlem
zinkpasta sa:
Dumpar in Pinkbikes artikel här då den är på temat: Ridden and Rated: Six Tires for Rugged Trails
I nuläget finns >200 kommentarer att förlusta sig i om man inte tycker att den här tråden räcker till riktigt.

Pfff, den här tråden har ju MINST 1500 kommentarer, måste ju vara MYCKET bättre... ;)
Men tack för tipset, alla info om dessa typer av däck är av godo. FRID!

zinkpasta

Aktiv medlem
larsaw sa:
Pfff, den här tråden har ju MINST 1500 kommentarer, måste ju vara MYCKET bättre... ;)
Men tack för tipset, alla info om dessa typer av däck är av godo. FRID!

Mjo, tycker absolut att den här tråden håller betydligt högre klass än de flesta pinkbike-kommentartrådar (även om wakis inlägg på pinkbike allt som oftast piggar upp). :-)

marran

Aktiv medlem
Olofmtb sa:
Vad säger forumet om DHF 2,5 fram och DHR 2,3 bak? (får inte plats med 2,5 bak). Nån som provat el vet ändå?

Jag har kört dhf2,5 fram och hr2 2,3 bak, funkade fint. Jag tror inte det är så sjuuuukt noga faktiskt, det är mycke tycke och smak inblandat. Så länge du köper någorlunda vettiga däck så behövs nog inte sista tiondelens tum optimeras mot någon form av generell internetsanning som kanske ändå inte stämmer överens på dig.

edvin_m

Aktiv medlem
Luthman Photography sa:
Är DHF 2,5 värt viktökningen från 2,3? Jag har funderat på att sätta 2,5 i nosen på 29an eftersom jag har hår på bröstet och så.
2.5 sätter man väl på om man inte har något hår på bröstet. Jag har inget hår alls så jag kör med 2.8 dhf fram :)

Senast ändrad:
Men att jag har bröstbehåring syns ju inte genom tröjan, jag tänker att man visar det genom att köra grova däck.

Fast det kanske snarare är så att man kompenserar bristen av hår med mer gummi.

Paco

Aktiv medlem
Luthman Photography sa:
Men att jag har bröstbehåring syns ju inte genom tröjan, jag tänker att man visar det genom att köra grova däck.

Fast det kanske snarare är så att man kompenserar bristen av hår med mer gummi.

Jag kompenserade bristen på brösthår med en stor klick bläck men kör ändå med DHF 2.5" i nosen på både 29:an och 27.5:an. Works like a charm??

jij

Medlem
Nån som provat Maxxis Forekaster ännu? Funderar på om man kan ha det bak med ett Shorty fram nu när det är blött. Fast Forekaster kanske funkar fram också?

Makten

Aktiv medlem
Luthman Photography sa:
Ikon skulle nog funka fint. Jah har rullat några vändor med en herre som körde Ikon fram utan att dö eller köra långsamt.

Det låter bra. De övriga förslagen såg ut att vara onödigt grovmönstrade. Såna däck har jag redan:-)

Satte för övrigt på Tomahawk bak på HT:n i förrgår och blev (åter) förvånad över hur bra det faktiskt rullar på asfalt. Åtminstone om man pumpar lite hårdare än för skogen. Dock är kantdobbarna lite för mjuka för allmänbruk och slits onödigt fort.

larsaw

Aktiv medlem

larsaw

Aktiv medlem
Bump! https://www.bikerumor.com/2017/03/0...l-plus-mountain-bike-tires-bmx-tubeless-race/
Att Maxxis DH-casing skulle komma som 2.5WT kom kanske inte som någon "blixt från klar himmel", men att dom skulle uppdatera stigdäcken DHF/DHR2 till 2.6" kom som en nyhet (iaf för mig). Är väl alltid kul med fetare däck för mera grepp, men rullmotståndet lär ju också öka. Att allt fler ger sig på 2.6", betyder inte det att dom mindre +däcken (<3.0") blir överflödiga?
Dessutom så vore det bättre om däcksleverantörerna kunde enas om verkliga måttangivelser istället för som nu att bara ett fåtal lever upp till påstådd dimension...

durietz

Medlem
Som kul apropå så fick jag nyss ett sådant där DHF 2.5WT med DH-casing i 29" av misstag från Alltricks när jag skulle ha vanlig casing för 3 veckor sedan. Ett däck som inte existerar enligt Maxxis hemsida. Ett härligt sådant på ca 1300g. Klagade lite för när fan behöver man någonsin ett sådant köttigt DH-däck fram?? Men fick ett korrekt DHR 2.4 i vanliga Dual i samma leverans så ska testa köra omvänt här snart med DHF bak och DHR fram och se hur det går. Har faktiskt lyckats punka 2ggr på 5 rundor här på Mallis med Dual så här om någonstans kan nog DH-casing vara värt att lajja runt med. Peace out ✊?

Eveningstar

Aktiv medlem
larsaw sa:
Att allt fler ger sig på 2.6", betyder inte det att dom mindre +däcken (<3.0") blir överflödiga?
Om Maxxis hade gjort däck som faktiskt höll utlovad bredd så kanske det börjat bli lite lite skillnad mellan 2.6" och 2.8/3.0".
Ska vi tro att Maxxis nya 2.6" är ungefär lika breda som Schwalbes 2.35"? :P

larsaw

Aktiv medlem
Eveningstar sa:
larsaw sa:
Att allt fler ger sig på 2.6", betyder inte det att dom mindre +däcken (<3.0") blir överflödiga?
Om Maxxis hade gjort däck som faktiskt höll utlovad bredd så kanske det börjat bli lite lite skillnad mellan 2.6" och 2.8/3.0".
Ska vi tro att Maxxis nya 2.6" är ungefär lika breda som Schwalbes 2.35"? :P

Precis!

xdr

Aktiv medlem
Eftersom jag behövde lite olja för att få ordning på min gaffel passade jag på att okynnesshoppa lite för att fylla ut den höga fraktkostnaden, frågan är vad jag egentligen har köpt. Inte ett framdäck iallafall, men det ska bli intressant att prova.
Michelin-Wild-Race-R2-GUM-X-Enduro-27-5-Faltreifen-schwarz-27-5x2-25-43919-129182-1481267247.jpeg

https://www.bike-components.de/de/M...-Faltreifen-p43919/schwarz-27-5x2-25-o206829/

theBrand

Aktiv medlem

xdr

Aktiv medlem
theBrand sa:
xdr sa:
Eftersom jag behövde lite olja för att få ordning på min gaffel passade jag på att okynnesshoppa lite för att fylla ut den höga fraktkostnaden, frågan är vad jag egentligen har köpt. Inte ett framdäck iallafall, men det ska bli intressant att prova.

https://www.bike-components.de/de/M...-Faltreifen-p43919/schwarz-27-5x2-25-o206829/

30 tpi och 1010g i 2,25?
Det låter ju ganska punkasäkert iaf :D

Jag ska ärligt erkänna att jag mest läste enduro och sen inte så mycket mer. Tänkte att drygt en hundring kunde vara värt att prova.

Den här artikeln verkar någorlunda positiv iallafall.
https://www.pinkbike.com/news/first-look-2016-michelin-wild-racer-enduro-rear-tire-2015.html

larsaw

Aktiv medlem
xdr sa:

Men länkat däck (samt den bild du la upp) är ju inte samma däck som PB testat... Den du köpt heter Wild Race'R2 och PB-däcket Wild Race'R, förvillande lika namn och båda har Enduro-casing men dom ser ju HELT olika ut :/
Det däcket som PB testat ser däremot jäkligt fint ut och ligger högt upp på min önskelista.

xdr

Aktiv medlem
larsaw sa:
xdr sa:

Men länkat däck (samt den bild du la upp) är ju inte samma däck som PB testat... Den du köpt heter Wild Race'R2 och PB-däcket Wild Race'R, förvillande lika namn och båda har Enduro-casing men dom ser ju HELT olika ut :/
Det däcket som PB testat ser däremot jäkligt fint ut och ligger högt upp på min önskelista.

Inte så lite förvirrande. Tur att jag inte läste på innan jag köpte däcket då. Jag får väl helt enkelt prova och återkomma med en rapport.

soderblom

Aktiv medlem
larsaw sa:
xdr sa:

Inte helt såld på det.. Efter två dagar i Åre åkte DHF på istället. Men det kan vara en kombination av min inkompetens med semi-slick och en fuktig Tusenmetarn som bidrog. Hemma ser jag ingen vinst med däck kring 1000g heller.

xdr

Aktiv medlem
soderblom sa:
larsaw sa:
xdr sa:

Inte helt såld på det.. Efter två dagar i Åre åkte DHF på istället. Men det kan vara en kombination av min inkompetens med semi-slick och en fuktig Tusenmetarn som bidrog. Hemma ser jag ingen vinst med däck kring 1000g heller.

Vi får se hur det artar sig, det lär väl dröja ett tag innan det är lämpligt att testa.

theBrand

Aktiv medlem
Priset var ju helt rätt iaf :)

Jag har för mig att jag läst något om att Michelin ska lansera en lite mer stigvänlig caseing snart, kan bli spännande!

mikipedia_

Aktiv medlem
theBrand sa:

Jag har för mig att jag läst något om att Michelin ska lansera en lite mer stigvänlig caseing snart, kan bli spännande!

Även fast deras nuvarande utbud väger ganska så mycket tycker iaf jag att det rullar lätt, 1050g rocr2 rullar inte nämvärt sämmre än 800g butcher control, skillnade är bara att man inte behöver bry sig om snakebites o liknanade med michelin?

Rattnalle

Aktiv medlem
mikipedia_ sa:
theBrand sa:

Även fast deras nuvarande utbud väger ganska så mycket tycker iaf jag att det rullar lätt, 1050g rocr2 rullar inte nämvärt sämmre än 800g butcher control, skillnade är bara att man inte behöver bry sig om snakebites o liknanade med michelin?
Jag tycker HR2 bak är som ett semislick i jämförelse med RockR2 så jag vet inte riktigt om jag håller med fullt ut :)

larsaw

Aktiv medlem
xdr sa:
soderblom sa:
Hemma ser jag ingen vinst med däck kring 1000g heller.

Vi får se hur det artar sig, det lär väl dröja ett tag innan det är lämpligt att testa.

Alltså, efter att nu kört slut på mitt 1080g Bont. SE4 så håller jag inte med, visst blir cykeln tyngre i igångdrag och när den ska lyftas upp på bilen, MEN känslan att ha ett bombsäkert men ändå lättrullat däck är väldigt inspirerande till att bara "mata på" över stock o sten.

Till xdr: Här kan du få ett hum om vad det är för däck du köpt: https://www.singletracks.com/blog/mtb-gear/review-michelin-wild-racer-tires/

xdr

Aktiv medlem
Tack Larsaw! Det såg väl inte helt oävet ut, det ska bli spännande att testa när snön väl försvunnit.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer