Denna fråga har ungefär noll med #trenduro att göra, men eftersom däckexpertisen håller till i denna tråd så...
Jag funderar på att återoptimera min HT till allt-i-allo-cykel som det var tänkt från början, innan jag fick singlespeed-fnurra och mer eller mindre lät den ersätta min förra FS som stigcykel. Nu har jag en annan FS som är tillräckligt rapp för att HT:n ska kunna återgå till annat.
Så, jag behöver däck. Däck som funkar för brötig stig under torra förhållanden, men som rullar fint på asfalt och grus.
Min tanke är att casingen ska vara ungefär samma som det jag gillar bäst för stigcykling (Maxxis EXO), men att gummit kan vara hårdare och mönstret lägre. Luftkammaren bör fortfarande vara 2,3-2,4" så man slipper skaka sönder i skogen.
Vad tros om Maxxis Ikon 2,35" EXO eller Ardent Race i samma konfiguration? Misstänker att båda är hyfsade som bakdäck även när det inte är snustorrt, men kommer jag att dö om jag sätter nåt dylikt fram? Båda väger kring 700 gram, vilket ju är lätt och trevligt.
Edit: Det är 27,5" som gäller förresten.