Vilket trenduro-gummi inför SpringBreak 2015 och framåt...

gandhi

Aktiv medlem
Däck tenderar att vara smalare än märkningen när de är sprojlans nya, men töjer sig med tiden. Det kan ju vara bra tänker jag så det inte blir en tråkig överraskning efter ett tag när däcket börjar skava mot kedjestagen...

Berk sa:
Makten sa:
Jag köpte just ett Spez Eliminator 29x2,6" Grid. Vågen visar 1037 gram, vilket är hela 107 gram över specifierad vikt! :-O
På kartongen står att bredden är 2,45" vid 25 mm innerbredd, 2,5" vid 30 mm och 2,55" vid 35 mm. Frågan är varför i hela friden de då kallar däcket 2,6".
Och min 2.6 Butcher och Purgatory är ännu smalare (på 30 mm fälgar) än Specialized säger. Vikten på mina däck är nästan som speccad. Tänkte att byta Purgatory bak mot Elminiator när den är slut, men om den väger 100 gram mer.

Men har du köpt vanliga Eliminator eller nya Eliminator Trail med lägre dubbar och mer dämpning (!)?

Makten

Aktiv medlem
Berk sa:
Men har du köpt vanliga Eliminator eller nya Eliminator Trail med lägre dubbar och mer dämpning (!)?
Bra fråga. Det står Grid på däcket och Trail på kartongen. Men inte Grid Trail nånstans. :-)
Kollade produktnumret på kartongen och det stämmer inte med det nya, så det är nog ett gammalt vanligt.

Vikten kan variera ganska ordentligt och dessutom undrar jag om den verkligen är rätt angiven. De nya har samma 930 gram katalogvikt men borde rimligtvis vara tyngre om de är mer dämpade och har bättre punkaskydd. Jag vill minnas att det Eliminator 27,5x2,3" som jag köpte till min andra cykel vägde ~900 gram och då kan ju fasen inte 29x2,6" bara vara 30 gram tyngre. Så nåt är skumt.

Berk

Aktiv medlem
gandhi sa:
Däck tenderar att vara smalare än märkningen när de är sprojlans nya, men töjer sig med tiden. Det kan ju vara bra tänker jag så det inte blir en tråkig överraskning efter ett tag när däcket börjar skava mot kedjestagen...
Mina har blivit 0.5 mm bredare. Dom är fortfarande 2.4" isf 2.6" på 30 mm fälg. Dom är bara 0.15" bredare än 2.3 varianten. Men jag glömde höjden. Som liveforthis skrev, dom är hela 0.3" högre än 2.3" varianten.
Men hursomhelst, jag är jättenöjd med min 29x2.6 Butcher+Purgatory. När däcken är sliten ska jag köpa Butcher+Elimininator i Trail version och då får jag ser om dom har mer dämpning.

glitch

Aktiv medlem
Tycker Purgatory var rätt kassa så fort det blev blött. Eliminator är jag supernöjd med.

magnil

Medlem
Nypåmtb sa:
Någon som testat Maxxis Dissector?
Vill ha något som ungefär motsvarar Hans Dampf addix soft bak (testar Maxxis istället för Schwalbe denna gång). Dissector ser intressant ut och inte lika tungt som andra alternativ från Maxxis.
Fram blid det dhf 2,5 wt exo.
Länk till Dissector från R2: https://r2-bike.com/MAXXIS-Tire-Dissector-29-x-240-WT-3C-MaxxTerra-TR-EXO
Inte provat Dissector men tänkt att köra det som sommar/torrdäck fram och troligtvis test Rekon bak. Läst en del positivt om Dissector. Lättrullat och OK grepp.

theBrand

Aktiv medlem
Frågan är om man vinner så mycket på att köra dissector jämfört med DHR2?

Jag saknar ett tysktest som jämför maxxismodeller mitt varandra.

Rattnalle

Aktiv medlem
theBrand sa:

Eftersom det har HR2s kanter lär känslan skilja sig en del åt. Smaksak vilket som är bäst. Men ett mer lättrullat HR2 gillar jag tanken på. För det antar jag att det är annars vore det ingen vits.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
theBrand sa:

Eftersom det har HR2s kanter lär känslan skilja sig en del åt. Smaksak vilket som är bäst. Men ett mer lättrullat HR2 gillar jag tanken på. För det antar jag att det är annars vore det ingen vits.
Jo precis, det är vad jag uppfattat som poängen med däcket. Tycker det se lovande :)

LDG

Medlem
larsaw sa:
Som sagt tidigare...
Spech Eliminator BlckDmn är fan svårslaget som trenduro-bakdäck!!
Vad särskiljer det mot Hans Dampf SG eller Bontrager SE4? Tycker de verkar vara rätt lika på de flesta sätt.

Senast ändrad:

theBrand

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
theBrand sa:

Men vad har HR2 som inte DHR2 har?

Min upplevelse av HR2 är taskigt rull och kantdobbar som viker sig (YMMV)

Makten

Aktiv medlem
Nypåmtb sa:
Vill ha något som ungefär motsvarar Hans Dampf addix soft bak (testar Maxxis istället för Schwalbe denna gång). Dissector ser intressant ut och inte lika tungt som andra alternativ från Maxxis.
Länk till Dissector från R2: https://r2-bike.com/MAXXIS-Tire-Dissector-29-x-240-WT-3C-MaxxTerra-TR-EXO
Jag har inte provat men problemet med de flesta Maxxis-däck är att de i regel har rampade dobbar, vilket betyder skitdåligt klättergrepp när det börjar bli snorigt. Aggressor är väl enda undantaget och det är nog mer likt Hans Dampf.
Har kört HD bak nån månad nu och det klättrar väldigt bra men kantdobbarna blir sopor fort som fan. Nu ser det ut som ett inverterat semislick:-P

I övrigt har jag kört Specialized Eliminator 2,6" Grid fram. Väldigt trevligt mönster och bra gummiblandning, men casingen är lite "pappig" och studsig. Väldigt lik Schwalbes stigdäck, som jag inte heller är så förtjust i. Maxxis EXO med 60 TPI är fortfarande överlägsna i dämpning och känsla, men då rullar de också lite sämre. Och de mjuka kantdobbarna i MaxxTerra slits extremt fort när det blir under ungefär +5°C. Som suddgummi, liksom fnasigt.

Makten

Aktiv medlem
AX3L sa:
Makten, du ska inte skaffa Eliminator Black Diamond istället för Grid?
Njet, för tungt. Men Spez säger själva att deras nya Grid-däck är mer dämpade än de tidigare. Kan vara värt att prova kanske.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Makten sa:
Nypåmtb sa:
Jag har inte provat men problemet med de flesta Maxxis-däck är att de i regel har rampade dobbar, vilket betyder skitdåligt klättergrepp när det börjar bli snorigt. Aggressor är väl enda undantaget och det är nog mer likt Hans Dampf.
Har kört HD bak nån månad nu och det klättrar väldigt bra men kantdobbarna blir sopor fort som fan. Nu ser det ut som ett inverterat semislick:-P
Håller med om kantdobbarna på HD :) dock inte upplevt något problem med grepp även om de ser väldigt slitna ut. Kantgreppet bak verkar räcka fint för stig fö min åkning. Klättergrepp är prio så här års. Du rekommenderar alltså snarare Agressor om klättergrepp prioriteras?

Makten

Aktiv medlem
Nypåmtb sa:
Håller med om kantdobbarna på HD :) dock inte upplevt något problem med grepp även om de ser väldigt slitna ut. Kantgreppet bak verkar räcka fint för stig fö min åkning. Klättergrepp är prio så här års. Du rekommenderar alltså snarare Agressor om klättergrepp prioriteras?
Jag har varken provad Aggressor eller Dissector, men om jag skulle köpa ett Maxxis-bakdäck med bra klättergrepp så skulle jag välja Aggressor. Det behöver ju inte vara rätt val och det beror på var du hojar. Dissector har lite glesare mönster som antagligen rensar lera bättre. Båda har snarlika kantdobbar.

Sen är det ju så att många däck är extremt lika varandra när man cyklar på dem, trots att de kan se väldigt olika ut:-) Men just den här rampningen av mittdobbarna tycker jag verkar vara ett problem i klättersammanhang. Exempelvis tycker jag att DHR II ger klart sämre klättergrepp än Hans Dampf, trots att det är tämligen likvärdigt i mönsterdjup och avstånd mellan dobbarna.

Ultralite

Aktiv medlem
Nån som har testat xr4 mot se4 som bakdäck för stigcykling och xr5 mot se5? Skulle vilja få lite rappare kämsla vid vanlig stigcykling. Hade ett nobby nic bak innan och cykeln kändes ju snabbar då. Nu har jag iofs pepis i också....

zinkpasta

Aktiv medlem
Nu har jag gjort några tester, för vetenskapen. Gillar Magic Mary som framdäck, så köpte ett 2.6" och monterade på ibis 938 (34mm i.d.). Gillade det dock inte, det blev för stor luftkudde och ffa kändes det _tungt_ när man skulle försöka manual:a eller bara lyfta framhjulet lite.

Märkligt nog känns det tyngre än DHF 2.5WT på Hope Fortus 30mm-fälg (med insert, gucka och 203mm-skiva), trots att Hopehjulet bevisligen väger mer: 2569g för DHFkombon vs 2428g för MM2.6 (ingen insert, dock gucka och 203mm-skiva). Min hypotes är att betydligt mer av MM:s vikt sitter långt ut, dvs mycket gummi runt dobbarna och mindre i sidoväggar et.c.. vilket gör att detta känns tyngre. Kan vara rena fantasier också, givetvis.

Nu har jag fö monterat MM2.35 på ibis-fälgen, får väga det hela när jag tubelessar imorrn (står med slang i under natten). Känns rimligare volymmässigt också, får se hur det känns att cykla med. DHF är klart trevligt, men lite mer kantgrepp såhär under träskperioden kunde vara fint eventuellt.

Övrig nördinfo (som givetvis lagts in i Excelark(tm)):
Vikter -
MM 29" 2.6 Evo/Apex/Snakeskin: 1180g uppvägt
MM 29" 2.35 Evo/Apex/Snakeskin: 950g uppvägt
DHF 29" 3C MaxxTerra Exo WT 1005g uppgiven vikt
Bredd på fälg (lite dålig/varierande testsetup här..):
MM 2.6 på ibis 34mm i.d: 65.5mm (märkligt nog har jag mätt denna till 67mm tidigare, så min metodik kan ev ifrågasättas)
MM 2.35 på ibis 34mm i.d: 60.8mm
DHF 2.5WT på Hope 30mm i.d.: 60.7mm

Diverse inserts:
Nukeproof ARD 29": ~130g
Huck Norris 29", Standard: ~90g
Barbieri Anaconda 29", 2.3-2.5: ~80g

PS. Om nån är intresserat av att köpa ett mer eller mindre oanvänt MM2.6 i Göteborgstrakten så hör av er via PM.

MM26_ibis34mm.jpg

MM235_ibis34mm.jpg

DHF25WT_Hope30mm.jpg

Senast ändrad:

zinkpasta

Aktiv medlem
..Bidrar med lite mer vagt sammanhängande dravel och slumpmässigt vägda och mätta saker.

Framhjul: MM 29" 2.35 Evo/Apex/Snakeskin (950g uppvägt) + 203mm XT Icetech + Newmen X.A25 + Barbieri anaconda + ~1.5dl Stans = 2054g
1580479294155.png

..mäter 59mm med vad jag tycker verkar vara en helt ok profil (dvs enbart 2mm mindre brett än på 34mm-fälgen . men ja, inser att det blir skillnad närmare fälgen):
1580479385370.png

Bakhjul: Wolfpack Trail 29x2.25 + 180mm SLX + Newmen X.A25 + SLX 11-spdkassett + Newmen X.A 25 + Huck Norris + ~1.5dl Stans: 2522g
1580479654861.png

Hur smalt är för smalt? Wolfpack Trail 2.25 på Newmen X.A25 - 55mm:
1580479603050.png

Rattnalle

Aktiv medlem
Du tror inte att cykeln kommer att bli lite överstyrd sådär? Massor av grepp fram och not so much bak.

zinkpasta

Aktiv medlem
Överstyrd = överstyvt!

Gillar ju mer grepp fram än bak, men vi får se om det håller .. kanske egentligen inte för nuvarande Göteborgsföret, men på sommaren brukar jag ju gilla att köra med semislick bak iaf.

Rattnalle

Aktiv medlem
Överstyrd = överstyvt!

Gillar ju mer grepp fram än bak, men vi får se om det håller .. kanske egentligen inte för nuvarande Göteborgsföret, men på sommaren brukar jag ju gilla att köra med semislick bak iaf.
Jo jag håller med om principen men MM är ju rejält greppigt så det blir stor skillnad :-)

Jag blir överraskad då och då av nuvarande setup med Shorty fram och ett slutet dhf bak. Släpper rätt mycket bak ibland nu när det är halt.

Makten

Aktiv medlem
Jag har kört Minion SS 2,3" i Dual-gummi bak några turer nu och jag är förvånad över hur bra grepp det ger trots att det varit snorhalt. Klart bättre klättergrepp än väntat men väldigt dåligt bromsgrepp. Kantdobbarna biter bra som fan dock eftersom de är avsevärt högre än mittdobbarna.

Nu blir det dock Aggressor eftersom jag ändå ska ta dän däcket och langa i korv. Tyvärr är det 100 gram tyngre men det kanske det kan vara värt på ställen där underlaget är mjukt och SS bara slirar.

zinkpasta

Aktiv medlem
Jo jag håller med om principen men MM är ju rejält greppigt så det blir stor skillnad
Jo, sant. Gillar dock rejält med grepp fram, kör oftast MM/DHF/Shorty, så de vet jag ungefär vad jag kan förvänta mig ifrån. WP trail blir dock spännande bak, är osäkert på om jag läst någon som skrivit att det faktiskt är bra, till skillnad från att skriva är det är "oväntat bra", vilket kan betyda lite vad som helst..

Kan föra till protokollet att jag verkligen gillar Aggressor som bakdäck, bra kompromiss mellan rull och grepp i allt utom lermisär eller ökentorkma.

Makten

Aktiv medlem
Även jag har nu rullat några turer på Butcher Grid Trail fast i 29x2,3" och jag är mycket nöjd. Den där lite odämpade känslan jag hade av vanliga Grid är borta och däcket känns påtagligt köttigare, utan att vara överdrivet. Hyfsat likt känsla som DHR II 2,4" WT EXO som jag kört förut, fast lite stadigare och inte fullt lika "väldämpat".
Greppet är dock så in i helvete bra att jag utnämner däcket till ny referens, trots att själva känslan i Maxxisdäcken är ett litet uns trevligare. Inga tendenser till dåligt grepp kring nollan och om det nya gummit slits lika lite som det gamla så kommer det hålla i evigheter.
Däckskrället väger ganska precis 100 gram mer än specat, alltså ett kilo blankt. Vilket knappast är en nackdel tycker jag, då dämpning har glidit upp som en av de viktigaste egenskaperna på min kravlista.

Bak kör jag Aggressor 2,3 EXO Dual och är nöjd även där. Konsekvent beteende, rimligt grepp och inte alltför dåligt rull. När jag slitit ut alla däck i frysen (ja, i frysen!) blir det nog Specialized även där.

Leffe

Aktiv medlem
Mina NN 2,25 är utslitna och har x antal salamis i sig så dags att byta nu.
Under småbarnsåren (som pågår fortfarande) så har jag mest glidit runt på stigar och jag kör ganska ”lätt” (har sällan sönder cykeln eller delar). Det har gjort att de passat mig perfekt då jag dessutom kör 2-3mil asfalt till och från stigen.
Men nu är man mer sugen på brötcykling och besök till berg!

NN 2.25 med lågt tryck är inte så stabila när man trycker på eller hamnar off camber, men annars är jag ganska nöjd med dem, jag punkar sällan och greppet duger hemma.
De kommer dock inte fungera framöver pga instabilitet och liten luftkammare.

Ska man gå på NN2.35? De kommer funka ypperligt hemma vilket är 90% av cyklingen, eller blir de också instabila när man pressar dem?

Eller ska man ha ett par som man bara kör på berget?

Alternativ?

jonte987

Aktiv medlem
Eller köpa 2 nn och 1 mm och bara byta fram? Nästa snäpp är kanske agressor. Jag tror det har lite bättre bromsgrepp.

Leffe

Aktiv medlem
Ja det alternativet har jag också funderar på. Hade man kört slang fortfarande så vore det lätt att välja.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Hans Dampf 2,35 addix soft är ett mkt trevligt däck med bra rull och grepp. Klart bättre grepp än NN.

zinkpasta

Aktiv medlem
Jag fortsätter att vara imponerad av Wolfpack Trail 2.25" som bakdäck, om/när det dyker upp som 29x2.4" så ska det testas. Klättar fint även i lera, har iofs inte testat att panikbromsa det nerförs men tvivlar på att det är sämre än mitt andra favvo-allroundbakdäck, Aggressor.

Fram Magic Mary, givetvis.

Detta för allmän Göteborgsstigcykling.

jonte987

Aktiv medlem
Det har jag iofs, nån mm smalare fälg dock men det där är jag inte så petig med. Dessutom är det skitsamma om det pajar. Så två nya NN 2.35 och ett MM?
Med reservation för att det kanske inte håller för vilka berg som helst. Grepp mässigt är det ok-ish bak men jag har inte kört nn i park.

Leffe

Aktiv medlem
Jag fortsätter att vara imponerad av Wolfpack Trail 2.25" som bakdäck, om/när det dyker upp som 29x2.4" så ska det testas. Klättar fint även i lera, har iofs inte testat att panikbromsa det nerförs men tvivlar på att det är sämre än mitt andra favvo-allroundbakdäck, Aggressor.

Fram Magic Mary, givetvis.

Detta för allmän Göteborgsstigcykling.
Olika märken fram och bak är INTE ok 😉

jonte987

Aktiv medlem
Fast schwalbe har inget mellan nn och hd men många verkar vilja ha mm fram och nåt lagom bak.

Makten

Aktiv medlem
Fast schwalbe har inget mellan nn och hd men många verkar vilja ha mm fram och nåt lagom bak.
Största skillnaden mellan NN och HD är casingen, inte mönstret. Så jag kan tycka att det inte behövs nåt mellanting egentligen. Personligen slet jag ut kantdobbarna på HD (Addix soft) på nolltid så det känns som ett inte helt lämpligt däck. Hade nog valt MM även bak då det har stöddigare kantdobbar och är ganska likvärdigt i övrigt.

Rattnalle

Aktiv medlem
Största skillnaden mellan NN och HD är casingen, inte mönstret. Så jag kan tycka att det inte behövs nåt mellanting egentligen. Personligen slet jag ut kantdobbarna på HD (Addix soft) på nolltid så det känns som ett inte helt lämpligt däck. Hade nog valt MM även bak då det har stöddigare kantdobbar och är ganska likvärdigt i övrigt.
Nya eller gamla HD?

Makten

Aktiv medlem
Nya.

Edit: Jag vet att de gamla var kända för att mer eller mindre brytas av, och det var inte det som hände. Nä, det var helt enkelt för mjukt gummi i kantdobbarna för att ha som bakdäck. Eller så kan det bero på samma sjuka som Maxxis MaxxTerra lider av, nämligen att det mjuka sidogummit blir som fnöske när det är kallt. Slits så sinnessjukt fort, fast de håller fint när det är varmt.

Rattnalle

Aktiv medlem
Nya.

Edit: Jag vet att de gamla var kända för att mer eller mindre brytas av, och det var inte det som hände. Nä, det var helt enkelt för mjukt gummi i kantdobbarna för att ha som bakdäck. Eller så kan det bero på samma sjuka som Maxxis MaxxTerra lider av, nämligen att det mjuka sidogummit blir som fnöske när det är kallt. Slits så sinnessjukt fort, fast de håller fint när det är varmt.
Jotack jag har ett uttjänt dhf 3c bak och det har nästan bara mittdobbar kvar vid det här laget..

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer