Vilket trenduro-gummi inför SpringBreak 2015 och framåt...

Makten

Aktiv medlem
Agressor tål väl lite tuffare tag än nn medan dhrII är närmare hd?
Jag skulle säga att Aggressor, DHR II (EXO) och HD är likvärdiga. Aggressor och DHR II har förmodligen nära nog identisk casing så det är "bara" mönstret som skiljer. HD är lite mer styvt och odämpat på Schwalbe-maner men rullar därmed också oväntat bra i förhållande till köttigheten.

Jag kör Aggressor 2,3 EXO Dual bak nu och tycker att det är väldigt funkis och känns bra. Det är bara klättergrepp i gegga som är kass eftersom mönstret är relativt tätt. Sen tycker jag att Dual-gummit är mycket bra på bakdäck. Det håller ganska länge och greppar ganska bra. Frågan är om det inte vore bättre fram än MaxxTerra till och med, när det är 0-7° eller så.

Leffe

Aktiv medlem
Jag skulle ju kunna byta bak också. Gamla HD har jag haft i 2.35 och det var väl bra men inget vidare att ha hemma för det rullade inte så så bra utanför skogen. Ska jag ändå byta kan jag ju ta nåt matigare.

Acura

Medlem
Är de någon som kört på Vittorias nya modeller? Tänker på Mota fram och Morsa bak.
Jag har kört slut på min Michelin combo (Wild enduro Front/rear).
Nyfiken på att testa nått nytt!
Har tidigare kört på Conti Der Baron (Fram och Bak)
Innan de var de Maxxis DHF WT EXO 3C MAxx grip med Aggressor 2C DD bak.

/Anders

liveforthis

Aktiv medlem
Är de någon som kört på Vittorias nya modeller? Tänker på Mota fram och Morsa bak.
Jag har kört slut på min Michelin combo (Wild enduro Front/rear).
Nyfiken på att testa nått nytt!
Har tidigare kört på Conti Der Baron (Fram och Bak)
Innan de var de Maxxis DHF WT EXO 3C MAxx grip med Aggressor 2C DD bak.

/Anders
Jag har kört martello och morsa . Morsa känns väldigt specifikt för torrt/hårt underlag. Så jag hade kört mota / martello som känns mer allround .

Acura

Medlem
Jag har kört martello och morsa . Morsa känns väldigt specifikt för torrt/hårt underlag. Så jag hade kört mota / martello som känns mer allround .
Ok, vad tyckte du om däcken i övrigt, har du kört på nått av de andra däcken jag pratar om och kan jämföra?
Michelindäcken har väl egentligen varit minst lika bra som jag förväntade. Så borde kanske köpa en omgång till av dem!
Tycker Wild enduro front är lika bra som DHF på de som DHF är bra på, men lite bättre på att rensa lera och ev rullar de bättre. Som allround åretrunt däck tycker jag Der Baron är sjukt mångsidigt men kanske inte rikigt lika förtroendeingivande som DHF WT MaxxGrip och Michelin på sommarstigar och stenigt.

/Anders

somebody

Medlem
Mota är greppigt och förutsägbart, stadigare dobbar än shorty 2.5wt och verkar funka fint på hårt underlag. Tydlig kanal mellan mitten och sidodobbar.

Martello har sämre kurvgrepp än high roller 2 vilket troligen beror på lite rundare profil och förhatliga transition dobbar som jag funderar på att trimma ner. (Och att hr2 troligtvis är det bästa däcket i världen när det kommer till mycket nedlägg i kurvor) Hade inte kört det fram men funkis och driftigt bak när det är löst och verkar ha ett jäkla bett när det är torrt p.g.a mycket gummi i backen. Bra bromsgrepp det lilla jag hunnit testa.

Graphene 2.0 blandningen verkar ha bra grepp på både stenar och rötter och ska enligt recensioner hålla bra. Något smala kanske, runt 58mm på 30mm id fälg men det passar mig bra. Casingen känns bra

liveforthis

Aktiv medlem
Ok, vad tyckte du om däcken i övrigt, har du kört på nått av de andra däcken jag pratar om och kan jämföra?
Michelindäcken har väl egentligen varit minst lika bra som jag förväntade. Så borde kanske köpa en omgång till av dem!
Tycker Wild enduro front är lika bra som DHF på de som DHF är bra på, men lite bättre på att rensa lera och ev rullar de bättre. Som allround åretrunt däck tycker jag Der Baron är sjukt mångsidigt men kanske inte rikigt lika förtroendeingivande som DHF WT MaxxGrip och Michelin på sommarstigar och stenigt.

/Anders
Yes jag har kört samtliga utom conti däcken. Jag valde dock nu att köra assegai fram o hr2 bak. Tyckte dock vittoria däcken va rätt trevliga och greppar bra på blöta stenar/rötter. Rullar betydligt bättre än Michelin enligt mig iaf. Hållbarhet helt ok på graphen 2.0 dock har jag en rätt så "låsa bakhjulet" åkning och det syntes rätt snabbt på det mjuka "yttre" gummit men dubbarna isig höll bra.

Rattnalle

Aktiv medlem
Vilken usel bild det blev..

Oavsett. Kombon Michelin Wild AM/Force AM är hittills mycket lyckad för blandad stigcykling. Rullar bra och ingen signifikant uppoffring avseende grepp jmf med DHF/DHR2. Kräver mer tryck och ger mindre komfort och dämpning dock vilket inte gör mig nu den greppiga årsitden framåt.
IMG_20200330_210652.jpg

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer