Vilket trenduro-gummi inför SpringBreak 2015 och framåt...

revben

Aktiv medlem
Vad ska man ha för ett bakdäck egentligen, måste snart byta. Det jag söker är ett däck som jag kan montera och sen köra året runt tills det är slut. Stigcykling i Göteborg med åtminstone något endurorace. Däck jag funderat på är Bontrager SE4, Maxxis Dissector, WTB Trailboss eller helt enkelt bara köpa ett DHR2 igen men det är ju kul att testa något annat.
Har fått lite info om WTB Trailboss av en hjälpsam forumit, det enda som talar emot är att det väger drygt 1,2kg i tough casing. DHR2 vet jag ju hur det är och gillar ju greppet både uppför, nerför och sidledes. Men det är ju lite för lätt att bara köpa samma igen :). Har läst delar av tråden men det blir inte lättare att bestämma sig bara för det tyvärr. Kör med insert också förresten.
Är det någon som kan beordra mig att köpa ditten eller datten?

theBrand

Aktiv medlem
Vad ska man ha för ett bakdäck egentligen, måste snart byta. Det jag söker är ett däck som jag kan montera och sen köra året runt tills det är slut. Stigcykling i Göteborg med åtminstone något endurorace. Däck jag funderat på är Bontrager SE4, Maxxis Dissector, WTB Trailboss eller helt enkelt bara köpa ett DHR2 igen men det är ju kul att testa något annat.
Har fått lite info om WTB Trailboss av en hjälpsam forumit, det enda som talar emot är att det väger drygt 1,2kg i tough casing. DHR2 vet jag ju hur det är och gillar ju greppet både uppför, nerför och sidledes. Men det är ju lite för lätt att bara köpa samma igen :). Har läst delar av tråden men det blir inte lättare att bestämma sig bara för det tyvärr. Kör med insert också förresten.
Är det någon som kan beordra mig att köpa ditten eller datten?
Dissekeraren har jag bak på min Evil, mycket nöjd. Bromsar lite sämre än DHR2 och driftar lite mer än DHR2. Rullar nästan lika bra som Minion SS tycker jag, men har ju en hel del mer bromsgrepp.

viggen

Aktiv medlem

larsaw

Aktiv medlem
Sliter ut Schwalbe så fort bara, men de nya kanske är bättre?
Då borde TrailBoss också gå bort då det lär slitas ännu snabbare (iaf enl. dom tester jag läst om på internetet...)
Jag skulle lagt till Spech Eliminator BlckDmnd (deras enduro-casing).
Har tidigare kört DHR2 och tycker det här rullar bättre men kletar igen snabbare vid kladd-lera (vet inte hur mycket sånt ni har i Gbg...) iof varken bättre eller sämre än något annat lite mera tätmönstrat däck (så som TrailBoss och SE4).
I gengäld får du ett däck som trots fint rull även har bra grepp, tydligen så bra att det finns folk som kör det som framdäck :)

yonsson

Aktiv medlem
Då borde TrailBoss också gå bort då det lär slitas ännu snabbare (iaf enl. dom tester jag läst om på internetet...)
Jag skulle lagt till Spech Eliminator BlckDmnd (deras enduro-casing).
Har tidigare kört DHR2 och tycker det här rullar bättre men kletar igen snabbare vid kladd-lera (vet inte hur mycket sånt ni har i Gbg...) iof varken bättre eller sämre än något annat lite mera tätmönstrat däck (så som TrailBoss och SE4).
I gengäld får du ett däck som trots fint rull även har bra grepp, tydligen så bra att det finns folk som kör det som framdäck :)
Trail Boss släpper lera dåligt tycker jag. Kladdade igen snabbt för mig.

yonsson

Aktiv medlem
Dissekeraren har jag bak på min Evil, mycket nöjd. Bromsar lite sämre än DHR2 och driftar lite mer än DHR2. Rullar nästan lika bra som Minion SS tycker jag, men har ju en hel del mer bromsgrepp.
Ni har inte haft problem med stickpunka på Dissector?
En kompis till mig bytte till Dissector bak och fick punka två gånger i rad med tät följd.

yonsson

Aktiv medlem
Jag har precis bytt från DHF 29” x 2.3” bak till DHRII 2.4” bak.
Tycker det rullar bra och har inte lyckats hitta DHFs obehagliga sladdfåra än. Känns tryggt.

theBrand

Aktiv medlem
Ni har inte haft problem med stickpunka på Dissector?
En kompis till mig bytte till Dissector bak och fick punka två gånger i rad med tät följd.
Nope.

Däremot hade jag ett genomslag där jag även bucklade fälgen, men inte värre skada på däcket än att det tätade ganska snabbt.

perka99

Ny medlem
Är på jakt efter ett nytt framdäck, cyklar mestadels i Hellas, ofta Nacke-backarna och Kolarängsberget. Föredrar grepp och hållbarhet framför lättrullat. Har WTB i29 fälgar. Tips? Funderar på DHF 29" x 2.5WT Maxxterra

manneblask

Aktiv medlem
Är på jakt efter ett nytt framdäck, cyklar mestadels i Hellas, ofta Nacke-backarna och Kolarängsberget. Föredrar grepp och hållbarhet framför lättrullat. Har WTB i29 fälgar. Tips? Funderar på DHF 29" x 2.5WT Maxxterra
DHF är ju ett säkert kort. Min personliga favorit är Magic Mary annars.

yonsson

Aktiv medlem
Jag har exakt den fälg och däck-kombon fram. Funkar kanon, grymt grepp och släpper ifrån sig gegga bra. Tycker inte det känns trögrullat, märkte ingen negativ skillnad när jag bytte från 2.3" WTB Trailboss.

Det finns däremot en liten sladdfåra på DHF, så du vet det, om du inte kört DHF tidigare. Jag tycker DHRII känns betydligt säkrare.

Senast ändrad:

Ustzeust

Aktiv medlem

perka99

Ny medlem
Jag har exakt den fälg och däck-kombon fram. Funkar kanon, grymt grepp och släpper ifrån sig gegga bra. Tycker inte det känns trögrullat, märkte ingen negativ skillnad när jag bytte från 2.3" WTB Trailboss.

Det finns däremot en liten sladdfåra på DHF, så du vet det, om du inte kört DHF tidigare. Jag tycker DHRII känns betydligt säkrare.
Tack för tipset, har ett DHRII 2.4wt som jag tänkte köra som backdäck så kanske ska testa det fram

yonsson

Aktiv medlem
Tack för tipset, har ett DHRII 2.4wt som jag tänkte köra som backdäck så kanske ska testa det fram
Det är den kombon jag kör nu, DHF 2.5" (29") fram och DHRII 2.4" bak.
Har inte fått sladd med fronten än, men när jag hade DHF 2.3" bak fick jag sladd vid lutning ibland vilket vad ganska obehagligt.

Eveningstar

Aktiv medlem
DHF exo känns lite 2018, går det verkligen att köra med det i hellas fortfarande? Trodde det var MINST Assegai DH med CC som gällde?

Rattnalle

Aktiv medlem

Däck utan "sladdfåra" är ju sjukt läskigt 🙄 då märker man ju inte bär man går från mitten till kanten.

Kenda Pinner har efter några alpåk nu inte gjort bort sig än. Stabilare dhf kvarstår som omdöme.

larsaw

Aktiv medlem
Däck utan "sladdfåra" är ju sjukt läskigt 🙄 då märker man ju inte bär man går från mitten till kanten.

Kenda Pinner har efter några alpåk nu inte gjort bort sig än. Stabilare dhf kvarstår som omdöme.
Men du kör väl spinner som bakdäck väl?
Är lite nyfiken på att testa Kenda’s Hellkat när mitt MM ger upp (fast jag tror det håller en blötsäsong till egentligen). Av det lilla jag läst om det när det var nytt 2018 så greppar nästan som MM men är mer lättrullat (pga liknande mönster men något grundare dobbar), dock släpptes däcket som DH-däck 2018 så dom flesta som testade det då tyckte det var för tungt för Trail/enduro med sina 1200-1300g.
Har inte hittat någon som testat stig- och enduroversionerna som släppts sedan dess...
(ATC 900g och AEC 1100g för 29x2,4”)

Nu i sommar har jag kört DHR2 i Dual-gummi fram (dvs vinterbakdäcket), vilken ger riktigt bra bromsgrepp på både mjuka och hårda underlag så länge det inte är för blött.

EDIT: Hittade faktiskt att SingleTrack har testat båda dom nya lättare versionerna...
(man måste tyvärr registrerad medlem för att kunna läsa hela artiklarna)
ATC: https://singletrackworld.com/2018/02/review-kenda-hellkat-pro-en-dtc-27-5x2-4in-tyre/
AEC: https://singletrackworld.com/2019/05/review-hellkat-pro-aec-tyre-for-when-the-going-gets-steep/

Senast ändrad:

larsaw

Aktiv medlem

Rattnalle

Aktiv medlem
Men du kör väl spinner som bakdäck väl?
Är lite nyfiken på att testa Kenda’s Hellkat när mitt MM ger upp (fast jag tror det håller en blötsäsong till egentligen). Av det lilla jag läst om det när det var nytt 2018 så greppar nästan som MM men är mer lättrullat (pga liknande mönster men något grundare dobbar), dock släpptes däcket som DH-däck 2018 så dom flesta som testade det då tyckte det var för tungt för Trail/enduro med sina 1200-1300g.
Har inte hittat någon som testat stig- och enduroversionerna som släppts sedan dess...

Nu i sommar har jag kört DHR2 i Dual-gummi fram (dvs vinterbakdäcket), vilken ger riktigt bra bromsgrepp på både mjuka och hårda underlag så länge det inte är för blött.
Nej, fram. Det känns dock som ett sånt däck som funkar bra i båda ändar. Men nu DHR2 bak. Sen när bak gjort sitt flyttar jag bak Pinner och sätter på DHF som ligger och väntar fram så får jag en chans att byta åsikt i frågan.

viggen

Aktiv medlem
Kört Hellkat i ATC i Åre i två år fram som standard-däck på både Reign SX och min Swoop, inga inserts inga problem.
Gillar det skarpt!

perka99

Ny medlem
Det är den kombon jag kör nu, DHF 2.5" (29") fram och DHRII 2.4" bak.
Har inte fått sladd med fronten än, men när jag hade DHF 2.3" bak fick jag sladd vid lutning ibland vilket vad ganska obehagligt.
Verkar tight att få plats med DHR 2.4" bak, DHR 2.3" får plats. Vad tror du om DHF 2.5 fram och DHR 2.3 bak?

Berk

Aktiv medlem
Verkar tight att få plats med DHR 2.4" bak, DHR 2.3" får plats. Vad tror du om DHF 2.5 fram och DHR 2.3 bak?
Skillnaden är 2 mm i bredden och samma höjd på 30 mm fälg enligt reifenbreite-databank.de. Kanske hamnar kantdobberna lite högre upp med bättre profilen av WT på 30 mm fälg.

larsaw

Aktiv medlem
Kört Hellkat i ATC i Åre i två år fram som standard-däck på både Reign SX och min Swoop, inga inserts inga problem.
Gillar det skarpt!
Låter ju lovande :) Vad har du kört tidigare? Någon Happy-jämförelse med MM? Vad kör du med bak? Frågorna är så många.... ;)

manneblask

Aktiv medlem
Det har säkerligen avhandlats - Viłle testa något nytt och fick tag i ett par Vee Flow Snap (Enduro core). Måste säga att jag är glatt överraskad! Överkomlig vikt, bra grepp och verkar hållbara. Livslängden återstår att se.

larsaw

Aktiv medlem
Det har säkerligen avhandlats - Viłle testa något nytt och fick tag i ett par Vee Flow Snap (Enduro core). Måste säga att jag är glatt överraskad! Överkomlig vikt, bra grepp och verkar hållbara. Livslängden återstår att se.
Intressant däck! Dom brukar inte heller kosta skjortan som många andra premium tenderar till...

Valhalla_

Aktiv medlem
Japp de är fina. Fantastiskt kantgrepp och väldämpad stomme. Bra allrounddäck för enduro.

Själv letar jag med ljus och lykta efter vee snap wce i enduro core. Kom sådana på min propain och de är nog, lite otippat, de bästa däcken jag någonsin provat. Mest för de är så satans väldämpade, och grepp finns i överflöd. Men de säljs inte i handeln annat än i gravity core som är något tyngre. Iofs verkar vee snap trail vara i stort sett samma däck men med aningen lägre dobbar och det kommmer i enduro core . Har testat massor av andra däck nu och varje gång blir jag lite besviken..kanske man skulle sno över flow snap från trailhojen..
@Makten vee snap trail kanske du borde testa, du som söker väldämpade däck.

SkogsMTB

Aktiv medlem
Har kört HR2 bak o fram i ett par år, nöjd med grepp och rull, kör mycket rötter o stenar o blandat underlag. Har provat Assegai men dom är lite för tröga, skulle DHF/ DHR vara en bättre kombo för hösten vintern? Eller något annat?

Makten

Aktiv medlem
Japp de är fina. Fantastiskt kantgrepp och väldämpad stomme. Bra allrounddäck för enduro.

Själv letar jag med ljus och lykta efter vee snap wce i enduro core. Kom sådana på min propain och de är nog, lite otippat, de bästa däcken jag någonsin provat. Mest för de är så satans väldämpade, och grepp finns i överflöd. Men de säljs inte i handeln annat än i gravity core som är något tyngre. Iofs verkar vee snap trail vara i stort sett samma däck men med aningen lägre dobbar och det kommmer i enduro core . Har testat massor av andra däck nu och varje gång blir jag lite besviken..kanske man skulle sno över flow snap från trailhojen..
@Makten vee snap trail kanske du borde testa, du som söker väldämpade däck.
Även Trail-varianten är för tung vad jag kan se, på 1040 gram. I och med att jag kör Cush Core så vill jag ha nåt kring ~900 gram (fram) snarare. Lättare kan också funka men då är jag rädd att man förlorar den magiska flygande mattan-känslan. 😊

Jag är egentligen väldigt nöjd med DHF 2,3" EXO (925 gram). Enda haken är att kantdobbarna inte håller i MaxxTerra-gummit. Och att det blir rätt hårt när det är kallt, vilket ökar slitaget ännu mer på vintern.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Blir grymt sugen på att testa Dissector 29, 2,4wt Exo Maxx terra (fram/bak) som ersättare till MM/HD addix Soft efter att en kompis höjder däcket till skyarna (men han har det bara bak). Funkar det även bra som framdäck? Bättre eller sämre rull än MM/HD?

Maakus

Aktiv medlem
Blir grymt sugen på att testa Dissector 29, 2,4wt Exo Maxx terra (fram/bak) som ersättare till MM/HD addix Soft efter att en kompis höjder däcket till skyarna (men han har det bara bak). Funkar det även bra som framdäck? Bättre eller sämre rull än MM/HD?
Fram verkar läskigt.
Men jag är ju feg haha :)

Maakus

Aktiv medlem
Vad är läskigt med det mönstret? Det enda jag ser är att dobbarna är mindre zipade än dhr men dhf är inte speciellt zipade
Tycker det sladdar mer än DHR.
Vill inte sladda med framhjulet 😉
Sen har man ju vaggats in i en säkerhet där fram med Assegai.

Ustzeust

Aktiv medlem
Tror dissector hade varit mer än tillräckligt. Hade tänkt köra det dissector maxxterra fram och rekon bak i sommar till stig men blev mer park än tänk och orkar inte byta däck :D

theBrand

Aktiv medlem
Jag har sett flera som kör det fram parat med något snabbare bak.
Ja, det driftar lite lättare än DHR2, men jag tycker det släpper väldigt snällt och kontrollerat. Kantdobbarna är betydligt stadigare än vad de är på HR2, och det finns ju folk som trivs med det fram 🤷‍♂️ (inte jag dock).

(Har dock bara kört dissector bak än)

magnil

Medlem
Tror dissector hade varit mer än tillräckligt. Hade tänkt köra det dissector maxxterra fram och rekon bak i sommar till stig men blev mer park än tänk och orkar inte byta däck :D
Jag köpte det som sommarsetup. Tyckte det rullade för dåligt och gick tillbaka till MM soft / NN speedgrip som rullar klart bättre och har ok grepp för mig när det är torrt. Gillar inte dämpningen dock.

När det blev lite blött nu så bytte jag tillbaka till Dis/Rekon och tycker det rullar helt ok :)

Blir inte klok själv på vad jag tycker. Funderar på att köra DHF/DHR året om, de är ju riktigt sköna, bara att trampa lite hårdare :)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer