Vilket trenduro-gummi inför SpringBreak 2015 och framåt...

Maakus

Aktiv medlem
Jag köpte det som sommarsetup. Tyckte det rullade för dåligt och gick tillbaka till MM soft / NN speedgrip som rullar klart bättre och har ok grepp för mig när det är torrt. Gillar inte dämpningen dock.

När det blev lite blött nu så bytte jag tillbaka till Dis/Rekon och tycker det rullar helt ok :)

Blir inte klok själv på vad jag tycker. Funderar på att köra DHF/DHR året om, de är ju riktigt sköna, bara att trampa lite hårdare :)
Jag har testat ett gäng kombinationer jag med.
Får se hur Ass-Dissector känns när det börjar bli blött och kallt.
DHF/DHR2 skulle jag nog annars kunna leva med till jag inte kan cykla mer.
Hade jag skaffat en XC cykel hade jag nog slängt på det med.

Eric W

Aktiv medlem
Någon som har en breakdown av Specialized Grid Trail och Grid - casing.
Förstår det som att Grid Trail är kralligare? Samtigtigt såg jag några viktsiffror som indikerar att Grid Trail också är lättare?
Förvirrad. Någon som har koll/testat? Vad är jämförbart med Exo?

Makten

Aktiv medlem
Förstår det som att Grid Trail är kralligare? Samtigtigt såg jag några viktsiffror som indikerar att Grid Trail också är lättare?
Siffrorna stämmer inte, Grid Trail är tyngre. Och styvare, och en aning mer dämpat.
Skulle säga att det Butcher 2,3" Grid Trail jag har är styvare än Maxxis EXO 60 TPI.

Eric W

Aktiv medlem
Spännande. Tack för bra input.

Jag jämförde Hillbilly i GRID och GRID Trail på nätet.
Grid (Specialized.com) : 27.5 x 2.3", psi 25~50, approximate weight 900g
Grid Trail 2020 (SpecConceptstore.uk): 27.5 x 2.3", psi 25-50, approximate weight 830g.
Hittar inte heller Hillbilly Grid som 2020-modell, något som står på Hillbilly Grid Trail.

Är lite sugen på Hillbilly som höst/vinterdäck. Körde Shorty förra året och gillade det skarp.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Schwalbe Announces 5 New Tire Casings & 2 New Tread Patterns

Dvs. fler förstärkta casings samt nya versioner av NN och Big Betty...
Hmm rejält mycket biffigare casings, men en del bra modeller tappar de. Tänker särskilt på MM som nu inte verkar finnas i Snakeskin, ett däck som jag och många med mig kör fram och håller högt. Inga problem med punkor med vikt redan i Snakeskin runt ca 900g i 29 2,35.

Makten

Aktiv medlem
Hmm rejält mycket biffigare casings, men en del bra modeller tappar de. Tänker särskilt på MM som nu inte verkar finnas i Snakeskin, ett däck som jag och många med mig kör fram och håller högt. Inga problem med punkor med vikt redan i Snakeskin runt ca 900g i 29 2,35.
Ja, jag fattar inte hur de tänkt när det inte finns några lagoma däck för gemene cyklist längre. Gissar att det kan bli ett rejält tapp i försäljning.

jonte987

Aktiv medlem
Finns det viktuppgift på MM i super trail då? Jag punkar inte heller MM i snakeskin.

Stervelo

Aktiv medlem
Hmm, kör ju 29 2.6 MM och HD, 1250 fram, 1150 bak, det räcker, tyngre än så vill jag inte ha, kanske ska köra 2.3 2.4 om det blir för tungt.

Vikdork

Aktiv medlem
Hmm, kör ju 29 2.6 MM och HD, 1250 fram, 1150 bak, det räcker, tyngre än så vill jag inte ha, kanske ska köra 2.3 2.4 om det blir för tungt.
Nya MM 29 2.6 super trail ligger på 1260 och HD 1160 så där skiljer inte så mycket. Det fanns apex även i gamla 2.6 däcken, det nya är att även smalare däcken har apex i trail, därför har dom blivit väsentligt tyngre

Mm, känner precis samma sak. MM SS räcker gott och väl för mig även i stök som bakdäck. Synd att det försvinner.

Makten

Aktiv medlem
Nya MM 29 2.6 super trail ligger på 1260 och HD 1160 så där skiljer inte så mycket. Det fanns apex även i gamla 2.6 däcken, det nya är att även smalare däcken har apex i trail, därför har dom blivit väsentligt tyngre
Av allt att döma är dock däcken tyngre än vad Schwalbe påstår. Själv hade jag utan tvekan hellre valt lättare däck med Cush Core. Så sabla tunga däck lär ju inte rulla särskilt bra, om det inte gjort något helt magiskt med dem. 1250 gram är ju i lättare DH-nivå.

larsaw

Aktiv medlem
Fan va’ biffigt m MM på 1250g, nu är jag iof en av få som lyckats punka ett MM SS som framdäck, men det var enbart p.g.a. extremt dåligt linjeval i kombination med pyspunkad Presta-tubeless ventil... Vill absolut inte ha mer än 1000g för framdäcket, vilket gör att jag börjat snegla på Kenda’s Hellkat som ersättare till nästa säsong:
174C0173-184D-414F-BB2D-B95C028FAB7C.jpeg

F330EEB9-1FF0-4E42-9824-F5F80C2B7E32.jpeg

Verkar få mestadels mycket bra recensioner av dom som vågat testa ngt annat än dom stora märkena..

Rattnalle

Aktiv medlem
Fan va’ biffigt m MM på 1250g, nu är jag iof en av få som lyckats punka ett MM SS som framdäck, men det var enbart p.g.a. extremt dåligt linjeval i kombination med pyspunkad Presta-tubeless ventil... Vill absolut inte ha mer än 1000g för framdäcket, vilket gör att jag börjat snegla på Kenda’s Hellkat som ersättare till nästa säsong:
Visa bilaga 442616
Visa bilaga 442617
Verkar få mestadels mycket bra recensioner av dom som vågat testa ngt annat än dom stora märkena..
Casingen känns mycket bra i Pinner iaf, förutsätter att den är mer eller mindre likadan.

De däcken är jag riktigt nyfiken på, du får gärna återkomma med intryck om uppförande vid oliak underlag/väderlek!
Själv har jag kört med WP Trail och Cross fram/bak i sommar. En fantastisk kombo, men med det torra vädret så hade väl det mesta lättrullat funkat bra. Kör mest stig typ Hellas och liknande.

//M

Berk

Aktiv medlem
Kan lägga till Makten's svar att Grid Trail har också lite mjukare gummiblandning än Grid. Hur mycket vet jag inte (måste köpa mig en durometer). Hur mycket starkare Grid Trail är är oklart. Har kört 1.5 år med Grid utan problem. Efter byte till Grid Trail behövde jag använda salami för första gången och hade jag senare en punka bredvid en kantdobb som tog lång tid att täta. Är dock nöjd med starkare dämpning och starkare stöd vid låg däck tryck.

EDIT: tycker att Grid är jämförbar med Exo. Grid Trail är styvare och verkar tuffare, men det är oklart om det verkligen är tuffare.

Stervelo

Aktiv medlem
Av allt att döma är dock däcken tyngre än vad Schwalbe påstår. Själv hade jag utan tvekan hellre valt lättare däck med Cush Core. Så sabla tunga däck lär ju inte rulla särskilt bra, om det inte gjort något helt magiskt med dem. 1250 gram är ju i lättare DH-nivå.
jag kör mm apex 2.6 29, 1250 gram, det rullar sjukt bra, för den däckstypen. kör det fram med hd 2.6 apex bak, det rullar helt grymt bra, och är dämpade. ;)

Jimel

Aktiv medlem
De däcken är jag riktigt nyfiken på, du får gärna återkomma med intryck om uppförande vid oliak underlag/väderlek!
Själv har jag kört med WP Trail och Cross fram/bak i sommar. En fantastisk kombo, men med det torra vädret så hade väl det mesta lättrullat funkat bra. Kör mest stig typ Hellas och liknande.

//M
Riktigt nöjd än så länge, varit ute i blött och torrt och dom har inte fått mig att ångra köpet, riktiga testet blir på ESS Isaberg. Bakdäcket vägde strax under 900g

gizmo

Medlem
Har varit intresserad av assegai men avvaktat pga vikt och osäkerheten kring maxxterra-gummit. Upptäckte nu dock att assegai med maxxgrip finns i lättare exo+ nu. Inte säker på om jag bara missat detta eller om det är nyligen släppt? Ska bli intressant att prova iaf

liveforthis

Aktiv medlem
Har varit intresserad av assegai men avvaktat pga vikt och osäkerheten kring maxxterra-gummit. Upptäckte nu dock att assegai med maxxgrip finns i lättare exo+ nu. Inte säker på om jag bara missat detta eller om det är nyligen släppt? Ska bli intressant att prova iaf
Själv körde jag förra sommaren med assegai dual Exo fram det låg på 1030gram i 27.5" då. Gillade det och funderar på att köra det bak nu på min mullet setup .

Maakus

Aktiv medlem
Nu har jag testat Assegai och Dissector i ett lerigt och blött Lackarebäck.
Det sladdades rätt rejält bak.
Dissectorn får nog åka av snart, innan det blir konstant blött i GBG.

gizmo

Medlem
Nu har jag testat Assegai och Dissector i ett lerigt och blött Lackarebäck.
Det sladdades rätt rejält bak.
Dissectorn får nog åka av snart, innan det blir konstant blött i GBG.
Jag har också sladdat omkring i lackarebäck med assegai maxxgripp exo+ och dissector exo+ maxxterra nyligen. En bra kombo men sladdar en del tyvärr där bak i lerab. Om det hinner torka upp lite mer inför tävlingen kör jag nog med det ändå.

Maakus

Aktiv medlem
Jag har också sladdat omkring i lackarebäck med assegai maxxgripp exo+ och dissector exo+ maxxterra nyligen. En bra kombo men sladdar en del tyvärr där bak i lerab. Om det hinner torka upp lite mer inför tävlingen kör jag nog med det ändå.
Ja blir det torrt så är det ju en bra kombo.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Har kört första svängen på nya NN trail soft 29x2,35 fram och bak, rullar som förväntat mycket bättre än dhf/dhr/agressor bra grepp i blötan också med nya sidodubbarna mycket nöjd såhär långt, kunde gå ned i tryck också kör ca 1,3/1,5 slanglöst. Lite tunga kanske med sina ca 1100gr men det lär inte bli några KOM i vinter ändå.

Makten

Aktiv medlem
Typist, då är @Makten tillbaka på ruta 1 :)
Med tanke på att de skrev att Butcher Grid Trail var väldämpade så litar jag inte ett dugg på det där.

Jag är alltid tillbaka på ruta ett oavsett. :sneaky: Igår slet jag ur Cush Core för att jag börjar tycka det är för tungt (i alla fall tillsammans med tunga däck). Förmodligen kommer jag kräkas och stoppa i dem igen, men jag vill i alla fall prova skillnaden en sväng.
Förmodligen kommer jag landa i en kompromiss med lite lättare däck och bara CC fram. Vi får se.

AX3L

Aktiv medlem
Med tanke på att de skrev att Butcher Grid Trail var väldämpade så litar jag inte ett dugg på det där.

Jag är alltid tillbaka på ruta ett oavsett. :sneaky: Igår slet jag ur Cush Core för att jag börjar tycka det är för tungt (i alla fall tillsammans med tunga däck). Förmodligen kommer jag kräkas och stoppa i dem igen, men jag vill i alla fall prova skillnaden en sväng.
Förmodligen kommer jag landa i en kompromiss med lite lättare däck och bara CC fram. Vi får se.
Jag tror det kommer sluta med en ebike.

Berk

Aktiv medlem
Spech's nya T9 "slow rebound" däck verkar lovande:
Visa bilaga 447781
Men vet någon om den är verkligt nytt? Grid Trail var redan mjukare än Grid. Är gamla Grid T7 och gamla Grid Trail T9? Eller är nya T9 ännu mjukare än gamla Grid Trail Gripton blanding?

EDIT: Hittade 56a för gamla Grid Trail och 52a och 48a för nya däck, som jag antar är T7 och T9. Om det är sant, skulle nya Butcher Grid Trail, som bara finns i T9, vara mycket mjukare än den gamla.

Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
Exakt! Om det nu klagas på att det är tungtrampat, tungt osv så är ju den enda logiska slutsatsen att gå all in med hjälpmotor och 1500g/styck Eddy Current. Braaap!
Jag tror du misstolkade tonen i mitt inlägg. Det var inte menat att bara ens ett dugg uppmuntrande 😉

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer