Vilket trenduro-gummi inför SpringBreak 2015 och framåt...

Nypåmtb

Aktiv medlem
Nu har jag fått punka två gånger på raken 😬. Ett hans Dampf och ett Wolfpack trail har fått sätta livet till. Ev. Försöker jag laga HD däcket.
Tänker att jag borde haft otur för jag brukar inte punka HD särskilt ofta.
Nya HD väger ju bly så det får bli något annat. Läser man här så verkar Dissector inte övertyga i blöt Gbg terräng. Ska man köra ett klassiskt Dhr2? Var väldigt sugen på att testa XR4 team issue men de sälja ju bara via trek och där är de slut.
SE4 är ju ett alternativ också kanske 🤔.

LDG

Aktiv medlem
Personligen tycker jag XR4/SE4 funkar bra när det är torrt som bakdäck på stig men inte i blött och är för låga kantdobbar när man kör mer aggressivt i min mening.

Hälsingland

Aktiv medlem
Nu har jag fått punka två gånger på raken 😬. Ett hans Dampf och ett Wolfpack trail har fått sätta livet till. Ev. Försöker jag laga HD däcket.
Tänker att jag borde haft otur för jag brukar inte punka HD särskilt ofta.
Nya HD väger ju bly så det får bli något annat. Läser man här så verkar Dissector inte övertyga i blöt Gbg terräng. Ska man köra ett klassiskt Dhr2? Var väldigt sugen på att testa XR4 team issue men de sälja ju bara via trek och där är de slut.
SE4 är ju ett alternativ också kanske 🤔.

Testa nya pirelli scorpion 👍

Nypåmtb

Aktiv medlem
Testa nya pirelli scorpion 👍
Har en korg med allt möjligt på r2-bike och dom hade inga perelli enduro däck.
Tycker att Vittoria Martello ser lovande ut, rätt likt HD. Verkar få bra i tester också. Någon som testat? Strax under 1000g i 29 2,35.

liveforthis

Aktiv medlem
Tycker att Vittoria Martello ser lovande ut, rätt likt HD. Verkar få bra i tester också. Någon som testat? Strax under 1000g i 29 2,35.
Yes har kört 2 martello däck och rätt funkis däck men gillade det inte riktigt fram när det blir lite söligare ute klogga igen rätt lätt av våran lera här iaf.

Rockingman

Aktiv medlem
Jag kör ett Martello 27,5 x 2,8 bak och det funkar fint även när det är blött i skogen. Har dock inte kört på blöta hällar och när det är riktigt lerigt

Hälsingland

Aktiv medlem

Okej, jag köpte mitt på tcmcykel dom hade hela lineupen tror jag 👍

Profion

Ny medlem
482AC5F1-DBEA-458C-9C45-3E06F3991F4F.jpeg

Makten

Aktiv medlem
Är det "nytt och gammalt" eller köpta samtidigt? Kan du avgöra med nagel eller dylikt om gummiblandningen verkar vara samma? Vore intressant att veta om både T7 och T9 skiljer sig från vad de hade innan dessa benämningar, eller om T7 är samma men T9 är mjukare.

Edit: Ah, nu såg jag inlägget ovanför. Övre däcket på bilden är nya loggan.

Eric W

Aktiv medlem
Den som det står GRIDTRAIL T7 på. Det är dock olika casing på det två. Är inte hundra på om både GRID och GRIDTRAIL kommer finnas kvar framöver dock. Verkar bero på lite vem man frågar. ;-)

Eric W

Aktiv medlem
Hehe, såg det nu. Men den undre är den äldre modellen som hette GRID. :-) Jag har Hillbilly från samma generation och det är samma logga. Den övre är det nya däcket med ny gummiblandning.

Makten

Aktiv medlem
Hehe, såg det nu. Men den undre är den äldre modellen som hette GRID. :-) Jag har Hillbilly från samma generation och det är samma logga. Den övre är det nya däcket med ny gummiblandning.
Jo, men det står "Trail" i det vita området till höger. Jag gissar att det är exakt samma däck med olika loggor bara.

Edit: Vanliga (gamla) Grid har inte det där tydliga mönstret från corden som man ser här.

Profion

Ny medlem
Tack för svar!
Hittade detta som gör gällande att det är det övre däcket som är det nyare.

Båda köpta idag i samma butik, exakt likadana kartonger.

Eric W

Aktiv medlem
Jo, men det står "Trail" i det vita området till höger. Jag gissar att det är exakt samma däck med olika loggor bara.

Edit: Vanliga (gamla) Grid har inte det där tydliga mönstret från corden som man ser här.

Damn, du har rätt om loggan. :-) Var nere och kollade mitt nu och mycket riktigt står det inte trail någonstans på däcket, vilket jag precis hade för mig att det gjorde.
Dock hade man en pressrelease för några veckor sen och presenterade nya gummiblandningen och design, så jag antar att loggan på den nedre av däcken var något dom hade temporärt.

larsaw

Aktiv medlem
Skulle vilja se liknande lista på använda xc race däck i år när det vart lerigt ?

Dom där Newton-däcken hade jag missat !?!
Framdäcket Newton ST ser ju ut som direkt rip-off av Maxxis Shorty, men skillnader gummi och casing kan ju ge väldigt annorlunda däck (Short tycker jag är toppen om än lite för "studsigt" när jag testade det som 2.3" för några år sedan)...
Bakdäcks-varianten av Newton ser ut att kunna vara PRECIS vad jag har letat efter i åratal, så den ska hårdgranskas under vinterns all internet-cyklande...
1605521669784.png
// Larsa

Rattnalle

Aktiv medlem
Dom där Newton-däcken hade jag missat !?!
Framdäcket Newton ST ser ju ut som direkt rip-off av Maxxis Shorty, men skillnader gummi och casing kan ju ge väldigt annorlunda däck (Short tycker jag är toppen om än lite för "studsigt" när jag testade det som 2.3" för några år sedan)...
Bakdäcks-varianten av Newton ser ut att kunna vara PRECIS vad jag har letat efter i åratal, så den ska hårdgranskas under vinterns all internet-cyklande...
Visa bilaga 453540 // Larsa
Newton ser ut att ha bredare klackar i mitten och lite tätare längs kanten också. Så borde bli lite mer neutralt än Shorty. Mer åt Pinner-hållet nästan.

larsaw

Aktiv medlem
Newton ser ut att ha bredare klackar i mitten och lite tätare längs kanten också. Så borde bli lite mer neutralt än Shorty. Mer åt Pinner-hållet nästan.
Jo fast som framdäck tänkte jag till våren testa Kenda Hellkat (som ett något mera lättrullat men mindre greppigt MM), fast ska man hänga mer i park än i skog så är nog Newton ST ett bättre val.

// Larsa

zyklom

Aktiv medlem
Helt rätt! Min uppfattning är att Hellkat rullar snabbt och greppar grymt, gärna i kombo med Nevegal ibak, båda strl 2.6.
Jo fast som framdäck tänkte jag till våren testa Kenda Hellkat (som ett något mera lättrullat men mindre greppigt MM), fast ska man hänga mer i park än i skog så är nog Newton ST ett bättre val.

// Larsa

larsaw

Aktiv medlem
Bump bump!! Nu är det dags att börja tänka på sommarsäsongen (väll?)

Michelin's senaste rev. på Force AM och Wild AM ser också klart intressant ut. Bättre balans mellan rull, grepp och hållbarhet utlovas av fransåserna 🥖🥖🥖🥖🥖🥖
1613549463901.png

Källa:

Makten

Aktiv medlem
Bättre rull än befintliga modeller = möjligen ännu sämre dämpning = nej tack. Hatade Wild AM det lilla jag körde innan det åkte av och står sen dess i skamvrån. 🙄

SeBMX

Aktiv medlem
Jag tror att detta blir bra, Pinner bak å Hellkat fram, om jag inte stör mig för mycket på att Hellkat är lite smalare. Då får det vara bak istället å Pinner fram med Rimpact och Pro bak.
Tills att det är dags sitter det Baron fram och TrailKing bak med apex etc etc.

20210217_122259_HDR.jpg

larsaw

Aktiv medlem
Bättre rull än befintliga modeller = möjligen ännu sämre dämpning = nej tack. Hatade Wild AM det lilla jag körde innan det åkte av och står sen dess i skamvrån. 🙄

Ok, tack för input. Själv måste jag ändå up på 27-30PSI för att inte slå igenom, så det där med dämpningsegenskaper är inte första prio. Har mer fått för mig att Michelin’s GUM-X är inte speciellt långlivat, så om dom mixtrat med gummiblandningen så kanske det kan duga. Å andra sidan är det absolut inget fel på mitt nuvarande Spech. Eliminator BlkDmnd. Kan nog lätt köra en säsong till på det inser jag (men alltid kul att testa nytt...)

Helt klart innovativt med inverterade mönster! (Om ni inte ser det direkt så stirra lite hårdare.)
Visa bilaga 470290
Om det är bra eller ej vet man så klart inte förrän man provat...
Spontant ser det lättrullat ut, men med en skaplig förmåga att bli igenkletat vid lite lera...

Som jag skrev ovan, blir ev. så att jag cyklar vidare på nuvarande setup då jag ändå är riktigt nöjd med den.
(MM eller DHR2 fram och Eliminator bak)

Makten

Aktiv medlem
Ok, tack för input. Själv måste jag ändå up på 27-30PSI för att inte slå igenom, så det där med dämpningsegenskaper är inte första prio. Har mer fått för mig att Michelin’s GUM-X är inte speciellt långlivat, så om dom mixtrat med gummiblandningen så kanske det kan duga. Å andra sidan är det absolut inget fel på mitt nuvarande Spech. Eliminator BlkDmnd. Kan nog lätt köra en säsong till på det inser jag (men alltid kul att testa nytt...)

Är det annan gummiblandning än förra/nuvarande modeller så kan de mycket väl vara vettigare, men det vet jag inget om. Har hört av folk som kört Michelin Enduro-däcken att de är väldigt väldämpade, så ligger de nya nånstans mitt emellan så...
Å andra sidan litar jag inte längre på andras utlåtande om dämpning då ytterst få verkar veta vad det faktiskt är och hur det känns. :rolleyes: 😁

Sen kan man undra lite varför du behöver så sjukt högt tryck. Jag menar, världseliten i Enduro och DH kör ju betydligt lägre tryck än så. Är det inte läge att skaffa CC eller rejält mycket kralligare däck då? :unsure: Det måste vara helt fruktansvärt dåligt grepp och en komfort från helvetet. Eller?

zinkpasta

Aktiv medlem
Om det är bra eller ej vet man så klart inte förrän man provat...
Spontant ser det lättrullat ut, men med en skaplig förmåga att bli igenkletat vid lite lera...

Min kommentar var iofs mest trams, och baserade sig på den optiska illusionen man kunde frammana där det såg ut som att dobbarna gick inåt i däcket, något som antagligen beror på skuggorna som är "uppåt" (hjärnan förväntar sig att skuggor ska falla nedåt pga solen).

larsaw

Aktiv medlem
Min kommentar var iofs mest trams, och baserade sig på den optiska illusionen man kunde frammana där det såg ut som att dobbarna gick inåt i däcket, något som antagligen beror på skuggorna som är "uppåt" (hjärnan förväntar sig att skuggor ska falla nedåt pga solen).
Haha, den reflekterade jag inte ens på... Mer på att dom flesta gör dobbmönter dom går "inifrån och ut", på Force vet jag int hur jag ska kalla mönstret...

liveforthis

Aktiv medlem
Ingen som testat dom nya Wild am2 o force am2 än ? Jävligt sugen på något av dom bak ihop med att jag kör mitt Wild enduro front igen på hojen 👌🏻

Berk

Aktiv medlem
Jag skulle gärna köra stigdäck som väger 800 gram, men då finns det lite klen. Från Maxxis finns då bara Rekon eller Minion SS. Om man bara kör torra stig räcker det, men när det är blöt glider man.

zinkpasta

Aktiv medlem
Gamla Magic Mary vägde ju där nånstans (950g enl min våg), som referens. Jag kan acceptera något tyngre bak, kör gärna Aggressor eller Dissector. Men över 1000g för ett stigdäck är ju lite löjligt kan jag tycka, särskilt när man ska i med en korv också.

Sen pratar vi ju lite olika också, trenduro kräver köttigare däck, liksom om ens stigar består av sprängsten och kanyler eller loamigaste loamet.. Här i Göteborg är det väl lite blandat, men jag står fast vid att över 1000g / däcket ska sällan krävas. Och då är jag jävligt osmutt.

Slängde nya däcken som jag fick hem igår på vågen

Specialized Purgatory Grid Trail T7 29x2.6 960g
Specialized Butcher Grid Trail T9 29x2,6 1093g

2,3" som satt på innan väger marginellt mindre (tror 50-60g/däck)
Ville ha lite mer volym och lyckades göra en bra reva i backdäcket... Nöjd med grepp/prestanda annars

Just Butcher T9 ska ju vara väldigt dämpat och följsamt

Inte hunnit med någon längre runda än så jag får återkomma om hur bra dom fungerar/rullar. Tänkt att användas till allmänt stök och bök runt Sthlm, orkar inte heller byta däck efter väder så...

Bilagor

• 20210524_202759.jpg
    20210524_202759.jpg
    1.1 MB · Besök: 30

Rattnalle

Aktiv medlem
Gamla Magic Mary vägde ju där nånstans (950g enl min våg), som referens. Jag kan acceptera något tyngre bak, kör gärna Aggressor eller Dissector. Men över 1000g för ett stigdäck är ju lite löjligt kan jag tycka, särskilt när man ska i med en korv också.

Sen pratar vi ju lite olika också, trenduro kräver köttigare däck, liksom om ens stigar består av sprängsten och kanyler eller loamigaste loamet.. Här i Göteborg är det väl lite blandat, men jag står fast vid att över 1000g / däcket ska sällan krävas. Och då är jag jävligt osmutt.
Sen kvaddar du iofs hjul ibland också 😉

Rattnalle

Aktiv medlem
Men Force am2 ser ju bättre ut som stig däck än. Gamla Force am :) . Tror Wild passar perfekt som lite mer löst stigdäck och Force till mixat hårt
Som zinkpasta är inne på är det vikten jag tycker har blivit för hög. Däck runt kilot för köttigare cykling finns det ju massor med sorter, men bra sköna stigdäck på ca 800-850g för ett 29*2,3-2,4 växer inte på träd känns det som.

AX3L

Aktiv medlem
Får malla mig lite och länka till min fråga som togs upp i Bikerumors "Ask a stupid question" för några veckor sedan:

Why doesn’t there seem to be an option of a nice and supple trail casing combined with a nice and damped rubber compound? It seems like all damped rubbers are used on DH tires which for many reasons are a punishment to ride on flatter trails, and all more supple and easy rolling casings are paired with a fast rolling but also non-damping rubber.

Lite intressant att läsa vad dom svarar. Så, diskutera!

Berk

Aktiv medlem
Slängde nya däcken som jag fick hem igår på vågen

Specialized Purgatory Grid Trail T7 29x2.6 960g
Specialized Butcher Grid Trail T9 29x2,6 1093g

2,3" som satt på innan väger marginellt mindre (tror 50-60g/däck)
Ville ha lite mer volym och lyckades göra en bra reva i backdäcket... Nöjd med grepp/prestanda annars

Just Butcher T9 ska ju vara väldigt dämpat och följsamt

Inte hunnit med någon längre runda än så jag får återkomma om hur bra dom fungerar/rullar. Tänkt att användas till allmänt stök och bök runt Sthlm, orkar inte heller byta däck efter väder så...

Gripton T9 dobbarna är otroligt väldämpat kända jag i butiken. Men hur är det med casingen? Min Butcher och Eliminator Grid Trail från första generationen har mer dämpning i casingen än Grid, men är också mycket styvare. Har nya Grid Trail däck lika styva casing?

liveforthis

Aktiv medlem
Som zinkpasta är inne på är det vikten jag tycker har blivit för hög. Däck runt kilot för köttigare cykling finns det ju massor med sorter, men bra sköna stigdäck på ca 800-850g för ett 29*2,3-2,4 växer inte på träd känns det som.
Ja det stämmer ju helt klart. Tror jag ska testa ett Force am2 så får man se hur det känns

zinkpasta

Aktiv medlem
Sen kvaddar du iofs hjul ibland också 😉
Freak accidents!
Nja, jag kan helt klart acceptera att jag ska ha lite fetare däck än gemene man (även om jag tror att typ all rörelseenergi hade fortplantat sig lika bra in i fälgen även med tjockare däck än vad jag hade, det var ffa för klen fälg för situationerna).

Nu ska jag jinxa mig själv lite och påstå att jag kört ett flertal rundor med Maxxis Forekaster 2.35 bak på 25mm id bak (gillar) och Bontrager XR4 på 35mm id fram (gillar inte*) utan att något sprängts. Båda lätta stigdäck sub 900.. Men då har jag aktivt låtit bli att hucka in i motlut, stenkistor osv.

* Ska testas på smalare fälg innan jag bestämmer mig helt.

Gripton T9 dobbarna är otroligt väldämpat kända jag i butiken. Men hur är det med casingen? Min Butcher och Eliminator Grid Trail från första generationen har mer dämpning i casingen än Grid, men är också mycket styvare. Har nya Grid Trail däck lika styva casing?
Tror inte jag kan uttala mig om skillnaden, har inte kört några av däcken med gamla casingen. Bara i princip från nu i våras och dom som satt på cykeln när jag köpte den vilket också var T7 Trail dock 2,3. Tyvärr ingen av dom andra jag åkt på heller färskt i minne.
Hitills tyckte jag Butchern är förvånadsvärt hårt i stommen, håller dock på att justerar lufttryck fortfarande, tror det är alldeles för högt / visar min pump fel. Kör typ 18psi just nu. Blandningen verkar dock väldigt mjuk, drar upp grus och annat som aldrig förr... Får återkomma efter första riktiga turen, bara kört kortare sträckor och lämnat ungarna i skolan ;)

Topp