Vilket tvättmedel om cykelkläderna luktar apa?

Makten

Aktiv medlem
En annan grej som delvis fungerar är att ta med grejorna in i duschen och skölja igenom dom bara. Säger inte att det är som att tvätta grejorna men är mkt bättre än att inte göra det och möjlighet finns för kläder/skydd att torka förhållandevis fort.
Bakterier vill ju ha något att äta och sköljer man då bort gammal hud osv borde både skit och bakterier kunna försvinna. Går ju inte att köra 100% ull överallt ;)
Kortare hår under armarna = mindre ställe för bakterier att fastna på och frodas!
Svår lösning för annat än tröjor dock :LOL:
Om det inte funkar att tvätta kläderna 20-30 minuter med tvättmedel i 40 grader efter varje tur, så lär det inte räcka att bara sköja ur dem heller.

Jag är lite förvånad över hur många som tycks tro att det skulle lukta mindre av att tvätta mer sällan. Visst, om detta sällantvättande är vid högre temperatur och under längre tur så kanske man slipper den sura lukten, men då antar jag att kläderna istället luktar helt vanlig svett mellan dessa tillfällen. Det gör ju andra kläder om de blir svettiga, så varför skulle cykelkläder vara skonade från det?

Är det nya Pork chopen?
Japp! Förvånansvärt liten på insidan. 😂 Men perfekt för lampbatteri och jag som kör med midjeväska är glad för det extra utrymmet där jag kan ha en vindjacka eller portabel badhandduk på sommaren.

Inget inlägg i tvätt debatten men antal kläder debatten. Att ha flera av allt är väl egentligen inte dyrare, det medför bara en högre startkostnad, det dröjer längre innan man behöver köpa igen.
Skulle tro att det blir billigare och enklare att bara kasta kläderna när de börjar stinka efter ett halvår och köpa nya i så fall. Att hålla reda på flera liknande plagg som är skitiga, mellanskitiga eller rena verkar rätt hopplöst.

Petter.T

Medlem
+1

danky_xv

Medlem
Har haft samma problem som Makten. Alla cykeltröjor, tekniska tröjor mm. började lukta skit efter användning. Inte alls kul, tex när jag hade tekniska t-shirts i arbetet som var nytvättade och den börja stinka redan efter 1-2h användning. Då fick man gå hela dan i den stanken.
Höll på att bli tokig, testade tvätta i varmare men med samma problem. Var nära att kasta bort allt och köpa nytt.
Bad frun att googla och hon tog upp det i nån fb grupp. Lösningen som hon kom fram till var ättika. Idag tvättar jag alltid mina cykelkläder och tekniska plagg med sporttvättmedel och en skvätt billig ättika. Lägger både tvättmedlet och ättikan i samma tvättfack, sen på med syntetprogrammet i 40grader. Vid lätt smuts kortar jag av programmet. Efter denna mirakelkur luktar inte mina cykelkläder mm mer. Tvättar alltid de undre plaggen efter varje användning.

Så mitt råd till dig Makten är sportmedel och en skvätt ättika (ca en matsked) 40 grader syntettvätt.

me.I.am

Aktiv medlem
...Inget inlägg i tvätt debatten men antal kläder debatten. Att ha flera av allt är väl egentligen inte dyrare, det medför bara en högre startkostnad, det dröjer längre innan man behöver köpa igen.
...Skulle tro att det blir billigare och enklare att bara kasta kläderna när de börjar stinka efter ett halvår och köpa nya i så fall. Att hålla reda på flera liknande plagg som är skitiga, mellanskitiga eller rena verkar rätt hopplöst.
Börjar förstå varför denna tråd, och tidigare i samma ämne, aldrig får ett slut :)

Stumpy

Aktiv medlem
Jag är lite förvånad över hur många som tycks tro att det skulle lukta mindre av att tvätta mer sällan. Visst, om detta sällantvättande är vid högre temperatur och under längre tur så kanske man slipper den sura lukten, men då antar jag att kläderna istället luktar helt vanlig svett mellan dessa tillfällen.
Mellan tvättarna ligger de använda kläderna torra i tvättkorgen för syntet. Det lukar ingenting då. Man använder en annan, ren uppsättning vid nästa tur. När det börjar bli ont om rena kläder, eller man har så mycket att det fyller en maskin, så kör man ett långt program. Tror det är betydligt mer miljö- och kostnadsvänligt än att tvätta enstaka plagg varje dag.

Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Mellan tvättarna ligger de använda kläderna torra i tvättkorgen för syntet. Det lukar ingenting då. Man använder en annan, ren uppsättning vid nästa tur. När det börjar bli ont om rena kläder, eller man har så mycket att det fyller en maskin, så kör man ett långt program. Tror det är betydligt mer miljö- och kostnadsvänligt än att tvätta enstaka plagg varje dag.
Det kräver ju en väldigt stor mängd plagg, som sagt, eftersom man (jag) inte har exakt samma typ av kläder vid alla väder och temperaturer. Om man nu bryr sig om miljö så är förmodligen tillverkningen av alla kläder betydligt värre än att tvätta ofta. Kostnaden av drösvis med fräsiga cykelplagg kommer man ju aldrig komma upp i med tvättmedel och lite mer frekvent vattenvärmning. Jag har inte direkt hög elräkning om man säger så.

ooms

Aktiv medlem
Tänker du sluta cykla när du slitit ut nuvarande kläder?
Om man varvar 5 omgångar kläder håller de ju 5 ggr så länge som en omgång, så över tid borde det bli samma mängd kläder ändå. Enda skillnaden att man köper 5 omgångar nu som används parallellt, istället för att köpa och använda slut 5 omgångar seriellt.

Rattnalle

Aktiv medlem
Det räcker ju med 2 uppsättningar shorts/knäskydd/handskar/tröjor/strumpor/kallingar och eventuellt nåt överdragsplagg för att närma sig de 2-3 kg tvätt som är en full fin-/syntettvätt i många maskiner för hemmabruk. Min tar bara 8 i bomullsprogrammet.

Makten

Aktiv medlem
Tänker du sluta cykla när du slitit ut nuvarande kläder?
Om man varvar 5 omgångar kläder håller de ju 5 ggr så länge som en omgång, så över tid borde det bli samma mängd kläder ändå. Enda skillnaden att man köper 5 omgångar nu som används parallellt, istället för att köpa och använda slut 5 omgångar seriellt.
Nej, men jag kommer förmodligen inte vilja ha exakt samma kläder i 10 år, eller vad det nu kan ta att slita ut så många plagg som skulle behövas.

Andra ser det som en rimlig lösning, men inte jag. Alltså får jag försöka andra metoder. Om det går att få kläderna att inte lukta genom att byta tvättmedel/tillsats/temperatur/tid så är saken biff.

Det räcker ju med 2 uppsättningar shorts/knäskydd/handskar/tröjor/strumpor/kallingar och eventuellt nåt överdragsplagg för att närma sig de 2-3 kg tvätt som är en full fin-/syntettvätt i många maskiner för hemmabruk. Min tar bara 8 i bomullsprogrammet.
Jag har ingen aning om vad respektive program har för maxvikt, men maskinen som sådan tar 7 kilo. Hur som helst så mäter den uppsugningsförmågan hos det man lägger in, så den slösar i alla fall inte med vatten om man tvättar lite åt gången. Man får själv gissa lämplig mängd tvättmedel förstås.

Bikzz

Aktiv medlem
Häll upp en stor balja med varmt vatten, och tillsätt lite grön såpa och ganska mkt saltpetersyra. Lite Tsprit och Biltema avfettningsmedel kan vara bra oxå. Lägg i cykelkläderna och låt dra i ca en vecka. Tvätta sen en vanlig maskintvätt, med mkt sköljmedel.

n3wton

Aktiv medlem
Du har fått massvis med tips som uppenbarligen fungerar för oss andra (vilket du inte fullt ut köper förvisso), även om folk uppenbarligen har rakt motsatta åtgärder men uppnår samma resultat trots det. Jag fattar att vi alla har olika förutsättningar osv och jag tror till viss del att många uttalar sig utan att egentligen utsätta sina kläder för samma behandling som du gör kanske, men något som slog mig precis var att din tvättmaskin kanske helt enkelt är superkass.

Kan du tvätta ett par veckor hos en granne/föräldrar eller dylikt och se om resultatet skiljer sig?

Havoc 5

Aktiv medlem
Häll upp en stor balja med varmt vatten, och tillsätt lite grön såpa och ganska mkt saltpetersyra. Lite Tsprit och Biltema avfettningsmedel kan vara bra oxå. Lägg i cykelkläderna och låt dra i ca en vecka. Tvätta sen en vanlig maskintvätt, med mkt sköljmedel.
Du glömde Kaustiksodan.

Makten

Aktiv medlem
Du har fått massvis med tips som uppenbarligen fungerar för oss andra (vilket du inte fullt ut köper förvisso), även om folk uppenbarligen har rakt motsatta åtgärder men uppnår samma resultat trots det. Jag fattar att vi alla har olika förutsättningar osv och jag tror till viss del att många uttalar sig utan att egentligen utsätta sina kläder för samma behandling som du gör kanske, men något som slog mig precis var att din tvättmaskin kanske helt enkelt är superkass.

Kan du tvätta ett par veckor hos en granne/föräldrar eller dylikt och se om resultatet skiljer sig?
Maskinen är ganska dyr och ganska ny, så jag tror inte den är kass. Dessutom blir ju alla andra kläder rena och luktfria. Jag tror helt enkelt att de flesta andra inte cyklar lika mycket och därför löser sina tvättbehov på andra sätt, som är bekväma för dem men skulle vara dyra/jobbiga/opraktiska för mig. På sistone har jag cyklat nästan varje dag i uppåt två månader i sträck. Det är klart att det är mer problematiskt än om man cyklar nån gång i veckan.
Sen vet jag inte om man kan jämföra MTB med LVG. Jag är helt genomsvettig och håller ganska hög intensitet under flera timmar, utan nämnvärd kylande eller torkande fartvind. Det gör nog rätt stor skillnad för hur mycket elände som byggs upp i kläderna.

---------

Nu har jag i alla fall tagit en tur efter att jag tvättade alltihop i 60° med en skvätt Vanish, och ingenting luktar. Dock blev vissa färger lite blekta, så det hoppas jag slippa igen.
Provar att tillsätta en matsked ättika till snabbtvätten och utöka den från 20 till 30 minuter varje gång (annars har jag bara använt 30 när kläderna varit leriga), så får vi se om de håller sig bättre.

Till detta skall tilläggas att när jag förut kört samma 60-gradiga tvättprogram så har kläderna lik förbannat börjat lukta efter några turer, så jag vet inte än om Vanish gjorde nån skillnad. Vi får se.

Allroad

Aktiv medlem
Återigen kasst med palmolja.

LDG

Aktiv medlem
Om det inte hjälper så öka mängd ättika tills det funkar 😀 skulle dock köra utspädd 24% eller 12% då den 24% är väldigt jäkla stark!

Masjevel

Aktiv medlem
Denna tråden fick mig att tvätta tvättmaskinen. 90graders programmet med en skvätt ättika i tvättmedelsfacket. :-)

Aron

Aktiv medlem
En mindre andel överlever än vid 40. Prova att lukta som jag skrev, ta något något syntetplagg, som du kört med under en varm sommardag i 3 timmar. Tvätta det i 40 grader med parfymfritt, det luktar när tvätten är klar. Med 60, så gör det inte det. I alla fall med mina stora industrimaskiner och mitt änglamark tvättmedel.
Prova en cykelbyxa med blöja, lukta i blöjan efter en varm tur. Plaggen ska vara torra när testet utförs.
Det handlar inte bara om temperatur. Ättika och klor(in) är desinficerande, det är därför sillen håller sig till midsommar och man inte blir sjuk efter ett dopp i badhuset. Och det där med Oxy-action och liknande käckheter handlar om en kemisk process där syrebubblor frigörs som bearbetar tvätten "mekaniskt".

AX3L

Aktiv medlem
Den absolut viktigaste parametern för min del har jag i alla fall kommit fram till är tid. Speciellt om man väntar tills de redan börjat lukta. Alltså, i med grejerna i vatten + ättika och låt dra över natten. Kanske ännu längre också funkar. Precis som att "spray on rinse off" på annan rengöring ofta är en utopi om man inte har väldigt starka medel behövs helt enkelt tid för att döda bakterierna.

Makten

Aktiv medlem
Om det inte hjälper så öka mängd ättika tills det funkar 😀 skulle dock köra utspädd 24% eller 12% då den 24% är väldigt jäkla stark!
Utspädd blir den ju ändå i vattnet, så det vore intressant att veta vad som är optimalt. Vilket i och för sig innebär att man måste veta hur mycket vatten som maskinen använder, och det gör man inte.

Jag tog en matsked 24-procentig. Det borde vara rätt svagt i några liter vatten.

jonte987

Aktiv medlem
Spontant hade jag inte litat på en matsked i tvättmaskinen. Jag tror mer på AX3L och betydligt mer ättika.

Men jag är ingen expert på ättika eller utspädning. 0% funkar ju för homeopaterna.
More is more.

Om det håller en eller ett par veckor efter tvätt i 60 - så hade jag, hör och häpna, tvättat i 60, men det är ju jag det.

LDG

Aktiv medlem
Utspädd blir den ju ändå i vattnet, så det vore intressant att veta vad som är optimalt. Vilket i och för sig innebär att man måste veta hur mycket vatten som maskinen använder, och det gör man inte.

Jag tog en matsked 24-procentig. Det borde vara rätt svagt i några liter vatten.
Utspädd blir den ju såklart när det är dags att användas men tänkte bara så det inte kommer starkt på några packningar. Hade ättika i en glasburk därk det frätte hål på metallocket ;) jag tar 2-3 matskedar men 12%

Makten

Aktiv medlem
Spontant hade jag inte litat på en matsked i tvättmaskinen. Jag tror mer på AX3L och betydligt mer ättika.

Men jag är ingen expert på ättika eller utspädning. 0% funkar ju för homeopaterna.
More is more.

Om det håller en eller ett par veckor efter tvätt i 60 - så hade jag, hör och häpna, tvättat i 60, men det är ju jag det.
Syror är luriga då pH-värde inte är linjärt, så man kan späda "mer än man tror" och fortfarande ha en sur lösning. Sen är det ju oklart vad som behövs såklart.

60-gradersprogrammet är en och en halv timme (minst), så det var en engångsföreteelse.

Konvalj

Medlem
Nu verkar din tvättmaskin sätta lite gränser för dig, men i mitt fall så råkar jag ut för samma sak (aplukt om jag konsekvent tvättar cykelkläderna i 40 grader) och jag har löst det genom att tvätta i 60 grader. Det kortaste jag kan köra är 45min då men det verkar räcka när det bara är en uppsättning kläder och skydd. Tvättråden på alla plagg säger 30 eller 40 grader men jag kan inte se att det hänt något av 60 grader åtskilliga gånger. 40-programmet är 40min så det verkar inte ha så mycket med tiden att göra för min del.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer