Vilket vevparti till BB30?

AtEase

Medlem
Jag har till slut upptäckt att mitt nuvarande vevparti, FSA Omega är skevt... Både stora och lilla klingan är skeva med flera mm. Cykeln är väl fem år i år så det går knappast att hävda nån garanti, så det får köpas nytt vevparti helt enkelt. Nu är dock frågan vilket? Jag kan inte få ut vilken dimension det sitter på, kan nån klok här se mer (eller måste jag demontera och mäta)?

Bilagor

Tbird

Medlem
Du vill inte bara byta kedjeringar?
Lite googling säger att FSA Omega har 19mm axel :O
Verifiera gärna genom att mäta det.

Man brukar köpa vevparti och montera det BB som vevpartiet kräver, t.ex. om den har 24mm eller 30mm axel.
Eller så köper du ett BB30 vevparti med 19mm axel som passar det BB du har.
Eller så byter du kedjeringar.

Crocko

Aktiv medlem
Jag har till slut upptäckt att mitt nuvarande vevparti, FSA Omega är skevt... Både stora och lilla klingan är skeva med flera mm. Cykeln är väl fem år i år så det går knappast att hävda nån garanti, så det får köpas nytt vevparti helt enkelt. Nu är dock frågan vilket? Jag kan inte få ut vilken dimension det sitter på, kan nån klok här se mer (eller måste jag demontera och mäta)?
Ta inte detta fel, men hur har vevpartier blivit skevt? Finns det en vurpa eller cykel som vält ner i asfalten i cykelns historia?

Om det nu är så att du har avfärdat alla andra felkällor till skevheten så är det väl bara börja googla efter ett BB30 vevparti, din ram vill ha ett pressfitlager av den sorten, vanligtvis står måttet på veven stansat på insidan av vevarmens yttersta del.

Tumregler, så absolut skiljer från person till person, <170cm = 170mm 170-180cm = 172,5mm och >180cm = 175mm eller längre

Crocko

Aktiv medlem
Du vill inte bara byta kedjeringar?
Verifiera gärna genom att mäta det.

Man brukar köpa vevparti och montera det BB som vevpartiet kräver, t.ex. om den har 24mm eller 30mm axel.
Eller så köper du ett BB30 vevparti med 19mm axel som passar det BB du har.
Eller så byter du kedjeringar.
Inte för att vara sån, men är du säker på att du läst helt rätt nu innan du ger råd?

BB30 är en standard som tydligen cykelns tillverkare valt att använda sig av, ingenstans i detta sammanhang passar en vev med 19mm axel, BB30 har 30mm axel och inget annat. Vill man byta till något annat bör man väl snarast överväga 24mm som är shimanos standard eller någon av SRAM's än 19mm som inte direkt hör till de vanligaste

Mayhem

Aktiv medlem
Omega finns, eller åtminstone fanns, även i en version med BB30 axel. Syns tydligt på den andra bilden att det är denna som TS har med tanke på logotypen på vevpartiet. Framgår inte vilken ram han har men dess vevlagerstandard verkar vara PF30 att döma av den första bilden.

AtEase

Medlem
Enligt Parktools:
The term PF42 refers to the inside diameter of the shell. The term BB30 was an early term in the history of this standard and refers to the 30mm diameter of the spindle used at that time. However, bottom bracket bearings are available in this standard for 28.99mm, 24mm and 22/24mm spindle systems. The only commonality amongst these different terms is the 42mm nominal press fit dimension.

Jag filmade när jag rullade kedjan baklänges. Med framväxeln som referens går det tydligt att se att vevpartiet är skevt, kedjan/klingorna vandrar i sidled tydligt, minst 2-3 millimeter. Det har alltid varit svårt att justera fram utan att få kedjeskrap, men jag tänkte aldrig på att det kunde bero på skevhet.

Jag tror att det varit så från början, har inte vurpat eller tappat cykeln på den sidan, inte vad jag vet åtminstone. Cykeln är ett litet tjeckiskt märke, känt för MTB, RockMachine, inköpt på Cykelkraft dåd det begav sig. Hade inte gjort samma köp idag, men nu är det så här ;)

Ska leta på vevarmen efter mer info. Vill ju helst inte behöva byta vevlager. Tanken är att kunna sälja den för att finansiera uppgradering.

Tbird

Medlem
Det missade jag att den finns med olika axeldiameter, men jag tycker att man alltid ska mäta axeln så man vet vad man har för grejer, vilket jag rådde till, speciellt om ett specifikt vevparti finns i olika varianter.

Tbird

Medlem
Enligt Parktools:
The term PF42 refers to the inside diameter of the shell. The term BB30 was an early term in the history of this standard and refers to the 30mm diameter of the spindle used at that time. However, bottom bracket bearings are available in this standard for 28.99mm, 24mm and 22/24mm spindle systems. The only commonality amongst these different terms is the 42mm nominal press fit dimension.

Jag filmade när jag rullade kedjan baklänges. Med framväxeln som referens går det tydligt att se att vevpartiet är skevt, kedjan/klingorna vandrar i sidled tydligt, minst 2-3 millimeter. Det har alltid varit svårt att justera fram utan att få kedjeskrap, men jag tänkte aldrig på att det kunde bero på skevhet.

Jag tror att det varit så från början, har inte vurpat eller tappat cykeln på den sidan, inte vad jag vet åtminstone. Cykeln är ett litet tjeckiskt märke, känt för MTB, RockMachine, inköpt på Cykelkraft dåd det begav sig. Hade inte gjort samma köp idag, men nu är det så här ;)

Ska leta på vevarmen efter mer info. Vill ju helst inte behöva byta vevlager. Tanken är att kunna sälja den för att finansiera uppgradering.
Jag är ingen BB guru, det finns en babiljard olika varianter, men jag har i alla fall koll på att BB30 finns för olika axeldiametrar, då jag kör Shimano i BB30. :)
Lösningen om det är BB30/PF30, och lager med 30mm hål är att det sitter "FSA PF30 19 Reducer EL202 for 19mm Cranks on BB30 and PF30 Frames" och sitter det såna så kan du byta vevparti till ett med 30mm axel och ta bort adaptrarna, eller ett med 24mm axel och montera adaptrar anpassade för dom, vilket gör det betydligt lättare för dig att hitta ett nytt/beg vevparti.

Senast ändrad:

Chalshus

Medlem
Det står BB30 på vevpartiet. Da er det 30mm aksel.
Det står Pressfit 30 på ramen, da er det 46mm pressfit.

Om du skal byte, kan du bruke et BB30 vevparti. For eksempel Sram Rival 22 BB30 50/34 vevparti . Sram varenummer 00 6118 250 004. Finns på lager hos nordisk leverandør.

Da kan du bruke samme vevlager

Vil du bruke Shimano, kan du for eksempel bruke et FSA PF30-BSA adapter. Varenummer er 2305024.

Shimano BSA vevlager och et Shimano vevparti.

DanielS

Aktiv medlem
Innan du köper något tycker jag du ska verifiera att det faktiskt är vevpartiet och inte klingorna, vevlagret eller något annat som är "skevt".

Det känns ju spontant som att det ska ganska mycket till för att ett vevparti ska vara eller bli skevt? Speciellt med en 30mm axel...

Däremot om lagret glappar eller vevpartiet inte är korrekt monterat kan det bli problem. Nu vet jag inte hur man demonterar denna typ av vevparti (ser ut att sitta en insex på icke drivsidan) men har du tagit isär och monterat ihop med rätt moment osv?

AtEase

Medlem
Ska demontera och kika imorgon (åtminstone denna veckan). Jag har aldrig haft isär det själv förut.

Beviset jag har för att vevpartiet är skevt är två filmer. Ena ligger på Youtube nu.

Titta på spelet mellan kedja och växelföraren.

Filmklipp

DanielS

Aktiv medlem
Beviset jag har för att vevpartiet är skevt är två filmer. Ena ligger på Youtube nu.

Titta på spelet mellan kedja och växelföraren.
Jo jag kan se att spelet mellan kedja och växelföraren varierar. Det behöver ju inte betyda att själva vevpartiet är skevt utan det kan fortfarande vara monteringen som är felaktig.

Jag har sett liknande problem på två olika cyklar under senaste tiden. I ena fallet var det jag som slarvat vid monteringen (Shimano hollowtech, ej följt instruktionerna) och i andra fallet var det snett monterat från fabrik (fyrkant).

Dock på din film ser ju vevpartiet skevt ut när man tittar med blotta ögat, men det antar jag beror på förvrängningar i kamerans objektiv.

AtEase

Medlem
Hade själva lagren suttit snett hade ju inte klingorna "vandrat". Då hade det alltid varit snett åt ena eller andra hållet. Har tyvärr ingen vinkelhake så jag kan inte mätta upp det. Men tycker det går att se med blotta ögat att centrum på något sätt är snett.

Har tagit isär grejerna nu och det är 30 mm axel i alla fall. Så nu vet jag vad jag ska beställa. Tack för svaren :)

AtEase

Medlem
Det där sista är ju en stor lögn inser jag nu ;)

Finns lite mer att läsa in sig på. Q-faktor och kedjelinje till exempel. Samma vevparti finns ju inte längre verkar det som.

Mayhem

Aktiv medlem
Samma vevparti finns ju inte längre verkar det som.
Skulle jag gissa så är det nog för att FSA inte längre tillverkar några vevpartier som följer "strikt" BB30. Det mesta i deras sortiment följer idag den egna standarden BB386, vars axel har samma diameter (30 mm) men längden utökad för att även passa bredare ramar (86 mm). Med rätt distanser passar dessa även BB30/PF30 och den billigaste tror jag heter Energy.

Personligen tycker jag dock att det snyggaste nästan alltid är att matcha resten av gruppen. Tredjepartsvevar rent generellt är ofta rentav gräsligt fula faktiskt. Så i ditt läge hade nog satsat på Shimano 105 med adapter, och då speciellt om du är ute efter att komma billigt undan och inte köpa en dyr värstingvev. @glitch har rätt adapter ute på K&S som inte passade hans egen assymetriska ram.

Gano

Aktiv medlem
Det där ser ut som en Rock Machine RR700 (har en själv i garaget, numera fastsatt i trainer) med Pressfit 30, och då är det FSA Omega med 30 mm axel. Du kan välja på att köpa ett nytt vevparti för BB30/PF30 eller ett BB386EVO, då är axeln längre men då sätter man distanser på båda sidor. Du bör byta lager när du håller på. Kolla på nätet efter rea på vevpartier.

Mitt gamla Omega vevparti ligger nånstans i garaget. Det är inte skevt, men tungt, nästan 1000 g.

AtEase

Medlem
Ja, det stämmer precis. FSA rekommenderade deras nya BB386Evo-vevparti. Lättare än nuvarande Omega, men ändå tyngre än 105, och inte speciellt mycket billigare heller.

Vill du skiljas från vevpartiet? Vill ju egentligen så billigt som möjligt få den ok att säljas. En annan fråga, tycker du att den flexar i ramen?

Är Shimano 105 gjort för 86 mm breda ramar också? För det är det spåret jag är inne på nu. Adaptrar och vevparti finns på Wiggle om jag vill köpa nytt (övriga nätbutiker verkar inte ha 50/34 hemma än på ett halvår).

Cykeln har nog inte gått mer än 300 mil, behövs verkligen nya lager då? Har lagom stor lust att punga ut med verktyg för att byta själv - har inte heller nån verkstad på bekvämt avstånd.

glitch

Aktiv medlem
Om det är BB30 har jag en BB30 adapter till salu för att kunna köra 24mm vevar typ Shimano. Min ram hade PF30A men Cannondale envisas med att sätta BB30 klibbor på allt så jag köpte fel adapter först.

Ja, det stämmer precis. FSA rekommenderade deras nya BB386Evo-vevparti. Lättare än nuvarande Omega, men ändå tyngre än 105, och inte speciellt mycket billigare heller.

Vill du skiljas från vevpartiet? Vill ju egentligen så billigt som möjligt få den ok att säljas. En annan fråga, tycker du att den flexar i ramen?

Är Shimano 105 gjort för 86 mm breda ramar också? För det är det spåret jag är inne på nu. Adaptrar och vevparti finns på Wiggle om jag vill köpa nytt (övriga nätbutiker verkar inte ha 50/34 hemma än på ett halvår).

Cykeln har nog inte gått mer än 300 mil, behövs verkligen nya lager då? Har lagom stor lust att punga ut med verktyg för att byta själv - har inte heller nån verkstad på bekvämt avstånd.
Kanske detta kan vara något för dig?

uandt

Aktiv medlem
Vill du gå över till endelat kan du få en sram gx vev av mig. Den passar, mer saker i positiv bemärkelse kan jag inte säga

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer