Vill börja cykla igen - mycket har hänt? (köpråd)

När jag var i tonåren, upp till ungefär 22, så cyklade jag väldigt mycket. Hade en Scott Scale FX (vill jag minnas att den hette), en tung FS med tok för mycket fjädring för mitt ändamål.
Idag är jag 37 år, 180cm lång och väger 73kg och tänkte ta upp cykling igen. Min budget skulle jag nog säga är max 20.000 (och jag har ingen brådska, så jag har inget emot att invänta reor osv) och mitt största huvudbry är väl egentligen om jag ska satsa på HT eller FS.

Jag kommer främst cykla på stigar/grusvägar i Skåne och Västra Götaland. Med andra ord, inga större utmaningar, men jag vill ju ändå bekvämt kunna svälja rötter osv.. Inga tävlingar, bara motion, men ett flertal gånger i veckan. Min historia med min gamla FS-cykel har gjort att jag blivit lite avskräckt mot just FS, men jag har ju förstått att det finns betydligt mer XC-orienterade fullgungare idag, så jag är ju helt klart öppen för förslag.

Har nog mer eller mindre bestämt mig för 29".
Jag har ju fått för mig att jag får betydligt mer cykel för pengarna om jag köper en hardtail kontra FS, ändå är det något som lockar med FS när man läser alla "ht vs fs"-trådar.

Så, kortfattat, med en budget på 20.000, gärna mindre. Med mina cykelvanor, min ålder osv, ska jag satsa på en "halvdan" fs eller en "bättre" hardtail?

jonte987

Aktiv medlem
Mer för pengarna stämmer nog men det kanske går att få en fs för 20k. Radon skeen, Canon stereo 120, canyon neuron, cortex sonder? I butik är det kanske top fuel som gäller?

Eller köp en ht för 12-15 och se vad du vill ha om ett år.

Edit. Och 37 är ingen ålder.

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Att jämföra en FX med dagens heldämpade är som att jämföra första iPhonen med en iPhone 11.. Så var inte rädda för FS baserat på upplevelsen med den. Det var en ganska heldämpad redan på den tiden.

kais01

Aktiv medlem
vintervilan, du säger att du körde heldämpat, men är inte scale som du nämner en hardtail??

om du inte gillar svampig känsla finns det heldämpade cyklar som svarar bra när man trampar. det fanns förresten redan när du cyklade för 15+ år sedan.

det som framförallt skett på senare år är längre framända, för bättre känsla när man kör nedför, och ffa när man hänger på bromsen i nedförsbranter. ger även mindre risk för fall över styret i stökig terräng.

man har uppnått detta med längre framända på ramen, och kortare styrstam, många cyklar har också lägre gaffelvinkel. men just detta gäller ännu så länge bara i begränsad utsträckning de rappaste xc-raketerna, de som du primärt verkar sukta efter. låg gaffelvinkel ger trögare styrning och det kompenserar man enkelt uttryckt med bredare styre.

Kneecap

Aktiv medlem
vintervilan, du säger att du körde heldämpat, men är inte scale som du nämner en hardtail??
Tjena!

FX är en heldämpad. Fast fan vet om den hette Scale pp den tiden. Tror inte Scale fanns alls. Antingen minns han fel eller så gör jag det.

om du inte gillar svampig känsla finns det heldämpade cyklar som svarar bra när man trampar. det fanns förresten redan när du cyklade för 15+ år sedan.

det som framförallt skett på senare år är längre framända, för bättre känsla när man kör nedför, och ffa när man hänger på bromsen i nedförsbranter. ger även mindre risk för fall över styret i stökig terräng.

man har uppnått detta med längre framända på ramen, och kortare styrstam, många cyklar har också lägre gaffelvinkel. men just detta gäller ännu så länge bara i begränsad utsträckning de rappaste xc-raketerna, de som du primärt verkar sukta efter. låg gaffelvinkel ger trögare styrning och det kompenserar man enkelt uttryckt med bredare styre.
Jo, helt rätt. Cykeln hette Scott Octane Fx-1. Tror jag läst lite för mycket om just Scott scale på sistone så det slank med av bara farten :) jag pendlar mellan 178-180 cm beroende på dagsform, och jag verkar generellt ligga i nåt mellanläge mellan medium och large på många modeller. Hur ska man tänka där? Lite för "stor" eller lite för "liten"?

kais01

Aktiv medlem
ta reda på vilken reach du vill ha, och gå på det. på en några år gammal annars finfin cykel kan den du vill ha vara ’märkt’ större. kompensera med nyköpt kortare styrstam.

ta reda på vilken reach du vill ha, och gå på det. på en några år gammal annars finfin cykel kan den du vill ha vara ’märkt’ större. kompensera med nyköpt kortare styrstam.
Tack för bra svar!

Sitter och tittar lite och det verkar rätt svårt att hitta någon FS runt 20 som inte är instegsmodell med komponenter därefter. Att hitta rätt vettiga HT verkar dock inte så svårt. Är det liksom FS som gäller idag? Känns som om mer eller mindre alla rekommenderar det nu för tiden. I så fall får man kanske bita i det sura äpplet och öka budgeten.

moros

Aktiv medlem
FS under 20' får räknas som instegsmodell då blir det komponenter därefter, men det finns en del vettiga modeller. Jag tipsade om en 4-5 st i en tråd häromdagen. Så såklart blir en HT för 20 rätt mycket bättre utrustad. Många väljer väl FS för att alla andra väljer FS, men det beror ju på vad man skall cykla för något.

FS under 20' får räknas som instegsmodell då blir det komponenter därefter, men det finns en del vettiga modeller. Jag tipsade om en 4-5 st i en tråd häromdagen. Så såklart blir en HT för 20 rätt mycket bättre utrustad. Många väljer väl FS för att alla andra väljer FS, men det beror ju på vad man skall cykla för något.
Ja som sagt, jag kan inte tänka mig att jag kommer cykla på särskilt stökiga stigar. Blir mest löparspår/grusvägar. Sen tänker jag spontant att om jag lyckas få tag på en 29" med kolfiber (om det nu går att få för 20k idag) så sväljer det väl ändå relativt mycket.

edit: Följdfråga. Vilken summa bör man lägga på en FS för att ska vara hyfsat vettiga komponenter?

moros

Aktiv medlem

moros

Aktiv medlem
Hur man än vrider och vänder på det så vet man inte vad man vill ha förrän man cyklar tillräckligt mycket. Kanske tror du att du vill cykla på ett visst sätt nu, sen visar sig något annat om ett år. Skall man bara cykla grusväg och enkel stig, ja då funkar det bättre med en HT kanske, du får mindre underhåll en lättare och bättre utrustad cykel för motsvarande pengar.

mtb565

Aktiv medlem
Bränn inte för mycket pengar på första hojen, du kommer säkert ångra dig ang. modell iaf! 😄 Vill du sittcykla rötter är nog FS att föredra annars är mitt spontana svar en HT.

Ja som sagt, jag kan inte tänka mig att jag kommer cykla på särskilt stökiga stigar. Blir mest löparspår/grusvägar.
Hardtail, det är mycket rappare och roligare på den typ av underlag. Tycker jag.

Ja det verkar helt klart svårt att hitta vettiga FS under 20k, eller ens under 25k. Lutar mer och mer åt en HT. Nu kanske jag verkar sjukt lat, men det är min okunskap som talar. Vet ni spontant några riktigt vettiga hardtails under 20k? Eller strax över som kanske går att hitta med rabatt?

Örjan Lax

Aktiv medlem
Vettig FS under 25 papplaxar är väl inga problem att hitta.

Mer info om Stereo 120 i Sixtens tråd här:

jonte987

Aktiv medlem
15-20 ska nog inte vara några problem alls. Vill du köpa i butik finns tex scott scale.

kais01

Aktiv medlem
om du ändå tänker gå vidare sedan, lägg begränsade pengar på en ht. vad är det som gör din gamla cykel ocyklingsbar medan du funderar? på grusvägar och liknande kan man cykla på nästan vad som.

Örjan Lax

Aktiv medlem
Vettig HT för ca 15 papplaxar här.

Valhalla_

Aktiv medlem
För 25-35k får du en fs med vettiga prylar rakt igenom. Mindre än så är svårt.

om du ändå tänker gå vidare sedan, lägg begränsade pengar på en ht. vad är det som gör din gamla cykel ocyklingsbar medan du funderar? på grusvägar och liknande kan man cykla på nästan vad som.
Den är ej längre i min ägo. Det är nog 15 år sedan jag sålde den :) Så i nuläget har jag ingen cykel. Jag har väl i och för sig ingen panik i att köpa ny cykel till denna säsongen, men det hade vart roligt :) Annars får man väl ta rean till hösten istället

Vettig HT för ca 15 papplaxar här.

Ja, den har jag tittat lite på, och även storebrorsan 9.0. Känns vettigt för pengen :)

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Beställ hem en Vitus Rapide från Wiggle så har du lite slantar över till alla andra miljarder prylar man kommer på att man vill ha när man väl insett att cykling är roligt! :P

Beställ hem en Vitus Rapide från Wiggle så har du lite slantar över till alla andra miljarder prylar man kommer på att man vill ha när man väl insett att cykling är roligt! :P

Haha, ja det där känner jag igen från förr. Rolig, men farlig hobby ;) Tack för tipset, ska kika! Såg även att de hade en Cube Reaction Race för typ 15.5 som också såg rätt trevlig ut.

manneblask

Aktiv medlem
Vitus Mythique, en FS runt 20k som också har rätt vettiga komponenter och en bra plattform för uppgradering. Kanske lite too much men värt en kik (om några finns i lager).

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Först och främst är det ju viktigt att du verkligen köper en cykel som passar det underlag du VET att du kommer cykla på, inte vad du TROR att du kommer cykla på. Att köpa en FS inom trail-segmentet för att cykla grus, asfalt och joggingspår känns sjukt ovärt och tråkigt. Därför säger jag - köp en vitus Rapide som är XC-orienterad. Då har du inte lagt en förmögenhet på cykeln, men får ändå en bra cykel att utforska din omgivning med OCH även ditt intresse. Skulle det sen visa sig att du verkligen känner att du vill bomba ner för brötiga stigar i skogen, ja, då säljer du din XC-cykel, går back några tusen (det gör man ju alltid ändå), och lägger nytt krut på det du vill prova härnäst.

Så länge du inte har problem med rygg och knän och därför kräver extra komfort och dämpning så ser jag ingen anledning att köpa en FS för det du beskriver att du vill göra. En HT är kul och gör jobbet för de flesta av oss hobbycyklare ändå som inte jagar rekord på Strava-segmenten.

Först och främst är det ju viktigt att du verkligen köper en cykel som passar det underlag du VET att du kommer cykla på, inte vad du TROR att du kommer cykla på. Att köpa en FS inom trail-segmentet för att cykla grus, asfalt och joggingspår känns sjukt ovärt och tråkigt. Därför säger jag - köp en vitus Rapide som är XC-orienterad. Då har du inte lagt en förmögenhet på cykeln, men får ändå en bra cykel att utforska din omgivning med OCH även ditt intresse. Skulle det sen visa sig att du verkligen känner att du vill bomba ner för brötiga stigar i skogen, ja, då säljer du din XC-cykel, går back några tusen (det gör man ju alltid ändå), och lägger nytt krut på det du vill prova härnäst.

Så länge du inte har problem med rygg och knän och därför kräver extra komfort och dämpning så ser jag ingen anledning att köpa en FS för det du beskriver att du vill göra. En HT är kul och gör jobbet för de flesta av oss hobbycyklare ändå som inte jagar rekord på Strava-segmenten.
Tack för svar :) Ni verkar vara en del på forumet som gillar Vitus. Är det ett märke i stil med cube, radon osv?

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Dom gör prisvärda och moderna cyklar. Klart det finns bättre cyklar för dom som har råd, men det finns också mycket sämre cyklar som är dyrare än Vitus-hojjarna. Det råder väl generellt en brist på moderna och vettiga cyklar runt 10-12.000 SEK, men här kommer Vitus in i matchen och levererar. Det är väl därför dom blivit så populära instegscyklar också.

Dom gör prisvärda och moderna cyklar. Klart det finns bättre cyklar för dom som har råd, men det finns också mycket sämre cyklar som är dyrare än Vitus-hojjarna. Det råder väl generellt en brist på moderna och vettiga cyklar runt 10-12.000 SEK, men här kommer Vitus in i matchen och levererar. Det är väl därför dom blivit så populära instegscyklar också.
Ah, där ser man :) Ska kika lite närmare. På tal om insteg. Jag vet redan att jag vill cykla, och vad jag vill cykla. Hade ju hela den här "vad vill jag göra"-grejen förra gången jag började cykla så jag är nog redo att ta mig förbi instegsvarianterna redan. Har funderat lite nu under kvällen och kommit fram till att jag nog kommer försöka lägga mig på en nivå nånstans mellan 15-18k, och då alltså en HT 29". Ni har alla kommit med väldigt bra förslag här. Ska kolla lite under dagarna och länka några alternativ, så får ni hemskt gärna ge er input på dessa :)

Tack för hjälpen allesammans!

kais01

Aktiv medlem
ett problem i sammanhanget är att du verkar (nog rätteligen) se ht som insteg. då blir det inte mindre insteg för att du köper en dyr variant. snarare tar du en ekonomiskt sett större omväg innan du ändå till slut köper det du vill ha.

det finns inte rätt och fel här, men eventuellt kan det vara en fördel att låsa in mindre mängd pengar medan du bestämmer hur långt och åt vilket håll du egentligen vill gå. mtb är en påtagligt social aktivitet, och mycket avgörs av vilka vänner du träffar inom sporten, och vilken typ av ställen ni sedan väljer att åka till.

var liksom många andra i liknande situation som din, för cirka fem år sedan. valde en äldre fs som mitt insteg. med sina givna nackdelar, men ett pris under 6000 som verkligen inte var hela världen. och sedan när jag uppnått förmågan att sovra fram vad jag egentligen ville ha, köpte jag rätt cykel. just i mitt fall en rapp, lätt och trampeffektiv fs med ett tillköpt grövre hjulpar för svårare stigåka.

den ekvationen hade jag svårligen kunnat lösa från start. hade varit rena gissningsleken. ffa hade det varit olustigt att lägga så mycket pengar som det blev till slut, utan att veta vad som var ett harmoniskt mervärde för just mig. du kanske har bättre koll, men jag behövde verkligen en fysisk cykel för att prova konceptet.

första cykeln har jag ändå valt att ha kvar, och med pimpade hjul har den åter blivit en uppskattad arbetshäst med skön och bestående retrokänsla, så som en äldre top-notch-produkt kan erbjuda.

ett problem i sammanhanget är att du verkar (nog rätteligen) se ht som insteg. då blir det inte mindre insteg för att du köper en dyr variant. snarare tar du en ekonomiskt sett större omväg innan du ändå till slut köper det du vill ha.

det finns inte rätt och fel här, men eventuellt kan det vara en fördel att låsa in mindre mängd pengar medan du bestämmer hur långt och åt vilket håll du egentligen vill gå. mtb är en påtagligt social aktivitet, och mycket avgörs av vilka vänner du träffar inom sporten, och vilken typ av ställen ni sedan väljer att åka till.

var liksom många andra i liknande situation som din, för cirka fem år sedan. valde en äldre fs som mitt insteg. med sina givna nackdelar, men ett pris under 6000 som verkligen inte var hela världen. och sedan när jag uppnått förmågan att sovra fram vad jag egentligen ville ha, köpte jag rätt cykel. just i mitt fall en rapp, lätt och trampeffektiv fs med ett tillköpt grövre hjulpar för svårare stigåka.

den ekvationen hade jag svårligen kunnat lösa från start. hade varit rena gissningsleken. ffa hade det varit olustigt att lägga så mycket pengar som det blev till slut, utan att veta vad som var ett harmoniskt mervärde för just mig. du kanske har bättre koll, men jag behövde verkligen en fysisk cykel för att prova konceptet.

första cykeln har jag ändå valt att ha kvar, och med pimpade hjul har den åter blivit en uppskattad arbetshäst med skön och bestående retrokänsla, så som en äldre top-notch-produkt kan erbjuda.
Förstår vad du menar. Men kanske har jag vart lite för otydlig. Jag är ju inte ute efter en cykel för att testa mig fram vad det är jag vill ha. Jag ville ju egentligen veta om det går att få en vettig XC-FS för runt 20k, vilket inte riktigt verkar vara fallet. Efter den givande diskussionen här i tråden så har jag kommit fram till att det är en HT som gäller, det passar nog både plånbok och omständigheter bäst :) Det är ju absolut inte omöjligt att jag på sikt även sneglar på en dyrare FS om några år, men fram tills dess får det bli HT och då vill jag ju hellre ha något rejält än just en instegsmodell :)

Örjan Lax

Aktiv medlem
Slänger in ett till alternativ till HT med lite flackare gaffelvinkel för lite hårdare tag på stigen, jämfört med t.ex. Grand Canyon.

Wickeen

Ny medlem
Jag la en beställning på enhttps://www.orbea.com/us-en/bicycles/mountain/laufey/cat/laufey-h10 efter ha provkört 2019 års modellen och fann den trevlig och poppig så där har du ju ett till förslag :)

kais01

Aktiv medlem
Förstår vad du menar. Men kanske har jag vart lite för otydlig. Jag är ju inte ute efter en cykel för att testa mig fram vad det är jag vill ha. Jag ville ju egentligen veta om det går att få en vettig XC-FS för runt 20k, vilket inte riktigt verkar vara fallet. Efter den givande diskussionen här i tråden så har jag kommit fram till att det är en HT som gäller, det passar nog både plånbok och omständigheter bäst :) Det är ju absolut inte omöjligt att jag på sikt även sneglar på en dyrare FS om några år, men fram tills dess får det bli HT och då vill jag ju hellre ha något rejält än just en instegsmodell :)
ja priserna är verkligen styva. men är det som jag förstod just en rapp fs xc-raket du är ute efter, har det som sagt inte hänt särskilt med dessa senaste åren, t ex är senaste trek supercaliber för 100k förvånansvärt nära i geo med min då 55k nu antika cube från 2013 och vikten likaså. så begagnat kan vara ett alternativ.

t ex scotts 10-kilos mest påkostade xc fs spark har senaste åren legat kring 70k ny, sålts ut vid årsmodellsbyte för ca 40k, och 1-2 år gammal beggad följdriktigt rätt stadigt legat kring 30k. ett par år äldre och du bör vara hemma prismässigt.

och då pratar vi bland det absolut värsta marknaden har att erbjuda.

Har tittat lite på Radon nu. Lyckats få lite rabatt (cirka 10%). Tittar främst på Jealous 10.0 och har faktiskt även sneglat lite på Skeen Trail som skulle hamna under 20k med rabatt. Jag vet att jag snöat in lite på dem tidigare när jag tittat på cyklar. Spontant känns de prisvärda? Men hur är det med tull och moms, är det priserna på hemsidan som gäller eller tillkommer någon kostnad?

edit: Hur skiljer sig servicekostnaden mellan HT och FS? Förstår att alt är subjektivt, men om nån kan ge exempel hade det vart uppskattat. Jag är inte jättesugen på att lägga flera tusenlappar per säsong på service :)

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Jag tror nog en skeen är prisvärd men om jag fattat rätt så har inte skeen al samma geo som skeen cf så bra att veta vad man tittar på

Ja, skeen verkar vettig. Såg nu dock att det var med tysk VAT. med Svensk moms överstiger det min budget. Det gjorde det redan innan i och för sig, men än mer nu. Jag fortsätter min jakt på en HT under 20k istället tror jag :)

kais01

Aktiv medlem
det tillkommer inte svensk moms på 25 procent på tyska beloppet utan den ersätter den tyska på 19. som alltså dras av. det sker automatiskt, brukar ske redan när du loggar in, och om inte förr, i varukorgen.

det tillkommer inte svensk moms på 25 procent på tyska beloppet utan den ersätter den tyska på 19. som alltså dras av. det sker automatiskt, brukar ske redan när du loggar in, och om inte förr, i varukorgen.
Jo precis, men som sagt, den låg över min budget redan innan, och det blev ju inte billigare med svensk moms :)

Varför inte kolla blocket?. Där dräller det ju av värsting HT's för billiga pengar.
Detta är första cykeln jag köper på 20 år. Dels är nyhetsbegäret så stort att jag gärna vill ha nytt. Sen är jag såpass dåligt insatt i och med att det var så länge sedan jag cyklade att jag inte känner att jag är kompetent nog att se slitage osv på en beggad cykel. Förstår att det finns en hel del pengar att spara, men just nu värderar jag garanti och noll slitage högt :)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer