Vill ha olika sittposition vid hårdkörning vs distans. Vanligt?

Har problem med att hitta en bra sittposition. Vill sitta på ett sätt när jag kör hårt och ett helt annat när jag kör längre sträckor på lägre effekt.

Är det vanligt? Behöver man helt enkelt kompensera och hitta en position som är hyfsat men inte perfekt för båda, perfekt för en typ av körning men dålig för en annan, eller ska man sitta relativt lika oavsett?

BJS

Aktiv medlem
Har problem med att hitta en bra sittposition. Vill sitta på ett sätt när jag kör hårt och ett helt annat när jag kör längre sträckor på lägre effekt.

Är det vanligt? Behöver man helt enkelt kompensera och hitta en position som är hyfsat men inte perfekt för båda, perfekt för en typ av körning men dålig för en annan, eller ska man sitta relativt lika oavsett?
Det är inte ovanligt. Jag har olika cyklar inställda olika för olika syften.

julgus

Aktiv medlem
Jag skaffade en short nose sadel, en Pro Stealth. Denna medger att jag kan sitta ok (utan att paketet domnar - vilket jag led av innan) vid lugn cykling och vid tillfällen då jag verkligen vill ge på så fungerar det utmärkt. Möjligtvis är den inte optimal på mångtimmars övningar men jag skulle inte bli förvånad om den fungerar då med.

Jag blev så nöjd med den på min racer så nu sitter enklare varianter på både pendlarcykeln o mtb.

Men sadel är så individuellt så testa - när jag köpte min till racern så ville byta direkt men efter inkörning så är det rätt för mig.

kroem

Aktiv medlem
Jätteenkelt! Vill jag cykla långt tar jag den röda, vill jag cykla snabbt och trycka på tar jag den lila, vill jag cykla långt och lite grus i regn tar jag den slagskeppsgråa
...vill jag cykla och ta en kaffe, sen röd-vita...vill jag cykla snabbt kort tar jag svarta faran...vill jag cykla på cykelbana tar jag den silvriga... vill jag cykla med yllekläder den orange...etc etc :D

aben

Aktiv medlem

Det är nog väldig vanligt, jag har optimerat för sittande komfort och det blir ganska dåligt vid hårdkörning, särskilt ståendepositionen blir lidande men det får jag ta.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Alternativet till fler cyklar är en annan sadel.

Pro stealth som jag fastnat för t ex har lite större urgröpning och går för mig utmärkt att ligga flera timmar i tempobågarna och sitta vanligt. Knalla in hos din LBS och testa fram.

Stumpy

Aktiv medlem
Alla verkar fokusera på sadeln. TS kanske vill ha en mer avslappnad sittställning vid distanscykling och vara mer aero och mindre höftvinkel vid hårdkörning. Då är det n+1 som gäller.

nieves

Aktiv medlem
Jag ser många som inte sitter i bocken alls, min långåkarhoj (ej snabb) är så komfortabel i bocken så att jag kan sitta där väldigt länge. Tempopinnar (med riserkit) är ngt jag har svårt med och dom förfular just den cykeln tyvärr.

Alla verkar fokusera på sadeln. TS kanske vill ha en mer avslappnad sittställning vid distanscykling och vara mer aero och mindre höftvinkel vid hårdkörning. Då är det n+1 som gäller.

Jag försöker sitta relativt lika (siktar på rel. aero) oavsett distans eller hårdkörning. Men det jag upplever är att jag vill sitta lite längre fram när jag kör distans för att trampandet känns mer naturligt då, men då jag trycker på så upplever jag att jag får mycket mer kraft och kan utnyttja alla de stora muskelgrupperna bättre om jag sitter något längre bak. Vet inte riktigt vad som bidrar till denna effekt. Kanske att jag lärt mig ta i bättre i en position, även om den är mindre effektiv, eller att ett sätt att sitta är bättre för kort och kraftfullt och en annan för långt och mindre kraftfullt (som tex sprintlöpning vs jogg eller liknande)?

BJS

Aktiv medlem
Synd på en röd cykel.
Yepp, men kul att cykla långt ibland och då behöver gubben lite mindre racing cykel. Ultegra, CF ram och fina hjul - en trevlig cykel om än inte någon klubbracer längre i nuvarande utförande.

Btw är den ju röd/svart och inte snyggt Trek röd. Så det gör ju skadan mindre.

IMG_20220423_190227_164.jpg

KjellF

Aktiv medlem
Jätteenkelt! Vill jag cykla långt tar jag den röda, vill jag cykla snabbt och trycka på tar jag den lila, vill jag cykla långt och lite grus i regn tar jag den slagskeppsgråa
Jag kör ett liknande upplägg.
Den vita om jag vill cykla snabbt. Den orangea till grus och efter hjulbyte till lugnare på landsväg. Den grå till snabbpendling, lugnare landsväg och om det regnar. Den svarta (hybrid) för ärenden i stan.

Pfaff

Aktiv medlem
Jag kör ett liknande upplägg.
Den vita om jag vill cykla snabbt. Den orangea till grus och efter hjulbyte till lugnare på landsväg. Den grå till snabbpendling, lugnare landsväg och om det regnar. Den svarta (hybrid) för ärenden i stan.

Jag har i princip likadant, fast helt andra färger. Är det OK?

-Andy-

Aktiv medlem
Jag förstår inte riktigt problemet? På en racer har man två positioner, en aggro och en bekväm. Kör du med rakt styre?

För mig fungerar samma cykel utmärkt till både långcykling och snabbcykling. Jag började med att hitta en aggressiv position (nere i bocken) som jag var nöjd med, dvs som jag kan ligga i under en lite längre stund. Jag skulle inte klara av att sänka styret mer. En till cykel med en ännu aggressivare sittställning är därför inte intressant.

Håller jag normalt på styret är sittställningen superskön och fungerar toppenbra för långcykling. Droppet på mitt styre är ganska normala 125 mm så skillnaden mellan positionerna är ändå stoooor. Ibland böjar jag mig bara lite mer framåt och får på så vis en mellanposition mellan rejält aggro och mer avslappnat.

Jag förstår inte riktigt problemet? På en racer har man två positioner, en aggro och en bekväm. Kör du med rakt styre?

För mig fungerar samma cykel utmärkt till både långcykling och snabbcykling. Jag började med att hitta en aggressiv position (nere i bocken) som jag var nöjd med, dvs som jag kan ligga i under en lite längre stund. Jag skulle inte klara av att sänka styret mer. En till cykel med en ännu aggressivare sittställning är därför inte intressant.

Håller jag normalt på styret är sittställningen superskön och fungerar toppenbra för långcykling. Droppet på mitt styre är ganska normala 125 mm så skillnaden mellan positionerna är ändå stoooor. Ibland böjar jag mig bara lite mer framåt och får på så vis en mellanposition mellan rejält aggro och mer avslappnat.

Försöker beskriva problemet mer detaljerat här (nej på rakt styre fö):
Jag försöker sitta relativt lika (siktar på rel. aero) oavsett distans eller hårdkörning. Men det jag upplever är att jag vill sitta lite längre fram när jag kör distans för att trampandet känns mer naturligt då, men då jag trycker på så upplever jag att jag får mycket mer kraft och kan utnyttja alla de stora muskelgrupperna bättre om jag sitter något längre bak. Vet inte riktigt vad som bidrar till denna effekt. Kanske att jag lärt mig ta i bättre i en position, även om den är mindre effektiv, eller att ett sätt att sitta är bättre för kort och kraftfullt och en annan för långt och mindre kraftfullt (som tex sprintlöpning vs jogg eller liknande)?

-Andy-

Aktiv medlem
Försöker beskriva problemet mer detaljerat här:
Jo, jag läste det. Att man flyttar fram eller bak kroppen på sadeln är naturligt. Sadeln är utformad för att man ska kunna glida fram eller bak och då använda/vila olika muskler (mer eller mindre). Är din sadeln tokig eller vad är det som gör att du inte kan glida fram/bak? Det du beskriver är så jag gör själv så jag är inte riktigt med på vad problemet egentligen är.

Jag kör på en Spez Power sadel och den ger mig gott om utrymme att glida både framåt och bakåt och är fortfarande skön i de olika lägena. Den är lite kortare och har bra vinklar som passar mig.

Jo, jag läste det. Att man flyttar fram eller bak kroppen på sadeln är naturligt. Sadeln är utformad för att man ska kunna glida fram eller bak och då använda/vila olika muskler (mer eller mindre). Är din sadeln tokig eller vad är det som gör att du inte kan glida fram/bak? Det du beskriver är så jag gör själv så jag är inte riktigt med på vad problemet egentligen är.

Jag kör på en Spez Power sadel och den ger mig gott om utrymme att glida både framåt och bakåt och är fortfarande skön i de olika lägena. Den är lite kortare och har bra vinklar som passar mig.

Kör också spec power, men upplever att den är något kort samt tippar för mkt upp där bak för att kunna glida tillräckligt långt bak. Dock är det samtidigt den sadel jag kunnat sitta längst på utan att det blir för obekvämt.

Så mer opti skulle kanske vara en sadel med liknande utskärning som powern, men utan "ankstjärten".

moros

Aktiv medlem
Men är inte power sadeln just till för att man inte har behov av att skifta runt för mycket? Att den går upp där bak minimerar ju rörelseutrymmet en del men skall väl kunna ge mer stöd och kraft. Eller missuppfattade jag det jag fick förklarat på min bikefit? Dvs man skall vara ganska nöjd i en relativt statisk och något aggressiv position? Sen kan den säkert funka för annat med, men det var min uppfattning.

BJS

Aktiv medlem
Gillar också Power-sadeln och trivdes utmärkt på den, tills jag provade en PRO stealth…
Nu har jag inte rätt att uttala mig om sadlar egentligen eftersom min röv verkar fungera med nästan vad som helst, MEN jag har en pro stelth på cykel jag använde idag och det är en bra sadel! Me like! Dock gillar jag fler sadlar så är som sagt en rätt usel sadeltestare

Peth

Aktiv medlem

I bocken ligger man inte för att köra snabbt utan för att vila. Aero hoods-positionen är det som gäller för att cykla snabbt.

-Andy-

Aktiv medlem
I bocken ligger man inte för att köra snabbt utan för att vila. Aero hoods-positionen är det som gäller för att cykla snabbt.
Njae. Vill man cykla riktigt snabbt är det faktiskt forearm positionen som gäller. Men det är lite väl mycket överkurs i den här tråden. Samtidigt är det bocken och hoodsen som de de flesta normala cyklister använder och där är det stoooor skillnad.

Vill man inte bara cykla riktigt snabbt utan riktigt ordentligt snuskigt snabbt.... på riktigt.... är det liggcykel som gäller.

Singular

Aktiv medlem
Stofilläge PÅ:

Det är bara en följd för att styren av trend är så låga att man inte längre kan sitta i bocken med underarmarna horisontellt. Det är inte var på styret man har tassarna som avgör hur fort det går - det är formen som armarna och bålen gör.

ALLA jämförelser jag sett på sittställningar där man kommer fram till att sfinxen är snabbast bygger på att testobjektet sitter som skit med stelopererade armbågar bocken (och likaså på reglagen). Händerna ska in i bocken, underarmarna ska vara horisontella, armbågarna ska in mot kroppen, ryggen plan och vinkeln ska vara i praktiken rät på armen - då går det fort. Skickar man ner styret så långt att den positionen hamnar ovanpå reglagen, då är det inte så märkligt att det är den snabbaste (men utan den kraft och kontroll man får i bocken).

Jag är inte så glad i Gerard Vroomen och hans tilltal, men han har skrivit ett par inlägg om just att folk sätter styret för lågt (och därmed förlorar den position som är mest värdefull) som är läsvärda. Som brukligt är han dock mästrande på ett sätt som gör att man gärna slutar lyssna.

d_anders

Aktiv medlem
Jag sitter definitivt på olika sätt på sadeln (och ändrar då viktfördelning, tryckpunkter mm) beroende på hur hög ansträngning jag cyklar med. Verkar vara mycket vanligt.

d_anders

Aktiv medlem
Ett tips för att köpa sig lite fart är att testa med smalare styre. Man vänjer sig snabbt och personligen tycker jag att smala styren är bekväma (men lite ostadigare). Jag kör med 38 cm förutom på pendlare där jag har bredare.

Topp