Vill ha olika sittposition vid hårdkörning vs distans. Vanligt?

DarkMatter

Aktiv medlem
Yepp, men kul att cykla långt ibland och då behöver gubben lite mindre racing cykel. Ultegra, CF ram och fina hjul - en trevlig cykel om än inte någon klubbracer längre i nuvarande utförande.

Btw är den ju röd/svart och inte snyggt Trek röd. Så det gör ju skadan mindre.

Visa bilaga 573333
Vad är det för bakbroms?

Stumpy

Aktiv medlem
Ett tips för att köpa sig lite fart är att testa med smalare styre. Man vänjer sig snabbt och personligen tycker jag att smala styren är bekväma (men lite ostadigare). Jag kör med 38 cm förutom på pendlare där jag har bredare.
Har diskuterats tidigare. Smalare styre är bara snabbare om man från början har för brett. Optimalt var samma bredd som axlarna, så att armarna går parallellt, om jag minns rätt.

BJS

Aktiv medlem
I min värld kan styren aldrig vara för breda om det ska vara bekvämt.
Jag är "uppvuxen" med smala styren, toe-overlap, långa styrstammar så tycker att det är normalt med med smala styren. Provcyklade iofs en riktigt gammal cykel nyligen och lite konstigt kändes det iofs.

nisseson

Aktiv medlem
Jag har gått ifrån 42 till 40 till 36 cm styrbredd på min landsvägscykel. Det har bara känts bättre. På graveln kör jag 42, det är trevligt med lite bredare för det mer aktiva styrandet där tycker jag. Sen är det väl 72 eller något så på den (tyvärr sällan använda) SS-mtbn.

nieves

Aktiv medlem
Jag har 44 på min senaste hoj, Zipp 70 SL styre. Väldigt bekvämt med outbend (inte flare).
20220726_221905.jpg

ALLA jämförelser jag sett på sittställningar där man kommer fram till att sfinxen är snabbast bygger på att testobjektet sitter som skit med stelopererade armbågar bocken (och likaså på reglagen). Händerna ska in i bocken, underarmarna ska vara horisontella, armbågarna ska in mot kroppen, ryggen plan och vinkeln ska vara i praktiken rät på armen - då går det fort. Skickar man ner styret så långt att den positionen hamnar ovanpå reglagen, då är det inte så märkligt att det är den snabbaste (men utan den kraft och kontroll man får i bocken).

Hmm. För mig jag såg någon video som sade precis tvärt om. Dvs att det är mer aero ifall man har 90° i armbågen med underarmarna just på styret/bocken/lite hållandes i reglagen, än om man som du föreslår har samma vinkel i armbågar hållandes i bocken.

Har du någon bra källa som backar upp dig?

Pfaff

Aktiv medlem
Jag har gått ifrån 42 till 40 till 36 cm styrbredd på min landsvägscykel. Det har bara känts bättre. På graveln kör jag 42, det är trevligt med lite bredare för det mer aktiva styrandet där tycker jag. Sen är det väl 72 eller något så på den (tyvärr sällan använda) SS-mtbn.

Jammen se, den känner jag igen. Samma resa här. Iofs Venturemax på både lvg och grus men i 36 och 42. Blir ju något bredare i bocken men passar mig som handsken. Kan även det vara individuellt? Fan tro’t.
Ææro och höga snitt lämnar vi därhän… 😁

BJS

Aktiv medlem
Jammen se, den känner jag igen. Samma resa här. Iofs Venturemax på både lvg och grus men i 36 och 42. Blir ju något bredare i bocken men passar mig som handsken. Kan även det vara individuellt? Fan tro’t.
Ææro och höga snitt lämnar vi därhän… 😁
Man kan räkna minuter/km så är det enklare att höja snittet!

Singular

Aktiv medlem
Hmm. För mig jag såg någon video som sade precis tvärt om. Dvs att det är mer aero ifall man har 90° i armbågen med underarmarna just på styret/bocken/lite hållandes i reglagen, än om man som du föreslår har samma vinkel i armbågar hållandes i bocken.

Har du någon bra källa som backar upp dig?
Som sagt, de jämförelser du sett påvisar bara att ”rätt” sittställning såklart är snabbare än ”fel”. Kolla hur jämförelserna ser ut - det är i praktiken alltid en jävla katastrofposition i bocken.

Jag säger inte att man är snabbare i bocken än sittande som en sfinx, bara inte tvärtom (och att man prutar bort kraft, kontroll och komfort med ett för lågt styre. Det gör man iofs med ett för högt också…)

Som sagt, de jämförelser du sett påvisar bara att ”rätt” sittställning såklart är snabbare än ”fel”. Kolla hur jämförelserna ser ut - det är i praktiken alltid en jävla katastrofposition i bocken.

Jag säger inte att man är snabbare i bocken än sittande som en sfinx, bara inte tvärtom (och att man prutar bort kraft, kontroll och komfort med ett för lågt styre. Det gör man iofs med ett för högt också…)

Okok. Ställde fö in styret så när jag byggde hojen, dvs för sfinx läge hållandes i bocken. En nackdel där märkte jag dock var att man inte hamnade i en opti position vid spurt (behövde ha armarna för böjda, vilket innebar svårare att generera kraft/motstånd när man drog från sida till sida/krängde cykeln, samt att man hamnade alldeles för upprätt hållandes i hornen vid stående klättring.

Köp & Sälj

Topp