Vintercykla till jobbet.

Denniz79

Medlem
Vintercykla till jobbet.
Hej.

Fick för mig att börja cykla till jobbet nu efter semestern och har planer på att köra även i vinter. Dammade av min gamla GT traffic 2.0 som I princip stått oanvänd i ca 10 år. Funkar självklart perfekt till ändamålet. Men inget jag skulle vilja trampa på i vinter. Har därför börjat kolla efter en BILLIG mtb. Fastnat för Merida big seven/nine. Vilken av dessa skulle ni rekommendera för vinterbruk, dvs 27,5" eller 29"?

Vintercykla till jobbet.
Låter som du har en ok vinterpendlarcykel! Den kanske behöver ett par ändamålsinriktade däck och du kanske behöver en fräsig vackertvädercykel istället?

Vintercykla till jobbet.
Jag har cyklat på en av de enklare big nine (100) året om sedan 2 år tillbaka och är väldigt nöjd med bytet från 26 till 29tum. Bromsarna läckte olja men annars har allt fungerat bra och jag har bara bytt kassett osv på den.

Vintercykla till jobbet.
fasanen sa:
Låter som du har en ok vinterpendlarcykel! Den kanske behöver ett par ändamålsinriktade däck och du kanske behöver en fräsig vackertvädercykel istället?

Det jag är mest orolig över är just däcken, framförallt hur bra det går med såpass smala om det blir snöigt . Sen blir det slask som sedan fryser på. Något i mig säger, breddare däck o mer mönster ? dubbdäck står på inköpslistan men tänkte nog testa utan först.

Vintercykla till jobbet.
Denniz79 sa:
fasanen sa:

Det jag är mest orolig över är just däcken, framförallt hur bra det går med såpass smala om det blir snöigt . Sen blir det slask som sedan fryser på. Något i mig säger, breddare däck o mer mönster ? dubbdäck står på inköpslistan men tänkte nog testa utan först.

Skulle avråda starkt från att strunta i vinterdäck. Måste inte vara dubb om du inte vill det, men vinterspecifika bör du ha. Finns t.ex. Michelin stargrip och conti Contact Winter. Cykelkraft har stargrip i 42mm för 239 just nu. Din GT traffic blir kanon att pendla på. Serva den ordentligt, skaffa stänkisar om du inte har, sen vinterdäck på det. Blir toppen.

Kolla bara att dom får plats i ramen.

Senast ändrad:
Vintercykla till jobbet.
Salabaladala sa:
Denniz79 sa:
fasanen sa:

Skulle avråda starkt från att strunta i vinterdäck. Måste inte vara dubb om du inte vill det, men vinterspecifika bör du ha. Finns t.ex. Michelin stargrip och conti Contact Winter. Cykelkraft har stargrip i 42mm för 239 just nu. Din GT traffic blir kanon att pendla på. Serva den ordentligt, skaffa stänkisar om du inte har, sen vinterdäck på det. Blir toppen.

Kolla bara att dom får plats i ramen.

Jag som varit helt inställd på ny cykel för vintern. Kanske får tänka om. Vinterdäck o nya skärmar o en ordentlig service innan kylan.

Vintercykla till jobbet.
Denniz79 sa:
Nu säger du ju inte var du bor, men generellt sätt så funkar det hyggligt med rätt smala vinterdäck i stadsmiljö. De skär igenom till fast underlag ganska bra. Det är först när snön blir tung nog för att vara bärig som breda däck börjar ha odiskutabla fördelar.
Det finns dubbdäck i CX-bredd som nog kan passa i din cykel.

Vintercykla till jobbet.
Denniz79 sa:
Jag som varit helt inställd på ny cykel för vintern. Kanske får tänka om. Vinterdäck o nya skärmar o en ordentlig service innan kylan.

Kör på den gamla som vinterpendlare, vill du fortsätta pendla sen kan du alltid inhandla en finpendlare som kanske är en smula roligare än en gammal mtb. Det är praktiskt att ha en med dubb och en utan på hösten/vintern/våren, naturligtvis beroende på var i landet du bor.

Vintercykla till jobbet.
Ifall du köper något nytt, en 29a. Tänk bara på att vinterpendling kan slita hårt på cykeln ifall du kör varje dag och ifall du har avstånd att tala om. Jag hade 12km (snabbaste vägen) innan. Hade bra blandning av cykelbanor i stad, (liten) landsväg och cykelväg på landsbygd. Cykeln behöver lite kärlek varje vecka för att funka. Du kommer åxå behöva bra kläder föra att orka hålla på. Mitt råd, behåll gamla hojen och köp bättre kläder istället, gillar du att vinterpenda på cykel, köp något till våren istället så hinner du nöta in den lagom till nästa vinter.

Bra kläder gör att man orkar hålla på när andra tar bilen, bussen, tåget eller vad det nu kan vara.

Vintercykla till jobbet.
Nu vet jag inte vilken årsmodell och utrustning, men sitter det fälgbroms så är det rätt tråkigt. Jag har genomlidigt många år med fälgbroms på vintern men nu blir det hydraulisk skiva på nya hojen

Vintercykla till jobbet.
moros sa:
Nu vet jag inte vilken årsmodell och utrustning, men sitter det fälgbroms så är det rätt tråkigt. Jag har genomlidigt många år med fälgbroms på vintern men nu blir det hydraulisk skiva på nya hojen

Jag kör mekanisk skivbroms på vintern. Skönt att slippa sönderbromsade fälgar eller läckande hydualik.

Vintercykla till jobbet.
Bengt-re sa:
moros sa:

Jag kör mekanisk skivbroms på vintern. Skönt att slippa sönderbromsade fälgar eller läckande hydualik.

Hmm.. Brukar det läcka? Blir det inte en del justerade av bromsar med mekaniska skivor?

Vintercykla till jobbet.
Angående vinterdäck så kan jag meddela att det är tråkigt att gå från sommardäck till, i mitt fall, 35mm dubbade vinterdäck. Men det är lika tråkigt till att gå från 35mm dubbdäck till 2,25” ice spiker pro. Så, ska du köra dubbdäck, kör smala.

*Edit - Det finns ett undantag gällande ISP och det är när det är stenhård, packad is. Då är det riktigt skoj att bränna på för fullt och ha grepp som med slicks på sommarasfalt.

Senast ändrad:
Vintercykla till jobbet.
Håller med de andra om att du nog redan har en schysst vintercykel. Skulle du ändå vilja byta upp dig, så vill jag avråda från mtb pga att de oftast saknar fästen för stänkskärmar och pakethållare. Det finns olika fiffiga lösningar för det, men det blir inte lika bra som om cykeln är utrustad med fästen från början.
Jag kör själv en gammal mtb så väl sommar som vinter, men skulle jag byta cykel idag, så skulle det bli något annat.
Jag är en sucker för breda däck, så antingen något sånt här https://www.wiggle.se/vitus-dee-stadscykel-2019/ (Vitus Dee) eller en gravel med utrymme för breda däck.

Vintercykla till jobbet.
29 rullar inte bättre än 26 på asfalt eller is, men den blir stulen mycket snabbare,

vinterpendlar själv på 16 (sexton) tum och har inga problem med detta. någon gång varannan månad kommer en snabbare cyklist ifatt.

mitt förslag till ts om cykeln bara skall användas till pendling är en beggad 26a med billiga kassetter och slitdelar. för de kommer att gå åt.

Vintercykla till jobbet.
dabac sa:
Denniz79 sa:
Nu säger du ju inte var du bor, men generellt sätt så funkar det hyggligt med rätt smala vinterdäck i stadsmiljö. De skär igenom till fast underlag ganska bra. Det är först när snön blir tung nog för att vara bärig som breda däck börjar ha odiskutabla fördelar.
+1
Det finns en väldig övertro på att bredare däck konsekvent skulle vara bättre på vintern. Smala däck skär igenom modden ner till fast underlag, medan breda däck slirar runt i modden.

Vintercykla till jobbet.
Elhojtok sa:
Bengt-re sa:
moros sa:

Hmm.. Brukar det läcka? Blir det inte en del justerade av bromsar med mekaniska skivor?

Han trollar bara. #nevermindbengtre

Vintercykla till jobbet.
Allroad sa:
Elhojtok sa:
Bengt-re sa:
moros sa:

Jag tror nog Bengt-re är fullt kapabel till att avgöra vad som är trollande och inte. Jag frågade för att jag undrade och eftersom det nästan lät som om risken för läckage skulle vara större på vintern.

Vintercykla till jobbet.
Vilket underlag ska det cyklas på? Är det grus vill jag ha så breda däck som möjligt på vintern, eller framförallt i tjällossningen på våren för bättre bärighet.

Vintercykla till jobbet.
Elhojtok sa:
Allroad sa:
Elhojtok sa:
Bengt-re sa:
moros sa:

Jag tror nog Bengt-re är fullt kapabel till att avgöra vad som är trollande och inte. Jag frågade för att jag undrade och eftersom det nästan lät som om risken för läckage skulle vara större på vintern.

Han trollar om detta ämne i 2763824683746 trådar rörande hydrauliska skivbromsar, det är liksom en person mot ett helt forum beträffande hydrauliska bromsars tillförlitlighet i vinterväglag. Det är inte alla forumrävar som vet bäst i alla lägen.

Själv åker jag med billiga tektro-hydrauliska skivbromsar utan något problem whatsoever och då går dom året runt och får en tvätt med vattenslang kanske en gång i veckan under vintern, that's it. Men visst, tillverkningsfel eller extremt dålig skötsel kan väl leda till att det går sönder, det är nog oundvikligt.

Senast ändrad:
Vintercykla till jobbet.
ooms sa:
dabac sa:
Denniz79 sa:
+1
Det finns en väldig övertro på att bredare däck konsekvent skulle vara bättre på vintern. Smala däck skär igenom modden ner till fast underlag, medan breda däck slirar runt i modden.

Kör på 37mm breda dubbdäck på vintern, dvs standardbredd för "vanliga cyklar". Det är sällan jag har problem med modd, det som oftast ställer till problem för mig är när modden har frusit till knölig is på mindre cykelvägar och lokalgator. Eller oplogad snö som trampats ner till knölar av fotgängare. Här tror jag bredare däck skulle hjälpa. På de stora cykelstråken där det sopsaltas är det sällan problem.

Valet av breda däck får ju ställas mot hur ofta man faktiskt behöver dessa. En normal stockholms-vinter fungerar trots allt 37mm som en väldigt bra kompromiss.

Vintercykla till jobbet.
Jag pendlar på IceSpikerPro 27.5" de gånger jag får ihop det med förskola och arbete.

Skulle aldrig få för mig att köra med sämre däck än dem, och de har hållt ruggigt bra. Vi går in på tredje (eller är det fjärde??!) vintern på samma däck nu.

Vintercykla till jobbet.
Allroad sa:
Elhojtok sa:
Allroad sa:
Elhojtok sa:
Bengt-re sa:
moros sa:

Han trollar om detta ämne i 2763824683746 trådar rörande hydrauliska skivbromsar, det är liksom en person mot ett helt forum beträffande hydrauliska bromsars tillförlitlighet i vinterväglag. Det är inte alla forumrävar som vet bäst i alla lägen.

Själv åker jag med billiga tektro-hydrauliska skivbromsar utan något problem whatsoever och då går dom året runt och får en tvätt med vattenslang kanske en gång i veckan under vintern, that's it. Men visst, tillverkningsfel eller extremt dålig skötsel kan väl leda till att det går sönder, det är nog oundvikligt.

Ahh... Jag misstänkte att Bengt-re var fanatisk hydraulikmotståndare, men jag fattar nog trögt trots allt. Jag trodde du menade att JAG trollade.. :-)

Senast redigerad av en moderator:
Vintercykla till jobbet.
Här hade det ramlat in massa bra svar. Orkar inte svara på ett inlägg i taget så vi tar en uppsamling.

Cykeln har jag för mig att jag köpte -07, ingen dämp o tyvärr fälgbroms.
Avstånd till jobbet 7km mestadels cykelbana, tre övergångsställen där det är mycket trafik. Kläder är inget problem då jag det mesta som behövs för kyla från jobbet.

Tar till mig av alla tips jag fått och satsar på att vinterrusta nuvarande cykel och kliver upp nån nivå på mtb inköpet. Ska erkänna att det även känns bättre att ta den gamla för vinterbruk än en helt ny ? Tackar o bockar för all input.

Vintercykla till jobbet.
Denniz79 sa:

Kan tipsa om att byta till lite mjukare bromsklossar till höst och vinter. Dom presterar bättre när det är blött och kallt, men slits lite snabbare. Körde coolstop salmon förra hösten på räcern och tyckte verkligen att det var en uppgradering från dom vanliga.

Vintercykla till jobbet.
Allroad sa:
Elhojtok sa:
Bengt-re sa:
moros sa:

DU trollar. Hydrauliska bromsar korroderar fast och läcker av saltet.

Vintercykla till jobbet.
Allroad sa:
Elhojtok sa:
Allroad sa:
Elhojtok sa:
Bengt-re sa:
moros sa:

Det är kass. Fungerar inte i verkligheten. Beklagar om sanningen svider som salt i ögonen.

Vintercykla till jobbet.
Vintercykla till jobbet.
Kommer nog aldrig att vintercykla igen på en cykel utan hydrauliska skivbromsar frivilligt. Har kört det nu tre vintrar och aldrig haft några som helst problem.

Det som jag däremot har haft problem med är kassetten som tenderar att frysa till en is-kon där kedjan hoppar slumpmässigt när temperaturen pendlar kring nollan och blötsnön vräker ned. Växelnav är det enda som funkar i dom lägena, men har andra nackdelar som sämre verkningsgrad och högre vikt.

Vintercykla till jobbet.
ejon sa:
kais01 sa:
29 rullar inte bättre än 26 på asfalt eller is, men den blir stulen mycket snabbare,

vinterpendlar själv på 16 (sexton) tum och har inga problem med detta. någon gång varannan månad kommer en snabbare cyklist ifatt.

mitt förslag till ts om cykeln bara skall användas till pendling är en beggad 26a med billiga kassetter och slitdelar. för de kommer att gå åt.
https://aktivtraning.se/traning/mountainbike/stora-hjul-ar-bast-i-skogen
+1 Stora hjul kan man hålla på med i skogen

Funderar över en annan sak i artikeln:
Aktiv Träning sa:
Fördelar med 29 tum:
* Snabbare
* Bättre för nybörjare
* Smidigare i kurvorna

Fördelar med 26 tum:
* Accelererar bättre
* Robustare
* Lättare att hoppa med

1. Varför är 29 tum "smidigare i kurvorna"?
2. Om 29 tum är bättre för nybörjare, betyder det att 26 tum är bättre för rutinerade åkare?

Vintercykla till jobbet.
Bengt-re sa:
Allroad sa:
Elhojtok sa:
Bengt-re sa:
moros sa:

DU trollar. Hydrauliska bromsar korroderar fast och läcker av saltet.

Salt?

Tillbaka
Topp