Vintercykling-frysta fingrar och bars mitts

Arne77

Medlem
Hej!
Har cyklat tidigare vintrar men de har inte varit så kallt om fingrarna som nu.
Har sett att XXL säljer ett par Bars Mitt och jag undrar om det är nåt och satsa på.
https://www.xxl.se/white-bar-mitten...XoSEgA5zb2ih3siB5SRoCv7AQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Eller är detta bara skräp? Satsa på dyrare? Jobbig med broms när man fryser om fingrarna.
Hade tjockare handskar förut med fingervantar inuti, tyvärr fick dom fötter.

weldion

Aktiv medlem

Tjock Sagan

Aktiv medlem
Hej!
Har sett att XXL säljer ett par Bars Mitt och jag undrar om det är nåt och satsa på.
https://www.xxl.se/white-bar-mitten...XoSEgA5zb2ih3siB5SRoCv7AQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Eller är detta bara skräp? Satsa på dyrare? Jobbig med broms när man fryser om fingrarna.
klickade hem dessa på BF:
Nöjd som tusan. Kan varmt (höhö) rekommendera!

fhloston

Aktiv medlem
Hej!

Jag har ett par äldre XXL white. De har hållt flera år och är skitbra!

Valhalla_

Aktiv medlem
Annars är såna kräftvantar eller vad de nu heter rätt trevliga. Köpte mina från xxl, såna med pekfingret löst, och de lirade rätt bra imorse i -15, ca 30 min. Men bar mitts lär vara snäppet varmare kan jag tro. Finns det förresten såna till raka styren?

Barmitts fungerar superbra! Körde 3h förra vintern i -12 i sommarhandskar och barmitts. Bitvis fick jag ta av mig handskarna för att det blev för varmt :)

etnica

Aktiv medlem
Annars är såna kräftvantar eller vad de nu heter rätt trevliga. Köpte mina från xxl, såna med pekfingret löst, och de lirade rätt bra imorse i -15, ca 30 min. Men bar mitts lär vara snäppet varmare kan jag tro. Finns det förresten såna till raka styren?
Bara jag som har problem med att köra i skogen med kräftvantar? Sjukt varma o sköna men har typ minimal kontrol på broms reglaget.. Funkar grymt bra för pendling dock.

Bara jag som har problem med att köra i skogen med dessa? Sjukt varma o sköna men har typ minimal kontrol på broms reglaget.. Funkar grymt bra för pendling dock.
Kör nästan bara grus med dessa. När man kör stig är det skönare med handskar, dessutom brukar det inte behövas lika varma handskar i skogen eftersom att det går så mycket långsammare.

kontorsråttan

Aktiv medlem

Arne77

Medlem
Barmitts fungerar superbra! Körde 3h förra vintern i -12 i sommarhandskar och barmitts. Bitvis fick jag ta av mig handskarna för att det blev för varmt :)
Tack, ska sätta på såna jag också, cyklar vanligtvis långt varje dag men när det blåser så hårt eller är kallt så det sticker i fingrarna så man knappt kan bromsa är det en pinnar.
Får stå och skölja varmvatten på fingrarna.
Hoppas det här hjälper mig.

Arne77

Medlem
Stod att dom var anpassad för rakastyren , hybridcykel som jag har.

Makten

Aktiv medlem

mkallstrom

Aktiv medlem
Älskar verkligen såna här storleksangivelser:
  • Storlek S = 20,3 cm - Storlek M = 21,6 cm - Storlek L = 22,9 cm
Vilket mått är det som avses? Djupet? Höjden? Diametern? Längden? 😂
Dom har skrivit det här lite längre upp: "Och när du väljer storlek (S, M & L) är det omkretsen runt reglagen på bredaste stället som skall mätas!"

Får ändå inte ihop det med måtten för S/M/L. Jag har ett par som är märkta "LARGE CAMPY" som jag tycker passar bra på mina mekaniska 105-reglage och GRX-reglage. Som av en händelse är öppningen (diametern) ungefär 21,5 cm.

DanielS

Aktiv medlem
Jag har ett par lobster-handskar, funkar inte för mig vid riktig kyla. Kör med mina varma tumhandskar (Lillsport skalhandskar) de kallaste dagarna, inte optimalt för bromshandtagen men funkar till pendling. Blir väl inte så bra i skogen om man vill köra med pekfingret på bromsen...

Letar fortfarande efter bättre handskar, var i helgen och kollade in några av de Tegera-handskar som rekommenderats i en annan liknande tråd. De jag hittade var inte tillräckligt fodrade för mig. Finns ju en del andra varianter men tar lite emot att lägga ut 700kr på något som jag inte vet om det fungerar tillräckligt bra. Nu står det -13 på termometern, så kallt blir det inte ens vissa vintrar i sthlm så det är ju inget man använder jätteofta.

Edit: handskar för skoteråkning, någon som testat för cykling? T ex:

Ännu varmare:

Senast ändrad:

Emil777

Aktiv medlem
Köpte precis mina första barmitts (xxl 79kr!) efter att upplevt en ny känsla av kyla i söndags.
Ingen förfrysning som tur var, men det tog 24h att bli normal i händerna igen.
De kommer i morgon, kanske hinner prova premiär-pendling i -15 innan det blir mildare väder igen.

Peth

Aktiv medlem
9D0E59BD-5B66-4931-B70A-7FC6A593B556.jpeg

Perfekt för cykling. Blir det för kallt så är det bara Aki knöla in pekfingret med de andra fingrarna. Funkar inte ner mot -15 för mig i alla fall, men superskönt när det är lite varmare.

Tjock Sagan

Aktiv medlem
Dom har skrivit det här lite längre upp: "Och när du väljer storlek (S, M & L) är det omkretsen runt reglagen på bredaste stället som skall mätas!"

Får ändå inte ihop det med måtten för S/M/L. Jag har ett par som är märkta "LARGE CAMPY" som jag tycker passar bra på mina mekaniska 105-reglage och GRX-reglage. Som av en händelse är öppningen (diametern) ungefär 21,5 cm.

Jag tog och mätte upp omkretsen, blev typ 27cm eller nåt på mina SRAM Rival... så blev ett par L, men nu i efterhand (höhö) så hade även storlek M passat som handen i hansken... (höhö)

Köp & Sälj

Topp