Vintercykling - Vad kör ni för gear?

Binksama

Ny medlem
Nu börjar det bli förjävligt kallt ute och mina fingrar kan närmast jämföras med fiskpinnar i mitten på en runda.

Söker tips på funktionella kläder och utrustning som passar när vi kommer under nollan och nedåt!

Vad kör ni för kläder och prylar för att möta kylan på bästa sätt? Tänker allt från däck, muffar, vantar och mössor!

Som löpare har jag använt diverse fodrade byxor från Craft och nuvarande par är egentligen för längdskidor men dem värmer gott, om än lite för tjocka för cykeln

Handskar blir enkla thinsulate från Stadium men ska bli mycket cykel nu efter jul och då behöver jag något rejälare. Beställde ett par Endura Deluge från BikeShop men inget av det som utlovades i beskrivningen stämde, utöver att dem var riktigt varma. Svettiga och kladdiga och och trots rätt storlek och helt torra händer så följde hela innerfodret med ut när jag tog av handsken vid första provningen.

För mitt face tänkte jag ge dessa ett försök

Inte haft ansiktsvärmare förut men varje vinter har jag saknat det..

Tack på förhand!

detvanligavartaget

Aktiv medlem
Är det landsväg eller mtb du tänker cykla? Det krävs en del mer kläder för landsväg.

Barmitts, som nämndes ovan, är bra. Ganska bra är även "lobster-handskar" dvs sådana med 3 fingrar totalt.

På fötterna hjälper skoöverdrag men de är lite bökiga.

Binksama

Ny medlem
Är det landsväg eller mtb du tänker cykla? Det krävs en del mer kläder för landsväg.

Barmitts, som nämndes ovan, är bra. Ganska bra är även "lobster-handskar" dvs sådana med 3 fingrar totalt.

På fötterna hjälper skoöverdrag men de är lite bökiga.

Jobbpendling och lite träningssträckor på en gravel.

Barmitts verkar intressant men hur funkar dem på bockstyre? Ser trångt ut!

Kollade på dessa överdrag men blev lite smått avskräckt av recensionerna..

erik h

Aktiv medlem
Tegera 295 med den större storleken om du väljer mellan två. Buffar på huvudet o halsen. Riktiga vinterskor. Yllestrumpor. Ett lager tajt mot kroppen och ett lösare skal som håller vind ute och värme inne. Funkar i ordentlig kyla för nån halvtimme pendlingsfart eller jättelänge i skogen. Försök att inte klä dig så du svettas. Håll handlederna varma och täta så klarar sig fingrarna längre.

Waylost

Aktiv medlem
Tegera 296or, Bästa vinterhandsken om du vill köra fem fingersmodel. Lång muff som går över jackärmen. Fungerade rätt bra ner till -20 förra säsongen

IM

Aktiv medlem
Craft har bra vinterkläder. Komplettera med strumpor, underställ (åtminstone tröja) och tunna innehandskar i ull.

efj

Aktiv medlem
Nu börjar det bli förjävligt kallt ute och mina fingrar kan närmast jämföras med fiskpinnar i mitten på en runda.

Söker tips på funktionella kläder och utrustning som passar när vi kommer under nollan och nedåt!

Vad kör ni för kläder och prylar för att möta kylan på bästa sätt? Tänker allt från däck, muffar, vantar och mössor!

Som löpare har jag använt diverse fodrade byxor från Craft och nuvarande par är egentligen för längdskidor men dem värmer gott, om än lite för tjocka för cykeln

Handskar blir enkla thinsulate från Stadium men ska bli mycket cykel nu efter jul och då behöver jag något rejälare. Beställde ett par Endura Deluge från BikeShop men inget av det som utlovades i beskrivningen stämde, utöver att dem var riktigt varma. Svettiga och kladdiga och och trots rätt storlek och helt torra händer så följde hela innerfodret med ut när jag tog av handsken vid första provningen.

Tack på förhand!
Den masken har jag kört två vintrar nu. Funkar kanon! Du kommer dock se ut som något från en skräckfilm, men hellre det än förfrusen nästipp.

BFS

Aktiv medlem
Är det kallt kör jag flatties och kängor. Skidhjälmen är oftast för varm men man slipper frysa. Händerna klarar sig oftast om jag är bra klädd annars och har ett par tjocka fingerhandskar.

DarkMatter

Aktiv medlem
Är det kallt kör jag flatties och kängor. Skidhjälmen är oftast för varm men man slipper frysa. Händerna klarar sig oftast om jag är bra klädd annars och har ett par tjocka fingerhandskar.
Jag har vintercyklat med kängor förut och tycker också det funkar bra. Dock blir jag ändå kall om tårna efter nån timme. Finns det nåt bra (icke-elektriskt) sätt att motverka det?

RN

Aktiv medlem
Ska skaffa vinterskor i år, har haft ett par touringkor med neopreneöverdrag men det är för jävla meckigt att hålla på med. Yllesulor med reflekterande underdel hjälper mot att dra in kyla med spd-klossar.
Handskar är ett problem, senaste vintern körde jag med mina mc-handskar med en liner i, ett par halvarsson som antagligen inte går att få tag på (https://sulas.se/produkt/halvarssons-advance-handske/) men det är kanske inte det man är sugen att köra som cyklist :)

Sen kör jag med gristryne när det ramlar under 2+ kanske, hamnar i något läge där jag inte kan andas när jag ansträngt mig och varvar ner när det är svalt.

Under hjälmen har jag en mössa eller balaklava om det blir kallare. Långa tights eller skidbrallor (längd...) över cykelbyxor, underställ om det blir kallare.

detvanligavartaget

Aktiv medlem

Prova med ett par lobster-handskar först. Räcker inte det kan du köra barmitts. De jag har (Gribgrab) funkar hyfsat ned till -5 - -10 någonstans. Hur mycket man fryser beror även på styre/handtag/bromshandtag. Håller man i bromshandtag av metall kyls fingrarna snabbare tex.

Skoöverdrag finns det massvis att välja på, men ta ett par som är vattentåliga som sagt. Ifall XXLs inte är det kan du välja några andra. För pendling vill man nog ha skoöverdrag som är enkla att ta på och av också, så det är värt att tänka på när du väljer.

Vad gäller vattentäthet hos skoöverdragen beror det ju även på vad man har på sig i övrigt. Regnar det och man har regnkläder rinner ju vatten ovanifrån, så det gäller ju att regnbyxorna slutar nedanför övre kanten på skoöverdraget, annars kan vatten rinna in i kanten. Sen är många cykelskor och skoöverdrag inte täta underifrån, men det borde inte spela så stor roll om man inte sätter ned foten i vattenpölar.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Sätter man på den mellan mössa/hjälm, innan jag tar på hjälmen så sitter den kalas. Börjar man mixtra med den under färd så halkar även denna.
Tack för infon. Nu körde jag skoter (snö såklart) när jag använde min men precis så gjorde den också. Jag tror jag testar den heltäckande balaclavan istället och ser hur det funkar.

BFS

Aktiv medlem
Jag har vintercyklat med kängor förut och tycker också det funkar bra. Dock blir jag ändå kall om tårna efter nån timme. Finns det nåt bra (icke-elektriskt) sätt att motverka det?
Jag blir kall om tårna när jag kör med spd så kängor löste det problemet för mig. Så jag har inte provat nästa steg (förutom att hoppa av och springa mig varm efter pauser).

dogday

Aktiv medlem

Tack på förhand!
Varför inte en balaclava istället? Värmer hela fejan och glider garanterat inte runt. Visst, ett udda plagg i civilisationen men inte mer udda en än fejsvärmare i min bok.

RN

Aktiv medlem
Varför inte en balaclava istället? Värmer hela fejan och glider garanterat inte runt. Visst, ett udda plagg i civilisationen men inte mer udda en än fejsvärmare i min bok.
Kommer den där bort från ansiktet så minskar det väl risken för köldskador jämfört att andas genom en balaklava?

dogday

Aktiv medlem
Kommer den där bort från ansiktet så minskar det väl risken för köldskador jämfört att andas genom en balaklava?
Vad menar du med "bort från ansiktet"? Har den någon form av struktur inuti som håller bort tyget från huden? Eller tänker du på en dåligt konstruerad balaclava? Jag har en goremodell med hål som matchar både näsans och munnens.

TobbeV

Aktiv medlem

Kör med dessa, såvida det inte är för jäkla kallt. Klarar åtminstone några minusgrader.

RN

Aktiv medlem
Vad menar du med "bort från ansiktet"? Har den någon form av struktur inuti som håller bort tyget från huden? Eller tänker du på en dåligt konstruerad balaclava? Jag har en goremodell med hål som matchar både näsans och munnens.
Typ så. Det är rätt många som cyklar med tyg över munnen i sthlmsområdet iaf så beteendet finns.

Snigel

Ny medlem
Jag kör mest grusväg på MTB.
Som erik h skrev så ska man inte ha tajt ytterskal när det är kallt, det ska vara lite luft mellan.
GripGrab Windproof lightweight och Aviator hjälmmössa, beroende på temperatur.
GripGrab Lobster handskar. Aldrig blivit kall i dessa, och jag fryser lätt om fingrarna. Begränsar dock cyklingen lite eftersom jag gillar att bromsa med ett finger, tycker man får bättre grepp om styret då.
Har ett par gamla fodrade crosshandskar mellan +5 och -2.
Ull-buff, olika tjocklek beroende på temperatur.
Craft Siberian softshellbyxor, säljs tyvärr inte längre. Frugan ska prova Craft Glide längdbyxor i år, de verkar vara lite som Siberian, fast tajtare.
Specialized Defroster skor, en halvstorlek för stora + mediumtjocka ullstrumpor. Vatten- och slask-tåliga, bara att spola av. Klarar inte mer än en timme i låga temperaturer.
Viktigt att ha ett underställ som transporterar bort svetten från huden, annars börjar det kyla direkt om man slår av på tempot eller stannar till. Har bra erfarenhet av Craft Warm Intensity. Ska prova Aclima Woolnet i vinter.

sailor

Aktiv medlem
Jag kör med samma kläder som när jag kör längdskidor + cykelkallingar som Craft har och det brukar fungera bra.

SIE

Aktiv medlem
Huva över hjälmen gör att kroppsvärmen som stiger upp från överkroppen till viss grad stannar runt huvudet och värmer öronen.

Edit: YMMV beroende på jacka. Jag har kört med skidjacka med hjälmkompatibel huva i några år och den gör ett avsevärt bättre jobb än en skaljacka med standardhuva.

Senast ändrad:

Jon

Aktiv medlem
Riktiga vintercykelskor (gore-tex) är mitt bästa tips. Då slipper man krångla med skoöverdrag (som går sönder efter ett tag).
Långa bibs-byxor med flossad insida, utanpå dem vanliga (löpar-)tights från kort modell, via 3/4 till hellång beroende på temperatur. Inga kalsonger under cykelbyxorna så klart.
Lager på lager med underställ på överkroppen, gärna något lite vindtät ytterst.
Tjockare fodrade cykelhandskar. Flera minusgrader: lobsterhandskar.
Buff på hals och under hjälmen.
Anpassa cyklingen efter vädret. Cykla i tät skog när det blåser och är kallt.

dogday

Aktiv medlem
Skärmavbild 2021-10-18 kl. 14.01.16.png

Optimeras då och då men funkar överlag väldigt bra för mig med kalla händer. Avser pendling (därav "civila" byxor) i 6,5 snabba kilometer. (Denna tabell – med andra segment för löpning, MTB och LVG – på en A4 fastsatt på insidan av garderobsdörren minskar både tidåtgång och tillfällen då jag har fel klädsel en hel del över året. Var dock ett känsligt ögonblick att visa den för flickvännen första gången).

Senast ändrad:

Lejon

Aktiv medlem
Visa bilaga 518977
Optimeras då och då men funkar överlag väldigt bra för mig med kalla händer. Avser pendling (därav "civila" byxor) i 6,5 snabba kilometer. (Denna lapp tabell på insidan av garderoben minskar både tidåtgång och tillfällen då jag har fel klädsel en hel del över året. Var dock ett känsligt ögonblick att visa den för flickvännen första gången).
Oj!

chrisbe

Medlem

Barmitts på bockstyre funkar enligt mig finfint. Sällan jag behöver ngt annat än ett par tunnare längskidhandskar. Rekommenderas starkt.

salle

Aktiv medlem

detvanligavartaget

Aktiv medlem
Med risk för trådkapning: är det någon som vet ifall man kan köpa en old-school svettbrynja någonstans? Jag brukar ha en som mellanlager när jag cyklar i minusgrader. Den värmer ju även när den blivit svettig. Tyvärr håller min på att falla i bitar så jag behöver en ny.

dogday

Aktiv medlem
Med risk för trådkapning: är det någon som vet ifall man kan köpa en old-school svettbrynja någonstans? Jag brukar ha en som mellanlager när jag cyklar i minusgrader. Den värmer ju även när den blivit svettig. Tyvärr håller min på att falla i bitar så jag behöver en ny.
Du menar såna här va? https://www.brynje.no/super-thermo

Bästa understället nånsin (möjligen inte estetiskt). Säljs hos massor av olika butiker.

nisseson

Aktiv medlem
Aclima brukar få bra kritik men kostar många pengar. Ekoi säljer nätbrynja/tröjor som jag är nöjd med för klart mindre.

Pepperazzi

Aktiv medlem
En gång i tiden tipsade det om nån sorts japansk magvärmare som skulle vara the shit för kallväderscykling, jag har tappat namnet bara. Någon som har bättre minne än mig? Mitt sidfläsk agerar ofta kylklamp på riktigt kalla turer.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer