Vintercykling - Vad kör ni för gear?

kais01

Aktiv medlem
Jag har aldrig riktigt tyckt att såna där funkar, då främst vid längdskidåkning. Bättre att stoppa kylan på utsidan. Slår ett slag för ett par shorts över de långa bibsen, som skapar en extra luftbarriär. Gör enorm skillnad!
både inne och ute behövs ibland. en bra komplettering oavsett är pälsöverdrag till sadeln. kör det även på mtb.

för vindskydd vid pendling fortsätter jag att tjata om rainlegs. de är lätta att ta av och på alltefter behov

ooms

Aktiv medlem
Jag har aldrig riktigt tyckt att såna där funkar, då främst vid längdskidåkning. Bättre att stoppa kylan på utsidan. Slår ett slag för ett par shorts över de långa bibsen, som skapar en extra luftbarriär. Gör enorm skillnad!
Många förstår ju inte hur Gundekallingarna ska användas. De ska sitta utanpå understället, dvs som sista lager innan tightsen. Då funkar de kanon vid längdskidåkning.

weldion

Aktiv medlem
Många förstår ju inte hur Gundekallingarna ska användas. De ska sitta utanpå understället, dvs som sista lager innan tightsen. Då funkar de kanon vid längdskidåkning.
dragos.png

338federal

Aktiv medlem
Salomon vinter kängor. Skoter fxr fingerhandskar. Lite klumpiga men fungerar. Slalomhjälm och slalom kläder. Skikt klädsel. Nu ute -21 så på morgonen kanske balaklava över ansiktet. Får se om växlarna och frihjulet fungerar.

Ilritorno

Aktiv medlem
Inget direkt svar på frågan, men stanna för fika utomhus kan vara trevligt. Dock inte så trevligt efter när det görs efter en runda på ett par mil i oktober. Blev ordentligt nerkyld fast välklädd för temperaturen. Blev tvungen att åka närmaste vägen hem istället för cykla nån timma till som min ursprungliga plan var. Dumt? Ja så klart, borde man kunnat räknat ut på förhand.

velovin

Aktiv medlem
Testade mina barmitts idag. -5 och tunna handskar, blev riktigt imponerad. Normalt sett fryser jag med tunna handskar redan innan tempen sjunker till 0.

Har i många år kört med hemsydda pogies som lämnat en del övrigt att önska, så jag följde ditt tips och unnade mig lite neopren.

Måste säga att jag är positivt överraskad av kvalitén. Nu kan vintern komma.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Sätter man på den mellan mössa/hjälm, innan jag tar på hjälmen så sitter den kalas. Börjar man mixtra med den under färd så halkar även denna.
Testade denna facemask idag, den satt betydligt mycket bättre än jag förväntade mig. Det blev affär på en sådan.

Testade även balaclavan från Gore, tight att ta på men satt inte nog tight när huvudet kom i så den kan jag inte rekommendera.

RN

Aktiv medlem

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Köpte ett par Northwave tillsambon, hon vill INTE ha klick in men befintliga pedalerna på trekking hojen verkar bli lite för knöliga.
Ngn som har bra tips på pedaler?

1635407738582.png

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Köpte ett par Northwave tillsambon, hon vill INTE ha klick in men befintliga pedalerna på trekking hojen verkar bli lite för knöliga.
Ngn som har bra tips på pedaler?

Visa bilaga 520535
Hade det inte varit bättre med Gore-texkängor om hon ändå inte kommer att nyttja SPD? Varmare och lika vattentätt.

MrSthlm

Aktiv medlem
Rörigt med Northwaves vintersko sortiment kan jag tycka men möjligen någon här som kan förklara skillnader mellan skorna? De har flera olika modeller som är väldigt lika dessutom figurerar både årets och förra årets modeller på marknaden. Varning för att de är små i storlekarna också, man bör nog gå upp en storlek mot vad man annars har. (Jag har enbart roat mig med att prova dem, inte köpt dem.)

Vad som skiljer tex mellan Celsius, Husky Arctic och Magma modellerna är inte helt glasklart?

Här tex skillnad på Celsius modellen mellan förra årets modell och årets:

Förra årets modell:

Årets med en annan typ av sula:

Hyfsat varierande prissättningar också... Stadium har tex haft (eller har fortfarande vissa storlekar?) X-Celsius Arctic GTX för 999 kr med tex Bikester säljer den för 2295 kr och XXL sport för 1790.

Senast ändrad:

dogday

Aktiv medlem
hmm jovars... typ bara vanliga vinterkängor? tänker att det är lite varma och täta? och lite stela?

Upplever att mina Five Ten EPS funkar väldigt bra för kort och snabb vinterpendling (25 km/h snitt i 20 min, kring 2°C och neråt, med tjockare sockor till -5°C). Har för mig att de andas bättre än de North Face GTX-vandringssneakers jag har, men det kan vara så att GTX-skorna blivit igensatta av skit eller att jag inte jämfört ordentligt och rättvist.

Waylost

Aktiv medlem
Upplever att mina Five Ten EPS funkar väldigt bra för kort och snabb vinterpendling (25 km/h snitt i 20 min, kring 2°C och neråt, med tjockare sockor till -5°C). Har för mig att de andas bättre än de North Face GTX-vandringssneakers jag har, men det kan vara så att GTX-skorna blivit igensatta av skit eller att jag inte jämfört ordentligt och rättvist.
Har du vanliga five tens sommartid? Om så är fallet hur stor är skillnaden värmemässigt?

Pepperazzi

Aktiv medlem
Tycker mina EPS high var helt värdelösa som vinterskor. Eventuellt något varmare än vanliga freerider, men väldigt marginellt i så fall. Fixade inte väta speciellt bra heller.

dogday

Aktiv medlem
Tycker mina EPS high var helt värdelösa som vinterskor. Eventuellt något varmare än vanliga freerider, men väldigt marginellt i så fall. Fixade inte väta speciellt bra heller.
Då vi har olika upplevelser undrar jag om vi också har olika förutsättningar. Jag pratar om dem som pendlarskor i Stockholmsvinter.

Kan det vara så att du använt dem på annat sätt?

AndreasVH

Medlem
För mig är minusgrader hur lugnt som helst, men jag har problem med jacka/tröja vid +2 till sisådär +9 när det är risk för regn…

Jag svettas mycket, så det är förstås bristen på andning som ställer till det. Jag har en Gore Shakedry 1st gen jag använt som skal med tröjor och underställ i olika tjocklekar, men det blir fan för svettigt…

Finns det någon tröja eller jacka som passar in på detta?
- Vindtät fram, även armar
- Vattenskyddad så den klarar ca 90 minuter
- Plats för tunt, långärmat underställ vid +2, varm nog för kortärmat dito vid +9
- Andas riktigt bra

Har tittat på 7mesh Synergy (vattenskydd?) och även Bioracer Tempest/Tempest Light (skillnad på dom?), samt Endura 260 och någon Altura. Någon med tips och/eller erfarenheter?

Pqz

Aktiv medlem
ull är dyrare och skörare och därför bättre för tillväxten och säkrar sveriges och nya zeelands konkurrenskraft och finansierar sjukvården som behövs när folk får lunginflammation när de grillar korv i dyngsur ull
Nappad ull, dvs ull som plockats (inte klippts) av blir inte alls blöt på samma sätt. Har en stickad tröja som är närmast hydrofob. Lite bättre, mycket dyrare...
Dock: Bra syntet är kanon.

freddag

Aktiv medlem
i mongoliet sa de att fårull på sin höjd dög till att isolera husväggar med. jak var bäst, kamel tvåa och häst trea till kläder. om jag minns rätt.

Batavus

Aktiv medlem
- Plats för tunt, långärmat underställ vid +2, varm nog för kortärmat dito vid +9
- Andas riktigt bra
Svårt att klara allt, men den här är rätt bra: https://www.biemmesport.com/en/prodotto/twister-jacket/
Du kan ju fundera på att ha tre lager istället för två, eller ha en kraftigare vindjacka i reserv i ryggfickan.

Senast ändrad:

KjellF

Aktiv medlem
[QUOTE="AndreasVH, post: 4042235, member: 8710"

- Andas riktigt bra

[/QUOTE]
Kort svar: nej.
Allt blir en kompromiss, de moderna vindtäta materialen är för täta för riktigt bra ventilation. Om luft ska komma ut från ryggen måste den komma in någonstans. Jag kör ofta helt utan vindtätt men med en vindtät jacka i reserv.

MrSthlm

Aktiv medlem
Nedan ett exempel på falsk marknadsföring, den har ett bra regnskydd och är ganska varm men andas bra? Glöm det.

"Jackan är hållbart vattentät och har extremt bra andningsförmåga, så att du håller dig torr även vid hög aktivitetsnivå."

Batavus

Aktiv medlem
Har kikat runt hur länge som helst efter vinterskor för landsväg, och Northwave är kanske bästa alternativet. Noterar att det i nästan alla produktbeskrivningar och -instruktioner står att man inte ska ha tjocka strumpor, utan bara tunna strumpor som andas. ...Och sedan läser jag kundrecensionerna, där det ofta står att, trots att de hade jättetjocka och varma sockor frös de.

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Har kikat runt hur länge som helst efter vinterskor för landsväg, och Northwave är kanske bästa alternativet. Noterar att det i nästan alla produktbeskrivningar och -instruktioner står att man inte ska ha tjocka strumpor, utan bara tunna strumpor som andas. ...Och sedan läser jag kundrecensionerna, där det ofta står att, trots att de hade jättetjocka och varma sockor frös de.
Har Husky skjälv och de funkar men är iiiiinte varma. lite tåvärmare och goa strumpor så blir det bra. Men är bra sugen på batteristrumpor efter syrran provat i slalompjäxorna i vintras.

HåkanC

Aktiv medlem
Jag svettas mycket, så det är förstås bristen på andning som ställer till det. Jag har en Gore Shakedry 1st gen jag använt som skal med tröjor och underställ i olika tjocklekar, men det blir fan för svettigt…

- Andas riktigt bra
Jackor, och även byxor/tights, som är vindtäta framtill och ventilerande bak är även mina favoritplagg
Tre som jag tipsat om nyligen är

Gonso Silves
12_14425_5100_20_RGB_2480x3543@2x.webp

https://gonso.de/int-en/shop/jackets/p425039-bike-jackets-silves

Sportful Fiandre Medium Jacket
112150021a-810_01_260Wx260H

https://www.sportful.com/us/fiandre-pro-medium-jacket/p/112150021A-810

Assos Mille GT Jacket Spring Fall
ASSOS_11.30.344.32_11.jpg

https://www.assos.com/gb/mille-gt-jacket-spring-fall-91932.html

Men hur de funkar för dig i olika temperaturer och/eller hur mkt regn de tål liksom ngn av dem finns att köpa och till vilket pris
har jag däremot ingen aning om

n3wton

Aktiv medlem
Nappad ull, dvs ull som plockats (inte klippts) av blir inte alls blöt på samma sätt. Har en stickad tröja som är närmast hydrofob. Lite bättre, mycket dyrare...
Dock: Bra syntet är kanon.
Va? Jag har får. Hur plockar man av ullen från dem? Helt omöjligt skulle jag säga, du kan med lätthet lyfta ett får i ullen om du skulle vilja det. Klart, om de är döda är det kanske görbart, men det känns som en dåligt framkomlig väg till ullproduktion.

Upplys mig!

bonbon

Aktiv medlem
Rörigt med Northwaves vintersko sortiment kan jag tycka men möjligen någon här som kan förklara skillnader mellan skorna? De har flera olika modeller som är väldigt lika dessutom figurerar både årets och förra årets modeller på marknaden.
Tvivlar på att det går att förstå deras modellsystem, jag har försökt. Men mycket riktigt kompliceras det av att de designar om och byter namn mellan modellår. Men de är bra. Har en grå modell :)

Gå upp en storlek gör jag alltid i vinterskor.

Totteman

Aktiv medlem
Nu börjar det bli förjävligt kallt ute och mina fingrar kan närmast jämföras med fiskpinnar i mitten på en runda.

Söker tips på funktionella kläder och utrustning som passar när vi kommer under nollan och nedåt!

Vad kör ni för kläder och prylar för att möta kylan på bästa sätt? Tänker allt från däck, muffar, vantar och mössor!

Som löpare har jag använt diverse fodrade byxor från Craft och nuvarande par är egentligen för längdskidor men dem värmer gott, om än lite för tjocka för cykeln

Handskar blir enkla thinsulate från Stadium men ska bli mycket cykel nu efter jul och då behöver jag något rejälare. Beställde ett par Endura Deluge från BikeShop men inget av det som utlovades i beskrivningen stämde, utöver att dem var riktigt varma. Svettiga och kladdiga och och trots rätt storlek och helt torra händer så följde hela innerfodret med ut när jag tog av handsken vid första provningen.

För mitt face tänkte jag ge dessa ett försök

Inte haft ansiktsvärmare förut men varje vinter har jag saknat det..

Tack på förhand!
Jag har vindtätt till att börja med, sedan regnkläder om det regnar.
Lager på lager gäller alltid.
Skoöverdrag har jag...bra grej. Vinterskor har jag inte provat.
Gällande handskar så har jag alltid någonting att byta med, antingen är det för varmt/otympligt eller för kallt.
På huvudet mössa som skyddar öronen. Jag har inte provat baklava.

man får prova sig fram...

Fundadores

Aktiv medlem
Jackor, och även byxor/tights, som är vindtäta framtill och ventilerande bak är även mina favoritplagg
Tre som jag tipsat om nyligen är

Gonso Silves
12_14425_5100_20_RGB_2480x3543@2x.webp

https://gonso.de/int-en/shop/jackets/p425039-bike-jackets-silves

Sportful Fiandre Medium Jacket
112150021a-810_01_260Wx260H

https://www.sportful.com/us/fiandre-pro-medium-jacket/p/112150021A-810

Assos Mille GT Jacket Spring Fall
ASSOS_11.30.344.32_11.jpg

https://www.assos.com/gb/mille-gt-jacket-spring-fall-91932.html

Men hur de funkar för dig i olika temperaturer och/eller hur mkt regn de tål liksom ngn av dem finns att köpa och till vilket pris
har jag däremot ingen aning om

Håller med. Har en vindväst från Void med mesh på ryggen, den är ju mer för höst/vår men väldigt bra. Om man vill ha något mer heltäckande men ändå med lite ventilation inryggen i MTB-stil kan jag tipsa om Sweet Protection Hunter jacket.

DanielS

Aktiv medlem
För mig är minusgrader hur lugnt som helst, men jag har problem med jacka/tröja vid +2 till sisådär +9 när det är risk för regn…

- Andas riktigt bra

Har tittat på 7mesh Synergy (vattenskydd?) och även Bioracer Tempest/Tempest Light (skillnad på dom?), samt Endura 260 och någon Altura. Någon med tips och/eller erfarenheter?
Tror också det blir svårt att klara ovanstående. Ska man klara regn blir det för tätt i den temperaturen.

Ett underställ i ull som värmer bättre när man är svettig skulle fungera? I kombination med en tunnare jacka. Är det överhängande regnrisk får separat regnjacka följa med men då kokar man ju på insidan när det blir lite jobbigt.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer