Vintercyklist behöver tips med vinterkläder

Jacke89

Ny medlem
Hej mina vänner

Pendlar till jobbet 4mil t/r året om nuförtiden.
Men har inga kläder som är optimala för höst/vinter funkar väl men vill uppgradera den fronten.
Har kikat på castellis utbud, tycker deras kläder är skön och sitter bra.
Alpha ros jackan förstår den är bra vid minus grader men blir den varm om det är runt 0-10 grader?

Alternativ castelli perfetto ros men då kanske den inte räcker till riktigt vid kall grader har lite beslutsångest då dom är rätt dyr jackorna.

Byxor har jag kikat på castelli polare 2 rib som verkar stå mot kylan bra.
Kör med underställ, Varken frysen eller varm som person och bor i Sundsvall.

Tips mottages gärna

siebengang

Ny medlem
Satsa på bra vintercykelskor (med gott om utrymme för flera par strumpor om så behövs), lite olika uppsättningar av vantar/handskar, en vindtät softshelljacka med fleece på insidan och vid lägre temperaturer (under -5) långa cykelbyxor med vindtät framsida. Jackan får gärna vara så synlig som möjligt, vinterpendling är ju mörkercykling.

Det mesta som du bär under detta tar du från sommargarderoben. Testa dig fram.

Märken osv är inte så avgörande. Pris kan spela roll för livslängden, men inte alltid.

Har du kanske hört om det ska bli vinter eller vår nu???

Jacke89

Ny medlem
Skorna har jag koll på fick slänga på vanliga pedaler och ett par kängor med bra utrymme i fryser sönder tårna när det blir riktigt kallt då räcker inte några skoöverdrag till, just tårna fingertoppar är väl känsliga.

Mest att jag vill ha en bättre jacka som andas bra men endå står emot vind och kyla bra. Är lite vad jag suckar efter.

Vet inte känns som det varit oktober väder sen flera månader

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Vid regn och slask är det sällan så kallt. Då behövs ventilerade regnkläder med bara något underställ under.

Vinterkläderna för kallgrader bör vara flossade men med ventilation i ryggen och/eller under ärmarna samt baksida ben. Jag vill ha maximal ventilation.

För mig funkar inte membrankläder. De är för täta och jag blir kall av kondensen.

Castelli gör fantastiska kläder för cyklister. Andra bra och mer prisvärda märken jag gillar är Endura och Vermac.

Jacke89

Ny medlem
Eftersom jag hade snöat in mig på castelli så körde på det, Läste mycket bra feedback om kläderna, beställde ifrån bikeshop.

Castelli polare 2 bib som ska vara deras varmaste byxor, bra kan man skippa långkalsongerna.

En perfetto ros jacka lär inte räcka till med mer en nån minus men möjligen kan de bli en alpha jacka till nästa vinter.

Är 174 lång väger mellan 72-78kg beroende på form tog L på jackan och XL på byxorna då man har ett par rejäla stockar :) hoppas de blir bra, återkommer efter man kört ett tag.

VO2max

Ny medlem
Kör med en eller flera lager underställ i merinoblandning beroende på temp
Haglöfs lim jacket?
Revolutionrace rescue pants? Svarta med vindskydd och lufthål iaf
Ibland spd oftast flats med streetskor i vinterutförande
Buff är najs att dra upp i ansiktet när det blir 10-20 minus
Är ingen ide att lägga ut allt för många tusen på specialkläder då dom brukar vara slut efter drygt en säsong
Jag undviker att tvätta jackan i möjligaste mån för att slippa impregnera

ptrk

Medlem
Efter tips här (tror jag) och på längdskidstrådar har jag börjat cykelpendla i nätbrynja. Funkar så jäkla bra. Värmer gott och leder undan fukt fantastiskt!

Köpte en i syntet och det är väl det enda jag ångrar. Borde köpt merino med detsamma.

Jag pendlar med Castelli nanoflex 2 bibtights och en Castelli Gabba med Nanoflex armvämare (för jag har Gabban sen innan, hade nog köpt den långarmade varianten nu...) Under tröjan kör jag en merino som är mesh hela ryggen för jag kör med rygga. Funkar super allt mellan 10 grader ner till ett par minus. Reglerar temperaturen inom det med mer mössa och strumpor. Ännu kallare så en tjockare merino under, thats it. Men jag har inte provat i riktigt kallt, blir lixom inte det här i skåne. Väldigt nöjd med min setup vare sig det regnar, är torrt eller mitt i mellan. Öser det verkligen ner slänger jag på mig 7mesh Revo goretex shorts och Arcteryx Alpha FL Goretex pro jacka och skippar Gabban.

Just det... Gripgrab Arctic X skoöverdrag, bästa klädesplagget för vinter ever!

salle

Aktiv medlem
Under 10 minus brukar jag komplettera med en tunn dunväst. Men det som gjort mest för att höja komforten på min vintercykling är ett par bar mitts för händerna.

Oskar

Aktiv medlem
ptrk sa:
Efter tips här (tror jag) och på längdskidstrådar har jag börjat cykelpendla i nätbrynja. Funkar så jäkla bra. Värmer gott och leder undan fukt fantastiskt!

Köpte en i syntet och det är väl det enda jag ångrar. Borde köpt merino med detsamma.
Nejdå, det borde du inte alls. Den funkar mycket bättre i polypropylen. :)

Paul D

Medlem
Har testat racetröja korta ärmar för regn. TreBerg.
Den är skapligt vindtät.
Under har jag helst nätbrynja lång ärm Helly Hansen och utanpå brynjan långärmad lager ett Craft. Så långt inget märkvärdigt.
Detta toppas med armvärmare och möjligen vindväst. Är det kallt i början på turen o väntas bli varmare startar jag med dubbla armvärmare och västen!!! Möjliggör långsam stegvis Streep Teas allt efter temperatur och ansträngning. Bara att dra ner armvärmarna till handlederna. Västen lite svårare att få av. Bra o lätt justerad dragkedja i tröjan. Nackdelen är att det är mycket att leta fram innan man kommer iväg. Bäst nytta gör nog det beskrivna på långa turer. Gränsar till OT

Pfaff

Aktiv medlem
Jag använder en Endura-jacka https://www.evanscycles.com/en-se/endura-windchill-softshell-jacket-EV305962. När det närmar sig nollan och med endast ett bra baslager under. Blir det under nollan ner mot -10˚ ( det har hänt! Även i Skåne!) blir det två baslager.
Den är i mitt tycke oöverträffad, med ett fleecelager på framsidans insida över bröst och ärmar men inte på baksidan där den ventilerar mycket bra.
Syns väl, dessutom. Och till ett mycket bra pris enligt länken här ovan.

HåkanC

Aktiv medlem
Oskar sa:
ptrk sa:

Nejdå, det borde du inte alls. Den funkar mycket bättre i polypropylen. :)
+1
Kolla på norska Brynje Super Thermo https://www.brynje.no/super-thermo
De har funnits länge, åtminstone sedan 80-talet, och de är sedan dess VÄLDIGT populära bland krävande vintersportare, tex längdåkare
Från Oskar Svärd:
Jag har provat ett nytt underställ under hösten och början på vintern och nu bestämt mig för att köra på dem. Märket är Brynje och de har riktigt bra underställ. Framför allt så transporterar de bort fukt väldigt bra och är mer eller mindre helt torra efter ett tufft träningspass! En annan fördel är att man kan använda dem flera gånger utan att de börjar lukta illa. Jag kan varmt rekomendera dessa!
http://www.oskarsvard.se/post/Oskar-Svard.aspx

Långärmad rundhalsad

Från 379 SEK enl: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3246180

När det är riktigt kallt kan en (blixtlås-)polo vara skönt

Från 419 SEK enl: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3246184

/Håkan
La till Brynje

Senast ändrad:

dogday

Medlem
Ett stort +1 till nätunderställ (Brynje är de jag använder och tycker om – börjar närma mig 10 olika plagg från dem) året om. Stillastående luft håller en lagom tempererad och binder inte fukt, vilket är bästa sättet att inte bli blöt och hålla bra temperatur från januari till december.

Föredrar plast (i det här fallet polypropylen) på de plagg som jag använder ofta, då jag förutom att använda dem frekvent också kan tvätta dem ofta och varmt utan att oroa mig för slitage. Ull ska väl stå emot stank bättre, men Brynje klarar sig relativt bra från svettlukt jfrt exempelvis löpartröjor i plast som jag tycker börjar stinka väldigt snabbt.

Endurajackan någon tipsade om ovan kan jag tänka mig är bra. Hybridjackor – dvs vindtät front och ventilerande paneler bakåt är nämligen en annan favoritprodukt i jakten på perfekt träningstemperatur.

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer