Vinterdäck 27,5tum.

bearthefear

Aktiv medlem
Vinterdäck 27,5tum.
Det närmaste jag kommit är detta:
https://www.bike-components.de/en/Kenda/Klondike-Wide-27-5-Folding-Spike-Tyre-p57199/

Väger ca 1,1 kg enligt tillverkare. Det har skrämt bort mig i alla fall. Var i kontakt med flera tillverkare förra året (Schwalbe, Conti, 45nrth) och ingen av dom planerade ett lite smalare 650B-dubbdäck inom snar framtid.

Standardtipset är väl att skaffa ett par billiga 26”-hjul och kanske få på några mm bredare däck ändå. Eller gå upp till 28”/29” och smalare däck, om det finns plats. Beror väl på vad det är för cykel och hur man tänkt sig cykla.

fyrbåk

Aktiv medlem
Vinterdäck 27,5tum.
Haft samma dilemma. Landade i dubbfria Conti top contact. 50mm men jag har gott om plats, dock inte tillräckligt för ISP 2.25-bredd. Får se denna vinter hur det funkar.

Bulldog76

Medlem
Vinterdäck 27,5tum.
Hittade denna tråd.
Funderar på att skaffa efter vinterdäck till 27,5 tums mtb. Detta är en grabbens pendlingshoj till och från skolan. Skåneland, så det är inte ofta is, men det lär komma, tänkte att det kunde vara bra med dubbäck eller bra greppiga vinterdäck. De vinterdäcken jag sett (bara Schwalbe än så länge) är rätt dyra. och tunga. 1100g låter lite väl saftigt.
Finns det nåt bra, billigare, lättare? eller ska det va till att ställa cykeln de kalla dagar som kommer? kankse något dubbfritt fungerar? Å andra sidan så kanske dubbäck vara rätt länge också. Men de är inte för terrängkörning, bara pendling på asfalt.

D

Deleted member 43681

Guest
Vinterdäck 27,5tum.
Finns inga (i mitt tycke) passande pendlingsdubbdäck i 27,5 tum. T.ex. Schwalbe Ice Spiker Pro, Kenda Klondike, eller något av Suomi Tyres MTB-dubbdäck är ju inget man rullar med på asfalt mer än absolut nödvändigt, eller under pistolhot, eller under inkörningen.

Hade jag haft en 27,5-MTB och var tvungen att pendla med den under skånskt klimat med mycket asfalt och med inslag av svartis och halka ibland, så hade jag skaffat en uppsättning 28-tumshjul och monterat på Schwalbe Marathon Winter storlek 42-622!

(ett däck på 27,5 x 2,4 tum har i princip exakt samma ytterdiameter som ett däck i dim 42-622 mm)

Men vill man leka rysk roulette kan man ju alltid prova dubbfritt, och ev. låta cykeln stå vid halka...

Senast redigerad av en moderator:

Bulldog76

Medlem
Vinterdäck 27,5tum.
Ja, det var så pass illa att köra med dubbdäck på asfalt alltså...
Nåja det ska ju helst inte köras när det är is, men det är svårt att veta när och hur. Dessa däck verkar vara mjukt gummi som greppar i slask och snö/frostbelagda väger i alla fall. CONTINENTAL Tire Top Contact Winter II Premium, kan vara ett alternativ att köra på men ändå ha lite bättre grepp när vädret slår om från morgon till kväll till exempel.

D

Deleted member 43681

Guest
Vinterdäck 27,5tum.
Visst, de är säkert bättre än helt vanliga sommardäck, men skaffar man sig ett extra hjulpar med t.ex. Marathon Winter 28" så kan man växla hjul och således däck snabbt beroende på väglaget som råder för dagen.

Bulldog76

Medlem
Vinterdäck 27,5tum.
Kunde väl vara så. Det är grabben som ska till skolan o tillbaka. Går att skjutsa i värsta vädret, men värre att komma hem :)
hm, vad kan sådana hjul gå på tro?

Bulldog76

Medlem
Vinterdäck 27,5tum.
Örjan Lax sa:
Bulldog76 sa:
vad kan sådana hjul gå på tro?
Lite över tusenlappen för rejäla vinterhjul som tål en del. Exempelvis dessa https://www.bike-discount.de/en/buy...imano-m475-mavic-xm-119-disc-wheel-set-635894 (förutsatt att det är QR fram och bak) som jag själv har till vintercykeln och är nöjd med köpet. Men det finns säkert billigare också.
De där var 29, skrev inte du 28? Men passar 29 hjul i till en 27,5 tums mtb? Cykeln är En Cannondale Trail 6 2017, verkar ha Qr,

D

Deleted member 43681

Guest
Vinterdäck 27,5tum.
Bulldog76 sa:
Örjan Lax sa:
Bulldog76 sa:
vad kan sådana hjul gå på tro?
Lite över tusenlappen för rejäla vinterhjul som tål en del. Exempelvis dessa https://www.bike-discount.de/en/buy...imano-m475-mavic-xm-119-disc-wheel-set-635894 (förutsatt att det är QR fram och bak) som jag själv har till vintercykeln och är nöjd med köpet. Men det finns säkert billigare också.
De där var 29, skrev inte du 28? Men passar 29 hjul i till en 27,5 tums mtb? Cykeln är En Cannondale Trail 6 2017, verkar ha Qr,
29 och 28 är samma sak. Det är 622 mm som räknas. Och pratar man om smalare däck till 622 så brukar man säga 28 tum.

Ja, de passar, om man har (som jag skrev tidigare lite längre upp) däck som är lite smalare och lägre, dvs 42-622 = ganska exakt samma ytterdiameter som ett vanligt 27,5-hjul med MTB-däck.

Se här http://www.bikecalc.com/wheel_size_math i tabellen annars, angående olika hjul och däcks yttre diameter.

D

Deleted member 43681

Guest
Vinterdäck 27,5tum.
Bulldog76 sa:
Stort tack för för hjälpen.
QR Boost finns på 2018, men 2017 har inte Boost enligt vad jag kan se
https://www.cannondale.com/International/bike/Productdetail?Id=82c753da-c4a5-4b3b-adbb-6b54a59c34c9
Jo, jag såg det sen, läste fel på 2018 först :)

Bulldog76 sa:
Står så här: HUBS: Alloy Disc, sealed, loose ball bearings, QR, 32h
, en länk till till specen
https://www.evanscycles.com/cannondale-trail-6-2017-mountain-bike-EV284083

Får hem och diskutera vad som ska göras.

Okej, låter bra.

Sebastianyaao

Ny medlem
Vinterdäck 27,5tum.
Jag har precis köpt en Scott cykel med 27,5” tänkte köpa 29” men fick denna till så bra pris så jag tänker ja kan pendla med den till tåget. Nu till min förvåning så verkar de ju inte finnas några vinterdäck till 27.5”?! Hur gör ja då? Mestadels pendling på cykelvägar så de kommer va snö ibland, is ibland och även asfalt ibland. Tips?

Der Kaiser

Aktiv medlem
Vinterdäck 27,5tum.
Sebastianyaao sa:
Jag har precis köpt en Scott cykel med 27,5” tänkte köpa 29” men fick denna till så bra pris så jag tänker ja kan pendla med den till tåget. Nu till min förvåning så verkar de ju inte finnas några vinterdäck till 27.5”?! Hur gör ja då? Mestadels pendling på cykelvägar så de kommer va snö ibland, is ibland och även asfalt ibland. Tips?

Läste du inte tråden innan du skrev? Det finns både dubbade, som Schwalbe ice spoiler pro, och odubbade, som Continental top Contact Winter II.
Fast förutom de finns det inte så många alternativ i 584mm/27,5.
Beroende på vad för cykel du har kan du som alternativ antingen köpa ett 622mm-hjul och sätta smalt vinterdäck på (om det är en mtb) eller ett 559mm-hjul och kunna ha ett bredare vinterdäck (om det är en gatcykel i 584).

D

Deleted member 43681

Guest
Vinterdäck 27,5tum.
jofahjalm sa:

Ja, för ursprungs-TS ja, men borde passa bra för https://happyride.se/forum/read.php/1/3425090/3656545#msg-3656545 som verkar vara en vanlig mtb. Finns hos svensk handlare här i lager just nu https://www.cykelcity.se/suomi-tires-fast-freddie-w240-dubbdack-cykel-27-5x2-1 men borde gå och hitta lite billigare.

Hogren

Aktiv medlem
Vinterdäck 27,5tum.
Lånar en gammal tråd jag letar dubbdäck till min gravel typ 38-47mm men allt jag hittar är bara grova MTB däck
Någon som har tips ?
Mvh jesper

weldion

Aktiv medlem
Vinterdäck 27,5tum.
D

Deleted member 43681

Guest
Vinterdäck 27,5tum.

weldion

Aktiv medlem
Vinterdäck 27,5tum.
Försöker att hitta Gravdal 650b i 60 tpi-utförande, men det verkar inte vara det enklaste.
Skall man bara ge upp och köpa ett par 28”-hjul för att bredda utbudet av smalare dubbdäck?

weldion

Aktiv medlem
Vinterdäck 27,5tum.
Nu så gav jag upp med dubbdäck till 650b. Köpte Continental Contact Spike 240 & 120 42-622 mm i stället. Hade ett par hjul med XR391-fälgar i 622-25 mm som jag drog på i stället.

SIE

Aktiv medlem
Vinterdäck 27,5tum.
BUMP!
Söker pendlardubbdäck 650b. 35-50mm breda. Skall helst inte ruinera mig. Har någon hittat nå bra vid det här laget?

SafeSurfer

Aktiv medlem
Vinterdäck 27,5tum.
Behöver 27.5 650b dubbade däck till en canyon commuter cykel. Ramen verkar enligt canyon max klara 40mm bredd. Endast hittat ett däck från gravdal men inga på lager, finns något allternativ?

lorskan

Medlem
Vinterdäck 27,5tum.
Behöver 27.5 650b dubbade däck till en canyon commuter cykel. Ramen verkar enligt canyon max klara 40mm bredd. Endast hittat ett däck från gravdal men inga på lager, finns något allternativ?
Jag har köpt Suomi Tyres A10 W100 40-584 till sambons commuter. Tänkt montera i morrn och hoppas de ryms innanför skärmarna. A10 verkar vara det enda alternativet vad jag vet då Gravdal 650b 33 tpi har varit otillgängligt länge (förutom den mkt dyra TLR-varianten 60 tpi).

Köp & Sälj

Topp