Vinterdäck till Mavic Carbone SLS hjul??

scott87

Medlem
Min fru vill fortsätta att cykla på vinter till jobbet (ca. 3 mil fram och tillbaka) och vill helst använder sin racer. Problemet är att jag vet inte riktigt var man ska börjar letar efter 25mm bredd vinterdäck. Tror tyvärr inte 28mm skulle passar. Har ni några rekommendationer?

weldion

Aktiv medlem
25 mm är det ett klent utbud när det gäller vinterdäck. Ta det som du hittar som är det mest grovmönstrade.

scott87

Medlem
Jag hade skaffat cykel nummer 2, vinterpendling sliter rätt mycket på hojen och 30km á 5 (förutsätter) dagar gör att cykeln inte kommer kännas jättefräsch till våren.
Nej jag vet att det inte är helt optimalt men den tas verkligen hand om. Nytvättad och smörjad flera ggr per vecka.

glitch

Aktiv medlem
Är inte det där kolfiberhjul för fälgbroms? Känns rätt onödigt att slita ut grejerna med vintercykling när det dessutom inte får plats med vettiga däck. varför inte köpa en billig skivbromsad slitvarg, kanske beggad och få en bra vintercykel istället för att slita på en dålig vintercykel.
Sker pendlingen på Mallorca kan du bortse från allt :)

Singular

Aktiv medlem
Är inte det där kolfiberhjul för fälgbroms? Känns rätt onödigt att slita ut grejerna med vintercykling när det dessutom inte får plats med vettiga däck. varför inte köpa en billig skivbromsad slitvarg, kanske beggad och få en bra vintercykel istället för att slita på en dålig vintercykel.
Kolfiber med aluminiumbromsyta.

Fortfarande synd att svarva ner under vinterpendling. Det ärliga rådet hade varit att köpa ett par av enklaste instegskvalité från ex Shimano och slita ner.

ooms

Aktiv medlem
Det är alufälg med kolfiberkåpa. Men håller med, onödigt fina hjul att köra i vinterslask.

scott87

Medlem
Tyvärr så pendlar hon mitt i centrala Göteborg så inte mallorca direkt 😂 Håller helt med att det är synd att slita ner på grejarna men jag tänkte att det var ändå lungt så länge man håller efter och sköter cykel. Kanske har fel? 😕

Det är nog bättre att kolla vidare efter en bra skivbroms pendlare istället.

Carl A

Aktiv medlem
Nog stor risk hon ångrar sig om hon pendlar på racern på vintern.
Kan man lägga pengarna, så Cx m skivbroms o skärmar. Kan nog oxå bli billigare i längden.

Bengt-re

Aktiv medlem
Tyvärr så pendlar hon mitt i centrala Göteborg så inte mallorca direkt 😂 Håller helt med att det är synd att slita ner på grejarna men jag tänkte att det var ändå lungt så länge man håller efter och sköter cykel. Kanske har fel? 😕

Det går ju köpa hyggligt billiga aluhjul att ha som vinterhjul. De håller längre än vad man tror trots allt. Allt måste inte vara optimalt för att fungera! (Säger nörden med dedikerade vinterhjulset till två cyklar och en renodlad vintercykel...)

atorger

Aktiv medlem

Bara det är det minsta blött så slungas det runt en massa smågrus och partiklar och suger fast på bromsklossar och kedja och allt möjligt, så det hinner slitas en hel del om man bromsar och grus i kedjan är ju aldrig bra. Så även om man tvättar cykeln efter varje tur så slits det mycket fortare än i torra förhållanden. Fullt vinterföre med snö flera minusgrader osaltat som jag ser i Luleå under vintern sliter inte så mycket för det är torrt. Det är blötan som är det knepiga.

scott87

Medlem
Kolfiber med aluminiumbromsyta.

Fortfarande synd att svarva ner under vinterpendling. Det ärliga rådet hade varit att köpa ett par av enklaste instegskvalité från ex Shimano och slita ner.
Jag har ett par gamla fulcrum 7 som skulle passar bättre men vet inte om en 11 delad kasette passar till frihjulet som sitter på dom. Det är nog bättre att letar vidare efter en 'riktig' vintercykel som ni säger istället. Är det bäst att kika på ett instegs gx cykel om man vill behåller racer känslan/bockstyre.

atorger

Aktiv medlem
Går det få tag på cyclocross-cyklar fortfarande så kan man hitta nåt sportigare och mer prisvärt än många dedikerade gruscyklar. Gruscyklar finns i hela skalan från sportig till rätt så upprätt, man får kolla på geometrin vad man får. En del landsvägscyklar med skivbroms tar ju dessutom väldigt breda däck numera. Minst 35 mm bör man nog sikta på, och mer än 40 mm behöver man inte :-)

Bengt-re

Aktiv medlem
Går det få tag på cyclocross-cyklar fortfarande så kan man hitta nåt sportigare och mer prisvärt än många dedikerade gruscyklar. Gruscyklar finns i hela skalan från sportig till rätt så upprätt, man får kolla på geometrin vad man får. En del landsvägscyklar med skivbroms tar ju dessutom väldigt breda däck numera. Minst 35 mm bör man nog sikta på, och mer än 40 mm behöver man inte :-)
Vill man cykla med dubbdäck så tycker jag att en magisk gräns går vid 35mm med skärmar. Som någon var inne på ovan är fasta bra skärmar betydelsefullt för ruskväderscykling då det minskar slitage och missär rejält.

ooms

Aktiv medlem
Bara det är det minsta blött så slungas det runt en massa smågrus och partiklar och suger fast på bromsklossar och kedja och allt möjligt, så det hinner slitas en hel del om man bromsar och grus i kedjan är ju aldrig bra. Så även om man tvättar cykeln efter varje tur så slits det mycket fortare än i torra förhållanden. Fullt vinterföre med snö flera minusgrader osaltat som jag ser i Luleå under vintern sliter inte så mycket för det är torrt. Det är blötan som är det knepiga.
Ja, man märker det ju även på sommaren om man kört ett asfaltslopp i regn, fy helvete vad mycket finfördelad sand det sitter över hela cykeln, hjulen drar upp mycket skit i vätan.
Men, i Göteborg är det ju blötväder året om, så det är väl ingen större skillnad på årstiderna 😂

weldion

Aktiv medlem
Ja, man märker det ju även på sommaren om man kört ett asfaltslopp i regn, fy helvete vad mycket finfördelad sand det sitter över hela cykeln, hjulen drar upp mycket skit i vätan.
Men, i Göteborg är det ju blötväder året om, så det är väl ingen större skillnad på årstiderna 😂
Igår under min lunchtur, så skvätte det ut så mycket grus från mina däck så jag fick grus i ena näsborren.
Landade nog en del på cykeln också.

HåkanC

Aktiv medlem
Bara det är det minsta blött så slungas det runt en massa smågrus och partiklar och suger fast på bromsklossar och kedja och allt möjligt, så det hinner slitas en hel del om man bromsar och grus i kedjan är ju aldrig bra. Så även om man tvättar cykeln efter varje tur så slits det mycket fortare än i torra förhållanden.
+1

En i Blöteborg boende kompis berättade att under de år han har bott där har det hänt att det har varit varmare på Nyårsafton än på Midsommarafton!

nieves

Aktiv medlem
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer