Vinterdäck till pendlaren

AtEase

Ny medlem
Vad menar ni med flyta runt? Ett vinterdäcks mjuka gummiblandning ger ju obönhörligen sämre känsla än ett sommardäck. Särskilt när det inte är så kallt. Den kassa känslan och de tungrullade däcken är ju priset som måste betalas för att inte bli överraskad.

Jag gjorde en vurpa i mellandagarna förra året, hann inte få på dubbdäcken på min cykel, så fick köra på sommardäck. Som ett brev på posten i det uppklarnande vädret kom svartisen på kvällen när jag skulle hem. Ena stunden cyklade jag, andra stunden försvann cykeln under mig. Det mest korkade är att det var exakt det jag förväntade mig, tittade dock efter glitter på vägen, men svartis är osynligt. Anledningen till att inte dubbdäck redan var på min cykel var dels att jag inte cyklade så mycket förra året, dels för att det går så mycket lättare utan. Tänkte dock inte göra samma misstag igen. Blev dyrt och gjorde rätt ont :(

Rattnalle

Aktiv medlem
Salabaladala sa:
AtEase sa:
Jag har cyklat Winter Plus i två säsonger (dock inte många mil) utan problem hittills. Plus eller inte borde inte spela nån roll för risken för dubbpunka, skillnaden är väl bara antalet dubb?
Skillnaden mellan schwalbe winter och marathon winter är antalet dubb. Marathon winter plus har lika månda dubb som vanliga marathon winter men sen också smartguard-punkaskyddet som är samma som på vanliga (sommar-) marathon plus. Det är det punkaskyddet som dom kör på glasbitar och häftstift på i reklamvideon.

Tidigare var Winter en del av deras Active Line, dvs superbilligt, medan Marathon Winter hörde till Performance Line, bars ganska billigt. Om det skiljt mer än antalet dubb i praktiken är dock högst oklart.

Att addera ytterligare rullmotstånd till redan tröga däck känns föga lockande. Ska inspektera mina noga innan de krängs på nu så jag kan köpa nya i tid. Provar nog Continental då.

Olleman

Ny medlem
Ok, jag kastar in en fråga till :) Mitt ekipage är inte direkt lätt. Cykeln väger sina goa 25kg med elcykelkomponenterna på. Utöver det väger jag med ryggsäcken ca 90 kg. Påverkar vikten valet av däck på något vis?

Rattnalle

Aktiv medlem
Olleman sa:
Ok, jag kastar in en fråga till :) Mitt ekipage är inte direkt lätt. Cykeln väger sina goa 25kg med elcykelkomponenterna på. Utöver det väger jag med ryggsäcken ca 90 kg. Påverkar vikten valet av däck på något vis?
Inget du behöver fundera på med normala däck skulle jag säga. Slitaget ökar bara.

Rattnalle

Aktiv medlem
Örjan Lax sa:
Bra. Nu blev jag påmind att jag ska ner i källaren och kolla status på mina dubbdäck, om de håller på att krypa igenom på insidan eller inte.

Fortfarande ok. Men mindre än halva mönstret kvar bak. Nästa vinter dags att överväga åtminstone ett nytt. Cyklade typ en mil om dagen två-tre månader om året sedan 2015. Jag är dock inte så tung vilket kanske spelar roll.

Senast ändrad:

Olleman

Ny medlem
Hurra, idag kom däcken:) kom på att jag enbart har självläkande biltema slang hemma 42-622. Kan jag ta den trots att däcken är 40-622?

Olleman

Ny medlem
Alltså, det är ju ingen panik men biltema har inte dimensionen 40-622, och jag gillar deras punkteringsfria slangar. Punktering på vintern är ju dock värdelöst så kan jag minska den risken med exakt rätt dimension på slangen så är det ju värt det...

Olleman

Ny medlem
Körde in de första två milen av däcken igår kväll. Jag hade extraförstärkta biltema däck tidigare. W240 rullar lite sämre men faktum är att jag var väldigt positivt överraskad mtp allt jag hört om däcken. Om nu w240 ger bättre grepp och hållbarhet kan jag varmt rekommendera dom till andra med elcykel. Jag märkte inte av någon markant ökad förbrukning på mina två mil.

dileno

Medlem
Schwalbe Marathon Winter Plus fram och Continental Top Contact Winter II bak, monterade jag nyss på pendlarcrossen.

Känns än så länge rätt bra, förutom bakhjulssläppet i Ropsten första morgonen med såphal beläggning överallt (i måndags). Cykla långsamt o försiktigt i kurvor vid sådant väglag.

CW

Medlem
Kör Schwalbe Marathon Winter Plus (2.0") fram och rullade in dom idag efter jobbet. Tyckte inte dom var så förbaskat tröga. Däremot var det en ny känsla när man tar kurvor och det känns så... kantigt.

Måste nog pudla. Bytt schwalbe marathon winter mot ett par conti 37mm och det rullar nog fan bättre samt en fröjd att montera. Skulle inte byta tillbaka.

SGS

Aktiv medlem
En googling bort förvisso, men visst har B*ltema olika vinterdäck? Tyckte mig se något sådant när jag mycket snabbt ögnade igenom utbudet vid senaste besöket.

Verkar vara tre varianter. (28"). En variant liknande Schwalbe Winter, en Soumi, samt något med ett öppet och i allra högsta grad riktningsbestämt mönster.

Blir lite förvirrande när man endast talar om "Biltemadäck".

Klavikel

Aktiv medlem
Har kört två dagar på Schwalbe Marathon Winter + 42x622 nu.
Fy helvete va trögt det rullade.
Trodde verkligen inte att skillnaden skulle vara så stor som den faktiskt är.

Men å andra sidan så blir det ju bra träning av det hela.
Och allt annat än att slå huvudet i gatan på första bästa isfläck är ju att föredra.

Kan inte jämföra med andra dubbdäck men var mest en reflektion.

Edit:
Har rullat på 35x622 Schwalbe G-One Speed sedan april i år.

Senast ändrad:

Olleman

Ny medlem
Jag passerade precis 50mil på Suomi däcken, hur nöjd som helst. Med min referensram är det praktiskt taget ingen skillnad på rull alls men jag förstår att jag skiljer mig från mängden på den punkten med min elcykel och gammal stålram. Värt att notera är att jag har bra koll på batteriförbrukningen och den har inte gått upp heller så någon enorm skillnad kan det inte vara mot billiga Biltema sommardäck i alla fall.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer