vinterhjälm

Flurken

Aktiv medlem
vinterhjälm
Något tips på en hjälm för minusgrader samt smidigt lampfäste?

Har en bell mtb-hjälm. Iskall såklart samt att min fastsättning av lampfäste med buntband blev sådär. Banden äter in i frigoliten.

Klart man bara kan ha en större så att man får i en mössa under, men kanske forat har någon genialisk idé. Har en intergralhjälm men den är lite tung.

Eller så resonerar man bara så att hjälm inte behövs och letar upp sin gamla vintermössa från armén.

Aliide

Ny medlem
vinterhjälm
Min vinterhjälm, kruka (betydligt minde ventilation), extremt pyntad med reflexer.

Edit: inget lampfäste eftersom hjälmlampor ej får användas i bebyggt område då de bländar något otroligt.

Bilagor

Senast ändrad:

eketjall

Ny medlem
vinterhjälm
Har klarat mig med vindtät hjälmmössa med stöd av buff när det är riktigt kallt. Går inte åt någon större hjälm än på sommaren.

Rickard.v

Ny medlem
vinterhjälm
Aliide skrev:
-------------------------------------------------------
> Min vinterhjälm, kruka (betydligt minde
> ventilation), extremt pyntad med reflexer.
>
> Edit: inget lampfäste eftersom hjälmlampor ej
> får användas i bebyggt område då de bländar
> något otroligt.

Om man släcker när man kommer ut från skogen så bländar de inte.

Jag har en Gore hjälmmössa under. Funkar ner till -9,10grader.

Senast ändrad:

Fältprästen

Ny medlem
vinterhjälm
Flurken skrev:
> Klart man bara kan ha en större så att man får
> i en mössa under, men kanske forat har någon
> genialisk idé.

Mössa över?

Ner till -10 är inga problem att köra med min vanliga hjälm, i alla fall inte för min del.
För tanken är väl inte att man skall stå still?

Makten

Aktiv medlem
vinterhjälm
Ett sånt där fult hjälmöverdrag som är avsett för regn borde väl funka om man inte orkar tejpa hålen varje gång det råkar vara kallt:-) Jag kör bara med vindtät fleecemössa och det funkar finfint. Dock måste det vara en som är tät även bak, vilket alla inte är, annars fryser jag bakhuvudet av mig.

Lejon

Aktiv medlem
vinterhjälm
Hjälm är lite som skor på vintern: det funkar hjälplig om det inte är för kallt med sommarskor med bra strumpor och överdrag, men när man provat Vinterskor fattar man hur mycket mer ändamålsenligt det är. Så mycket enklare med bara en hjälm som sitter bra och inga mössor under som gör att man inte hör osv (Goremössan tycker jag i alla fall ger mycket prassel och ljud).

Senast ändrad:

evirob

Ny medlem
vinterhjälm
eketjall skrev:
> Har klarat mig med vindtät hjälmmössa med stöd
> av buff när det är riktigt kallt. Går inte åt
> någon större hjälm än på sommaren.

Kör en dubbelvikt buff som mössa nu, den är nästan för varm...

swedo

Aktiv medlem
vinterhjälm
Baklava (sic) upplevs som varmare, ceteris Paribas

Men jag är sugen på en skidhjälm så mina skidåkande syster-barn inte ska skämmas för mig i backen sen.

Scottår

Medlem
vinterhjälm
Hjälmmössa räcker att ha under vanliga hjälmen. En vindtät som går ned över öronen. En "olle" runt halsen när det är riktigt kallt som går att dra upp till mössan.

qma

Aktiv medlem
vinterhjälm
Sjukt grym hjälm formad som Legogubbe-hår.
Nu vill jag se en fullfeja baserad på ett Legogubbe-huvud. :)

Jag kör med hjälmmössa, och tejpar hjälmen när det regnar (transparent packtejp är också bra och lite mer diskret än eltejp.)
De kallaste dagarna kör jag med en GripGrab balaclava.
Skippar dock cykelpendling den här vintern.

Lejon

Aktiv medlem
vinterhjälm
Som jag skrev ovan: skidhjälm är tveklöst och odiskutabelt överlägset cykelhjälm i minusgrader! Även om man tejpar ventilationshål, har hjälmmössa osv. Det är helt enkelt sämre.
(Sen kan man välja annorlunda pga ekonomi eller utseende, men jag vägrar tro att någon med fungerande hjärna som provat modern skidhjälm av god kvalitet i rätt storlek kan argumentera med funktionsargument.)

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer