Vinterkläder MTB för kalla turer

Wee

Medlem
Jag är ute efter en fodrad mundering som komplement till det jag redan har, se längre ner:

- Jacka (OBS Fodrad! Typ Primaloft eller liknande)
- Byxor
-
Skor
- Tröja
- Handskar

Jag har kollat på Endura MT500 Freezing Point Jacka och byxa men ser gärna några bra alternativ av er med erfarenhet.
Jag har också tittat på Bontrager OMW skor och Specialized defroster trail. OMW ser tunga och klumpiga ut, men väldigt varma. Specialized Defroster trail kan jag köpa hos lokala handlaren.

Finns det någon fördel med lobster variant på handskarna?

***Jag vill ha ett kompletterande fodrat ytterlager till nedanstående***
Jag har sedan tidigare vindjacka, underställ, lång byxa/tröja överdrag till sommarskorna arm/ben värmare osv och vill inte ha tips om sådant. Jag har kört så tidigare med en väldig massa lager på lager och tänker att det kan vara smidigare att köpa ett varmare yttre lager och anpassa dom undre lagren efter rådande väder. :)

Senast ändrad:

Guaruska

Aktiv medlem
Det är skillnad på -2 och -20 grader. Jag kan hjälpa till med att beskriva hur jag gör för friluftslivet på vintern. När det är kallare så använder barnen o jag inte vattentäta kläder eftersom det inte finns något flytande vatten att skydda sig mot. Så hellre att plaggen kan vädra ut den varma fuktiga luften från kroppen. När det är runt nollan då är det tunnare men vattentäta jackor som gäller. Hoppas d e till nån hjälp.
Barnen har haft lobstervariant på handskar både vid cykling och snowboarding. Jag har inte haft för jag har inte råd att köpa allt. Det är en fördel ur värme o smidighetssynpunkt. Växling, bromsning, fler fingrar ihop håller värme bättre än ensamma fingrar, och jämfört med vantar behöver du inte ta av dig dom om du behöver använda pekfinger o tumme för att greppa något ur utrustningen.
Hoppas det hjälper till med ditt beslut.

davlov

Aktiv medlem
Det är dags att införskaffa riktiga kläder för MTB turer i kalla grader, jag bor i södra Norrland och har således relativt långa och kalla vintrar.

Jag är ute efter en full mundering:

- Byxor
-
Skor
- Tröja
- Handskar

Jag har kollat på Endura MT500 Freezing Point Jacka och byxa men ser gärna några bra alternativ av er med erfarenhet.
Jag har också tittat på Bontrager OMW skor och Specialized defroster trail. OMW ser tunga och klumpiga ut, men väldigt varma. Specialized Defroster trail kan jag köpa hos lokala handlaren.

Finns det någon fördel med lobster variant på handskarna?

Jag har sedan tidigare vindjacka, underställ, lång byxa/tröja överdrag till sommarskorna osv och vill inte ha tips om sådant. Jag har kört så tidigare med en väldig massa lager på lager och tänker att det kan vara smidigare att köpa ett varmare yttre lager. :)
Har haft lobsterhandsskar när jag pendlar och har väl cyklat till typ minus 10-ish. Men när du cyklar mtb så för du så mkt mer på händerna men går det neråt minus 20 så tror jag absolut det finns en vinst.

jag har kört med gore skotäcke eller vad det kan heta. Sånt man spänner fast runt skon och det funkar väldigt bra.

Wee

Medlem
Det är skillnad på -2 och -20 grader. Jag kan hjälpa till med att beskriva hur jag gör för friluftslivet på vintern. När det är kallare så använder barnen o jag inte vattentäta kläder eftersom det inte finns något flytande vatten att skydda sig mot. Så hellre att plaggen kan vädra ut den varma fuktiga luften från kroppen. När det är runt nollan då är det tunnare men vattentäta jackor som gäller. Hoppas d e till nån hjälp.
Barnen har haft lobstervariant på handskar både vid cykling och snowboarding. Jag har inte haft för jag har inte råd att köpa allt. Det är en fördel ur värme o smidighetssynpunkt. Växling, bromsning, fler fingrar ihop håller värme bättre än ensamma fingrar, och jämfört med vantar behöver du inte ta av dig dom om du behöver använda pekfinger o tumme för att greppa något ur utrustningen.
Hoppas det hjälper till med ditt beslut.
Jag vill ha tips om ett fodrat yttre lager. :)

Tack för input om handskarna! Jag ska kolla efter både fodrade lobster och 5-finger neopren handskar eller liknande.

Fundadores

Aktiv medlem
Nej, det är därför jag söker ett kompletterande fodrat ytterlager till det jag redan har.

Norröna rear ut sin fjørå Convertible alpha60 Jacket (du hittar den i outlet om du är inloggad på sidan). Funderade på att skaffa en, har fått väldigt fina recensioner, men den verkade för varm för mer än riktig vintercykling.

HåkanC

Aktiv medlem
Jag är ute efter en fodrad mundering som komplement till det jag redan har, se längre ner:

- Byxor
Primaloftfodrade vinterkläder verkar vara populär i Tyskland. Kolla tex Gonso.de
De har både Primaloftfodrad jacka
aHR0cHM6Ly9pbWFnZXMucm9zZWJpa2VzLmRlL2dldF9pbWFnZS8_dD02ODk5ODhFMkQxMjdGQzYzMUQ4MEU3QTZCM0JCQUU0Ng.jpg

och byxa
gonso-m-montemuro-21b-goo-16215-safety-yellow-1.jpg

SocialGimp

Aktiv medlem
I min ringa mening så tycker jag att de kläder jag har i slalombacken funkar ypperligt även för MTB om vintern. Det är ju bara det där med skorna då, riktig sula och ull-strumpor tycker jag är skönt o håller värmen ok. Kör med typ goretex vandrarskor.

jonte987

Aktiv medlem
Blir ni inte svettiga som fan med MTB på vintern? Lite utför i skogen går väl bra men xc i Skånsk vinter slutar i tårar

Waylost

Aktiv medlem
Jag körde Endura MT500 Freezing Point som ytterlager hela förra vintersäsongen. Ifrån 0° ner till -27°. Hade väldigt olika underställ men både 1 och två lager beroende på hur/vad jag skulle cykla.
Har haft mest problem med att hålla tårna varma.
Kör med flats och svårt att hitta skoöverdrag som håller till det.

BFS

Aktiv medlem
Jag har kört en del med tunna insert jackets som ytterplagg när det är kallt. De ger ett bra extra lager.

Wee

Medlem
Jag körde Endura MT500 Freezing Point som ytterlager hela förra vintersäsongen. Ifrån 0° ner till -27°. Hade väldigt olika underställ men både 1 och två lager beroende på hur/vad jag skulle cykla.
Har haft mest problem med att hålla tårna varma.
Kör med flats och svårt att hitta skoöverdrag som håller till det.
Grymt, tack för svar - det låter som att jag var på rätt spår! Tycker du det är bra kvalitet generellt? Har kläderna blivit sliten av att tvättas i maskin?

Och storleken, normal i storleken eller liten/stor? Jag har lite andra kläder från Endura och det verkar variera lite.

Waylost

Aktiv medlem
Grymt, tack för svar - det låter som att jag var på rätt spår! Tycker du det är bra kvalitet generellt? Har kläderna blivit sliten av att tvättas i maskin?

Och storleken, normal i storleken eller liten/stor? Jag har lite andra kläder från Endura och det verkar variera lite.
Jag tycker de är bra kvalitet, Kör lite av deras sortiment även sommartid. Funkar bra i tvättmaskinen, Storleken kan jag inte avgöra, Har en kropp som gör att jag måste gå på mått och inte storlekar s,m,l,xl.

stigfinnare

Aktiv medlem
Jag körde med en Dobsom R90 Winter löparjacka hela förra vintern efter tips härifrån. Endast t-shirt i merino under, när det var riktigt kallt blev det långärmat underställ istället. Nån enstaka gång både och, dvs 3 lager. Sen nåt extra lager i ryggan ifall man blir stillastående. Tycker att jackan släppte ut tillräckligt med värme och fukt för att funka bra, det är annars problemet tycker jag.

Klorofylltalibanen

Aktiv medlem
Jag körde med en Dobsom R90 Winter löparjacka hela förra vintern efter tips härifrån. Endast t-shirt i merino under, när det var riktigt kallt blev det långärmat underställ istället. Nån enstaka gång både och, dvs 3 lager. Sen nåt extra lager i ryggan ifall man blir stillastående. Tycker att jackan släppte ut tillräckligt med värme och fukt för att funka bra, det är annars problemet tycker jag.
Jag har också R90 Winter. Grymt bra men skitful :love:

pnyberg

Medlem
Val av kläder beror ju även på hur länge man ska vara ute. För mig har mina turer på 60-90 minuter funkat fint med ett par softshellbrallor med northern playgrounds ziplong padded som ger all värme till benen och rumpan man behöver, utan att bli svettig. Ovanligt har jag kört med långärmad ulltröja i 250g tjocklek, en gammal peak performance blacklight polartech powerstretch tröja med nästan öppen rygg samt en Peak Performance toppturjacka med Polartech Alpha inuti. Tjock buff i polartech powerstretch och gamla Dakine parkhandskar som ger perfekt balans av nog med värme och känsla. Har väl cyklat i -10 som kallat med denna setup och då var det fötterna som gav vika först då jag körde med fivetens freeride pro och med skidstrumpor i. Sulorna var STENHÅRDA och jävligt kalla efter 60min. Så hade jag haft bättre skor hade det funkat i 30 till.

Dvs inte vattentätt alls och fokus på flera lager med god ventilation. Det viktigaste är fingrar, fötter, ansikte och rumpa och så länge det är varmt nog så går det mesta bra.

Att cykla i såna där krabbhandskar skulle jag aldrig få för mig. Hade jag fryst så mkt om händerna hade jag hellre köpt något i stil med 45nrth Cobrafist.

Blir ni inte svettiga som fan med MTB på vintern? Lite utför i skogen går väl bra men xc i Skånsk vinter slutar i tårar
Inget jag märkt av skulle vara nämnvärt värre än en heldag i tex Vallåsen när det är strålande väder. Förutsatt att man ligger på lite givetvis.

Värre tycker jag att det är med processen efter. Rengöra cykeln ordentligt, kläder som oftast får spolas av i duschen innan de ska in i tvätten osv.

BFS

Aktiv medlem
Nog kan det svettas på vintern. Men jag försöker att inte bli svettig (genom att anpassa farten, kläderna och hålla mig torr närmast kroppen).

Klorofylltalibanen

Aktiv medlem
Jag har kört med såna vinterbibs men jag tycker det blir tungt att trampa. I vinter blir det ett par tunna Endura MT500 som sitter mer lagomt kompletterat med underställ.

kais01

Aktiv medlem
cyklar mtb och pendlar vintrarna igenom. nästan aldrig svettig. särskilt mtb i is och snö är ett vanebildande nöje.

som jag ser det är kan man gärna klä sig en aning nätt sas centralt, sedan varmt på händer, fötter och kring öron och hals.

bästa sättet att smidigt kunna reglera temperaturen i minusgrader är utan tvekan halsduk.

Dr D

Medlem
Jag har själv haft liknande funderingar som TS. Inför årets vintersäsong har jag skaffat jackan Elemento Lite från Castelli, som jag tror mycket på. Finns på hygglig rea på Bikeinn. Nu väntar jag bara på att det ska bli lite kallare, så jag får prova nån gång...

josofin

Aktiv medlem
Fox Ranger Fire både jacka och byxor, varierande mycket under beroende på temp, på fötterna Vaude Am moab Mid Stx med woolpower sulor och tunna sockor, lobsterhandskar. Funkar till -15 iaf för en fryslort som jag...

Berk

Aktiv medlem

Tror att olika människor reagerar väldigt olika på låga temperaturer. Det berör kanske också på hur slätt underlaget är som påverkar hastigheten. Jag kör bara tekniskt stig och därför långsamt. Jag använder shorts året runt, har bara rejälare knä/benskydd när det är kallare än -5 grader. Kör cykeltröja med tunn underställströja och en när det är kallare än -5 grad en lätt vindjacka ovanpå.

Så ingen tipps till TS, förutom att jag tycker att det är bättre att använda en tunn fleece och tunn vindjacka än fodrat jacka. Jag använder en jacka med fleece, på insidan, för att minimera volymen, bara på lvg eller snabba XC tur. Jag har provat Gore Power Trail Windstopper jacka med Primaloft som var väldigt fin, men insåg i tid att jag villa ha lager-på-lager. Vet inte om man fortfarande kan hitta denna jacka.

Wee

Medlem
Jag använder shorts året runt, har bara rejälare knä/benskydd när det är kallare än -5 grader. Kör cykeltröja med tunn underställströja och en när det är kallare än -5 grad en lätt vindjacka ovanpå.

Så ingen tipps till TS, förutom att jag tycker att det är bättre att använda en tunn fleece och tunn vindjacka än fodrat jacka. Jag använder en jacka med fleece, på insidan, för att minimera volymen,
Det funkar ju såklart jättebra i -5 grader, vilket är "höstväder" då vi brukar ligga stadigt på -15 och ofta kallare ändå under dom kallaste månaderna.

Det jag vill är helt enkelt att slippa dra på underställ, kort ärmad tröja, långärmad tröja, fleecetröja och slutligen vindjacka och då i processen slippa svettas innan jag fått på mig alla lager och tagit mig utanför dörren och känna att jag har ungefär samma rörlighet som en lyktstolpe. (Lätt överdrift för komisk effekt)

Har jag ett fodrat yttre lager kanske det räcker med underställ och fleece när det inte är allt för kallt och sen får man komplettera med flera lager när det är kallare än så. :)

Berk

Aktiv medlem
Det funkar ju såklart jättebra i -5 grader, vilket är "höstväder" då vi brukar ligga stadigt på -15 och ofta kallare ändå under dom kallaste månaderna.

Det jag vill är helt enkelt att slippa dra på underställ, kort ärmad tröja, långärmad tröja, fleecetröja och slutligen vindjacka och då i processen slippa svettas innan jag fått på mig alla lager och tagit mig utanför dörren och känna att jag har ungefär samma rörlighet som en lyktstolpe. (Lätt överdrift för komisk effekt)

Har jag ett fodrat yttre lager kanske det räcker med underställ och fleece när det inte är allt för kallt och sen får man komplettera med flera lager när det är kallare än så. :)

Tror att något som Windstopper med Primaloft är bra då.

När jag åker turskidor vid -15 grad fördrar jag fortfarande lager-på-lager, även om det betyder att jag måste dra av 3 lager och tar på 2 lager igen när jag är ute och det blir för varmt på en uppförsbacke.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer