Vinterpendling, glasögon och mask?

Stol3n_Identity

Aktiv medlem
Halloj!

Nu när det börjar bli kallt och framförallt när det snöar så bör man ha glasögon tycker jag. Dock så är det så att jag är tvungen att använda mask vid kallare väder på grund av dåliga luftvägar.

Men då krockar dom två sakerna och glasögon immar igen vilket gör till märkbart försämrat syn 😂

Hur bär ni åt er? Kan man lösa eller är det bara gilla läget? 🤨 Alla tips uppskattas!

johan44

Aktiv medlem
Olika hur känslig man är, keps (mot snö alltså) istf glasögon räcker för mig men kanske inte för dig. Airtrim är ju ett mirakel när det är riktigt kallt :)

Octagon

Aktiv medlem
Goggles för skidåkning eller snöskoter har dubbelt glas, med enkelglas immar det direkt. Skaffa ett par ljusa, vitt glas eller "Amplifier" (ljuslila). Scott gör bra goggles som fungerar utan att kosta skjortan. Om du har DH-glasögon (typ 100%) så brukar det finnas vitt glas att köpa till.

Mask behöver jag inte själv för andningens skull, men väl mot fartvinden när man kör MC eller skoter utan ruta, tricket är att:
1. Vara försiktig med flåsande innan man fått upp farten, ev, försöka blåsa ut nedåt genom näsan eller liknande.
2. Använda en mask som har andningshålet riktat nedåt.

Bele

Aktiv medlem

Stol3n_Identity

Aktiv medlem
Jag har Airtrim och använder den när det blir för kallt, annars funkar med en mask i lite tjockare material, så det är sån jag kör med just nu. Dock så är det just glasögonen som blir problemet då utandningsluften sticker uppåt och allt immar igen.
Ska prova med några skid/cross glasögon också ifall det hjälper :) tack för alla svar!

Bele

Aktiv medlem
Airtrim finns ju med olika filter. Du har inte skrivit vilken typ av cykling det handlar om. För lvg/grus där man normalt håller lite fart tycker jag Airtrim funkar, även om jag hellre kör utan. En fördel förutom att skona luftrören är att man kan klä sig tunnare, då man helt enkelt blir mindre nedkyld när man inte drar i sig en massa kall luft.

Stol3n_Identity

Aktiv medlem
Airtrim finns ju med olika filter. Du har inte skrivit vilken typ av cykling det handlar om. För lvg/grus där man normalt håller lite fart tycker jag Airtrim funkar, även om jag hellre kör utan. En fördel förutom att skona luftrören är att man kan klä sig tunnare, då man helt enkelt blir mindre nedkyld när man inte drar i sig en massa kall luft.
Det handlar om pendling om ca 16 kilometer enkel resa till jobbet, varje dag om det går :)
Ja jo, airtrim/mask och sånt har jag koll på. Det var mera val av glasögon eller om man kunde göra något med dom befintliga för att förhindra imman. 👌

cwh1973

Medlem
Kört Kask-hjälm med visir, deras urban-modell har samma visir som bygghjälmarna och har räddat mina ögon mången gång från stenskott. Har hittils aldrig immat igen, kör med en kompletterande ull-buff för hals/haka/mun.
Riktigt skönt microklimat för ansiktet när kylan och blötan ligger på
/C

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer