Vinterservice, fettfråga.

Flurken

Aktiv medlem
Servar sommarhojen efter säsongen/gömmer mig från familjen i garaget. Jag är inte pedant med skötseln, utan tvättar och servar för mekanisk livslängd, inte utseende. Även om jag under denna service konstaterat med viss sorg i ögonen att det är en jävla massa småskador på hojen. Pedalerna ser ut som om de varit med i motorsågsmassakern.

Det jag undrar är om länkaget. Är det rekommenderat att ta isär och rengöra/fetta eller är detta overkill? Fettning är ju både och. Smöjer, men drar till sig skit och bildar slippasta i värsta fall. Tänker att länkaget hela tiden får sand i sig, är det kanske bättre att detta är torrt?

kais01

Aktiv medlem
nej det är säkert inte bra med utan smörjning ur slitage och effektivitetssynpunkt. däremot kladdsynpunkt.

kör för egen del med syntetolja på kedja, växel och andra ställen, misärfritt mer till det kallaste. 18 minus ett par timmar igår:-)det går åt mer vintertid, åtminstone kring nollan.

andra kör med torra smörjmedel, kanske kan berätta hur dessa klarar sig i kylan och vätan?

Flurken

Aktiv medlem
Vinter-fattyn är rätt fettfri överallt, utom drivlinan.

Det jag tänker på mest är länkaget, med vilket jag menar de bussningar (ev. lager har inte tittat så noga) där 'bakvagnen' fäster i ramen. Drivlinan måste ju oljas, kör med våt. Smörjde med wd-40 en gång, det gör jag inte om. Snacka om skit-magnet.

fhloston

Aktiv medlem
Så här skriver Scott i sin användarguide för Genius 2013:

"An external treatment with a grease spray after every bike wash is all you have to do. We do not recommend heavy grease sprays since these will leave a film on the parts which is difficult to remove."

Så en mager spray, vad det nu är.

Jag är själv inne på att plocka isär och rengöra, samt eventuellt byta lager, då jag har ett irriterande knarrande som jag tror kommer från länkaget.

kais01

Aktiv medlem
om det smäller kring lederna är det tecken på slitage, men om det bara knarrar finns troligen inte något glapp, alltså osannolikt att man på grund av det behöver ta isär och renovera.

men det kan vara svårt få in oljan dit man vill.

brukar i första läget försöka med syntetmotorolja längs öppningen till länken, ev spätt med sparsam mängd 556 eller motsvarande. ibland kan det hjälpa att lägga cykeln i sidoläge eller på annat sätt underlätta för oljan att sugas in. 556, wd40 eller liknande produkter på egen hand har däremot tendens att tvätta ur lagringarna som efter en kort tids framgång blir torrare än tidigare.

hjälper detta nöjer jag mig med det, annars tar jag isär. den möjligheten saknas dock när det rör sig om nitar, t ex länkarna i bakväxeln.

knarrande kan förresten vara svårt att lokalisera, se gärna trådar i frågan. lennard zinn har skrivit en hel del i sin frågespalt i velo. något man särskilt kan se upp med är uttröttningssprickor i ramen kring vevpartiet.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer