Visa din Basso

Stålhäst

Aktiv medlem
Visa din Basso
Hittade ingen tråd ägnad åt Italienska Basso, så jag börjar på en, nu när jag håller på att bygga en till våren. Ser fram emot när den blir färdig med rätt delar!
IMG_20200111_205712.jpg

Blev också inspirerad när jag läste min tidning och såg en av de finaste cyklar jag sett! 😵
IMG_20200121_212634__01__01.jpg

Skulle vara roligt att se om några kör med Basso!

Senast ändrad:

eucalyptus

Aktiv medlem
Visa din Basso
Handtillverkad ram från Italien :) Tung som fan, men billig och kanske hållbar. Lite speciell känsla med något som är tillverkat i Italien och inte 99% som allt annat från Asien.

Även styret, Aeroghiaia från 3T. Styrstammen Extralite Hyperstem (ej på bild), däcken från Challenge och skumkorvar från Tubolight är allt italienskt tillverkat :) Kass bild

IMG_20200813_141439.jpg

lundatok

Aktiv medlem
Visa din Basso
Handtillverkad ram från Italien :) Tung som fan, men billig och kanske hållbar. Lite speciell känsla med något som är tillverkat i Italien och inte 99% som allt annat från Asien.

Även styret, Aeroghiaia från 3T. Styrstammen Extralite Hyperstem (ej på bild), däcken från Challenge och skumkorvar från Tubolight är allt italienskt tillverkat :) Kass bild

Visa bilaga 456601
Jag tyckte den såg bra ut på pappret, så tung alltså?

eucalyptus

Aktiv medlem
Visa din Basso
Jag tyckte den såg bra ut på pappret, så tung alltså?

Ramen väger 1250g med lack och växelöra storlek medium (står på deras hemsida typ 950g utan lack, så vad har de gjort egentligen??). Gaffeln okapad 453, kapad 421. Sadelstolpe + integrererad ramklämma 243 + 33g, kapad stolpe med titanskruv 209g. Styrstammen är värst, värsta blyklumpen på 184g för 100mm (jämför med Hyperstem 120mm 86g)

Hela bygget inklusive pedaler och mycket vätska i däcken går in på 7.7kg.

Senast ändrad:

eucalyptus

Aktiv medlem
Visa din Basso
Här kommer lite bättre bilder, i två olika kostymer :)
På bilderna är den nu helt klar. Rätt styrlinda, styrstam + garminfäste på plats.

Eftersom sadelstolpen är svårare än tidigare trott att byta ut så kommer jag iaf slipa bort all svart färg och lägga matt klarlack. Extremt fult med det blanka svarta när allt annat har matt ytfinish!!

OBS, den vita framfälgen är skadad och kommer bytas på garanti :P
IMG_20210323_164219.jpg

IMG_20210406_183558.jpg

Topp