Visa din bild när du bottnar!

jofahjalm

Aktiv medlem
Nej, folk ställer ju in sina cyklar konstigt. Det är väl inga dämpartillverkare som rekommenderar sådan inställning? Det känns som man har två extrema gränsfall av fjäderkraft där man bör tänka igenom inställningar. Dels om man bottnar genom viktförflyttning, sedan om man inte kan bottna för att man inte orkar hålla emot fjäderkraften.

H.

Aktiv medlem
jofahjalm sa:
Nej, folk ställer ju in sina cyklar konstigt. Det är väl inga dämpartillverkare som rekommenderar sådan inställning? Det känns som man har två extrema gränsfall av fjäderkraft där man bör tänka igenom inställningar. Dels om man bottnar genom viktförflyttning, sedan om man inte kan bottna för att man inte orkar hålla emot fjäderkraften.

Om du har 30% sag vid statisk belastning och jämn viktfördelning når du 60% genom att dubbla din g-kraft*, tex genom att kraftigt skjuta på vid ett upphopp. Om vi dessutom antar att vikten omfördelas mellan fram-och bakhjul kan det bli ytterligare.

Framgaffeln är relativt svår att bottna på detta sätt, men bakdämparen ser jag inte alls slm konstigt att man kan göra så med.

*vi antar linjär fjäderkurva

Rattnalle

Aktiv medlem
I de flesta tillämpade fall är ju dock skillnaden mellan att använda 60% när man trycker ifrån på platt mark eller 99% som i bilden ovan rätt stor så jag lutar nog också åt att det är lite väl mjukt, iaf för min smak. Gäller ju att ha lite reserv som kan rädda en vid dumma grejer.

sandos

Aktiv medlem
H. sa:
jofahjalm sa:

Om du har 30% sag vid statisk belastning och jämn viktfördelning når du 60% genom att dubbla din g-kraft*, tex genom att kraftigt skjuta på vid ett upphopp.

Fast nu tänker du utan dämpare? Om det går snabbare (du tar i mer!) så kommer den dämpa mer, eller?

H.

Aktiv medlem
sandos sa:
H. sa:
jofahjalm sa:

Om du har 30% sag vid statisk belastning och jämn viktfördelning når du 60% genom att dubbla din g-kraft*, tex genom att kraftigt skjuta på vid ett upphopp.

Fast nu tänker du utan dämpare? Om det går snabbare (du tar i mer!) så kommer den dämpa mer, eller?

Rörlserna från oss är långsamma. Visst kan LSC motverka detta till viss del men inte helt. Många kör dessutom med relativt lite lsc förr att få bättre känslighet.

Jag kan iaf bottna bak med kroppsviktsförflyttning. Det är dock inget som hindrar mig i skogen.

mtb565

Aktiv medlem
H. sa:
Jag kan iaf bottna bak med kroppsviktsförflyttning. Det är dock inget som hindrar mig i skogen.

Bottnar du inte ur på allt hopp, dropp och kompressioner i skogen då? Bottnar jag på parkeringen så bottnar jag lite överallt vid cykling. Bottna ibland är inte fel men inte hela tiden.

H.

Aktiv medlem
mtb565 sa:
H. sa:

Bottnar du inte ur på allt hopp, dropp och kompressioner i skogen då? Bottnar jag på parkeringen så bottnar jag lite överallt vid cykling. Bottna ibland är inte fel men inte hela tiden.
Jag använder regelbundet all slaglängd, men iom att jag bara har 120mm så är det kanske inte så konstigt. Bottna så att det märks (hörs/känns) händer inte särskilt ofta.

H.

Aktiv medlem
Till er ära kan jag bjuda på detta vetenskapliga mästerverk. Är man föräldraledig ska man väl ha vissa privilegier. Som tex möjligheten till fejkad bunnyhop inomhus iförd strumpor med imponerad 1-åring på golvet bredvid och taklampa oroväckande nära huvudet.

Stillbild för djupare analys.

20191007_103317.jpg

Edit: Om nån har synpunkter på mitt bunnyhop så skickar jag Uma Thurman på er. Försök själva med dessa förutsättningar. ?

Senast ändrad:

mtb565

Aktiv medlem
H. sa:
Jag använder regelbundet all slaglängd, men iom att jag bara har 120mm så är det kanske inte så konstigt. Bottna så att det märks (hörs/känns) händer inte särskilt ofta.

Då är ju allt som det ska! Man kan säkert definiera bottna olika men jag syftar på när man använder all slaglängd och lite till eller "slå igenom".

Jolinwood

Aktiv medlem
haha men what? är det samma gäng som bottnar dämpare och bakdäck av egenvikt som lipar över att spectral baktriangel går av? ?

skämt åsido, H.: vad händer när du landar med fart i lite motlut på den hojen med skor hjälm skydd ryggsäck/vatten? Den bara måste ju slå igenom?

H.

Aktiv medlem
Jolinwood sa:
haha men what? är det samma gäng som bottnar dämpare och bakdäck av egenvikt som lipar över att spectral baktriangel går av? ?

skämt åsido, H.: vad händer när du landar med fart i lite motlut på den hojen med skor hjälm skydd ryggsäck/vatten? Den bara måste ju slå igenom?
Jag upplever inga problem med det, nej. Det är klart att den går genom slaget ibland och i det fallet du beskriver skulle den säkert gå i botten. Men drop till uppförslandning är väl ett ganska talande exempel när man faktiskt bör bottna dämparna?

H.

Aktiv medlem
Notera att dämparen just nu är hårdare pumpad än rekommenderat.

20191007_133930.jpg

20191007_133926.jpg

15 mm = 30% sag

Senast ändrad:

Jolinwood

Aktiv medlem
Fine, to each his own:)
Jag hade nog inte kunnat cykla på min cykel om jag kunde bottna den av egenvikt, men så har den 60mm mer slaglängd än din också så de beter sig säkert väldigt annorlunda

Luthman: Cyklar man naturliga stigar så händer det ju onekligen:) ?‍♂️?

H.

Aktiv medlem
Jolinwood sa:
Jag hade nog inte kunnat cykla på min cykel om jag kunde bottna den av egenvikt, men så har den 60mm mer slaglängd än din också så de beter sig säkert väldigt annorlunda

Gör samma test som jag, fast med skor, så får vi diskutera sen. Jag är ganska säker på att du också använder en hel del slag. Min DH-cykel kunde jag också mer eller mindre komprimera ihop med kroppsvikt.

Jolinwood sa:

Ja, det är klart att det gör, men slaglängden är väl till för att användas?

happymtb.fr

Aktiv medlem
Jolinwood sa:
???

Jag provade på min stigcykel. Jag kan bara inte säga om det var kompressionen innan bunnyhopp eller landningen som förbrukade mest slaglängd... men fram 90mm av 145 förbrukade och bak 33 av 44. Jag bottnar för övrigt sällan med den cykeln.
Det behöver inte vara rätt eller fel, alla här har friheten att ställa in sin dämperi så bra dom kan/tycker/osv.

H.

Aktiv medlem
Jag menar inte att man bör göra det, men att om man gör det behöver det inte betyda att dämpningen är fucked up.

jofahjalm

Aktiv medlem
H. sa:
Om du har 30% sag vid statisk belastning och jämn viktfördelning når du 60% genom att dubbla din g-kraft*, tex genom att kraftigt skjuta på vid ett upphopp. Om vi dessutom antar att vikten omfördelas mellan fram-och bakhjul kan det bli ytterligare.

Framgaffeln är relativt svår att bottna på detta sätt, men bakdämparen ser jag inte alls slm konstigt att man kan göra så med.

Jag köper helt klart din analys, men vill starkt ifrågasätta att man skulle vilja ha en linjär fjäder utan kompression på cykel med konstant hävstång. Det krävs inte mycket för att komma upp i 3g och cykeln skulle tokbottna ofta. Jag är faktiskt förvånad över att du kör din cykel så Jag tror både Rockshox och Fox brukar rekommendera att man ska kunna ta ut 80% av slaglängden när man trycker så hårt man kan på cykeln. Då är detta idag när nästan alla dämpare, gafflar och cyklar är progressiva.

Jag tog på mig mina bästa kläder och dunkade min egen cykel så hårt jag kunde i golvet.

Jag har ca 20% kvar. Nu har jag iofs Fiven inställd för att vara hård i fjäderingen. Det offrar grepp och komfort mot att cyken svarar bättre och går av mindre ofta.

Mini_me: Du ska ju självklart köra cykeln som du vill, känns detta bäst så kör på det. Men jag är lite oförstående
varför det skulle kännas så bra. Är målet att hoppa med hjälp av fjäderkraft kommer du ju kunna få tillbaka mer fjäderkraft om den inte är begränsad av att cykeln bottnar när du komprimeras. Att det också ser ut som däck ska brupas ökar också bara min nyfikenhet. Jag skulle verkligen inte gilla att mitt BB jazzade runt nere på backen för att jag förflyttar vikten på cykeln.

H.

Aktiv medlem
jofahjalm sa:
H. sa:

Jag köper helt klart din analys, men vill starkt ifrågasätta att man skulle vilja ha en linjär fjäder utan kompression på cykel med konstant hävstång. Det krävs inte mycket för att komma upp i 3g och cykeln skulle tokbottna ofta. Jag är faktiskt förvånad över att du kör din cykel så Jag tror både Rockshox och Fox brukar rekommendera att man ska kunna ta ut 80% av slaglängden när man trycker så hårt man kan på cykeln. Då är detta idag när nästan alla dämpare, gafflar och cyklar är progressiva.

Jag tog på mig mina bästa kläder och dunkade min egen cykel så hårt jag kunde i golvet.

Jag har ca 20% kvar. Nu har jag iofs Fiven inställd för att vara hård i fjäderingen. Det offrar grepp och komfort mot att cyken svarar bättre och går av mindre ofta.

Mini_me: Du ska ju självklart köra cykeln som du vill, känns detta bäst så kör på det. Men jag är lite oförstående
varför det skulle kännas så bra. Är målet att hoppa med hjälp av fjäderkraft kommer du ju kunna få tillbaka mer fjäderkraft om den inte är begränsad av att cykeln bottnar när du komprimeras. Att det också ser ut som däck ska brupas ökar också bara min nyfikenhet. Jag skulle verkligen inte gilla att mitt BB jazzade runt nere på backen för att jag förflyttar vikten på cykeln.

Du använder alltså 80% av slaget på en ganska medioker kroppsförflyttning. Det stämmer ju rätt väl med vad jag höftade i inlägget du citerar.

Jag kör med 30% sag, vilket är mindre än rekommenderat av Transition, och vill absolut inte köra hårdare tryck. I filmen kör jag med dämparen öppen. Beroende på vad jag ska köra är den då och då i mellanläget på HSCn, vilket ger betydligt mer stöd. Men öppna läget ger överlägsen följsamhet och gör att den trampar bättre över stöket också (eftersom den inte börjar studsa).

Det är möjligt att mer LSC skulle kunna minska kompressionen och den ska jag justera lite ändå för att se om jag kan få lite bättre sprutt i hojen när jag trampar.

Eftersom jag inte upplever problem med dämparen i övrigt ser jag inte varför jag skulle åtgärda något heller. Det är ju inte så att jag ideligen åker runt och klonkar igenom.

Mini_me

Aktiv medlem
Alltså ni får ju chilla lite?

Jag lägger verkligen all vikt neråt och bakåt för att lyckas med det som är på bilden.

Och jag kör mest Stig med lite Sten och sånt på. Sällan jag hoppar över 2 stockar. Dvs hojen är höftad för normal Hellas skog (inte döds mm).

Lufttrycket kan diskuteras. Har aldrig slagit igenom. Men kör 2,6 med inserts så det kanske lurar. Plus tror gruset täcker en bit av däcket = det ser värre ut än vad det är.

Sen vet jag inte om dämparen är helt i botten. Mest att bilden var rolig ?

Jofa: Jag bara jiddra med dig. Klart att mer luft skulle ge en annan bild. Men jag gillar det mjukt och fint (är 190psi bak och 50psi fram med 3 tokens i).

alex.asu

Aktiv medlem
Hittade ingen bättre bild än denna inzoomade mobil-screen-grab.
Ser fram emot att få min bottning ordentligt ifrågasatt. ;-)
Noterar för övrigt att bottningsbilderna på modernare hojar inte ser riktigt lika roliga ut som de på de äldre cyklarna på trådens första sidor.

Bilagor

• A61960CD-1F59-40A2-AF43-DCD563033680.jpeg
    A61960CD-1F59-40A2-AF43-DCD563033680.jpeg
    44.9 KB · Besök: 58
Senast ändrad:

Mini_me

Aktiv medlem
alex.asu sa:
Hittade ingen bättre bild än denna inzoomade mobil-screen-grab.
Ser fram emot att få min bottning ordentligt ifrågasatt. ;-)
Noterar för övrigt att bottningsbilderna på modernare hojar inte ser riktigt lika roliga ut som de på de äldre cyklarna på trådens första sidor.

Haha, jag var precis inne och kolla på första sidorna. Håller helt med :)

Jolinwood

Aktiv medlem
Hmm intressant. Jag hade aldrig vågat köra så som H. och Mini_me, men det är klart att körstil, finess/smidighet och hur mycket vikt man lägger på styret påverkar hur mycket kraft som hamnar på länkaget. Jag sitter absolut inte på några höga hästar och säger vad som är rätt här, men jag tycker det är intressant att det skiljer så mycket:) Alla lär sig av att vi diskuterar så har ni något att tillägga så skriv för all del

Gjorde tre tunga osmidiga bunnyhops, sedan vetenskaplig dokumentation, se gula boink boink bilden.
Bifogar även bild på sag och märke från senaste turen som blev 3 rundor på preachers flow Ägb. Den börjar med ett drop på kanske 70-80cm mot platt och sedan är det väl den nybygda sektionen som påverkar mest, fallhöjd en meter kanske men landning i lätt nerför.
https://www.trailforks.com/trails/preacher-s-flow/

Bilagor

• IMG_6241.jpeg
    IMG_6241.jpeg
    78.3 KB · Besök: 68
  • IMG_6243.jpeg
    IMG_6243.jpeg
    63 KB · Besök: 84

H.

Aktiv medlem
Jolinwood sa:
Hmm intressant. Jag hade aldrig vågat köra så som H. och Mini_me, men det är klart att körstil, finess/smidighet och hur mycket vikt man lägger på styret påverkar hur mycket kraft som hamnar på länkaget. Jag sitter absolut inte på några höga hästar och säger vad som är rätt här, men jag tycker det är intressant att det skiljer så mycket:) Alla lär sig av att vi diskuterar så har ni något att tillägga så skriv för all del

Gjorde tre tunga osmidiga bunnyhops, sedan vetenskaplig dokumentation, se gula boink boink bilden.
Bifogar även bild på sag och märke från senaste turen som blev 3 rundor på preachers flow Ägb. Den börjar med ett drop på kanske 70-80cm mot platt och sedan är det väl den nybygda sektionen som påverkar mest, fallhöjd en meter kanske men landning i lätt nerför.
https://www.trailforks.com/trails/preacher-s-flow/

Det ser ju ändå ut som att du ligger på minst 70% använt slaglängd från bunnyn. Och då har du 180 mm att plocka av...

På en stillbild från sidan i perfekt timing skulle dina 70% troligen se tokigare ut än mina 90%, det är ju trots allt nästan 2 cm mer slag som har pressats ur din hoj... ;)

Men vi kan ju också resonera så här: Om jag skulle köra dämparna så att jag procentuellt använder lika mycket slag vid samma aktivitet som på en DH-hoj så skulle jag behöva köra nästan dubbelt så hårda dämpare. Detta är ju givetvis orimligt. Småstök vill man ju bli av med även på en kortslagig hoj. Det jag måste kompromissa med är alltså i första hand förmågan att ta de riktigt grova smällarna.

Mini_me

Aktiv medlem
jofahjalm sa:

Kasta på ett par plattisar på din apelsin så kan vi byta hoj nån tisdag i 500m eller så. Du kommer bli en Spez fanboi efter det ;)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer